Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
361/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka sanovat, että lapset hoitavat metatyönsä itse:

Kyllä, lapsen tasapainoiseksi aikuiseksi kasvattamiseen kuuluu se, että vähä vähältä häntä opetetaan ottamaan vastuuta oman elämänsä metatöistä. Mutta mitä pienemmät lapset, sitä enemmän aikuisten pitää vielä kantaa vastuuta. Se tekee ruuhkavuosista niin ruuhkaiset.

Yksikään päiväkoti-ikäinen ei tarkista, onko hänellä ensi kaudelle sopivia kumppareita eikä täytä omia valokuvauslappujaan. 

Kumppareiden osto ja lappujen täyttäminen metatyötä?? 

Olemme tässä ketjussa jo oppineet, että ENNAKOINTI on metatyötä. Ei tuossa lukenut "osto" vaan "sen tarkistaminen, onko ensi kaudelle sopivia".

Pienistä puroista koostuu iso joki..

Kun vaatteet jää koko ajan pieneksi, wilma viesteissä pommitetaan koulupäivien poikkeuksista hujan hajan tulevilla viesteillä, mitä pitää olla missäkin mukana, millon on kokeita, onko päikyssä lapsella lääkkeet, onko resepti voimassa, oliko niitä lääkkeitä joku hakenut, onko kelakortti mukana, vanhempain-ilta laita kalenteriin, millon lapsella on harrastus onko sillä vaatteita/välineitä, kaverilla on synttärit laita kalenteriin osta lahja........

Tämä tuntuu olevan juuri se asia mikä on monelle todella vaikea ymmärtää tässä keskustelussa. Kyseessä on siis pienistä puroista muodostuva vuolas virta. Helppohan sitä on irrottaa siitä virrasta yksi erillinen esimerkki ja sitten alkaa nyppiä sitä ja mitätöimään koko asia sen perusteella, kun ei ymmärrä sitä kokonaisuutta. 

Vierailija
362/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein varmaan metatyötkin väärin kun koululainen huolehti itse että on uintikerrallakin välineet mukana. Tietysti kysyin että mitäs tarvitaan jne ja lapsi itse laittoi tavarat mukaan. 

Tuo on ihan vaan lapsen kasvattamista. Meta työtä oli sen kun luit wilmasta että kas, heillä on tiistaina uintia, kirjoitit sen kenties kalenteriin ja edellisenä päivänä muistutit lasta että on uintia etsipä sopiva uikkari valmiiksi ja lopulta tarkoitit että lapsi on oikeasti pakannut sen uikkarin. Ellei kyse ole jo teinistä, silloin en tarkistaisi, oma moka jos jää.

Voi onpa rankkaa metatyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele että metatyöt ahdistaa kun lukee mitä porukka tunkee metatöiksi :D

Se on just sitä ennakointia ja suunnittelua, mitä teillä ei tehdä. Ei se mitään, asiat voi tehdä spontaanistikin, mutta sitten pitää vaan tottua siihen että välttämättä ei ole oikeita vaatteita puhtaana eikä synttärilahjaa hankittuna.

Likaiset vaatteet laitetaan pesuun silloin, kun ne ovat likaisia, eikä säilötä viikkokausia likaisina jossain komerossa. Sitten ne on aina puhtaana, jos tulee tarve. Vaatteita voi myös olla useampi kappale, joten yhden vaatteen puuttuminen ei ole maailmanloppu.

-eri

Oliskin noin helppoa, mutta kai sä tiedät että jos jätät pyykkikoneen valvomatta (p

Hyvä esimerkki aivojen joustamattomuudesta. Laita lakanat pesuun ja kuivamaan vaikka oven päälle ja siitä sitten seuraavana iltana kaappiin. Ongelmia saa tehtyä vaikka mistä asioista jos haluaa. Oletko osallistunut johkiin kilpailuun kuinka vaikeaa elämästä voi tehdä? -Eri

Vierailija
364/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele että metatyöt ahdistaa kun lukee mitä porukka tunkee metatöiksi :D

Se on just sitä ennakointia ja suunnittelua, mitä teillä ei tehdä. Ei se mitään, asiat voi tehdä spontaanistikin, mutta sitten pitää vaan tottua siihen että välttämättä ei ole oikeita vaatteita puhtaana eikä synttärilahjaa hankittuna.

Tehdään, siihen menee aikaa ehkä minuutti ja se siitä.

Minuutti aikaa niiden saappaiden tai synttärilahjan hankintaan?? Stadilaisia?

Siihen metatyöhön jonka jälkeen se muuttuu ihan vain suoritettavaksi tehtäväksi. 

No entäs jos kyse onkin lapsen lääk

Kauanko sinulla menee ajatella, että ai niin, resepti pitää uusia ja lääkkeet hakea, onnistuu kauppareissun yhteydessä?

Siis vain ajatella tämä, se on se metatyön osuus. 

Vierailija
365/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Likaiset vaatteet laitetaan pesuun silloin, kun ne ovat likaisia, eikä säilötä viikkokausia likaisina jossain komerossa. Sitten ne on aina puhtaana, jos tulee tarve. Vaatteita voi myös olla useampi kappale, joten yhden vaatteen puuttuminen ei ole maailmanloppu.

-eri

Oliskin noin helppoa, mutta kai sä

Oven päälle kuivamaan :-D Ei kai kukaan oikeasti tee mitään tuollaista.

Vierailija
366/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä metatyöt ovat olemassa vain niille, joiden aivokapasiteetti ei riitä siihen että ne hoituu muiden asioiden ohessa. 

Jos metatyöt kuormittaa, silloin tulisi tarkastella omia prioriteettejä, esim paljon aikaa menee someen tai sen puolison kyttäämiseen ja kaikkeen turhaan. Metatöistä uupuva vanhempi on priorisoinut omat voimavarat väärin.

Tiedän että tämä kirjoitus aiheuttaa taas paskamyrskyn, mutta kyllä monen tulisi tarkastella niitä omia tehottomia toimintatapoja ensiksi ennen kuin hajottaa lasten perheen syytöksillään ja uhriutumisellaan. 

"Mun mielestä metatyöt ovat olemassa vain niille, joiden aivokapasiteetti ei riitä siihen että ne hoituu muiden asioiden ohessa. "

Metatyö on olemassa, vaikka sitä käsitettä ei ymmärtäisikään itse. Itse esimerkiksi olen erittäin järjestelmällinen ja kaikki suunnittel

Kun kävelet hiekoitetulla tiellä, niin tuntuuko se että joudut kiipeamään jokaisen hiekanmurusen päälle?

Vierailija
367/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

384 jatkaa..

Me tehdään miehen kanssa noita metatöitä molemmat, voin myöntää, että mies tekee niitä jopa enemmän kuin minä. Saatan tehdä pitkää päivää töissä ja tulla vasta illalla kotiin.

Hän ainakin on kertonut ymmärtävänsä, miten paljon nuo kaikki lapsen hoidettavat asiat kuormittavat. Että hän on välillä esimerkiksi ihan kypsä Wilmaviesti pommitukseen ja niihin sekaviin viesteihin ja aikatauluihin. Täytyy lukea ainakin kaksi kertaa, ennenkuin viesteistä selviää olennainen ja tärkeät päivämäärät..

N

Vierailija
368/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä miten joku ruokareseptin päättäminen voi olla työtä.

A. Siihen menee noin 10 sekuntia.

B. Se on normaalia elämää perheessä, ei mitään työntekoa.

Jos ruoan päättäminen perheessä on työtä, perhettä ei olisi koskaan kannattanut hankkia.

Vierailija
369/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä metatyöt ovat olemassa vain niille, joiden aivokapasiteetti ei riitä siihen että ne hoituu muiden asioiden ohessa. 

Jos metatyöt kuormittaa, silloin tulisi tarkastella omia prioriteettejä, esim paljon aikaa menee someen tai sen puolison kyttäämiseen ja kaikkeen turhaan. Metatöistä uupuva vanhempi on priorisoinut omat voimavarat väärin.

Tiedän että tämä kirjoitus aiheuttaa taas paskamyrskyn, mutta kyllä monen tulisi tarkastella niitä omia tehottomia toimintatapoja ensiksi ennen kuin hajottaa lasten perheen syytöksillään ja uhriutumisellaan. 

"Mun mielestä metatyöt ovat olemassa vain niille, joiden aivokapasiteetti ei riitä siihen että ne hoituu muiden asioiden ohessa. "

Metatyö on olemassa, vaikka sitä käsitettä ei ymmärtäisikään itse. Itse esimerkiksi ole

Ei tunnu.

Vierailija
370/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä metatyökeskusteluissa huomaa hyvin, että porukka joka vähättelee tai kieltää koko metatöiden olemassa olon tuntuvat olevan poikkeuksellisesti niitä joiden puolesta joku muu hoitaa metatyöt tai sitten he eivät ymmärrä koko käsitettä.

Enemmän taitaa olla metatöitä niillä joilla arki ei pysy hanskassa ollenkaan.

Vierailija
371/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoan päättäminen perheessä on työtä, perhettä ei olisi koskaan kannattanut hankkia.

Pitäähän niitä päättää enemmän kuin yksi kerralla. Joka päivä pitää syödä. Vai käytkö aina yhdet ainekset kerrallaan kaupasta?

Vierailija
372/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka sanovat, että lapset hoitavat metatyönsä itse:

Kyllä, lapsen tasapainoiseksi aikuiseksi kasvattamiseen kuuluu se, että vähä vähältä häntä opetetaan ottamaan vastuuta oman elämänsä metatöistä. Mutta mitä pienemmät lapset, sitä enemmän aikuisten pitää vielä kantaa vastuuta. Se tekee ruuhkavuosista niin ruuhkaiset.

Yksikään päiväkoti-ikäinen ei tarkista, onko hänellä ensi kaudelle sopivia kumppareita eikä täytä omia valokuvauslappujaan. 

Kumppareiden osto ja lappujen täyttäminen metatyötä?? 

Olemme tässä ketjussa jo oppineet, että ENNAKOINTI on metatyötä. Ei tuossa lukenut "osto" vaan "sen tarkistamin

Kas kummaa kun moni saat nämä kokonaisuudet hoidettua ilman mitään typerää ja lapsellista termiä kuin metatyö eivätkä ulise täällä kun yksin joudun kaiken tekemään ja mies ei tee mitään uli uli uli. Metatöiden luetteleminen on vain merkki uhriutumisesta, laiskuudesta, elämänhallinnan puutteesta ja laiskuudesta.

Vierailija
373/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen metatyöhön jonka jälkeen se muuttuu ihan vain suoritettavaksi tehtäväksi. 

No entäs jos kyse onkin lapsen lääk

Tämä oli hetken arki päivää omassa lapsuudessani kun äitini sairastui alkoholismiin. Me lapset jäätiin ihan heitteille, kun isä ei kyennyt pyörittämään vähääkään arkea ja syntyi esim. juuri tuollaisia tilanteita, että sisarukseltani loppui lääkkeet, kun resepti oli uusimatta jne. Aika nopeasti sitä itse vanhimpana lapsena sitten oppi tämän suunnittelun ja ennakoinnin, mutta kyllähän siitä oma koulunkäynti ja elämä aika isosti kärsi kun jouduin ala-asteikäisenä organisoimaan arjen, kun aikuinen mies ei siihen kyennyt.

Vierailija
374/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän niitä päättää enemmän kuin yksi kerralla. Joka päivä pitää syödä. Vai käytkö aina yhdet ainekset kerrallaan kaupasta?

Etkö osaa tehdä isoja määriä ruokaa niin, että sitä ruokaa riittää seuraavalle päivälle. Miksi joka päivä pitäisi tehdä uusi ruoka?

Vierailija
375/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko sinulla menee ajatella, että ai niin, resepti pitää uusia ja lääkkeet hakea, onnistuu kauppareissun yhteydessä?

Siis vain ajatella tämä, se on se metatyön osuus. 

Hitaammilla näyttää menevän melko kauan ja joutuu vielä kirjoittamaan muistilapulle asiat...

Vierailija
376/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein varmaan metatyötkin väärin kun koululainen huolehti itse että on uintikerrallakin välineet mukana. Tietysti kysyin että mitäs tarvitaan jne ja lapsi itse laittoi tavarat mukaan. 

Tuo on ihan vaan lapsen kasvattamista. Meta työtä oli sen kun luit wilmasta että kas, heillä on tiistaina uintia, kirjoitit sen kenties kalenteriin ja edellisenä päivänä muistutit lasta että on uintia etsipä sopiva uikkari valmiiksi ja lopulta tarkoitit että lapsi on oikeasti pakannut sen uikkarin. Ellei kyse ole jo teinistä, silloin en tarkistaisi, oma moka jos jää.

Voi onpa rankkaa metatyötä.

Hmm sekin varmaan vaikuttaa, kuinka paljon on aikaa tehdä näitä kodin ja lastenhoidon metatöitä. On sanomattakin selvää, että perhe, missä molemmat vanhemmat paiskii täyttä työpäivää, on paljon vähemmän aikaa metatyölle, kuin perheessä, jossa toinen on vanhempainvapaalla tms.

Vierailija
377/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa tehdä isoja määriä ruokaa niin, että sitä ruokaa riittää seuraavalle päivälle. Miksi joka päivä pitäisi tehdä uusi ruoka?

Niin, tuohan on juuri sitä suunnittelua. Tuossa kysyttiin, että miten homma sujuu jos ruokailuja ei suunnittele koskaan yhtä ateriaa pitemälle.

Vierailija
378/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas kun on vaikeaa. Meillä on lapsella reseptilääke ja kun haen lääkkeet, laitan muistutuksen kalenteriin koska haen seuraavan. Yksinkertaisille huomio! Laitan muistutuksen niin että lääkkeet eivät ole vielä loppu. 

Vierailija
379/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kauanko sinulla menee ajatella, että ai niin, resepti pitää uusia ja lääkkeet hakea, onnistuu kauppareissun yhteydessä?

Siis vain ajatella tämä, se on se metatyön osuus. "

No eihän siihen tosiaan kauan mene tajuta, että voi hitto se resepti on menny vanhaksi.. jos ei kukaan ole hoitanut niin noinhan siinä käy. 

Eikai kukaan kuvittele, että metatyötä voi olla ilman siitä seuraavaa työsuoritusta? Epäilen, ettei se töissäkään riitä, että olen ajatellut tekeväni työn, mutta en tee sitä. En kuitenkaan voi välttämättä tehdä työtä suunnittelematta sitä ensin. Ne kulkee käsikädessä. 🤔

Vierailija
380/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjestas kun on vaikeaa. Meillä on lapsella reseptilääke ja kun haen lääkkeet, laitan muistutuksen kalenteriin koska haen seuraavan. Yksinkertaisille huomio! Laitan muistutuksen niin että lääkkeet eivät ole vielä loppu. 

Erinomainen esimerkki pienenpienestä metatyöstä, jonka tekemättä jättäminen aiheuttaa suuren harmin. Lisää näitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi