Miten rikkaat duunarit ja rikkaat koulutetut perheet eroavat toisistaan?
On jotenkin mielenkiintoista huomata, että rikkailla ns duunareilla ja rikkailla koulutetuilla on selkeä ero, miten rahansa käyttävät. Korostan, että molemmat perheet voivat olla lapselle aivan ihanteellisia perheitä kasvaa, mutta tässä saattaa duunarit vetää jopa pitemmän korren. Molemmat perheet voivat olla fiksuja ja opettaa lapsille samoja taitoja. Rikkaalla duunari perheellä tarkoita perheitä, joissa vanhemmilla on korkeintaan toisen asteen koulutus ja rikkailla koulutetuilla perheillä heitä, joilla on vähintään alempi korkeakoulututkinto.
Duunaritaustaiset ostaa rahalla lapsille yleensä paljon kulkupelejä. On kalliita koppimönkijöitä, mopoautoja, kevareita ja 18v saa yleensä melko hyvän auton, joka usein on Audi, BMW tms. Kotona on kalliita viihdykkeitä, kuten hienot hyvät puhelimet, MacBookia yms. Talo saattaa olla iso ja kallis, mutta hyvin tylsästi ja tavanomaisesti sisustettu. Kesämökki ehkä on, mutta matkailuun ei juuri panosteta. Jos matkustetaan, niin todennäköisesti Lappiin, eikä ulkomaille. Lapsilla on näkyviä merkkivaatteita isoilla logoilla, esim Gant suosittu. Kengät yleensä samat, kuin kaikilla muillakin ikätovereilla. Yleensä lemmikkejä.
Koulutettujen varakkaiden lapset yleensä matkustavat paljon ja selvästi enemmän, kuin ikätoverinsa. Vaatteet voivat olla myös kalliita, mutta todennäköisemmin merkit eroavat jonkun verran. Esim urheilu merkit suositumpia. Puhelin ei välttämättä ole uusin ja kallein. 18v moni saa auton, joka on ehkä hintava ensiautoksi, mutta ei todennäköisesti esim Audi. Mopo tms löytyy todennäköisesti myös, mutta kulkupelien merkitys vähäisempi. Lemmikkejä merkittävästi vähemmän. Kodit ovat pienempiä ja ulkoapäin tavanomaisempia, mutta sisältä yleensä kauniita ja sisustettuja. Ulkona syödään verrokkeja enemmän.
Mistä ajattelet erojen johtuvan?
Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Kirjoitan uudella puhelimella ja ei ole vielä niin tuttu.
Lisään tutkimukseen linkin sitten, kun on valmis.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku on naimisissa miljönäärin kanssa. Koulutettu mies, fiksu, kova tekee töitä, yrittäjä. Kerran oli loongessa alkanut juttelemaan yhden kanssa. Saksassa, ainoat suomalaiset, luult.
Lopulta oli myynyt yrityksen ja sai muutaman miljoonan. Nyt on yritys nro 3, ottaa iisimmin, mutta rahaa on tarpeeksi.
Meidän naapurissa asuu yks räppäri. Kouluja käymätön, kova palo tehdä ja on hyvä työssään. Lapsia on sinne, tänne ja tonne, mutta vanhimmat ovat ystävystyneet serkkuni lasten kanssa.
Lapset viljelevät kirosanoja, motivaatiota koulunkäyntiin ei ole. Serkkuni lapsile on aina puhuttu opiskelun tärkeydestä ja löhinnä hengaavat yhdessä.
Räppäri itsekin tajuaa ei ole ihan paras isä ollut. Esim oltiin rippijuhlissa ja tää räppäri oli vähän ihmeissään, kun me aikuiset ei oltu hänestä kiinnostuneita. Sai olla ihan rauhassa
Oli tosi kii
Se räppäri n kouluja käymätön, serkku ja hänen miehensä ovat opiskelleet pitkään
Olen myös aina pitänyt erikoisena sellaista, että TV on pääolohuoneessa. Näköjään ihmisillä on erilaisia kokemusmaailmoita, ja varmasti tohtoreilla on laajemmin erilaista kirjallisuutta ja alansa kirjallisuutta, mutta kirjat, isot kirjahyllyt ja kirjastohuoneet ei ole mitenkään erikoista.
Minäkin olen ihmetellyt tuota, että TV on pääolohuoneessa. Meillä TV on tuolla länsisiiven olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jonkun tuttavapiirissä on sekä akateemisia että duunarimiljonäärejä?
Useimmat varmaan tuntevat vain toista ryhmää, eivätkä voi vertailla. Yritin miettiä, mutten tunne edes normaalituloisia duunareita, kaikki tutut tuntuvat olevan akateemista keskiluokkaa. Hyvin harva heistäkään miljonäärejä, mikä määritelmä pitää mielestäni sisällään velattoman varallisuuden ilman, että omistusasuntoa lasketaan mukaan.
Minä taas en voi ymmärtää, miten pienet palstalaisten piirit on, jos siihen kuuluu vain yhdenlaisia ihmisiä? Minulle on täysin normaalia, että joku on lukenut itsensä tohtoriksi, toisen vanhemmat on proffia, toisen isä on miljonääriyrittäjä, joku on hoitaja, toinen lääkäri, kolmas opettaja, neljäs näyttelijä, viides johtaa Piilaaksossa projektia, kuudes toimii kaupallisen alan kv-johtotehtävissä, seitsemäs palkanlaskijana jne. Kaikki eläviä e
Missä olet tutustunut noin erilaisiin ihmisiin?
Koulustani kaikki luokkakaverit ovat akateemisia, samoin opiskelukaverit tietenkin olivat, samoin työkaverit ja myös lapsen kaikkien koulukavereiden vanhemmat ovat akateemisia. Turhaa lienee sanoa, että myös kaikki sukulaiseni ovat akateemisia. Vanhempieni kaikki ystävätkin olivat akateemisia jo lapsuudessani.
Missä yhteyksissä oikein tutustuu muunlaisiin ihmisiin niin hyvin, että pääsee näkemään heidän kotinsa? Maailma on niin kuplautunut ainakin täällä Helsingissä, että erilaisia kuin itse ei vaan kohtaa missään.
Vähän turhaa vastakkainasettelua mutta!
Kokemuksieni mukaan koulutettu väki käyttää enemmän rahaa ns materiaalittomaan hyvään. Siis matkusteluun, hyvin syömisee (ruokahifistely), lasten harrastuksiin jne. Instrumentteja soitetaan ja kieliä osataan. Asuvat kaupungin lähellä tai kaupungissa.
Matalammin koulutetut perheet asuvat isoissa taloissa maalla ja panostavat mm perheen ajoneuvoihin ja kodintekniikkaan. Matkustavat lähinnä rantalomille.
Kaikkiallahan sitä tutustuu.
Pienet piirit ja ahtaat kuplat joillain, täytyy olla kiitollinen omasta sosiaalisesti monipuolisesta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Pienet piirit ja ahtaat kuplat joillain, täytyy olla kiitollinen omasta sosiaalisesti monipuolisesta elämästä.
Miten niin 'kaikkialla'? Anna nyt vaikka kolme konkreettista esimerkkiä, missä olet tutustunut ihan erilaisen yhteiskuntaluokan ja koulutustason ihmisiin kuin mitä itse olet.
Eihän Helsingissä kukaan tarvi mönkkäriä, kun julkinen liikenne toimii hyvin. Vaarallistakin siellä. Maalla mönkkärille on käyttöä, kun etäisyydet pitkiä ja huonot yhteydet. Tyhmiä kommenttejs täällä taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin 'kaikkialla'? Anna nyt vaikka kolme konkreettista esimerkkiä, missä olet tutustunut ihan erilaisen yhteiskuntaluokan ja koulutustason ihmisiin kuin mitä itse olet.
Se lähtee jo lapsuudesta. En ole koskaan elänyt pienissä piireissä kuplautuneena, vaan tottunut monenlaisiin ihmisiin. Näin on käsittääkseni useimmilla sosiaalisilla ihmisillä, ja jo samoihin perheisiin ja sukuihinkin mahtuu monenlaisia ihmisiä. Helsingissäkin. Ja monilla myös muutakin sosiaalisuutta elämässään kuin luettelemasi koulu, opinnot ja työt.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös aina pitänyt erikoisena sellaista, että TV on pääolohuoneessa. Näköjään ihmisillä on erilaisia kokemusmaailmoita, ja varmasti tohtoreilla on laajemmin erilaista kirjallisuutta ja alansa kirjallisuutta, mutta kirjat, isot kirjahyllyt ja kirjastohuoneet ei ole mitenkään erikoista.
Minäkin olen ihmetellyt tuota, että TV on pääolohuoneessa. Meillä TV on tuolla länsisiiven olohuoneessa.
Meillä ei ole enää TV:tä ollenkaan mutta kirjoja on ihan älyttömästi.
T. työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lähtee jo lapsuudesta. En ole koskaan elänyt pienissä piireissä kuplautuneena, vaan tottunut monenlaisiin ihmisiin. Näin on käsittääkseni useimmilla sosiaalisilla ihmisillä, ja jo samoihin perheisiin ja sukuihinkin mahtuu monenlaisia ihmisiä. Helsingissäkin. Ja monilla myös muutakin sosiaalisuutta elämässään kuin luettelemasi koulu, opinnot ja työt.
Et edelleenkään pystynyt kertomaan edes kolmea konkreettista paikkaa, missä olet tavannut niin erilaisia ihmisiä. Miksi se on niin vaikeaa sinulle, kun olet muuten moralisoinut muita jo monen kommentin verran?
Vierailija kirjoitti:
Useimmat varmaan tuntevat vain toista ryhmää, eivätkä voi vertailla. Yritin miettiä, mutten tunne edes normaalituloisia duunareita, kaikki tutut tuntuvat olevan akateemista keskiluokkaa. Hyvin harva heistäkään miljonäärejä, mikä määritelmä pitää mielestäni sisällään velattoman varallisuuden ilman, että omistusasuntoa lasketaan mukaan.
Että omistusasuntoa ei laskettaisi mukaan omaisuudeksi? Missään en tuommoista omaisuuden määritelmää ole nähnyt. Monella pk-seudulla on miljoona-asunto. Tuosta toki lasketaan nettovarallisuus. Mutta paljon on isotuloisia, jotka saavat ison lainan ja lyhentävät reippaasti. On hyvä olla monenlaista omaisuuden lajia: kiinteistöä, listaamattomia osakkeita, sijoituksia, talletuksia, metsää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vähän turhaa vastakkainasettelua mutta!
Kokemuksieni mukaan koulutettu väki käyttää enemmän rahaa ns materiaalittomaan hyvään. Siis matkusteluun, hyvin syömisee (ruokahifistely), lasten harrastuksiin jne. Instrumentteja soitetaan ja kieliä osataan. Asuvat kaupungin lähellä tai kaupungissa.
Matalammin koulutetut perheet asuvat isoissa taloissa maalla ja panostavat mm perheen ajoneuvoihin ja kodintekniikkaan. Matkustavat lähinnä rantalomille.
Minä taas olen päinvastaista mieltä korkeasti koulutettuna. Eihän matkystelusta jää kuin muistot, jos ne pitää vastakkain asettaa esimerkiksk ajoneuvojen kanssa. Muutoin olen sitä mieltä, että ehdottomasti kohtuudella kaikkea: nautintoja, matkailua, säästämistä, omaisuutta jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ohis, mutta tässä kolme: serkuissani on sekä peruskoulutukselle jääneitä että tohtoreita, oma lukioaikainen ystäväjengi koostuu niin sairaanhoitajasta kuin kv-uraa tekevästä johtajasta, oma työnantajani työllistää niin sihteereitä kuin väitelleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edelleenkään pystynyt kertomaan
Moralisoinut? Olen kertonut omista piireistäni ja vastaihmetellyt, että miten joillain voi olla niin yksipuoliset pienet piirit eikä mitään monimuotoisuutta elinpiirissään, kun joku ihmetteli miten muka voi tuntea akateemisia ja duunareita. Monille tuo on absurdi ajatus, että eläisi niin kuplassa.
Harvalla on jokainen koulukaveri, opiskelukaveri, harrastuskaverit, naapurit, kämppisten kaverit ja serkut, tuttavat, kesätyökaverit, biletutut, perhekaverit ja heidän kautta saadut tutut, lapsuudenkavereiden puolisot ja heidän kautta saadut tutut, nuoruudenkavereiden kautta tulleet kaverit, matkoilla tavatut ihmiset ja heidän tutut, sukulaisten puolisoiden kautta tutuksi tulleet jne. tismalleen samasta taustasta tai samanlaista elämää elävä. Osalla kaveritkin muodostuu enempi harrastusten kautta, kuin (pelkästään) opintojen ja työn.
Kaikki kontaktit yleensä laajentaa piirejä, ja monien kanssa on jotain linkkejä. Esim. jos menen vaikkapa uuden kaverin tupareihin, niin siellä on monia ihmisiä joiden kanssa on yhteisiä tuttuja, sitten näihin törmää taas jossain toisen kaverin tilaisuudessa ja tutustutaan lisää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että omistusasuntoa ei laskettaisi mukaan omaisuudeksi? Missään en tuommoista omaisuuden määritelmää ole nähnyt. Monella pk-seudulla on miljoona-asunto. Tuosta toki lasketaan nettovarallisuus. Mutta paljon on isotuloisia, jotka saavat ison lainan ja lyhentävät reippaasti. On hyvä olla monenlaista omaisuuden lajia: kiinteistöä, listaamattomia osakkeita, sijoituksia, talletuksia, metsää jne.
Niin, omistusasuntoa ei kuuluisi laskea miljonäärin määritelmään, koska asunto on kulutusta, eikä tuottavaa omaisuutta. Miljonääreillä on yleensä pääosa muuta varallisuutta, esim osakkeita.
Esimerkiksi musiikki, tanssi, taide, urheilu, itämaiset filosofiat, uskonnot, luonto- ja käsityöharrastukset ym. yhdistää ihmisiä työhön ja koulutukseen katsomatta.
Duunariperheissä ja suvuissa ei arvosteta akateemista opiskelua. Lukemista pidetään ajanhukkana, mutta käsitöiden tekemistä ja taloustaitoja arvostetaan. Lisääntymisen pitää mennä naisilla uran edelle. Jos on opiskellut taiteilijaksi, tai tutkijaksi, niin silti oletetaan, että työllistyt palkkatyöhön ja jos et työllisty niin uudelleenkouluttaudut amiksessa toisella asteella vaikka siistijäksi, koska muu olisi häpeäksi koko suvulle. Työtön saa kuulla kunniansa ja työttömyys on ihan järjetön häpeä. Yleissivistystä ja opintoja tärkeämpää on se, että tienaa. Mitä enemmän tienaat, sitä parempi olet ihmisenä.
Sivistä itseäsi. Älä tee rikoksia muille. Tiedät kyllä mitkä asiatc on rikoksia, vaikka muut ei tietäisi niistä. Lakikirja kouraan vaan ja miettimään.
Morasli ja mielipide eri kun rikos.
Minä taas en voi ymmärtää, miten pienet palstalaisten piirit on, jos siihen kuuluu vain yhdenlaisia ihmisiä? Minulle on täysin normaalia, että joku on lukenut itsensä tohtoriksi, toisen vanhemmat on proffia, toisen isä on miljonääriyrittäjä, joku on hoitaja, toinen lääkäri, kolmas opettaja, neljäs näyttelijä, viides johtaa Piilaaksossa projektia, kuudes toimii kaupallisen alan kv-johtotehtävissä, seitsemäs palkanlaskijana jne. Kaikki eläviä esimerkkejä tuttavapiiristä.