Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luen Tarzania, kysykää minulta mitä tahansa liittyen kirjoihin tai hahmoihin

Vierailija
20.09.2025 |

Olen lukenut kirjoja kronologisessa järjestyksessä eli eli ensin Tarzan Apinain kuninkaasta ensimmäisen puoliskon, sitten Tarzanin Viidakkoseikkailuja, sitten loput ensimmäiset kirjasta ja nyt edennyt Tarzanin paluuseen. Seuraavaksi lukulistalla on Robin Maxvelin kirjoittama Jane - Nainen joka Rakasti Tarzania joka on sovitus ja uudelleen kuvitelma ensimmäisestä Burroughsin Tarzan romaanista mutta tällä kertaa se 8n kerrottu Janen näkökulmasta ja lisää tarinaan uusia hahmoja kuten Ral Conrath jonka kanssa Robert Canler ilmeisesti työskentelee jos olen ymmärtänyt oikein. Ja tiedän että Tarzan kirjojen lukeminen 2025 on riskiä eikä kirjojen kieli ja asenteet ole tätä päivää (ja omasta mielestäni välillä hieman häiritsevääkin, tosin kirjat on kirjoitettu 1900-luvun alussa ja ovat oman aikansa tuotos), mutta uteliaisuus voitti kun halusin tietää mitä niissä kerrotaan ja miksi kirjat ovat joskus niin suosittuja ja kulttuuri-ilmiö.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pois työpöydältä -blogin Tarzanin viidakkokielen sanakirjasta kun valmistauduin lukemaan kirjoja.

Mulla on Tarzan-lehdessä julkaistu sanasto ja "ut" tarkoittaa pelätä. Täytyykin katsastaa tuo blogi. 

Jaa-a. Siellä on kyllä sanoja joita minä en ole ikinä kuullut. Esim. "lumi". Ei yhdessäkään Tarzan-kirjassa esiintynyt lunta. Myös joku zanzi = hämähäkki ihan outo. Tuossa myös sekoitetaan Isojen Apinoiden kieli Pal-ul-donissa asuvien hännällisten ihmisten kieleen

Vierailija
42/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joka kirjassa Timppa krokotiilin hampaissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Tarzan tekee nykyään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme