Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
321/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele että metatyöt ahdistaa kun lukee mitä porukka tunkee metatöiksi :D

Se on just sitä ennakointia ja suunnittelua, mitä teillä ei tehdä. Ei se mitään, asiat voi tehdä spontaanistikin, mutta sitten pitää vaan tottua siihen että välttämättä ei ole oikeita vaatteita puhtaana eikä synttärilahjaa hankittuna.

Likaiset vaatteet laitetaan pesuun silloin, kun ne ovat likaisia, eikä säilötä viikkokausia likaisina jossain komerossa. Sitten ne on aina puhtaana, jos tulee tarve. Vaatteita voi myös olla useampi kappale, joten yhden vaatteen puuttuminen ei ole maailmanloppu.

-eri

Vierailija
322/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistaisin vielä: kun ruoka "tehdään normaalisti", kuka päättää mitä tehdään ja milloin? Ostatteko aineksia etukäteen, vai lähteekö se, jolla milloinkin ekaksi tulee nälkä, poikkeamaan kaupan kautta ja sitten kokkaa?

Varmaan siis totaalisen spontaanistikin voi elää ja ihan uteliaisuudesta tässä kyselen, kun en itse tiedä, millaista se käytännön arjessa on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kahden aikuisen suhteessa olekaan niin rankkaa, mutta lasten astuessa kuvioihin tilanne hankaloituu.

Lapsille on oltava vaatteet ja ruokaa, täytyy yrittää ylläpitää lasten sosiaalisia suhteita kavereihinsa kaikenmaailman synttäreiden ja synttärilahjojen muodossa, katsoa perään että läksyt on tehty ja muut velvollisuudet hoidettu, lääkereseptit uusittu ja lääkkeitä kaapista löytyy jos on jotain kroonista sairautta yms. Pitää miettiä harrastukset, harrastusvälineet, kuljetukset harrastuksiin jne. 

Itse mietin lähinnä sitä, että jos molemmilla vanhemmilla on langat käsissä koko ajan, miten estetään tuplatyö? Ettei molemmat suunnittele ja hoida samaa asiaa. Kuka hoitaa työnjaon, miten työnjaon metatyö tasataan?

Silloin kun molemmilta vanhemmilta sujuu tasapuolisesti tuo suunnittelu, niin yleensä myös kommunikaatio toimii. Eli yhdessä keskustellaan ja suunnitellaan, eikä vedetä toisistaan tietämättä omaa suoritusta.

Vierailija
324/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mamman mielestä liian raskasta päättää pistääkö Iipo-Aunekki punaiset vai vihreät sukat jalkaan?

Vierailija
325/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies hoitaa lahjakkaasi lapsen asioita. Myös näitä kalenteriin laittamisia ja synttärien järjestelyjä.

I'm lucky. 

Vai pitäskö tän olla ihan normaalia?

Vierailija
326/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele että metatyöt ahdistaa kun lukee mitä porukka tunkee metatöiksi :D

Se on just sitä ennakointia ja suunnittelua, mitä teillä ei tehdä. Ei se mitään, asiat voi tehdä spontaanistikin, mutta sitten pitää vaan tottua siihen että välttämättä ei ole oikeita vaatteita puhtaana eikä synttärilahjaa hankittuna.

Likaiset vaatteet laitetaan pesuun silloin, kun ne ovat likaisia, eikä säilötä viikkokausia likaisina jossain komerossa. Sitten ne on aina puhtaana, jos tulee tarve. Vaatteita voi myös olla useampi kappale, joten yhden vaatteen puuttuminen ei ole maailmanloppu.

-eri

Sä voit kertoa tuon minun puolisolleni. Itse en enää tee sitä.

Vierailija
327/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän palstan naiset saa edes omia menkkarättejään ostettua, mutta silti ollaan niin suuria projektipäälliköitä 😂😂😂

Vierailija
328/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kokenut, että mun elämässä edes oli metatyötä, ennen kuin oli lapsia. Tai paremmin sanottuna sitä oli niin vähän, että se tosiaan hoitui omalla painollaan kuin itsestään.

Varmaankin lähemmäs sitä tilannetta taas palataan, kun lapset ovat isoja teinejä, lakkaavat kasvamasta ja hoitavat itse 99% omista asioistaan ilmoittautumisia ja vaatteiden ostoa myöten.

Vierailija
329/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mamman mielestä liian raskasta päättää pistääkö Iipo-Aunekki punaiset vai vihreät sukat jalkaan?

Punaiset sukat on liian pienet ja vihreät sukat on pyykkikorissa.

Vierailija
330/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaampi osuus on varmistaa, ettei sekä punaiset että vihreät olekin yhtäkkiä pienet tai reikäiset, ja että uudet punaiset ja vihreät seuraavaa kokoa olisivat mieluiten silloin jo kaapissa odottamassa. :)

Sen saa lipo-Aunekki mun puolestani itse päättää, kumman väriset pistää jalkaan.

Vierailija
331/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole raskasta, kun on selkeä lista, josta voi katsoa mitkä vaatteet ovat sille päivälle merkattuna. Suunnitelma olla pitää. 

Vierailija
332/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistaisin vielä: kun ruoka "tehdään normaalisti", kuka päättää mitä tehdään ja milloin? Ostatteko aineksia etukäteen, vai lähteekö se, jolla milloinkin ekaksi tulee nälkä, poikkeamaan kaupan kautta ja sitten kokkaa?

Varmaan siis totaalisen spontaanistikin voi elää ja ihan uteliaisuudesta tässä kyselen, kun en itse tiedä, millaista se käytännön arjessa on!

Tähän kaivataan kyllä vinkkejä! Kun omassa arjessa on pitänyt miettiä, että esim mihin aikaan pitää olla kauhan ääressä että ehditään syödä ennen klo x kun on lähtö paikkaan d. Ilmeisesti mitään tällaista ei tarvitse ajatella, ja kaapissa on aina kaikkea valmiina? Tuo on kyllä esimerkki aivan täydellisestä arjen toimivuudesta! Olet todella onnekas.

Vierailija
333/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee metatöitä, ne sisältyy joko työtehtäviin tai ihan vaan normaaliin arkeen. Koko termi kuulostaa typerälle.

Eli teet metatöitä, mutta käytät siitä vain eri termiä.

En tee.

"En tee metatöitä, ne sisältyy joko työtehtäviin tai ihan vaan normaaliin arkeen."

Hmmm tuo antaa kyl ymmärtää, et sisältyy työtehtäviin. 

Oma työni on ainakin sellaista, et ilman suunnittelua ja pohdintaa etukäteen, aikatauluttamista ym. sitä ei voi tuloksellisesti tehdä. Et sikäli sisältyy työtehtäviin.

Vierailija
334/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatöitä vähättelevä henkilö - käsi sydämelle: oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että MITÄ JOS metatyöt näyttäytyvät sinulle aivan vaivattomina tai sellaisina, että eihän niitä paljoa elämässä edes ole... koska joku toinen hoitaa ne puolestasi?

Olen totaali-yh ja metatöitä kahden lapsen ja yhden aikuisen perheessä on aivan HITOSTI. Kaikki mahdolliset Wilmat, päikyn retket ja lelupäivät ja kaverisynttärit ja ai niin isommalla lapsella on juuri tänään koulussa uintia, jota on vain pari kertaa vuodessa. Eikä pelkkä kokkaaminen mitään, mutta aina on päätettävä sekin, mitä ruokaa me milloinkin syödään, suunnitella kauppalista jne.

Tavallaan koen jopa helpottavaksi kyllä, että minulla on ihan kaikki langat käsissäni eikä tartte tuntea mitään katkeruutta siitä, voisiko joku muukin hoitaa näitä asioita muttei hoida.

Olen miehenä 35 vuotta p

Ihana ajatus, et tuo olisi ollut lapsiarkena ainoa vastuualue!

Vierailija
335/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei se ole työtä. 

Vierailija
336/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän palstan naiset saa edes omia menkkarättejään ostettua, mutta silti ollaan niin suuria projektipäälliköitä 😂😂😂

Joo ei tartte tosiaan tämän ketjun luettuaan ihmetellä miksi naisilla on niin paljon mielenterveysongelmia.

Vierailija
337/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, joo, mutta entäs Fama- työt?

Vierailija
338/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on täyttä paskaa ja uhriutujien lempisana. Me muut osataan hoitaa ihan ilman draamaa tavallista arkea. 

Tähänhän se aihe kiteytyy. Kyse on vain elämästä. Arjesta ja arkiasioiden hoitamisesta, myös niiden suunnittelu. On eri tapoja näihin kaikkiin ja jokaisella on oma elämäntilanteensa, monilta osin ote aiheutettu, kuten lapsi tai paljon lapsia. On tietysti tilanteita joissa kotitöiden kuorma ei jakaudu tasan. Silti ne on vaan kotitöitä ja asia pitää saada neuvoteltua. Ei mitään metoja.

Sitä ei koe raskaaksi, jos se ei ole raskasta. Meitä ihmisiä on moneksi. Meissä on erilaisia ominaisuuksia. Itsellä hahmotushäiriöitä. Arki pysyy kasassa rutiinien ja säännöllisen elämän avulla. Metatyöt myös hoituu ilman liian suurta painetta. Mutta koko elämä ja arki on lievästi paineistettu koko ajan. Johtuen aivojen osittaisesta häröilystä. Kun arkeen tulee joku lisäpaine, esim. sairautta, menee hyvä järjestelmä vinksalleen. Lasten ollessa pieniä vain muutos oli pysyvä. Vaati jatkuvaa sopeutumista. Oli kuormittavaa. Mies osallistui, mutta oli vielä hitaampi sopeutumaan siihen jatkuvaan uuteen. Hänellä ei kuitenkaan tiettävästi mitään aivohaastetta. 

En sano, että kaikilla on joku häiriö aivoissa, joille arki on välillä haastavaa. Mutta todella typerää arvostella heitä, joille se on. Ei se siitä paremmaksi haukkumalla muutu.

Vierailija
339/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole raskasta, kun on selkeä lista, josta voi katsoa mitkä vaatteet ovat sille päivälle merkattuna. Suunnitelma olla pitää. 

Ja jos suunnitelmasta poikkeaa hitusenkin, niin koko Universumi ajautuu mustaan aukkoon?

Vierailija
340/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tartte tosiaan tämän ketjun luettuaan ihmetellä miksi naisilla on niin paljon mielenterveysongelmia.

Siis pitääkö oikeesti niiden takia lähteä erikseen kauppaan, jos mies sattuu olemaan jo kaupassa? :D

Ei oo teilläkää kaikki kotona jos näin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi