Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi
Kommentit (1407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuulostaa tuo "yksi iso ostosreissu per kausi, kerralla marketista kaikki, mitä vaivaa siitä on?" -ajattelu siltä, että mies ei ole *käytännössä* koskaan hoitanut vaateasioita yksittäistä vaatekappaletta enempää vaan kuvittelee "teoreettisesti" keksineensä kymmenessä sekunnissa täysin toimivan, stressittömän tavan hoitaa koko vaaterumba ---> päättelee, puoliso hoitaa rumbaa tarpeettoman vaikeasti omien keksittyjen standardiensa mukaan naisten tyyliin "vimpan päälle" ja sitten uhriutuu ----> mikä järjenköyhä uliseva nainen.
Noin vaatteita ei osteta marketista vaan lastenvaateliikkeestä, jossa on asiantunteva myyjä. Hänelle voi sanoa, että lapsi tarvitsee koko vaatekerran, joten myyjä kiikuttaa nähtäville sopivan kokoisia vaatteita tarpeellisen määrän. Valmista tulee kymmenessä minuutissa. Hintaahan tuolle tulee todella paljon, mutta itse ei tarvitse tehdä m
Niitä vaatteita saa tilattua verkkokaupoista, ei liene iso homma laittaa ostoskoriin 10 parin sukkapakkausta, 10 parin alkkaripakkausta, legginssit/sukkahousut, t-paidat ja muut tarvittavat, määrä sen mukaan kuinka usein pyykkää. Kaupassa käydessä nappaa lokerosta mukaan. Mä itse asiassa nautin lapsen vaatteiden ostosta, kivemmat värit ja kuviot kuin aikuisten vaatteissa. Ja käytiin shoppailemassa myös ostoskeskuksissa, samalla reissulla myös itselle ja kotiin jopa ruokaostokset. Koululaisena lapsi valikoi itse ja raakkasin pois sopimattomat joukosta. Sitä pidän kasvatuksena, kuuluu vanhemmuuteen opettaa tekemään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken voi teettää ulkopuolisella, silloin ei enää muuta työtä olekaan kuin metatöitä. Mutta harvalla perheellä on siihen varaa, ja se tarkoittaa, että käytännössä sekä naisen että miehen täytyy sinne katolle kiivetä. Silloin olisi reilua, että mentäisiin yhteistuumin tai mieskin joskus ehdottaisi, että olisiko nyt hyvä sää rännien putsaamiseen.
Ongelma on ollut siinä, että ennen talon ostamista he ei ole suunnitelleet yhtään, kuka hoitaa ja mitä taloon liittyvää asiaa. Jos kumpikaan ei halua hoitaa mitään, niin kaiken ulkopuoliselta ostaminen saa talon käyttökulut niin kalliiksi, että siinä ei ole mitään järkeä. Viisaampaa olisi tässä vaiheessa myyä talo ja muuttaa kerrostaloon. Tuolla tyylillä talossa on pian kosteusvaurio ja talon arvo romahtanut.
No me sovimme asiasta ennen talon ostamista. Kerroin hyvin suoraan miehelle, että en aio ostaa ok-taloa, ellei hän halua sitä remppailla ja huoltaa. Minä kun en ole yhtään remppaihminen enkä lainkaan kiinnostunut. Jossain hommassa voin auttaa ja toki maksaa kuluja, mutta minun varaani ei saa laskea mitään. Selvää oli myös, että varaa ei ole teettää kaikkea ulkopuolisella. (Minä tienaan hieman enemmän, jos sillä taas jollekin miehelle täällä on merkitystä.) Päätös oli siis hänen, joka ilmoitti, että hän todellakin tykkää rempata ja puuhastella. On siinä oikein kätevä ja pätevä. Kymmenen vuotta eteenpäin, hän ei ole tehnyt loppuun rempan remppaa. Avannut ja purkanut kyllä sieltä täältä, aina oman mielenkiinnon viemänä. Kun yritän kyseenalaistaa toimintaa, tulee kommentti, että sinähän et ymmärtänyt näistä mitään, ja tämä kohta oli nyt kiireisempi. Edes niitä saamarin rännejä ei ole putsattu kertaakaan. Hän on siis käytännössä pilannut yhteisen omaisuutemme. Siinä missä kuitenkin tekee ja puuhastelee jotakin koko ajan, minun hoitaessa kaikki juoksevat ja arkiset asiat. Joku ruohonleikkurin huolto voi olla viikkojen homma. Koska tärkeäähän se on, kun on mies talossa.
Olen myös ehdottanut kerrostaloon muuttamista, mutta mies ei halua luopua puuhamaastaan. Ei tullut mieleen tehdä kirjallista sopimusta vastuista, myönnän.
Oma mies puhui jossain vaiheessa omakotitalon rakentamisesta. Onneksi pidin pääni ja sanoin, että en muuta ikinä omakotitaloon, kun se on yksi työmaa ja vähintään pihatyöt jää minulle. Aikansa mies nurisi, mutta lopetti sitten puheet.
Tuo oli kyllä ikävästi tehty omakotitaloasujan mieheltä. On luvannut yhtä ja totuus on toista. Ensi kerralla kirjallinen sopimus? :D
Oletko nyt jo tutustunut tuohon vaihtoehtoon, jota jotkut ovat mainostaneet - joku väline, jolla rännit voisi putsata maasta käsin? Kun teistä kumpikaan ei ole innokas sinne katolle.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies puhui jossain vaiheessa omakotitalon rakentamisesta. Onneksi pidin pääni ja sanoin, että en muuta ikinä omakotitaloon, kun se on yksi työmaa ja vähintään pihatyöt jää minulle. Aikansa mies nurisi, mutta lopetti sitten puheet.
Oletko sinä nyt jotenkin parempi ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ja mies pohtivat pysyvän pitkäaikaisen hormonittoman ehkäisyn hankkimista - kumpi sen yleensä hankkii, ja kumpi puolisoista toimii aloitteentekijänä?
Tällä hetkellä sterilisaatioita tehdään moninkertaisesti enemmän miehille kuin naisille. Se ei tietenkään ole koko tarina. Syynä voi olla se, että naisille on paljon muitakin ehkäisyvaihtoehtoja, miehille vain vasektomia.
Onkin huomattavasti fiksumpi teettää vasektomia, koska se ei ole yhtä raju ja lopullinen toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken voi teettää ulkopuolisella, silloin ei enää muuta työtä olekaan kuin metatöitä. Mutta harvalla perheellä on siihen varaa, ja se tarkoittaa, että käytännössä sekä naisen että miehen täytyy sinne katolle kiivetä. Silloin olisi reilua, että mentäisiin yhteistuumin tai mieskin joskus ehdottaisi, että olisiko nyt hyvä sää rännien putsaamiseen.
Ongelma on ollut siinä, että ennen talon ostamista he ei ole suunnitelleet yhtään, kuka hoitaa ja mitä taloon liittyvää asiaa. Jos kumpikaan ei halua hoitaa mitään, niin kaiken ulkopuoliselta ostaminen saa talon käyttökulut niin kalliiksi, että siinä ei ole mitään järkeä. Viisaampaa olisi tässä vaiheessa myyä talo ja muuttaa kerrostaloon. Tuolla tyylillä talossa on pian kosteusvaurio ja talon arvo romahtanut.
No me sovimme asiasta ennen talon os
Nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena kommentoin noita metatyölistoja.
Ensinnäkin, ne kaikki näyttää olevan vain naisten näkökulmasta laadittuja. Miksi ihmeessä näin? Mitä tasa-arvoa se on? Missä puuttuu sukupuolittuneet korjaus-, huolto-, ylläpito, ym työt ja niihin liittyvät metatyöt??
Toiseksi, nuo listat sukupuolijaotteluineen perustuu johonkin kummaan höpöhöpö-ajatteluun, että me naiset toimisimme yhtenäisellä tavalla. Kyllähän meistäkin osa antaa lasten sotkea sen auton hampurilaisilla ja osa imuroi viisi kertaa päivässä. Osa järjestää synttärit teemalla ja osa tarjoaa pihassa vaan mehua.
En tunnista kyllä yhtään noista listoista että tuo todella olisi jotain "naisten elämää". Noihin listoihin on saatu sisälletettyä kaikenlaista absurdia huttuhöttöä, että jos todella miettii noita, niin en ihmettele kuormittuu.
Mutta kenen syytä ja kenen vastuulla se lopulta on?
Eikö teillä ole omaisuuttakaan? Ei mitään tavaroita, mökkejä? Autoja, pyöriä, harrastusvälineitä? Valtaosalla kuitenkin on. Ja moni asuu rivarissa/omakotitalossa varsinkin perheelliset. Miehet tekee tutkitusti myös enemmän talkootyötä lasten urheiluseuroissa.
Etkä vastannut kysymykseen. Miksi nuo suljetaan systemaattisesti pois, mutta joku "tunnetyö" tai "läheisiin yhteydenpito" on sisälletetty?
Niitä vaatteita saa tilattua verkkokaupoista, ei liene iso homma laittaa ostoskoriin 10 parin sukkapakkausta, 10 parin alkkaripakkausta, legginssit/sukkahousut, t-paidat ja muut tarvittavat, määrä sen mukaan kuinka usein pyykkää. Kaupassa käydessä nappaa lokerosta mukaan. Mä itse asiassa nautin lapsen vaatteiden ostosta, kivemmat värit ja kuviot kuin aikuisten vaatteissa. Ja käytiin shoppailemassa myös ostoskeskuksissa, samalla reissulla myös itselle ja kotiin jopa ruokaostokset. Koululaisena lapsi valikoi itse ja raakkasin pois sopimattomat joukosta. Sitä pidän kasvatuksena, kuuluu vanhemmuuteen opettaa tekemään itse.
Saa tilattua, mutta ei se sen mukavampaa hommaa ole. Kuvassa kiva vaate ei olekaan sitä, kun sen saa käsiin. Kaikkein mukavinta on antaa myyjän hoitaa homma ja maksaa vain lasku. En ole kysynyt miten nykyään lapset vaatteensa hankkivat, ei ne kuitenkaan alasti kulje.
Niin oma mieskin on tehnyt, kun on pitänyt ostaa puku tykötarpeineen ja muita sisävaatteita. Myyjä osasi arvioida koon yhdellä vilkaisulla ja löysi hetkessä sopivat. Mies sai vaatteet sovituskoppiin ja sovitti niitä, siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä nyt jotenkin parempi ihminen?
En tiedä paremmuudesta, mutta taatusti onnellisempi kuin omakotitalossa asuessa.
Eikö teillä ole omaisuuttakaan? Ei mitään tavaroita, mökkejä? Autoja, pyöriä, harrastusvälineitä? Valtaosalla kuitenkin on. Ja moni asuu rivarissa/omakotitalossa varsinkin perheelliset. Miehet tekee tutkitusti myös enemmän talkootyötä lasten urheiluseuroissa.
Etkä vastannut kysymykseen. Miksi nuo suljetaan systemaattisesti pois, mutta joku "tunnetyö" tai "läheisiin yhteydenpito" on sisälletetty?
Etkö osaa lainata, kun tuosta ei saa selvää keneltä kysyt ja mitä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli kyllä ikävästi tehty omakotitaloasujan mieheltä. On luvannut yhtä ja totuus on toista. Ensi kerralla kirjallinen sopimus? :D
Oletko nyt jo tutustunut tuohon vaihtoehtoon, jota jotkut ovat mainostaneet - joku väline, jolla rännit voisi putsata maasta käsin? Kun teistä kumpikaan ei ole innokas sinne katolle.
Kyllä mies katolla innokkaasti kiipeilee. Rännien puhdistus ei vain tunnu mielekkäältä, joten sitä ei pysty tekemään. Ja itse voisin toki hoitaa homman, mutta minulle se on jo periaatekysymys. Jos jo hoidan käytännössä kaikki kotityöt, sillä välin kun mies "tekee huoltotöitä", en tee vielä sitäkin. Joistakin asioista olen maksanut ulkopuolisille, kuten puiden leikkuut tai muut näkyvät asiat, minkä tekemättömyys on hävettänyt jo liikaa. Mies on vain tyytyväinen, kun säästyi siltäkin. Ja sitä mieltä, että eihän hän olisi tärkeämmiltä tehtäviltään ehtinytkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ja mies pohtivat pysyvän pitkäaikaisen hormonittoman ehkäisyn hankkimista - kumpi sen yleensä hankkii, ja kumpi puolisoista toimii aloitteentekijänä?
Tällä hetkellä sterilisaatioita tehdään moninkertaisesti enemmän miehille kuin naisille. Se ei tietenkään ole koko tarina. Syynä voi olla se, että naisille on paljon muitakin ehkäisyvaihtoehtoja, miehille vain vasektomia.
En nyt aivan saa kiinni miten tämä liittyy keskustelun aiheeseen, mutta eiköhän tuohon ole syynä useimmiten se, että vasektomia on kaikista helpoin ehkäisyvaihtoehto siinä kohtaa kun lapsia ei ole tarkoitus tehdä. Omassa suhteessani tuo oli ihan yhteinen keskustelu jossa minä ehdotin itse vasektomiaan menemistä, koska se oli vaihtoehdoista vaivattomin. Vaivaton toimenpide ja sen jälkeen ei ole tarvinnut kummankaan meistä tehdä mitään työtä ehkäisyn suhteen niin metatasolla kuin konkreettisestikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena kommentoin noita metatyölistoja.
Ensinnäkin, ne kaikki näyttää olevan vain naisten näkökulmasta laadittuja. Miksi ihmeessä näin? Mitä tasa-arvoa se on? Missä puuttuu sukupuolittuneet korjaus-, huolto-, ylläpito, ym työt ja niihin liittyvät metatyöt??
Toiseksi, nuo listat sukupuolijaotteluineen perustuu johonkin kummaan höpöhöpö-ajatteluun, että me naiset toimisimme yhtenäisellä tavalla. Kyllähän meistäkin osa antaa lasten sotkea sen auton hampurilaisilla ja osa imuroi viisi kertaa päivässä. Osa järjestää synttärit teemalla ja osa tarjoaa pihassa vaan mehua.
En tunnista kyllä yhtään noista listoista että tuo todella olisi jotain "naisten elämää". Noihin listoihin on saatu sisälletettyä kaikenlaista absurdia huttuhöttöä, että jos todella miettii noita, niin en ihmettele kuormittuu.
Mut
Sivusta kommentoin, mutta olettaisin tuon liittyvän siihen mitkä sinä perinteisen sukupuolijaottelun näkökulmasta jaat miesten metatöiksi ovat sellaisia, jotka eivät vaadi välttämättä edes kuukausittaista suunnittelua ja tämä keskustelu pyörii taas enemmän päivittäisen arjen metatöissä. Meillä esimerkiksi nuo listaamasi sukupuolittuneet metatyöt suunnitellaan ihan yhdessä. Minä olen meistä hitusen parempi organisoimaan asioita ja naisystäväni on taas paljon paremmin perillä noista konkreettisista korjaus- ja huoltotöistä, joten tehokkaampaa hyödyntää suunnittelussa molempien vahvuusalueita.
Vierailija kirjoitti:
YH-äiti, ymmärsit asian nyt ihan väärin. Kyse lasten tärkeimmistä kavereista esimerkiksi juuri päiväkodissa. Niitä, joiden kanssa kaikista mieluiten halutaan leikkitreffeille. Kysely lomista, koska lapsia kiinnosti kovasti, ovatko tärkeimmät kaverit myös paikalla. Ja esimerkiksi harrastusten suunnittelua siitä näkökulmasta, että lapset toivoivat yhteisiä kaverin kanssa.
Sain kyllä sitten kavereiden äideiltä näihin ihan vastauksia. :) Että ei ollut kyse siitä, ettei minulle vain olisi haluttu vastata. Ne isät ei vaan tienneet, ja kyllä sen nolosta ilmeestä näkikin.
Noista kontakteista kertyy useiden kymmenien lauma, kun ottaa huomioon myös omat ja kumppanien sukulaiset ja näiden lapset. Ja kaikille tulisi muistaa lähettää onnittelukortteja, viedä lahjoja ja mitä vielä?
Miksi moinen rypistys monta kertaa vuodessa? Kuka niitä vaatii?
Sähköposti, tai tekstari riittää mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YH-äiti, ymmärsit asian nyt ihan väärin. Kyse lasten tärkeimmistä kavereista esimerkiksi juuri päiväkodissa. Niitä, joiden kanssa kaikista mieluiten halutaan leikkitreffeille. Kysely lomista, koska lapsia kiinnosti kovasti, ovatko tärkeimmät kaverit myös paikalla. Ja esimerkiksi harrastusten suunnittelua siitä näkökulmasta, että lapset toivoivat yhteisiä kaverin kanssa.
Sain kyllä sitten kavereiden äideiltä näihin ihan vastauksia. :) Että ei ollut kyse siitä, ettei minulle vain olisi haluttu vastata. Ne isät ei vaan tienneet, ja kyllä sen nolosta ilmeestä näkikin.
Noista kontakteista kertyy useiden kymmenien lauma, kun ottaa huomioon myös omat ja kumppanien sukulaiset ja näiden lapset. Ja kaikille tulisi muistaa lähettää onnittelukortteja, viedä lahjoja ja mitä vielä?
Miksi moinen rypistys monta kertaa vuodessa? Kuka niitä vaatii?
Sähköpost
Vastasitko oikeaan viestiin? Ei tarvitse päiväkotikavereille muistaa lähettää onnittelukortteja eikä lahjoja, saati näiden vanhemmille... Jos kutsutaan kaverisynttäreille, sitten viedään.
Tuntuu, ettei vastaus ihan sovi tuohon viestiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me sovimme asiasta ennen talon os
Ai kauheaa. Me myytiin se talo kun homma alkoi vanhan talon myötä lipsua liikaa miesten työt, naisten työt -suuntaan. Kävin myös fyysisessä vuorotyössä. Nyt kerrostalossa 11 v, mieskin on myöntänyt itselläänkin olevan paljon mukavampaa eikä enää myöskään kippaa kaikkia sisätöitä minulle. Paljon tasaisemmin ne hommat nykyään on jaettu, toki lapsiperhekin on jo selätetty.
Toivottavasti saatte myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kuparikierukka ole yleisempi kuin vasektomia, joita tehdään vuodessa parisen tuhatta. Vasektomioita toki tehdään enemmän kuin sterilisaatioita, Näistä jälkimmäistä ei ainakaan täällä saa julkisella puolella, koska kyseessä on isompi leikkaus. Aloitteen tekee toivottavasti kaikessa ehkäisyssä se osapuoli, jonka kehoon kajotaan.
Meillä on käytetty ihan kondomia, niin ei ole tarvinnut kummankaan osapuolen olla puukon alla kajottavana tai hormonien vaikutuksen alaisena. Kondomin muistaminen kai on jonkinlaista metatyötä, mutta ei se ole vielä unohtunut.