Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ketään muita, keiden sisarus tai sisarukset ovat saaneet enemmän rahallista tukea vanhemmilta?

Vierailija
21.09.2025 |

Onko muita, jotka vanhemman/vanhempien kuoltua näkevät, että toinen sisarus tai sisarukset ovat saaneet huomattavasti enemmän lahjoja ja/tai rahallista tukea? 

Olen selvittänyt pesää ja siinä törmännyt epäsuhtaan. En ole odottanut lahjoja, koska ajattelin vanhempieni olevan vähävaraisia. Huomaan kuitenkin, että vanhempani ovat tukeneet sisarustani ja hänen lapsiaan vuosittain EUR5000-6000 edestä. 

En ole sisarukselleni katkera, hän ei ole pyytänyt vaan saanut pyytämättä rahaa.  

Mutta jos joku isoäiti/isoisä tätä lukee, niin mikä saa teidät antamaan yhdelle lapselle huomattavasti enemmän kuin toiselle? Haluaisin oikeasti ymmärtää.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsistani peri lapsettoman kumminsa teini- ikäisenä. Tälle joka ei ole saanut perintöä, olen antanut enemmän rahaa.. Olen halunnut tasata tilannetta, kun toinen on perinnön vuoksi ollut taloudellisesti riippumaton jo opiskelijana, toinen taas elänyt normaalin opiskelijan taloudellisesti tiukempaa elämää.

Vierailija
62/77 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat?  Työssäkäyvänä kai väitökset tehdään ja jos viedään kukka tai pieni lahja juhliin se on sinusta väärin.   Meidän perheen sinkku  ei ehkä väitöskirjaa tee vaikka hyvätuloista akateemista työtä tekeekin.

Miksi ajattelet että sinkku olisi joku köyhä Työtön rupukkA?

Olen AP.

En ymmärrä yhtään tätä kommenttia. En ole moista väittänyt.

Kysyin, miksi vanhemmat, jotka ovat myös isovanhempia, antavat enemmän rahaan yhdelle tai useammalle sisaruksille, kuitenkin niin, että yhtä ei suosita. 

Hyvin vähän olen saanut vastauksia tältä viiteryhmältä. Ilmeistä on, että olisit hyvä avaamaan asiaa. 

Näen, että juurikin vanhemmat omalla ajattelemattomalla toiminnallaan voivat kiristää sisarusten välejä, sitten kun aika heistä jättää.

Sitä yritän y

Jonkun elämässä on enemmän merkkipäiviä kuin toisen.  Esim olen yhden lapsen viiskymppiset juhlinut,  pitäiskö minun jotenkin etukäteen hyvittää kahdelle muulle tuo 200 euroa jonka hänen kimppalahjaansa, matka, annoin? Heidän synttäreitään en ehkä näe.

Tälläiset avaukset laittaa pohtimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä niin. Mutta itse olen saanut niin hyvät eväät elämään että pärjään muutenkin, hyvä että tukivat tukea tarvinneita sisaruksia enemmän.

Vierailija
64/77 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni on saanut. Hänelle maksettiin autokoulu, annettiin rahaa auton ostoon, opiskeluun ja mihin ikinä keksi pyytää. Minä jouduin maksamaan kaiken itse. Ikävintä tässä oli että vanhemmat valehtelivat koko elämänsä ajan ettei kumpaakaan suosittu. kokonaissumma liikkuu 500 000 kieppeillä. Yritin ymmärtää, koska veljeni oli pitkään työtön. Kun suosiminen jatkui hänen töissä ollessaan, alkoi olla ymmärtämisvaikeuksia. Sitten kun jäin itse työttömäksi ja jouduin maksamaan vanhempieni kuluja ymmärrys loppui täysin. Velljeni ei näihin kuluihin osallistunut lainkaan.

Miten joku oikein joutuu maksamaan vanhempiensa kuluja? Oudolle kuulostaa.

Vierailija
65/77 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko sai aikanaan pahassa tilanteessa lainojen maksuun rahaa ennakkoperintönä. Nyt kun ätitmme muutama vuosi sitten kuoli, en ottanut asiaa puheeksi, vaan perintö jaettiin tasan. En niitä rahoja halunut, olisin halunut äitini takaisin. Sitä paitsi, olin ja olen edelleen kiitollinen sisarelle siitä, mitä hän teki äitimme hyväksi tämän sairastuttua ja siitä, miten hän hoiti kaikki asiat kuoleman jälkeen. Sitä ei mikään raha korvaa.

Vierailija
66/77 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhin tai suosikki sisarus saa elää ja lisääntyä yli varojensa kun vanhemmat alkavat tasaamaan sisarusten varallisuuseroja. Mielestäni ei ole kyllä ihan oikein ellei mahdolliset muut isarukset suostu siihen että yksi saa ihan kaiken. Ei vanhempien tehtävä ole tasata varallisuuseroja vaan jakaa saman kaikille jos jaettavaa on. 

Vierailija
67/77 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhin tai suosikki sisarus saa elää ja lisääntyä yli varojensa kun vanhemmat alkavat tasaamaan sisarusten varallisuuseroja. Mielestäni ei ole kyllä ihan oikein ellei mahdolliset muut isarukset suostu siihen että yksi saa ihan kaiken. Ei vanhempien tehtävä ole tasata varallisuuseroja vaan jakaa saman kaikille jos jaettavaa on. 

Kyllä . On kamalaa jos kolmen lapsen perhe saa vaikka kolme toppapukua lahjaksi ja yksilapsinen varakas perhe vain yhden toppapuvun.

Oikein mietin kyttäävätkö omat lapseni noin tarkkaan ja jokaisen hoitoavun vielä päälle.

Vierailija
68/77 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lapsettomana yksinelävänä ja hyvin pärjäävänä näe mitään ongelmaa siinä, että vanhempani avittavat lapsellisia sisatuksiani. Tiedän siskon perheen saaneen vuosittain lapsille ulkovaatteita, rahaa esim Särkänniemen reissuun (joko vanhempieni ollessa mukana tai käteisenä), tarpeen mukaan uusia polkupyöriä jne. Päihdeongelmaiselle veljelleni maksavat ruokakassin säännöllisesti, mikä ei toki ole rahallisesti yhtä suuri avustus, mutta veljen taloudellinen tilanne huomioon ottaen huomattava helpotus kuukausibudjettiin.

Tiedän, että jos minulla olisi ollut taloudellisesti haastavia elämäntilanteita, vanhempani olisivat auttaneet. 

Vierailija
69/77 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsuorasti kyllä. Vanhemmat ovat tukeneet lastenlapsia ja minulla on enemmän lapsia kuin sisarellani, joten perheeni on saanut enemmän tukea vanhemmiltani kuin sisareni perhe. 

Vierailija
70/77 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille lapsille laitettiin korkeakorkoiset pankkitilit. Minulle laitettiin vähemmän kuin sisaruksille. Veikkaan, että isä oli ehtinyt vetää jo kurkusta alas hyvän osan perinnöstään. Ehkä tuli yllätys pankin tiskillä kun maksoi omat velat ensin pois.  Isä oli vihainen mies ja uhkaili aina, että jättää perinnöttömäksi. Vuokralla asui ja omisti vanhan auton ja sähköttömän kuivanmaan mökin. Jotenkin surullisen huvittavaa.

Vierailija
71/77 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ainakin testamentissa että mitään mitä annamme lapsillemme meidän elinaikana, ei ole ennakkoperintöä, juuri jos alkavat keskenään kinaamaan. 

Pahimmassa tapauksessa teidän ansiosta menee sisaruksilla välit 

Tämä osui naulan kantaan.

Olisi hyvä selittää kun on itse vielä elossa, miksi jollekkin lapsista tullaan jättämään isompi osa perintöä. Voi olla järkeväkin selitys, joka hyväksytään. Yleensä se ei selviä muille koskaan ja jää vaan ikävä tunne. Jättää muuten ihan yleisellä tasolla epäluottamuksen ihmisiin, kun ei edes omiin vanhempiin voi luottaa. 

Vierailija
72/77 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa masentava ketju. Kuulostaa siltä, että ihmiset vain odottaa että vanhemmat älyäisivät kuolla ja he pääsisivät vihdoin törsäämään vanhusten säästöt 😕

Jos ihmiset oppisi sen, että jokainen on ihan itse vastuussa omasta elämästään ja yhtään kukaan ei ole sinulle mitään velkaa (jos ette ole tehneet velkakirjaa). Vanhemmat eivät ole velvollisia jättämään perintöä, je jokaisella meistä on täysi oikeus antaa rahamme ihan minne haluamme - ilman että siitä mitään selontekoa on velvoitettu tekemään edes omille lapsilleen!

Järjestäkää oman elämänne palikat siten, että pystytte sen kanssa olemaan tyytyväisiä ilman että pitää odotella eikö se äiti ikinä ymmärrä kuolla 😑 - ja oman elämänsä vain sillä pilaa jos kyttää ja laskeskelee kuka sisaruksista saa "arvokkaimmat Iittalat" joululahjaksi tai kenen auto tankattiin isän kortilla miten monta kertaa... 

Vierailija
73/77 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se kyllä tuokaan mikään "vanhempien tehtävä ole" että pitää jakaa kaikille saman verran.

Lähtökohtaisesti kenenkään ei tule mahdollistaa toisen (edes oman lapsensa) eloa yli varojensa. Ja jokaisen tulee valita elämänsä taival siten, että "itsensä ja perheensä elättää". Mutta esim meillä siskon perhe asuu lähellä mammaa ja me muut kauempana. On selvää, ja täysin ok, että mamma kutsuu heitä useammin syömään ja   on muodostunut läheisempi side siskon lapsiin. Mamma myös ostaa heille (=omaksi ilokseen ja kun näkee tarpeen) uusia ulkovaatteita, harrastusvälineitä jne. Kyllä hän meidänkin lapset muistaa ja huomioi, mutta mielestäni olennaista tässä on se, että hän myös SAA enemmän näiltä lähellä olevilta. Läsnäoloa ja seuraa. Heidän aikaansa ja apua milloin tarvitsee (Ei se ikääntyvä ihminen aina vain mitään mukavaa seuraa ole...).

Meidän perhe pääsee helpolla kun riittää että soittelemme ja käymme kun meille sopii. Emme me ihan vain minun perheeseen syntymän perusteella "ansaitse" täsmällisesti kaikkea samaa kuin sen aina arjessa läsnäolevan siskon perhe!

Vierailija
74/77 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän siinä mitään pahaa ole, jos olet saanut aikanaan enemmän, koska olet tarvinnut. Mutta lopputulema kuuluu kuitenkin olla kaikille tasapuolinen."

Tasapuolisuudesta voi olla monta eri käsitystä. Yhden tasapuolisuus on se että kaikki saavat sentilleen saman, toisen tasapuolisuus on sitä että jos joku lapsista on tarvinnut taloudellista tukea niin hän on sitä saanut niin että hänen elämänsä ei ole paljon huonompaa kuin muilla lapsilla.

Kumpaakin käsitystä voi ihan hyvin pitää tasapuolisena.

Vierailija
75/77 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pikkusiskoa, nyt jo yli 50- vuotiasta on aina apppivanhemmat suosineet ja paaponeet. Pikkusisko on työhaluton elämäntapapummi ja kuppaa appivanhemmilta kaikki rahat.

Mieheni on elämänsä käynyt töissä, tienannut ok. Pikkusiskonsa luulee, että isoveli tulevaisuudessa antaa rahaa kun vanhemmista aika jättää. Siinähän luulee ! 

Vierailija
76/77 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa masentava ketju. Kuulostaa siltä, että ihmiset vain odottaa että vanhemmat älyäisivät kuolla ja he pääsisivät vihdoin törsäämään vanhusten säästöt 😕

Jos ihmiset oppisi sen, että jokainen on ihan itse vastuussa omasta elämästään ja yhtään kukaan ei ole sinulle mitään velkaa (jos ette ole tehneet velkakirjaa). Vanhemmat eivät ole velvollisia jättämään perintöä, je jokaisella meistä on täysi oikeus antaa rahamme ihan minne haluamme - ilman että siitä mitään selontekoa on velvoitettu tekemään edes omille lapsilleen!

Järjestäkää oman elämänne palikat siten, että pystytte sen kanssa olemaan tyytyväisiä ilman että pitää odotella eikö se äiti ikinä ymmärrä kuolla 😑 - ja oman elämänsä vain sillä pilaa jos kyttää ja laskeskelee kuka sisaruksista saa "arvokkaimmat Iittalat" joululahjaksi tai kenen auto tankattiin isän kortilla miten monta kertaa... 

Täällä AP.

Tuo kommentointi koskien, että odotetaan vanhemman kuolevan, että pääsee käsiksi rahoihin on jokseenkin loukkaavaa. Näin ei ole omalla kohdalla. Kuten kirjoitin, ajattelin vanhempieni olevan vähävaraisia. Heidän menestyksensä on suurempi kuin mitä perin. 

Tässä juurikin haluaisin ymmärtämisestä, miksi kukaan ajattelee, että on kohtuullista ja reilua antaa leijonanosa varallisuudestaan toiselle lapselle elinaikanaan? 

En edes halua tietää onko oikein tai lainmukainen asia. Ei kuitenkaan mene ihan kuten kirjoitit, mutta ei sillä ole väliä. Iittalan kupeista ei ole kysymys, ovat hyvin pientä tämän rinnalla. 

En ole myöskään laittamassa välejä sisarukseni kanssa poikki. En pyydä häntä myöskään maksamaan mitään kuolinpesään. 

Haluan nostaa yhden epäloogisen vastauksesi esille. Jos kaikkien ihmisten tulisi järjestää palikkansa oikein, niin miksi on tarvetta suosia yhtä lasta? Eikö hän ole järjestänyt niitä oikein, että tarvitsee rahaa? Vai järjestänyt niin hyvin, että saa rahaa? 

Huomaan, että yhtään oikeasti mietittyä vastausta ei nouse esiin keneltäkään. 

Ei ole mietitty asiaa -- tässäpä se juurisyy on.

Vierailija
77/77 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, esimerkiksi veljelleni maksettiin ajokortti ja ylioppilasjuhlat aikanaan. Minun piti maksaa nuo itse.

Maksoitko siis oikeasti omat ylioppilasjuhlasi???