Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi VR on käytännössä luovuttanut ns. hiljaisen osaston suhteen? Vaunuissa ei ole enää minkäänlaisia tarroja kertomassa hiljaisuudesta.

Vierailija
20.09.2025 |

Selkänojassa on vain ihan pikkuruinen kuva, jossa on sormi suun edessä, mutta aika vaikea sitä on tulkita hiljaisen vaunun merkiksi.

Miksi ei voi olla monikielinen selväsanainen teksti joka selkänojassa, että täällä ei sitten puhuta eikä pidetä kaiuttimia päällä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valsistus tulisi kehittää ja rakentaa sellaiseksi että se muuttuisi liian äänekkäästä puheesta vaikkapa punaiseksi.

Eiköhän kovaa puhuja jossakin vaiheessa älyäisi itsekin kun hänen puheensa ajaksi valaistus reagoisi noin😅

Vierailija
22/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hiljaa ihan tavallisellakin osastolla. Puhelut puhun kopissa.

Se on oikeastaan väärin, että hiljaisudesta pitäisi maksaa lisämaksu! Mölyäjiltä se lisämaksu pitäisi periä.

Mitä oikein selität? Ravintolavaunun yläkerrassa olevasta Ekstra Rennosta peritään lisämaksu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oikeastaan väärin, että hiljaisudesta pitäisi maksaa lisämaksu! Mölyäjiltä se lisämaksu pitäisi periä.

Mitä oikein selität? Ravintolavaunun yläkerrassa olevasta Ekstra Rennosta peritään lisämaksu.

Ihan oikein että sikailuosastosta peritään lisämaksu. Maksaahan se jo vaunun siivoaminen vaikka kuinka paljon.

Vierailija
24/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipun saattaa ostaa vahingossa hiljaiseen vaunuun, tai hiljainen vaunu voi olla ainoa jossa on tilaa. Jälkimmäinen voi tietty kieliä siitä, että hiljaisuutta toivoville varattu paikkamäärä on ylimitoitettu suhteessa keskusteluhaluisten paikkamääriin. Pitäisikö kokonaisista hiljaisista osastoista luopua, ja muuttaa vain ne pienemmät muutaman hengen "hytit" hiljaisiksi?

Vierailija
25/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo samaa oon huomannut, kerran yksi mies katsoi youtube -videoita äänet päällä. Hiljainen vaunu on hiljainen vaunu, sellainen kuiskuttelukin vierustoverin kanssa on häiritsevää.

Vierailija
26/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka ainoa kerta siellä on joku kännykkään huutaja. Ja sitten niitä, jotka kuvittelee, että kun puhuu 2 tuntia tauotta sössöttämällä, niin se ei häiritsisi muita.

Tämä. Aivan turha maksaa mistään hiljaisesta vaunusta, kun ei siellä ole hiljaista. Aina joku urpo pälättämässä.

Vierailija
27/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sitten niin, että hiljaisen vaunun todellinen kysyntä on liian alhainen pysyäkseen kannattavana? On pakko katsoa juttelijoita vähän läpi sormien, tai vaunut jää niin tyhjiksi että koko vaunuluokka poistuu lopulta kokonaan? VR ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos eikä käsittääkseni edes ihan hirveän hyvässä hapessa taloudellisesti. Ei niillä ole varaa ajella vaunut tyhjinä vain parin ääniherkän työmatkalaisen takia. Voi tietty olla muustakin kyse, mutta tätä veikkaisin syyksi.

Vierailija
28/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein että sikailuosastosta peritään lisämaksu. Maksaahan se jo vaunun siivoaminen vaikka kuinka paljon.

Kunnon meininki. Sikailijoille sikamaiset hinnat!

Vierailija
29/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain huutajien vika, mutta osittain on kyllä myös VR:n vika, koska tätä hiljaista vaunua ei ole koskaan "lanseerattu" kunnolla, vaan vaivihkaa vaan keksittiin, että tämä entinen 1. luokka onkin nyt hiljainen.

Ulkomailla olen nähnyt hiljaisia vaunuja, niin niissä lukee jo vaunun ulkoseinässä, että se on hiljainen vaunu!

Meillä tulis jo potkut, jos luottamuksellisia työasioita puhuisi toisten kuullen julkisessa kulkuneuvossa. 

Vierailija
30/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan sitten niin, että hiljaisen vaunun todellinen kysyntä on liian alhainen pysyäkseen kannattavana? On pakko katsoa juttelijoita vähän läpi sormien, tai vaunut jää niin tyhjiksi että koko vaunuluokka poistuu lopulta kokonaan? VR ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos eikä käsittääkseni edes ihan hirveän hyvässä hapessa taloudellisesti. Ei niillä ole varaa ajella vaunut tyhjinä vain parin ääniherkän työmatkalaisen takia. Voi tietty olla muustakin kyse, mutta tätä veikkaisin syyksi.

vr tekee voittoa ja on ihan kannattava. On kuitenkin monopoli -asemassa. 

Vierailija
31/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain huutajien vika, mutta osittain on kyllä myös VR:n vika, koska tätä hiljaista vaunua ei ole koskaan "lanseerattu" kunnolla, vaan vaivihkaa vaan keksittiin, että tämä entinen 1. luokka onkin nyt hiljainen.

Ulkomailla olen nähnyt hiljaisia vaunuja, niin niissä lukee jo vaunun ulkoseinässä, että se on hiljainen vaunu!

Hetkinen, hetkinen, hetkinen... virallista "ykkösluokkaa" ei VR:llä ole enää ollut sitten 90-luvun. Keksittiin tuollainen typerä "ekstra" -luokka tilalle ja sitten kun sitä ei kukaan käyttänyt, niin heitettiin se hiljaiseksi tilaksi ja edelleenkään ei kelpaa. Pistäkää vanha kunnon oikea ykkösluokka takaisin!

Vierailija
32/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lipun saattaa ostaa vahingossa hiljaiseen vaunuun, tai hiljainen vaunu voi olla ainoa jossa on tilaa. Jälkimmäinen voi tietty kieliä siitä, että hiljaisuutta toivoville varattu paikkamäärä on ylimitoitettu suhteessa keskusteluhaluisten paikkamääriin. Pitäisikö kokonaisista hiljaisista osastoista luopua, ja muuttaa vain ne pienemmät muutaman hengen "hytit" hiljaisiksi?

No ei sitä kyllä vahingossa pysty ostamaan ja aina ne on täynnä. Hytit taas on enimmäkseen seurueiden käytössä ja eristetty jo muusta vaunusta eli mitään hyötyä hiljaisuudesta ei niissä olisi. 

Vierailija
33/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin se yksin istuttavien rivi myydään nopeasti loppuun. Matkustan paljon ja kyllä tuo "hiljainen" ekstra on aina hyvinkin täyteen myyty ja jos haluaa yksittäisen paikan ruuhka-ajan vuorosta, pitää varata hyvissä ajoin.

Vierailija
34/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ongelma ymmärtää, jos varaat paikan hiljaisesta vaunusta, se on hiljainen vaunu ? Miksi siis pitäisi vielä erikseen mainita että on hiljainen vaunu ? 

Vierailija
35/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villi idea: Laittakaa ekstraluokka puolesta välin poikki ja siihen äänieristävä voi. Toinen puoli hiljaista, toinen ei. Ok?

Vierailija
36/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ongelma ymmärtää, jos varaat paikan hiljaisesta vaunusta, se on hiljainen vaunu ? Miksi siis pitäisi vielä erikseen mainita että on hiljainen vaunu ? 

Minulla ei ole vaikeuksia ymmärtää, mutta todella monella muulla matkustajalla näyttää olevan. Mielenkiintoista olisi kuulla se prosessi, että miten on onnistunut varaamaan lipun sieltä tajumatta, että se on hiljainen vaunu.

Vierailija
37/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska minäminäminäminä ja minun puhelut ja minun napa

Vierailija
38/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä kuullut mainoksia radiosta tuosta vaunusta 

Vierailija
39/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyntää on, aina vaunut täynnä. Minua ei tosin pieni ääni haittaa, menen ekstraan ihan vain sen takia että kalliimman hintansa takia sinne ei eksy se kaikkein pahin rupusakki kersoineen huutamaan.

Vierailija
40/45 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti myös hiljaisuuden käsitteessä on tulkinnanvaraa. Jotkut selvästikin tajuavat olevansa hiljaisessa vaunussa, mutta... On esimerkiksi puhunut puhelimessa ja jopa maininnut puhelimeen olevansa hiljaisessa vaunussa, mutta silti jatkanut puhelua! Ja sitten niitä, jotka mielestään puhuvat kuiskien, eli tajuvat kyseessä olevan hiljainen vaunu, mutta se sössötys on ihan yhtä ärsyttävää kuunneltavaa kuin tavallinenkin puhe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä