Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksiko ja huusiko lapset ennen vanhaan kirjastoissa?

Vierailija
20.09.2025 |

Tänään taas kirjastossa lapsi huutaa äidille, yksi juoksee ja kirkuu. Kaikki mukaan lukien työntekijät kälättävät normaaliäänellä. Jotenkin muistelen, että ennen vanhaan eli 10v sitten ja taaksepäin kirjastoissa kuiskittiin eikä ne olleet lapsien temmellyspaikkoja. Muistanko väärin? Omasta lapsuudesta 90-luvulla en muista, että olisimme saaneet juosta ja huutaa pitkin kirjastoja. Myös aikuiset kuiskivat, toiset otettiin huomioon.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koivuniemen herra piti juoksu- ja huutohalut aisoissa.

Eikä pitänyt. Oli ihan itsestäänselvää lapsillekin, että kirjasto on hiljainen paikka, ja sinne mennä etsimään ja lukemaan kirjoja. Siinä oli oma tunnelmansa. Muistan, kun selasin lastenosaston hyllyistä Anna-, Runotyttö- ja Neiti Etsivä -kirjoja, ja saatoin uppoutua pitkäksikin aikaa lukemaan kirjoja pöydän ääreen. Tuohon aikaan 80-luvulla lähiössämme oli vielä oma kirjasto, myöhemmin se lakkautettiin niin kuin niin monesta muustakin paikasta. Nykyään on sitten Oodit ja muut viihdytyskeskukset, joiden desibelit ovat aivan toista luokkaa ja joilla ei ole enää juurikaan tekemistä kirjaston kanssa.

Vierailija
22/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jopa lehtisalissa puhutaan puhelimeen. Jollain mummoilla on vielä kaiutin päällä .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 15 vuotta sitten meno oli rauhallista, hiljaista. Nyt... idiootit möykkäävät, koska idioottihan ei missään voi olla möykkäämättä, eikä idiootilla ole velvollisuutta ajatella kuin tasan itseään missä ikinä liikkuukaan. "Koska minä haluan."

Miksei edes kirjasto voisi olla se hiljainen sivistyksen kehto, mikä se alun alkaen ja monia vuosikymmeniä niin onnistuneesti oli? Lapsena jo varhain opin kuinka siellä käyttäydytään. Jos unohtui, nopeasti ohjattiin olemaan hiljaa. Ihana paikka.

Miksi näiden meluavien narsistien pitää tunkea sinnekin möykkäämään. Miltei joka paikassa muualla, kuten julkisissa kulkuvälineissä, on nykyään aivan älytöntä möykkää.

Kirjasto on monitoimi- ja viihtymiskeskus eikä mikään kirjavarasto. T: kirjastonjohtaja

🤮

Vierailija
24/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kirjastossa piti olla hiljaa vielä 2010-luvulla. Erikseen oli leikkipaikka lapsille, jossa sai pitää ääntä.

Vierailija
25/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 15 vuotta sitten meno oli rauhallista, hiljaista. Nyt... idiootit möykkäävät, koska idioottihan ei missään voi olla möykkäämättä, eikä idiootilla ole velvollisuutta ajatella kuin tasan itseään missä ikinä liikkuukaan. "Koska minä haluan."

Miksei edes kirjasto voisi olla se hiljainen sivistyksen kehto, mikä se alun alkaen ja monia vuosikymmeniä niin onnistuneesti oli? Lapsena jo varhain opin kuinka siellä käyttäydytään. Jos unohtui, nopeasti ohjattiin olemaan hiljaa. Ihana paikka.

Miksi näiden meluavien narsistien pitää tunkea sinnekin möykkäämään. Miltei joka paikassa muualla, kuten julkisissa kulkuvälineissä, on nykyään aivan älytöntä möykkää.

Kirjasto on monitoimi- ja viihtymiskeskus eikä mikään kirjavarasto. T: kirjastonjohtaja

Taidat olla mielisairaalan johtaja. Tai asukki, joka luulee olevansa johtaja.

Vierailija
26/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjasto on kirjasto. Monitoimihallit on sitten erikseen.

Vierailija
27/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät juosseet eivätkä huutaneet.

Lapset ovat aina olleet lapsia, niin kauan kuin muistan. Eli 60 vuotta.

Mulla on ollut kirjastokortti lähes tuon 60 vuotta. Muistan todella, ettei kirjastossa riehuttu, vaikka itsekin tuolloin lapsi olin. 

Vierailija
28/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapset kommunikoivat vain puhelimellaan tai huutamalla. Kirjastossa istui joukko alakoululaisia parinkymmenen sentin päässä toisistaan, silti piti koko ajan huutaa "kato v....u, kato ja ojennella puhelimensa näyttöä toisensa naaman eteen. Kirjaston työntekijä tuli sanomaan, ettei tarvitse huutaa, koska istuvat niin lähekkäin. Vaikutus kesti minuutin ja sitten taas huuto alkoi.

Vierailija
29/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minimoinut kirjastossa käynnit, kun siellä ei kuule omia ajatuksiaan saati että muistaisi mitä etsii.

Mekkala on niin järkyttävä, alakouluikäiset esimerkiksi huutavat huoneen toiselle laidalle kavereilleen, juoksevat ympäri kirjastoa, eikä kukaan heitä hillitse. En jaksa tuollaista pätkääkään.

Kirjasto ei ole viihdekeskus eikä leikkikenttä.

Olen lukenut uusiksi omia kirjojani, lainannut systeriltä ja ostanut itse uusia.

Vierailija
30/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään voi tietenkään kieltää hellan lettas siitähän voi tulla vaikka paha mieli !!

Vierailija
31/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lukusaleissa tulisi olla hiljaista. Et taida olla kovinkaan hyvä johtaja, koska olet tehnyt kirjastosta melusaasteisen lasten transutuskeskuksen.

Vierailija
32/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin huonoa johtajaa ei ole yhdessäkään kirjastossa, eipä taida olla missään säällisesti yrityksessäkään.

Vierailija
33/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut lapsilla oikeutta ilmaista tunteitaan vapaasti. Nykyisin jos vanhempana rikkoisin sitä oikeutta niin meistä tehtäisiin lasu.

Kyllä mä pidän edelleen lapset kurissa. 

Häpeäisin silmät päästäni, jos minun seurassani kulkevat lapset eivät osaisi käyttäytyä vaikkapa juuri kirjastossa. Tai itseänihän siinä joutuisin häpeämään, jos en asialle mitään tekisi ja antaisin lasten metelöidä. 

Vierailija
34/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei edes kirjasto vfoisi olla se hiljainen sivistyksen kehto, mikä se alun alkaen ja monia vuosikymmeniä niin onnistuneesti oli? Lapsena jo varhain opin kuinka siellä käyttäydytään. Jos unohtui, nopeasti ohjattiin olemaan hiljaa. Ihana paikka.

Taidat olla mielisairaalan joh

Etkö itse ole huomannut kirjastojen muuttuneet. Tilat on remontoitu avotiloiksi. Juurikin tuollaisiksi viihdekeskuksiksi, koko kansan olohuone tyyppisiksi. 

Vierailija
35/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lukusaleissa tulisi oll

Meillä lähti remontissa lehtien lukusalista sisäseinät pois... hyvästi rauha. 

Vierailija
36/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ja olisi kiva jos edelleenkin kirjasto olisi Kirjasto.

Vierailija
37/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailin tässä vähän aikaa sitten kansalliskirjastossa ja melkein tuli kyyneleet silmiin onnesta.

Ihanan hiljainen ja rauhallinen. Ei yhden yhtä kirkuvaa haarahirviötä, eikä kukaan kälättänyt kovaan ääneen.

Vierailija
38/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä Suomessa nuo "vaikeimmat kakarat". jälleen kun olin 2.asunnolla välimeren rannalla niin oli oikein mukavaa. Missään ei ollut noita perseleviä kakaroita vaan lapset käyttäytyivät tolkulla tavalla joka paikassa. Ainoastaan lastentarhasta kuului itkua /leikkien ääntä eli normaali elämää muttei sitä älytöntä juoksemista/huutamista jne esim kaupoissa... 

Vierailija
39/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa nämä lasten vanhemmat ovat olleet niitä ensimmäisiä huutajia siellä kirjastossa.  Omenahan ei kauas puusta putoa.  Mutta sama hommahan se on kaupassakin pennut huutaa ja juoksee kuin kylän koirat.

Vierailija
40/67 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa nämä lasten vanhemmat ovat olleet niitä ensimmäisiä huutajia siellä kirjastossa.  Omenahan ei kauas puusta putoa.  Mutta sama hommahan se on kaupassakin pennut huutaa ja juoksee kuin kylän koirat.

Nykyisten lasten vanhempien omassa lapsuudessa 90-luvulla oli ihan erilaiset kasvatuskäytännöt kuin nykyisin. Sen ajan lentävä lause oli "joko tottelet tai itket ja tottelet".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi