Kirjailija, jolla kiehtova kirjoitustyyli?
Itse sanon Anthony Burgess ainakin Kellopeli appelsiinissa, muita hänen teoksiaan en ole lukenut.
Kommentit (64)
Dickens, Gógol, Bulgakov, Vonnegut, Don DeLillo, Victor Hugo.
Joni Skiftesvik.
Osaa kuvata jotenkin hienosti näitä ennenwanhaan-ajan juttuja ja ihmisten elämää.
https://books.google.fi/books?id=CrMZEQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=fi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsi kun on nimi hukkunut, mutta joku kotimainen fantasiakirjailija kirjoitti ihan superkaunista, vanhahtavaa suomea. Kirja taisi liittyä jotenkin virvatuliin tms. Löytäisinpä sen uudelleen!
Noin yleisesti mulle uppoaa mm. Waltarin, Econ ja Virpi Hämeen-Anttilan tyyli.
Hiraeth? Siinä kyllä puhutaan virvatulista aarnivalkeina.
Löysin joitakin vuosia sitten Elizabeth Bowenin ja tykästyin sekä tyyliin että tarinankerrontaan. Kohti pohjoista oli loistava.
Se OLI Hiraeth, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsi kun on nimi hukkunut, mutta joku kotimainen fantasiakirjailija kirjoitti ihan superkaunista, vanhahtavaa suomea. Kirja taisi liittyä jotenkin virvatuliin tms. Löytäisinpä sen uudelleen!
Löysin joitakin vuosia sitten Elizabeth Bowenin ja tykästyin sekä tyyliin että tarinankerrontaan. Kohti pohjoista oli loistava.
Se OLI Hiraeth, kiitos!
Onko kenties tämä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se OLI Hiraeth, kiitos!
Onko kenties tämä:
Joo, juuri se! Voisi lukea uudestaan.
Emi Yagi, Venus ja minä, Tyhjyyspäiväkirja
Alan Bradley. Lämmin ja sympaattinen tapa kirjoittaa.
Vastaan Victor Hugo, vaikken pystykään lukemaan teoksia alkukielellä. Käännökset ovat onnistuneita!
Pajtim Statovci. Hän osaa yhdistää soljuvasti tiivistä kerrontaa ja toisaalta yli sivun mittaisia yhtenäisiä virkkeitä ilman, että lukijan huomio herpaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Monica Fagerholm
Luin yhden hänen kirjansa ja kirjoitustyyli ärsytti.
Eipä ole juuri kellään nykykirjailijalla mitään kiehtovaa kirjoitustyyliä ja sen takia en uutta kirjallisuutta luekaan, koska en tykkää lukea nykykieltä enkä murretta; mä, sä, tms.
Eniten niillä, jota kirjoittavat romanttisia historiallisia romaaneja, on hieno ja kaunis tapa kuvata asioita. Tai ainakin sellainen tyyli uppoaa minuun.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole juuri kellään nykykirjailijalla mitään kiehtovaa kirjoitustyyliä ja sen takia en uutta kirjallisuutta luekaan, koska en tykkää lukea nykykieltä enkä murretta; mä, sä, tms.
Eniten niillä, jota kirjoittavat romanttisia historiallisia romaaneja, on hieno ja kaunis tapa kuvata asioita. Tai ainakin sellainen tyyli uppoaa minuun.
On moderneissakin kirjailijoissa niitä, jotka vaalivat kaunista, sointuisaa suomea. Kannattaa antaa mahdollisuus!
Kristiina Carlsson, esim.Maan ääreen kieli on upeaa. Donna Leonilla taas taito kirjoittaa oleellisia asioita rivien väliin.
Petri Tamminen, turhat kiemurat puuttuu. Mahtava tyyli.
En muista nimeä. Australialainen hemmo, joka kirjoitti The slap -kirjan.
Richard Osman
Stephen Fry
Alkuun Stephen Kingin tyyli iski, mutta muutaman kirjan jälkeen kyllästyin.
Jane Austen