Yle: Hallitus vaatii tavallisia kuluttajia lisäämään kulutusta
"Syytä talouskasvun puutteesta sysätään nyt tavallisten kuluttajien niskoille, kirjoittaa taloustoimittaja Janne Toivonen".
"VM:n viesti oli, että talouskasvun jarru numero yksi on nyt se, etteivät suomalaiset kuluta."
Saa nähdä kuinka kauan menee ennen kuin Orpo keksii jonkun kostoveron talletuksille kun ihmiset reagoivat jatkuviin leikkauksiin "väärin".
Säästöjä omaavaa henkilöä paljon vaikeampi painostaa ties mihin "kuntouttaviin" orjahommiin myös, ja se syö kokoomuslaista.
Kommentit (227)
Ei ole ylimääräistä, millä minä kulutan???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei kuluta menettää tuet tai lisätään verotuksia. Katsotaan alkaako rahanyörit avautua!
Mitkä ihmeen tuet? Äärioikeisto Orpu ja Riikuli ne on jo kaikki leikannut. Jos jäät työttömäksi, jäät tyhjän päälle, jos ei ole säästöjä tai muuta ulkomaille. Tai jos sairastut, vaikka syöpään.
Suomessa tuet Eu maiden alhaisempia.
Menetät paikkasi leipäjonossa.
Täytyy kyllä sanoa, että nämä jatkuvat syytokset kansalaisia kohtaan on aiheuttaneet mussa sen, että en tämän viikon jälkeen aio kuluttaa senkään vertaa kuin aiemmin. Ja mulla olisi kyllä varaa kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten hallitus nyt kun yrittäjät ovat kusessa kun kukaan ei kuluta? Heidän omia äänestäjiä yrittäjät.
Odotellaan vielä, että pankit kuseentuu ja sen seuraksena myös [ruotsalainen suknimi]:t.
Sitten alkaa kokoomuksessa porukka vaihtumaan.
Sanon ei sormella osoittamiselle ja populismipolitiikalle. Joten jokaista köyhiin ja vähävaraisiin kohdistuvaa leikkausta kohden, leikkaan omaa kotimaista kulutusta vastaavalla summalla. Haaste on heitetty tuhokaksikolle.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää turhasta roinasta nurkissa, sitä on jo nyt liikaa. En tykkää elokuvateatterista tai mistään "elämyksistä" missä on muita ihmisiä möykkäämässä.
Käytiin kesällä katsomassa viimeisin Jurassic Park ensi-iltaviikolla. Mies otti yhden oluen ja minä yhden viinilasin siellä teatterissa, kun oli anniskelunäytös. Maksoi 69e meidän leffat yhteensä. Viini viikkoja sitten avattua kuraa ja olut Karjalaa hanasta. Seuraava leffa kotona HBOlta niin ostan sen paremman 30e viinipullon alkosta ja mies saa ostaa just ne IPAt mitä tykkää. Halvempi silti.
Miksi kukaan ei syyllistä yrityksiä? Järkyttävät hinnat ovat itselle suurin syy olla kuluttumatta. Sähköyhtiöiden hinnat ovat edelleen kovat ja varsinkin sähkönsiirto on ihan kohtuuton. Ruokakaupoissa taas ärsyttää joka ikinen kerta katsoa hintoja. Miksi ruokakaupoilla oli oikeus nostaa hinnat moninkertaisiksi ja kuluttajien vain pitäisi tyytyväisesti maksaa mitä pyydetään? Omat tulot ovat noin 5500€/kk, ja kaikki ylimääräinen on leikattu pois. Ei jotenkaan tee yhtään mieli ostaa mitään ylihintaista.
Kuluttaminen on maapallon kuluttamista, mitä enemmän kulutat, sitä enemmän syntyy päästöjä ja jätettä.
Pelastatko talouden vain lasten lasten ympäristön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää turhasta roinasta nurkissa, sitä on jo nyt liikaa. En tykkää elokuvateatterista tai mistään "elämyksistä" missä on muita ihmisiä möykkäämässä.
Käytiin kesällä katsomassa viimeisin Jurassic Park ensi-iltaviikolla. Mies otti yhden oluen ja minä yhden viinilasin siellä teatterissa, kun oli anniskelunäytös. Maksoi 69e meidän leffat yhteensä. Viini viikkoja sitten avattua kuraa ja olut Karjalaa hanasta. Seuraava leffa kotona HBOlta niin ostan sen paremman 30e viinipullon alkosta ja mies saa ostaa just ne IPAt mitä tykkää. Halvempi silti.
Elokuva on niin järkyttävää epä-älyllistä tuubaa jopa Jurassic Park standardeilla, että kaduttaa että aloin sitä katsomaan kotona. Kesken jäi. Se on ymmärrettävää, ettei moista roskaa pysty katsomaan selvin päin.
Tykkäisin käyttää palveluja (hieroja, kosmetologi jne.), mutta olen niitä joiden verotus kiristyi joten pistin säästövaihteen päälle. Ilmeisesti minun tuloluokkani ei kuulukaan kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä toinen hyvä esimerkki. Haluaisin käydä tapahtumissa ja ottaa sen oluen tai viinin kylkeen ja käydä ravintolassa. Mutta kun halvin bulkkiolut maksaa 10 euroa ja se on vasta hinnat alkaen hinta, niin ei kiinnosta. Keski-Euroopassa käydessä huomaa miten rahaa tulee käytettyä ihan eri tavalla, kun kaikki ei tunnu riistohintaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei syyllistä yrityksiä? Järkyttävät hinnat ovat itselle suurin syy olla kuluttumatta. Sähköyhtiöiden hinnat ovat edelleen kovat ja varsinkin sähkönsiirto on ihan kohtuuton. Ruokakaupoissa taas ärsyttää joka ikinen kerta katsoa hintoja. Miksi ruokakaupoilla oli oikeus nostaa hinnat moninkertaisiksi ja kuluttajien vain pitäisi tyytyväisesti maksaa mitä pyydetään? Omat tulot ovat noin 5500€/kk, ja kaikki ylimääräinen on leikattu pois. Ei jotenkaan tee yhtään mieli ostaa mitään ylihintaista.
Sama.
En edes aktiivisesti katsele tai suunnittele mitään hankintoja, enkä lähde autolla minnekkään, jos ei ole pakko.
Olen keski-ikäinen ja keskituloinen, ja kulutan kyllä, mutta en ylimääräistä. Ne pakolliset (asuminen, ruoka, välttämättömät laskut kuten esim. vakuutukset ja terveydenhuolto) vievät ison osan kuukausituloistani, lisäksi säästän jotta saan ylläpitää pientä puskuria pahan päivän varalle.
Suomalaiset on peloteltu epävakaalla taloustilanteella ja kaikkien etuuksien (esim. sosiaaliturva ja työttömyyspäiväraha) heikennyksillä säästömoodiin. Elinkustannukset ovat edelleen niin korkeat että ylimääräistä ei köyhälle tai edes keskituloiselle paljoakaan jää, ja juuri nämä ihmisryhmät kuluttaisivat arjessa jos varaa olisi. Siis varaa vielä sen puskurisäästämisen päälle. Olen itse luopunut ravintolalounaista, kampaajasta, hieronnasta, pesulapalveluista, elokuvista...
Kyllä tässä nyt kuluttamisen nousuun tarvitaan muutakin kuin ihmettelyä ja ekonomistien arvioita. Toivotaan ettei hallitus kohta keksi jotain rangaistusta (anteeksi, motivaattoria) jotta meidät saadaan kuluttamaan enemmän. Jos et käy leffassa joka kuukausi niin joudut kirjoittamaan neljä(4) esseetä jossa kerrot syyn siihen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mun pitäs muka ostaa? En tarvi enää mitään enkä viinaa juo.
Purra vaatii että ostat ihan mitä tahansa turhaketta jotta alvia kertyy valtion kassaan. Se tarvitsetko kyseistä hilavitkutinta tai vimpainta on toissijaista.
Siinähän vaatii. Se että tarvitsenko jotain on ja tulee aina olemaan mulle ensisijaista. Ei siihen Purra eikä kukaan muukaan pysty vaikuttamaan t:eri
En äänestänyt nykyisiä hallituspuolueita enkä halunnut tätä. Kuluttakoon ne jotka tätä äänestivät.
Itse pelaan nyt niillä korteilla, jotka tässä pelissä koen strategisesti parhaina. En haluaisi, mutta tällä mennään, kun muut ovat tämän puolestani valinneet.
Kaupoissa ei myydä enää mitään kivaa. Vaatteetkin on ihan älyttömän synkän värisiä ja rumia. En minä sellaisia osta. Käytän vanhat loppuun ja ostan vasta kun tarvitsen pakosti tai jos tulee jotain kivaa ja nättiä vastaan.
Että kohdistakaa syytös sinne kauppoihin päin. Ei ole mitään ostettavaa.
Haluaisin etsimellä olevan pienen järkkärin mutta sellaisiakaan ei ole missään myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen on maapallon kuluttamista, mitä enemmän kulutat, sitä enemmän syntyy päästöjä ja jätettä.
Pelastatko talouden vain lasten lasten ympäristön?
Voi kuule, ei tässä mitään lapsia eikä Suomea olla pelastamassa. Tarkoitus olisi vain saada tämän hallituskauden loppuun talous aavistuksen plussalle että päästään paukuttelemaan henkseleitä.
Sitten saa taas tippua vapaasti, varsinkin jos seuraava hallitus tulee olemaan vasemmistohallitus.
Nyt vaan reippaasti ostatte joululahjoja ja kaikkea turhaa, että me hallituksessa näytetään siltä että taloudesta jotain muka ymmärrettäisiin.
t: Saksikäsi-Purra
Nyt pitäisi korostaa, että pitää kuluttaa suomalaisia tuotteita/palveluita, suomalaisten omistamien yritysten palveluita jotta raha jää kotimaahan. Eli menkää ravintolaan jonka omistaa suomalainen, käykää tapahtumissa, käykää kampaajalla, hierojalla, fyssarilla, ostakaa vain kotimaassa kasvaneita elintarvikkeita kaupasta. Lomailkaa kotimaassa.
Älkää tilatko temusta jotain heikkolaatuista krääsää joka vaan saastuttaa maapalloa.
Hyvä että valtiolla on varaa ylläpitää tärkeämpiä tehtäviä, kun turhista sairaaloista päästään eroon.