IS: Meteorologi Kerttu Kotakorpi on vapaaehtoisesti lapseton
Kotakorpi kertoo olevansa vapaaehtoisesti lapseton.
En ole vaan ikinä kokenut sellaista tarvetta, hän kertoo ohjelmassa.
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010629400.html
On upea esimerkki. Hän näyttää, että nainen voi saavuttaa elämässään asioita ilman äitiyttä, ja että äitiys ja naiseus ovat eri asioita. Naisten oikeuksien puolesta on taisteltu vuosisatoja. Nykyinen valinnanvapaus ei ole itsestäänselvyys.
Mutta missä tunnetut velamiehet?
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nolo nainen
Vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ei ole mitään noloa. Noin 20 % väestöstä on vapaaehtoisesti lapsettomia ja velojen osuus kasvaa joka vuosi globaalisti.
Toivottavasti et levitä ahdasmielisiä näkemyksiä omille lapsille, koska mitä jos heistä tulee vapaaehtoisesti lapsettomia? Aiotko haukkua heidätkin?
tottakai haukun, onhan se todella noloa ja raskas epäonnistuminen elämässä jos ei edes yhtä valkoihoista lasta saa aikaiseksi
Elukkakin pystyy lisääntymään. Sinä olet pelkkä elukka.
luonnossakin heikoimmat eivät lisäänny
Olen vela, en lesbo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on siunaus myöhemmässä vaiheessa kun apua tarvitsee.Kehenkään muu rakkaus ja tunneside ei ole niin voimakas kuin omat lapset.
Oletko varma että saat heiltä apua, on paljon jälkikasvua jotka eivät vanhempiaan auta tai käy edes katsomassa.
On melko itsekästä olettaa tai jopa vaatia, että omien lapsien tulisi olla henkilökohtaisia ilmaispalvelijoita omilla vanhuudenpäivillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäisikö häntä jotenkin ihailla, että on jättänyt tekemättä jotain, kuten lisääntyä? Ei ole mikään saavutus, ettei ole lisääntynyt. Oma valintansa ja eläköön sitten niin, jos hyvältä tuntuu.
Ihmisen elämän perimmäinen tarkoitus on jatkaa sukua.
Harmillista kun maailmankatsomuksesi on niin suppea.
Onneksi velat juhlivat ja nauttivat elämästä sinunkin puolestasi sillä välin kun sinä mietiskelet suvunjatkamisteoriaasi. :)
Ei tuossa ole kyse maailmankatsomuksesta tai teoriasta, vaan biologiasta. Kaiken elämän tarkoitus on lisääntyä. Kai peruskoulu sentään on käyty?
-eri
Omien geenien säilymistä voi edistää esim. sukulaisten lapsia tukemalla. Ei siittäminen tai synnyttäminen ole ainoa tapa, eikä välttämättä edes paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nolo nainen
Vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ei ole mitään noloa. Noin 20 % väestöstä on vapaaehtoisesti lapsettomia ja velojen osuus kasvaa joka vuosi globaalisti.
Toivottavasti et levitä ahdasmielisiä näkemyksiä omille lapsille, koska mitä jos heistä tulee vapaaehtoisesti lapsettomia? Aiotko haukkua heidätkin?
tottakai haukun, onhan se todella noloa ja raskas epäonnistuminen elämässä jos ei edes yhtä valkoihoista lasta saa aikaiseksi
Mutta ihmisissä myös heikoimmat l
Suomessa lisääntyy nimenomaan ne heikoimmat, kun lapsia tekemällä huonosti toimeen tuleva perhe saa jopa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäämme odottelemaan mitä mieltä Kerttu on kymmenen vuoden päästä...
Sanotko samaa vanhemmille jotka ovat juuri saaneet lapsensa? Esimerkiksi:
"Joko olet palauttanut lapsesi sossuille?"
"Et sitten ottanutkaan aborttia?"
"No vielä mielesi voi muuttua ja annat lapsesi adoptioon."
Tajuatko kuinka tyhmältä kommenttisi kuulostaa?
Menikö tuo kommentti noin pahasti ihon alle? Eihän tuo kommentti ole kuin toteaminen, että kymmenen vuoden päästä näemme onko tilanne sama vai toinen. Sinun esimerkkisi ovat taas täysin lataantuneita aika ilkeän sävyyn. Jostain syystä heijastat tuohon lauseeseen omia asenteitasi. Et sanoisi mitään, jos siinä lukisi, että jäämme odottamaan mitä mieltä suomalaiset ovat sähköautoista kymmenen vuoden päästä. Me emme tiedä, koska ihmisten mieli voi muuttua tai olla muuttumatta. Mutta aika kyllä kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nolo nainen
Tähän teemaan liittyen kannattaa katsoa Idiocracy -niminen leffa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole kyse maailmankatsomuksesta tai teoriasta, vaan biologiasta. Kaiken elämän tarkoitus on lisääntyä. Kai peruskoulu sentään on käyty?
-eri
Oletan, että et sitten muuta teekään kuin lisäänny, koska kaikki muu toiminta arjessa on pois lisääntymisestä, elämän ainoasta tarkoituksesta? Kai elät kuten opetat vai oletko leipäpappi? :D Jos olet mies, kai sinulla on jo vähintään 10000 lasta? :D
Kyse oli vain kylmästä tieteestä, biologiasta. Ei siitä miten pitäisi elää. Ymmärrätkö eron? Ilmeisesti et, kun ei ole sen vertaa koulutustaustaa eikä kykyä ajatella tieteellisesti, ilman tunteita.
kertulla biologinen kello tikittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäämme odottelemaan mitä mieltä Kerttu on kymmenen vuoden päästä...
Sanotko samaa vanhemmille jotka ovat juuri saaneet lapsensa? Esimerkiksi:
"Joko olet palauttanut lapsesi sossuille?"
"Et sitten ottanutkaan aborttia?"
"No vielä mielesi voi muuttua ja annat lapsesi adoptioon."
Tajuatko kuinka tyhmältä kommenttisi kuulostaa?
Menikö tuo kommentti noin pahasti ihon alle? Eihän tuo kommentti ole kuin toteaminen, että kymmenen vuoden päästä näemme onko tilanne sama vai toinen. Sinun esimerkkisi ovat taas täysin lataantuneita aika ilkeän sävyyn. Jostain syystä heijastat tuohon lauseeseen omia asenteitasi. Et sanoisi mitään, jos siinä lukisi, että jäämme odottamaan mitä mieltä suomalaiset ovat sähköautoista kymmenen vuoden päästä. Me emme tiedä, ko
Sinullahan se ilkeä asenne on, kun et ota tosissaan aikuisten ihmisten, etenkin naisten, arvovalintoja. Sen sijaan vihjailet mielen muuttamisesta. Se on infantilisointia ja ylimielisyyttä.
Turha siis esittää yllättynyttä. Typerä kommentti, yhtä typerä vastakommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on siunaus myöhemmässä vaiheessa kun apua tarvitsee.Kehenkään muu rakkaus ja tunneside ei ole niin voimakas kuin omat lapset.
Oletko varma että saat heiltä apua, on paljon jälkikasvua jotka eivät vanhempiaan auta tai käy edes katsomassa.
On melko itsekästä olettaa tai jopa vaatia, että omien lapsien tulisi olla henkilökohtaisia ilmaispalvelijoita omilla vanhuudenpäivillä.
Ei kukaan oleta mitään, mutta onhan se nyt tosiasia, että monet lapset ovat vanhempiensa kanssa hyvissä väleissä ja auttavat heitä. Voisin luetella tuhansia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat hyvissä väleissä omien vanhempiensa ja sisarustensa kanssa ja kertovat lehdissä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣 Ei mulla aina ole ollut lasta. Olin ennen lasta lapseton ja elin lapsettoman elämää.Kävin töissä, näin kavereita, pesin pyykkiä ja laitoin ruokaa. Ootko oikeasti noin yksinkertainen?
Siis oletko oikeasti niin kujalla, että rinnastat pari/kolmekymppisen lapsettoman (eli vanhemmaksi haluavan) elämän vapaaehtoisesti lapsettoman (lapsivapaan) elämään?
Huhhuh. En uskonut että tässä pitäisi alkaa vääntää ihan perusasioista, mikä ero on lapsettomalla ja lapsivapaalla ihmisellä.
Niin, minulla on kokemusta molemmista. Sinulla ei. Viime kesänä olin miesystävän kanssa kahdestaan Italiassa viikon. Lapsi oli isällään. Nytkin istun tässä rauhassa yksinäni. Kohta keitän lisää kahvia. En jää mistään paitsi vaikka olenkin äiti.
Jos puhut nyt siitä vastuusta mikä lapsesta tulee, niin jos sinulla on vaikka lemmikkejä niin yhtä lailla olet niistä vastuussa. Samalla kuitenkin iso osa ihmisistä saa iloa lemmikeistä niin paljon, että se vastuu ei tunnu miltään kamalalta taakalta. Se ilo ja rakkaus on se mikä lopulta merkitsee. Velana sulla ei ole siitä ilosta ja rakkaudesta kokemusta vaan näet vaan sen teknisen vaipanvaihtorumban. Ei vanhemmatkaan halua valvoa tai rakasta vaihtaa 1000 vaippaa, mutta se lapsi on niin rakas että sen puolesta sen tekee. Et tiedä siitä rakkaudesta mitään kun omaa lasta sulla ei ole. Ajattelin 20 v. lapsettomana samalla tavalla kun sinä.
Vierailija kirjoitti:
aika hauskaa kun lapsettomat viettää lauantaina aikaansa VAUVAlaudalla...
Niin, pskanjauhantapalstahan tämän nimi pitäis olla, ei täällä vauvoista oo ikinä puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velamiehenä en halua tietoisesti tehdä lapsia. Lapsi ei kuulu elämääni eikä lapsella sijaa kodissa. En jää mistään paitsi vaikken ole lapselle isä.
velamies
Sä et vaan osaa olla mies. Tuhkamuna.
Ole nyt pienimunainen mongoli hiljaa, Suomi ei tarvitse sinunkaan geenejäsi.
Oos kommarihoro hiljaa. 2xDI + 1xKTM. Ihan hyviä geenejä. Mut onneksi sinun geenisi ei leviä... ei me mitää weetee-nistejä toisessa polvessa tarvitakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko kusipäinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta vela-naisista tulee mieleen sellainen moderni vanhapiika. Ei kaikkien tarvitse hankkia lapsia, mutta näitä veloja alkaa olla jo niin paljon, että ei tossa ole mitään erikoista. Minulla on yksi lapsi ja nytkin istun rauhassa sohvalla kahvikupin kanssa yksin kotona. Lapsi on isällään. Mitä erikoista se vela tekee mistä pitäisi nyt olla kateellinen.
Olet nolo. "Lapsi on isällään..."
Niin? Normaalia eroperheissä. Välillä on sitten minun luona. Sillonkin on koulun jälkeen kaverin kanssa tai harrastuksessa :) Kerropas omasta lauantaista mitä olet puuhannut. Vai onko mennyt kuitenkin velan päivä vauvapalstalla 😀
Upea esimerkki, no voi huokaus. Nykyään pitäisi ennemminkin olla joku äitiyden ihannoija, jos haluaa esimerkki mitenkään olla, koska useampi on vela kuin mammamielinen.
En missään nimessä halua kritisoida kerttua, vaan ap:ta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣 Ei mulla aina ole ollut lasta. Olin ennen lasta lapseton ja elin lapsettoman elämää.Kävin töissä, näin kavereita, pesin pyykkiä ja laitoin ruokaa. Ootko oikeasti noin yksinkertainen?
Siis oletko oikeasti niin kujalla, että rinnastat pari/kolmekymppisen lapsettoman (eli vanhemmaksi haluavan) elämän vapaaehtoisesti lapsettoman (lapsivapaan) elämään?
Huhhuh. En uskonut että tässä pitäisi alkaa vääntää ihan perusasioista, mikä ero on lapsettomalla ja lapsivapaalla ihmisellä.
Niin, minulla on kokemusta molemmista. Sinulla ei. Viime kesänä olin miesystävän kanssa kahdestaan Italiassa viikon. Lapsi oli isällään. Nytkin istun tässä rauhassa yksinäni. Kohta keitän lisää kahvia. En jää mistään paitsi vaikka olenkin äiti.
Jos puhut nyt siitä vastuusta
Sinulla ei ole kokemusta lapsivapaasta (childfree) elämästä, jos olet vanhempi. Jos haluat uskotella itsellesi tuota satua, en voi auttaa sinua enempää. Onnea valitsemallasi tiellä... :s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhut nyt siitä vastuusta
Äiti-ihminen huseeraa jonkun poikaystävän kanssa ties missä ja kuvittelee että se on cool? Ei ole, olisit pitänyt perheen kasassa kun siihen touhuun lähdit, ei sulla ole varaa arvostella ketään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas vapaus ei ole tylsää, vaan elinehto. En halua touhuta lasten kanssa koko päivää, ajatuskin tuntuu ahdistavalta. Kuntoani kohennan liikunnalla, siihen en tarvitse lapsia. Työstä saamani rahat käytän tasan itseeni. Kaverin lapset eivät piristä minua, vaan vievät energiaa, enkä siksi juuri välitä heidän seurastaan. Univelka- ja kakkavaippavaihe olisivat minulle liikaa viikonkin mittaisena, saati usean vuoden.
Lisäksi en yksinkertaisesti pidä lapsista enkä halua heitä elämääni.
Tuo viimeinen lause kertookin paljon. Itsekin tunnen tällaisia ihmisiä, jotka suorastaan halveksii lapsia. Eräskin yliopistoihminen on olevinaan niin fiksu ja sivistynyt, mutta samaan aikaan halveksii kaikkea lapsiin liittyvää. Hän ei tietenkään muista sitä, miten itse parkui päiväkodissa ja virtsasi housuun pikkupoikana. Jokaisen ihmisen kannattaisi muistaa, että on itsekin ollut joskus vaippoihin ulostava kakara. Toisi vähän nöyryyttä itse kullekin. Lisäksi se kertoo aina paljon ihmisestä, miten hän suhtautuu yhteiskunnan kaikkein heikoimpiin yksilöihin, eli lapsiin ja vanhuksiin.
No ei hän silloin ihan ole vapaaehtoisesti lapseton, jos on harmitellut, että olisi voinut perheenkin perustaa.