Yle: Hallitus vaatii tavallisia kuluttajia lisäämään kulutusta
"Syytä talouskasvun puutteesta sysätään nyt tavallisten kuluttajien niskoille, kirjoittaa taloustoimittaja Janne Toivonen".
"VM:n viesti oli, että talouskasvun jarru numero yksi on nyt se, etteivät suomalaiset kuluta."
Saa nähdä kuinka kauan menee ennen kuin Orpo keksii jonkun kostoveron talletuksille kun ihmiset reagoivat jatkuviin leikkauksiin "väärin".
Säästöjä omaavaa henkilöä paljon vaikeampi painostaa ties mihin "kuntouttaviin" orjahommiin myös, ja se syö kokoomuslaista.
Kommentit (227)
Niin, vaikeahan sitä on pienituloisen kuluttaa kun kampaajallakin käynti maksoi eilen tasan 100 euroa. Käyttäisin enemmänkin kaikenlaisia hemmotteluhoitoja (kauneushoitolat, hieronta, spa hoidot ym) jos ne ei olisi niin kalliita jopa täällä keskikokoisessa maalaiskaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen on maapallon kuluttamista, mitä enemmän kulutat, sitä enemmän syntyy päästöjä ja jätettä.
Pelastatko talouden vain lasten lasten ympäristön?
Sellainenkin pointti, että kiinamkrääsä ei ole kierrätyskelpoinen ja myrkkykemikaalit pilaavat jätteenlajittelun kun koko jäte-erä on pilalla jonkun Urpon Temuroinan takia. Kiina keksinyt pirullisen keinon lännen nujertamiseksi, Tiktok ei ole tämän rinnalla mitään
Vierailija kirjoitti:
Niin, vaikeahan sitä on pienituloisen kuluttaa kun kampaajallakin käynti maksoi eilen tasan 100 euroa. Käyttäisin enemmänkin kaikenlaisia hemmotteluhoitoja (kauneushoitolat, hieronta, spa hoidot ym) jos ne ei olisi niin kalliita jopa täällä keskikokoisessa maalaiskaupungissa.
Olen lopettamassa harmaiden värjäyksen kun maksaa 106 e leikkauksen kanssa. Otin viimeksi pelkän leikkauksen. Harmi kampaajalle. Säästän kaiken ylimääräisen. Enkä ole edes pienituloinen.
Tämä on ihan sama kun yhtäältä huudetaan ylikulutusta jonka seurauksena maapalloa tuhoutuu. Sitten huudetaan ihmisiä kuluttamaan enemmän.
Sama syntyvyydessä, toiset huutaa että pitää lisääntyä syntyvyys vähenee, ei pärjätä kohta enää ja toisaalta maapallolla on kohta puolet liikaa jengiä maapallon kantokykyyn nähden.
Sama työperäisen maahanmuuton lisäämisessä, osa suutaa sen perään kokoajan vaikka meillä on satoja tuhansia työttömiä maassa, niin kantasuomalaisia kuin niitä jo aiemmin maahan tulleita. Eli ei mitään järkeä enää lisätä tänne tulijoita sen takia että muka tarvittaessa tänne jotain siivoojia ja bussikuskeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen on maapallon kuluttamista, mitä enemmän kulutat, sitä enemmän syntyy päästöjä ja jätettä.
Sellainenkin pointti, että kiinamkrääsä ei ole kierrätyskelpoinen ja myrkkykemikaalit pilaavat jätteenlajittelun kun koko jäte-erä on pilalla jonkun Urpon Temuroinan takia. Kiina keksinyt pirullisen keinon lännen nujertamiseksi, Tiktok ei ole tämän rinnalla mitään
Miksi kokoomuslaiset kaupan järjestön pomot ja kauppajohtajat eivät hyväksykään kapitalismia, kun tavara tulee Kiinasta suoraan!!? Silloin kun se tulee välikäsien kautta ja keskusliikkeet pääsee rahastamsan, markkknatalous ja kapitalismi kelpaakin!
Petteri yllättynyt, kun tapahtui juuri se mistä varoitettiin: leikkaukset pienituloisilta syövät kulutuskysyntää.
Suurituloisille kun antaa, eivät kuluta vaan sijoittavat, ja usein ulkomaille mikä sekään ei hyödytä kansantaloutta. Ja kun työllisyystilanne on mitä on ja irtisanomissuojaa heikennetään, keskituloisetkin säästävät pahan päivän varalle sen sijaan että kuluttaisivat.
Ei kuluttaminen tarkoita tavaroiden ostoja. Kuluttaminen on myös palveluiden ostoa. Siksi usan talous on perinteisesti voinut hyvin, koska kaikki kuluttavat. Ne asiat, jotka me teemme itse, niin siellä ostetaan palveluna. Kuten auton käsinpesu tai jouluvalojen ripustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi korostaa, että pitää kuluttaa suomalaisia tuotteita/palveluita, suomalaisten omistamien yritysten palveluita jotta raha jää kotimaahan. Eli menkää ravintolaan jonka omistaa suomalainen, käykää tapahtumissa, käykää kampaajalla, hierojalla, fyssarilla, ostakaa vain kotimaassa kasvaneita elintarvikkeita kaupasta. Lomailkaa kotimaassa.
Älkää tilatko temusta jotain heikkolaatuista krääsää joka vaan saastuttaa maapalloa.
Olen joku 30 vuotta ostanut pääasiassa suomalaista mutta siitä ei ole näköjään ollut mitään hyötyä. Nyt olen sen lopettanut ja alkanut ostamaan muun maalaista ja yllättäen saatan saada parempaa laatuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettamassa harmaiden värjäyksen kun maksaa 106 e leikkauksen kanssa. Otin viimeksi pelkän leikkauksen. Harmi kampaajalle. Säästän kaiken ylimääräisen. Enkä ole edes pienituloinen.
Samaa miettinyt, pitäisi kasvattaa hiusväri pois ja alkaa vaan harmaaksi. Värjään tosin itse, mutta vaivaa siitäkin.
Samoin koronan aikana aloin leikkaamaan hiukset itse, kun kampaajalle ei päässyt. Yli vyötärön hiukset niin helppo naksutella vaan latvat siistiksi, kun on kunnon sakset.
Pitkien paksujen hiusten tasaus ja värjäys olisi yli 200e kampaajalla. Hiusväri maksaa 7e ja hiussakset maksoi 40e kun ostin.
Olen keskituloinen työssäkäyvä, silti en ala maksamaan 200e/kk hiuksistani.
Suomessa on muun muassa hyvätuloisia eläkeläisiä, jotka kaiken ilmaisen perässä juoksemisen, pihistelyn ja pankkitilinsä kartuttamisen sijasta voisivat tukea maan talouskasvua ja pistää rahojaan kiertoon kuluttamalla enemmän. Ehkä se ikääntyminen ei olisi niin ankeaa ja valittamisen aiheitakin olisi vähemmän jos eläkeläinen käyttäisi enemmän rahojaan vaikka hankkimalla itselleen nautintoja ja hyvää mieltä sekä omaa hyvinvointiaan ja jaksamista lisääviä palveluita ja välineitä.
Vaatikoot. Olen jo 3 vuotta vähentänyt kulutustani, ja sama trendi jatkuu. Ensi vuonna kulutan vielä vähemmän. Lisään kulutustani sitten kun nämä muualta tulleet Kelapuudelit on palautettu kotiinsa.
M52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kokoomuslaiset kaupan järjestön pomot ja kauppajohtajat eivät hyväksykään kapitalismia, kun tavara tulee Kiinasta suoraan!!? Silloin kun se tulee välikäsien kautta ja keskusliikkeet pääsee rahastamsan, markkknatalous ja kapitalismi kelpaakin!
Voivat asettaa kuluttajille tullit, odotas vain.
Vierailija kirjoitti:
Just laittamassa Temuun parinsadan tilausta sisään. En tiedä miten mun shoppailu auttaa Suomea, noh, saahan postipoika juosta mun paketteja toimittamassa. Tästä ahneesta maasta en osta kuin sen mikä on pakko.
Joo mutta kiinalle joka venäjän kaveri numero 1 laitat rahaa.
Ainoastaan Helsinkiläisillä varaa.
Ensin leikataan hampaat irvessä kansalaisilta ja heti perään itkeä vollotetaan kuinka pitäisi kuluttaa leikattujen vielä enemmän. Äly hoi älä jätä tumpelo hallitusta yksin pelottaa yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuluttaminen tarkoita tavaroiden ostoja. Kuluttaminen on myös palveluiden ostoa. Siksi usan talous on perinteisesti voinut hyvin, koska kaikki kuluttavat. Ne asiat, jotka me teemme itse, niin siellä ostetaan palveluna. Kuten auton käsinpesu tai jouluvalojen ripustaminen.
No kellä täällä on varaa noihin palveluihin? Ne ovat Suomessa ihan järkyttävän hintaisia.
Todella hölmöä kuvitella rankaisevansa hallitusta jollakin temuttamisella. Mitä enemmän temutat sitä vähemmän Suomesta ostetaan ja taas joku menettää työpaikkansa ja tukien tarvitsijoiden määrä lisääntyy. Kiinan tukeminen on myös hölmöä, sillä samalla tuet Venäjän sotaa. Jos länsi todella reagoisi Kiinan toimiin, niin se saattaisi muuttaa suhdettaan Ukrainaan. Suomessa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi yrityksiä ja työpaikkoja, jotta saisimme riittävän verokertymän. Siitä tämä kurjuus johtuu. Tarkistin piruuttani omalla palkkatasollani, kuinka paljon maksaisin Ruotsissa veroja ja tulos oli 500 euroa vähemmän. Sillä rahalla jo kuluttelisi enemmän.
Minusta on suorastaan ihanaa, kun on säästötilillä hyvä saldo. Ostan vain mitä todella tarvitsen, en ajattele maan taloutta.
Jos jokin tavara omassa maassa on liian kallis, niin toki katson, saanko saman tavaran puolet halvemmalla Temusta. Miksi en katsoisi?
Ruoka on halpaa vain kun sen tekee kotona, siispä teen niin. Mikään ravintola tai pikaruokala ei pysty tarjoamaan vastaavaa, ja hinnat silti pilvissä. Olisihan se mukavaa, mutta en todellakaan pystyisi syömään "ulkona".
Niin rahakas en ole, että voisin heittää varojani mustaan aukkoon, vaikka minun pitäisi jonkun varakkaan mielestä niin tehdä. Heittäköön itse omat suuret varansa sinne aukkoon, ainakin esimerkkinä muille.
Pitäisi saada vihreät hallitukseen niin alkaisi kulutus lisääntymään. Raha lähtisi liikkeelle.