Miten rikkaat duunarit ja rikkaat koulutetut perheet eroavat toisistaan?
On jotenkin mielenkiintoista huomata, että rikkailla ns duunareilla ja rikkailla koulutetuilla on selkeä ero, miten rahansa käyttävät. Korostan, että molemmat perheet voivat olla lapselle aivan ihanteellisia perheitä kasvaa, mutta tässä saattaa duunarit vetää jopa pitemmän korren. Molemmat perheet voivat olla fiksuja ja opettaa lapsille samoja taitoja. Rikkaalla duunari perheellä tarkoita perheitä, joissa vanhemmilla on korkeintaan toisen asteen koulutus ja rikkailla koulutetuilla perheillä heitä, joilla on vähintään alempi korkeakoulututkinto.
Duunaritaustaiset ostaa rahalla lapsille yleensä paljon kulkupelejä. On kalliita koppimönkijöitä, mopoautoja, kevareita ja 18v saa yleensä melko hyvän auton, joka usein on Audi, BMW tms. Kotona on kalliita viihdykkeitä, kuten hienot hyvät puhelimet, MacBookia yms. Talo saattaa olla iso ja kallis, mutta hyvin tylsästi ja tavanomaisesti sisustettu. Kesämökki ehkä on, mutta matkailuun ei juuri panosteta. Jos matkustetaan, niin todennäköisesti Lappiin, eikä ulkomaille. Lapsilla on näkyviä merkkivaatteita isoilla logoilla, esim Gant suosittu. Kengät yleensä samat, kuin kaikilla muillakin ikätovereilla. Yleensä lemmikkejä.
Koulutettujen varakkaiden lapset yleensä matkustavat paljon ja selvästi enemmän, kuin ikätoverinsa. Vaatteet voivat olla myös kalliita, mutta todennäköisemmin merkit eroavat jonkun verran. Esim urheilu merkit suositumpia. Puhelin ei välttämättä ole uusin ja kallein. 18v moni saa auton, joka on ehkä hintava ensiautoksi, mutta ei todennäköisesti esim Audi. Mopo tms löytyy todennäköisesti myös, mutta kulkupelien merkitys vähäisempi. Lemmikkejä merkittävästi vähemmän. Kodit ovat pienempiä ja ulkoapäin tavanomaisempia, mutta sisältä yleensä kauniita ja sisustettuja. Ulkona syödään verrokkeja enemmän.
Mistä ajattelet erojen johtuvan?
Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Kirjoitan uudella puhelimella ja ei ole vielä niin tuttu.
Lisään tutkimukseen linkin sitten, kun on valmis.
Kommentit (76)
Minä taas en voi ymmärtää, miten pienet palstalaisten piirit on, jos siihen kuuluu vain yhdenlaisia ihmisiä? Minulle on täysin normaalia, että joku on lukenut itsensä tohtoriksi, toisen vanhemmat on proffia, toisen isä on miljonääriyrittäjä, joku on hoitaja, toinen lääkäri, kolmas opettaja, neljäs näyttelijä, viides johtaa Piilaaksossa projektia, kuudes toimii kaupallisen alan kv-johtotehtävissä, seitsemäs palkanlaskijana jne. Kaikki eläviä esimerkkejä tuttavapiiristä.
Entä montako kaupan kassaa, siivoojaa, mielenterveyskuntoutujaa peruskoulupohjalta, trukkikuskia, bussikuskia jne tunnet?
Vierailija kirjoitti:
Duunariperheissä ja suvuissa ei arvosteta akateemista opiskelua. Lukemista pidetään ajanhukkana, mutta käsitöiden tekemistä ja taloustaitoja arvostetaan. Lisääntymisen pitää mennä naisilla uran edelle. Jos on opiskellut taiteilijaksi, tai tutkijaksi, niin silti oletetaan, että työllistyt palkkatyöhön ja jos et työllisty niin uudelleenkouluttaudut amiksessa toisella asteella vaikka siistijäksi, koska muu olisi häpeäksi koko suvulle. Työtön saa kuulla kunniansa ja työttömyys on ihan järjetön häpeä. Yleissivistystä ja opintoja tärkeämpää on se, että tienaa. Mitä enemmän tienaat, sitä parempi olet ihmisenä.
Tämä voi liittyä myös tietynlaisiin koviin arvoihin, mitä löytyy myös joiltain tiettyjen alojen akateemisilta.
Yksi finanssialalla johtajana työskentelevä KTM-tuttu jaksaa tuoda ilmi halveksuntaansa apurahataiteilijoita kohtaan. Kyselee myös aina mitä mikäkin kodinkone ja elektroniikkalaite on maksanut.
Ja silti kaikki kulkevat tiukoissa legginseissä linttaan astutut lenkkarit jaloissa ja näyttävät kaikkea muuta sivistyneiltä ja tyylikkäiltä.
Duunariperheestä olen itse ja meillä on luettu aina ja paljon. Ex-mieheni on korkeakoulutettu, eikä lukenut ikinä mitään. Itse rakastan historiaa, etenkin sotahistoria ja taidehistoria uppoaa, exä lähinnä joko urheili tai katsoi urheilua. Lomat vietettiin ulkomailla kakkoskodissamme.
Kirjahyllyä ei enää ole, kirjastohuone oli edellisessä kodissa. Lasten harrastuksia on ollut mm. musiikki, judo, golf, laskettelu.
Itse en usko noin mustavalkoiseen jaotteluun kuin ap:lla, kaikenlaisia ihmisiä erilaisilla taustoilla on tullut tavattua
Duunarina hauska lukea mitä mieltä ihmiset tyhmistä duunareista. Luen muutenkin paljon, kirjoja ajelehtii joka puolella.
Lasteni kavereiden vanhempia oli kaikista yhteiskuntaluokista ja harrastuksissa. Meillä duunarivanhemmilla kolme akateemista lasta.
Tynnyristä kun maailmaa katsoo varmaan erittäin outoa.
Duunariperheet käyttävät ylimääräiset rahansa matkusteluun ja shoppailuun. Tietyt statussymbolit on tärkeä omistaa, koska on tärkeää näyttää, että me emme ole niitä työttömiä. Lapset harrastaa usein jääkiekkoa ja jalkapalloa. Käydään ostoskeskusten tapahtumissa ja asiakasomistajapäivillä.
Rikkaat koulutetut perheet käyttävät rahansa itsensä kehittämiseen ja harrastuksiin, mutta mikä tahansa harrastus ei kelpaa. Lapset harrastavat todella usein musiikkia. Lasten kanssa käydään paljon taidenäyttelyissä, teatterissa ja konserteissa. Aikuiset lukevat lapsilleen ääneen jopa useita tunteja päivittäin.Tiettyjen statussymbolien omistamista ja tunnistettavia logoja vaateissa ja asusteissa pidetään tarpeettomina. Rahasta puhuminen koetaan nolona ja vaivaannuttavana keskustelunaiheena.
Vierailija kirjoitti:
Entäs me? Duunari-, yrittäjä-, maalaistaustaisia pitkällä sukuhistorialla. Suomenruotsalaisia.
Ei merkkivaatteita, joissa merkit esillä. Käytännöllisyys, tarpeellisuus ja aidot materiaalit ensin. Kulutusta harkiten ja tarpeeseen. Autot käyttöä varten dieseleitä. Lasten kulkupelit on sellaisia joita joutuu itse opetella rakentamaan ja huoltamaan. Nämä tehty kyllä isolla rahalla.
Matkailu harkiten isoihin konsertteihin tai festareille ja harrastuslomille eurooppaan. Ei rantalomia, turistirysiä tai mitään maisemamatkailua. Lomailla voi kotonakin tai huviloilla.
Kirjasto löytyy ja luetaan useammalla kielellä.
Lapsia ei pakoteta opiskelemaan esim.lukiossa vaan luotetaan siihen että löytää oman juttunsa.
Iso ja rakas koti on omilla mailla, ei vaihdella asuntoja ja muuteta sinne-tänne työn perässä tai muutenkaan. Juuret on maassa. Koti ei ole lehdestä repäisty vaan omien mieltymysten mukaisesti sisustett
Selvä juntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunariperheissä ja suvuissa ei arvosteta akateemista opiskelua. Lukemista pidetään ajanhukkana, mutta käsitöiden tekemistä ja taloustaitoja arvostetaan. Lisääntymisen pitää mennä naisilla uran edelle. Jos on opiskellut taiteilijaksi, tai tutkijaksi, niin silti oletetaan, että työllistyt palkkatyöhön ja jos et työllisty niin uudelleenkouluttaudut amiksessa toisella asteella vaikka siistijäksi, koska muu olisi häpeäksi koko suvulle. Työtön saa kuulla kunniansa ja työttömyys on ihan järjetön häpeä. Yleissivistystä ja opintoja tärkeämpää on se, että tienaa. Mitä enemmän tienaat, sitä parempi olet ihmisenä.
Tämä voi liittyä myös tietynlaisiin koviin arvoihin, mitä löytyy myös joiltain tiettyjen alojen akateemisilta.
Yksi finanssialalla johtajana työskentelevä KTM-tuttu jaksaa tuoda ilmi halveksuntaansa apurahataiteilijoita kohtaan. Kyselee myös a
"Old money" / sivistyneistö ei arvostele apurahataiteilijoita eivätkä tutkijoita. Arvostelu on selvinpiä merkkejä siitä, että suvussa ja lähipiirissä on työläistaustaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kotikäyntejä jo 10 vuotta tehneenä voin kertoa, että suurin ero on siinä, että sen akateemisen kotona on ihan aitoja kirjoja, myös niissä lastenhuoneissa ja lapsilla on lukuharrastuksia ja tavoitteita. Siellä duunarin kotona on isommat skriinit.
Tämä. Koti kertoo aika paljon perheestä.
Enpä ole ajatellut asiaa. Me olemme varakas, koulutettu perhe. Meidän kotoa löytyy kyllä "isot skriinit" elokuvahuoneesta, mutta myös "kirjasto". Heittomerkkeihin siksi, että se on vielä hyvin vaatimaton, vain muutama sata kirjaa, mutta pikku hiljaa kerään lisää.
Lapset harrastaa tavoitteellisesti niin musiikkia kuin liikuntaa. Matkustellaan aika paljon ulkomaille, mutta ehdottomasti myös upeassa kotimaassamme.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti kaikki kulkevat tiukoissa legginseissä linttaan astutut lenkkarit jaloissa ja näyttävät kaikkea muuta sivistyneiltä ja tyylikkäiltä.
Siellä työväenluokassa joo, mutta ei ylempi keskiluokka missään lenkkareissa kulje ellei olla urheilemassa.
Tässä keskustelussa siis kerrotaan että koulutetut elävät tynnyrissä diivaillen sillä etteivät tunne suorittavaa työtä tekeviä ja pitävät heitä itseään paljon alempina, jopa lukutaidottomina.
Mikä on "oikea kirja"? Jos minulla, otetaan vaikka pari klassikkoa, hyllyssä seitsenän veljestä ja Tuntematon sotilas onko ne vähemmän oikeita kirjoja kuin rikkaan koulutetun kodissa? Minusta äänikirja on väärä kirja. Tai duunarin lapsen risto räppääjät vähemmän oikeita kirjoja kuin hammaslääkärin lapsen räppääjät?
Vierailija kirjoitti:
Mun suvussa on duunareita ja tämä kuulostaa niin tutulta. Taidealan akateemisen koulutuksen hankkineena olen se suvun pahin "mustalammas". Lääkäri tai sairaanhoitaja kyllä kelpaisi, mutta taiteilija on kauhistus. Minulla on ystäviä joitten suku on koulutetumpaa ja varakkaampaa väkeä ja se on ihan uskomatonta miten ylpeitä he ovat näistä nuorista taiteilijoistaan. Täytyy sanoa, että kyllä olen ollut kateellinenkin heille.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa siis kerrotaan että koulutetut elävät tynnyrissä diivaillen sillä etteivät tunne suorittavaa työtä tekeviä ja pitävät heitä itseään paljon alempina, jopa lukutaidottomina.
Mikä on "oikea kirja"? Jos minulla, otetaan vaikka pari klassikkoa, hyllyssä seitsenän veljestä ja Tuntematon sotilas onko ne vähemmän oikeita kirjoja kuin rikkaan koulutetun kodissa? Minusta äänikirja on väärä kirja. Tai duunarin lapsen risto räppääjät vähemmän oikeita kirjoja kuin hammaslääkärin lapsen räppääjät?
Olet ytimessä! Ketjussa jotkut on ihan hakoteillä kun kuvittelevat kirjoja itsessään joksikin koulutettujen harrastukseksi, vaikka erot on ennemminkin siinä, mitä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en voi ymmärtää, miten pienet palstalaisten piirit on, jos siihen kuuluu vain yhdenlaisia ihmisiä? Minulle on täysin normaalia, että joku on lukenut itsensä tohtoriksi, toisen vanhemmat on proffia, toisen isä on miljonääriyrittäjä, joku on hoitaja, toinen lääkäri, kolmas opettaja, neljäs näyttelijä, viides johtaa Piilaaksossa projektia, kuudes toimii kaupallisen alan kv-johtotehtävissä, seitsemäs palkanlaskijana jne. Kaikki eläviä esimerkkejä tuttavapiiristä.
Entä montako kaupan kassaa, siivoojaa, mielenterveyskuntoutujaa peruskoulupohjalta, trukkikuskia, bussikuskia jne tunnet?
En. Muita duunareita kyllä.
Ts. Pärjätään hyvin ilman sitä tasapäistävää koulutustakin ja osataan opetella itse kolmella-neljällä kielellä itseä kiinnostavat asiat. Ei tarvetta esitellä muille rahoja tai älyään. Vaatimattomuus kaunistaa ja onni tulee siitä että saa elää oman näköistä elämää ja pärjää rahallisesti omalla työllään.
= 100% työväenluokkaa. Pelikoneesta on opittu pikkasen englantia ja sillä jo mielestään maailmalla pärjää.