Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näläntunteesta voi oppia jopa pitämään. Ainakin sitä voi oppia sietämään ihan hyvin

Vierailija
21.09.2025 |

Tuntuu, että nälkä on ihmisille asia, jota ei missään tapauksessa saisi olla ja usein syödään, ennenkuin nälkää edes on. Olen ollut vuoden elämäntaparemontilla, laihtunut 12 kg ja oppinut, ettei näläntunne ole mikään katastrofi. Se on ollut varsin mielenkiintoinen oivallus. Näläntunne kuuluu elämääni ja on täysin ok. Tuntemus muiden joukossa. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmisille on mahdottomuus kestää näläntunnetta edes kahta tuntia.

Tulis nyt äkkiä se ruoka !!!

Nopeesti nyt, mä kuolen kohta. Pakko syödä tää Sukalaapatukka pahimpaan nälkään ! Missä se ruoka viipyy kohta mennyt jo 10 minuuttia !

Vierailija
22/29 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvi nälässä olla jos syö kunnon ruokaa. Itsellä on ollut taas semmonen elämäntaparemontti, että syön vain terveellistä ruokaa, jätin herkut ja roskaruoat kokonaan 100% pois, eikä ole nälkä ollenkaan. Joskus tulee syötyä jopa vähemmän mitä pitäisi. Syö tarpeeksi proteiinia, kuitua ja hyviä rasvoja, niin ei ole nälkä. Myös hitaat hiilarit on ok, esim täysjyvät, perunat.. Ja totta kai juo myös tarpeeksi vettä. Näin olen laihtunut 35 kiloa.

Mutta luulen tämän olevan todella harvinaista, suorastaan urbaanilegenda. Kun on kalorivaje, elimistö ilmoittaa siitä nälällä. Ei se ole proteiineista, rasvoista ja vedestä kiinni. 

Kallrovajeesta ei tule nälän tuntua vaan vatsan tyhjyydestä. Täyttämällä vatsan kuitu- ja proteiinipitoisella ja vähäkalorisella ruoalla tosiaan pystyy pitämään nälän tunnetta poissa vaikka olisikin kalorivaje. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle nälän tunne kertoo siitä että on ruoka-aika.  Jos nälän tunnetta ei synny niin rutiinit on pielessä tai syödään liikaa. 

Vierailija
24/29 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri nyt minulla on pikkuinen nälkä. Aamulla join vain kahvin ja poltin Savukkeen.

Ruoan syön joskus kolmen neljän maissa. Kestän ihan hyvin sinne asti. 

Lopeta se röökinkärytys niin jää rahaa terveelliseen ravintoon. Mahdat olla melkoisessa rapakunnossakin? Röökit mäkeen, kalaa ja kasviksia kaupasta ja lenkille

Vierailija
25/29 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvi nälässä olla jos syö kunnon ruokaa. Itsellä on ollut taas semmonen elämäntaparemontti, että syön vain terveellistä ruokaa, jätin herkut ja roskaruoat kokonaan 100% pois, eikä ole nälkä ollenkaan. Joskus tulee syötyä jopa vähemmän mitä pitäisi. Syö tarpeeksi proteiinia, kuitua ja hyviä rasvoja, niin ei ole nälkä. Myös hitaat hiilarit on ok, esim täysjyvät, perunat.. Ja totta kai juo myös tarpeeksi vettä. Näin olen laihtunut 35 kiloa.

Mutta luulen tämän olevan todella harvinaista, suorastaan urbaanilegenda. Kun on kalorivaje, elimistö ilmoittaa siitä nälällä. Ei se ole proteiineista, rasvoista ja vedestä kiinni. 

Minä olen nyt vhh-ruokavaliolla ja pudottanut painoa yli kymmenen kiloa. Olen kärsinyt koko ikäni reippaasta ylipainosta ja ylipainoa on kymmeniä kiloja. Kun jättää hiilarit minimiin, niin koko kehon toiminta muuttuu. Tulee kylläisemmäksi pienemmästä ruokamäärästä ja nälkä on erilainen. Jos syön hiilareita, niin tulee sellainen lähes sietämätön kouriva nälkä kun yrittää pudottaa painoa. Vähähiilarisella ei tule sitä kourivaa nälkää, vaan maha tuntuu pikemminkin kevyen tyhjältä, mutta ei kurni ja lörise nälästä. Vaikeinta tässä ruokavaliossa on sokerinhimo, joka on pahimmillaan pahempi kuin tupakoinnin lopettamisesta tuleva tupakanhimo. Elimistö huutaa sitä huumetta, jota sille on iät ja ajat syötetty. Silti kestän tuota himoa helpommin kuin sitä konkreettista sietämätöntä näläntunnetta, jossa maha kourii ja kurisee.

Vierailija
26/29 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälän tunteen iskiessä tuntuu, että kaikki täyttää tuolloin itsensä ihan ylitäyteen. Kokeilkaapa syödä vain vähän ja odottaa vartti, niin tulee kylläisempi olo. En ymmärrä nälän tunteen pelkoa ja ettei sitä siedetä yhtään. Ihan normaali olotila.

Vierailija
27/29 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako näläntunne laihtumiseen? Mahan kurniminen tuntuu ainakin itsestä ikävältä.

Minulla kurnii vain kun olen syönyt paljon hiilareita edellisellä aterialla. 

Vierailija
28/29 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin käy niin että jos nälkää ei tottele, niin hetken päästä se lauhtuu. Kroppa toteaa että ruokaa ei nyt tule, joten miksi huutaa, ei tähän kuole. Mutta sitten on paras totella kun alkaa tulla todellisia verensokerin laskusta johtuvia oireita, eli sananmukaisesti näköä haittaa eikä ajatus kulje.

Vierailija
29/29 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä on vain tunne, voin hyvin odottaa nälän yli. Syön kolmesti päivässä, en napostele aterioiden välillä. 

Minä aina ihmettelen kun jotkut tosiaan väittävät että kevyestä ateriasta tai pienestä annoskoosta ei lähtenyt nälkä ja siksi pitää santsata tai mennä nakkikioskin kautta kotiin. Aivan varmasti nälkä lähtee kevyelläkin ruualla, mieliteko ei välttämättä lähde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan