Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luen Tarzania, kysykää minulta mitä tahansa liittyen kirjoihin tai hahmoihin

Vierailija
20.09.2025 |

Olen lukenut kirjoja kronologisessa järjestyksessä eli eli ensin Tarzan Apinain kuninkaasta ensimmäisen puoliskon, sitten Tarzanin Viidakkoseikkailuja, sitten loput ensimmäiset kirjasta ja nyt edennyt Tarzanin paluuseen. Seuraavaksi lukulistalla on Robin Maxvelin kirjoittama Jane - Nainen joka Rakasti Tarzania joka on sovitus ja uudelleen kuvitelma ensimmäisestä Burroughsin Tarzan romaanista mutta tällä kertaa se 8n kerrottu Janen näkökulmasta ja lisää tarinaan uusia hahmoja kuten Ral Conrath jonka kanssa Robert Canler ilmeisesti työskentelee jos olen ymmärtänyt oikein. Ja tiedän että Tarzan kirjojen lukeminen 2025 on riskiä eikä kirjojen kieli ja asenteet ole tätä päivää (ja omasta mielestäni välillä hieman häiritsevääkin, tosin kirjat on kirjoitettu 1900-luvun alussa ja ovat oman aikansa tuotos), mutta uteliaisuus voitti kun halusin tietää mitä niissä kerrotaan ja miksi kirjat ovat joskus niin suosittuja ja kulttuuri-ilmiö.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Tarzanilla on niin monta kaksoisolentoa? Useammassakin kirjassa sellaisia esiintyy, vaikka Tarzanin pitäisi olla niin ylivoimaisen miehekäs.

Ainoa vastaus tuohon se että koska juoni vaati sitä eikä asialle ole sen parempaa vastausta. Näistä Esteban Miranda ja Stanley Obrowski ovat ehkä ne tunnetuimmat Tarzanin look alike hahmot mutta en ole edennyt niin pitkälle kirjoissa.

Vierailija
22/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Estban Mirandan lopulta kävi ?

Saiko Tarzan milloinkaan lapamatoja tms. raakana syömästään, esim. hortan lihasta ?

Kerrotaanko edellämainituista ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä kaikkia Tarzan tappaa?

En ole laskenut, mutta useita hahmoja kuten päälikön pojan joka ampui Kalan, Tublatin joka oli Tarzanin adoptio isä, Kerchakin joka oli manganien johtaja ennen Tarzania, Terkozin, Kerchakin pojan, joka kaappasi Janen, Histan-käärmeen joka yritti syödä manganit, vanhan miehen jolta Tarzan ryösti palan pilaantunutta elefantin lihaa, sekä syöpäisen shamaanin joka kiristi ja uhkaili Mbongan heimoa (tai oikeastaan shamaanin hyeenat tekivät sen, mutta Tarzan auttoi siinä).

Vierailija
24/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Korak satavarmasti Tarzanin poika?

Korak on varmasti Tarzanin poika.

Vierailija
25/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Arto Satonen nykyajan Tarzan ?

Vierailija
26/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saiko Tarzan muilta kuin Janelta?

Tarzanilla oli ainakin ihastus naaras manganiin nimeltä Tika jonka kanssa Tarzan oli leikkinyt lapsuudestaan asti, mutta lopulta Tika valitsi Tarzanin sijaan uros manganin nimeltä Taug ja Taugille ja Tikalle syntyi vauva. Tämä siis oli aikaan ennen Janea ja Tarzan piti Tikan apinamaista ulkonäköä kauniina ja ihanteellisena.

Teeka. 

Vierailija
27/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen on Oparin ylipapittaren Lan seksuaalisuus?

Ei ole kerrottu suoraan, mutta se että La oli kiinnostunut Tarzanista kertoo kyllä sen puolesta.

Vierailija
28/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin nuo jo lapsena, 80- luvulla

Jep, sama homma. Lastenkirjoja

Vierailija
29/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lannevaatetta Tarzanilla on? 

Vierailija
30/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saiko Tarzan muilta kuin Janelta?

Tarzanilla oli ainakin ihastus naaras manganiin nimeltä Tika jonka kanssa Tarzan oli leikkinyt lapsuudestaan asti, mutta lopulta Tika valitsi Tarzanin sijaan uros manganin nimeltä Taug ja Taugille ja Tikalle syntyi vauva. Tämä siis oli aikaan ennen Janea ja Tarzan piti Tikan apinamaista ulkonäköä kauniina ja ihanteellisena.

Teeka. 

Teeka alunperin kun tarkistin, mutta Alpo Kupiaisen 1923 käännöksessä jota olen lukenut tuon hahmon nimi on suomennettuna Tika.

Vierailija
31/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Estban Mirandan lopulta kävi ?

Saiko Tarzan milloinkaan lapamatoja tms. raakana syömästään, esim. hortan lihasta ?

Kerrotaanko edellämainituista ?

En ole vielä näin pitkällä joten en tiedä. Mutta kun pääsen siihen kirjaan asti niin lupaan kertoaMirandan kohtalosta joten kannattaa pysyä kuulolla.

Vierailija
32/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako lannevaatetta Tarzanilla on? 

Veikkaus on että 24. Joka kirjassa uusi tai näin ainakin ensimmäisen ja Tarzanin paluun kohdalla. Kun elää viidakossa niin ei tarvitse paljon vaatteita vaihdella.

Vierailija
33/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaste! Olen itse kova Tarzan-tietäjä. 

- Mitä tarkoittavat isojen apinain kielessä: 

Buzzo

Wala

Ut

- Mikä oli Oparin jälkeen ensimmäinen monista kadonneista kaupungeista joita Tarzan-kirjoissa esiintyi?

- Mikä on Tarzanin lempijuoma?

- Millä nimellä Jeanne Jacot paremmin tunnetaan?

- Entä kuka on Balza?

- Mikä seuraavista sivilisaatioista ei esiinny kirjoissa kadonneena kaupunkina:

Rooma

Portugali

Kreikka

Vierailija
34/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buzzo

Wala

Ut

- Mikä oli Oparin jälkeen ensimmäinen monista kadonneista kaupungeista joita Tarzan-kirjoissa esiintyi?

- Entä kuka on Balza?

Rooma

Portugali

Kreikka

Harmi että en ole näin pitkällä kirjoissa että osaisin vastata näihin kaikkiin mutta mukava kuulla että keskusteluun liittyi kunnon ja kokenut Tarzan tietäjä. Buzzo (busso?) on lentää, wala on pesä tai koti, ja ut on maissi ja muut syötävät viljakasvit.

Vierailija
35/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veistä Tarzan käytti?

Vierailija
36/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka rasvasi Tarzan-vainaan liaanin?

Vierailija
37/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buzzo

Wala

Ut

- Entä kuka on Balza?

Rooma

Portugali

Kreikka

Harmi että en ole näin pitkällä kirjoissa että osaisin vastata näihin kaikkiin mutta mukava kuulla että keskusteluun liittyi kunnon ja kokenut Tarzan tietäjä. Buzzo (busso?) on lentää, wala on pesä tai koti, ja ut on maissi ja muut syötävät viljakasvit.

Buzzo on kärpänen.

Ut tarkoittaa pelko, pelätä. Mistä viljat keksit? 

Vierailija
38/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä veistä Tarzan käytti?

Ensimmäisessä kirjassa mainitaan metsästyspuukko, mutta sitä ei ole sen tarkemmin määritelty.

Vierailija
39/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buzzo

Wala

Ut

- Entä kuka on Balza?

Rooma

Portugali

Kreikka

Harmi että en ole näin pitkällä kirjoissa että osaisin vastata näihin kaikkiin mutta mukava kuulla että keskusteluun liittyi kunnon ja kokenut Tarzan tietäjä. Buzzo (busso?) on lentää, wala on pesä tai koti, ja ut on maissi ja

Pois työpöydältä -blogin Tarzanin viidakkokielen sanakirjasta kun valmistauduin lukemaan kirjoja.

Vierailija
40/43 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois työpöydältä -blogin Tarzanin viidakkokielen sanakirjasta kun valmistauduin lukemaan kirjoja.

Mulla on Tarzan-lehdessä julkaistu sanasto ja "ut" tarkoittaa pelätä. Täytyykin katsastaa tuo blogi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi