Kaikki lasten vanhemmat ympärilläni on aika vanhoja
Asun pk-seudulla, asuinalueella joka on ns. keskitasoinen, mutta on täällä useampi kaupungin vuokrakerrostalo myös. Koulu on tällä alueella, neuvola viereisessä kaupunginosassa. Oma lapseni on 7, itse olen 43. Olen huomannut, että sekä lapsen koululuokan vanhemmat että päiväkotiryhmän vanhemmat on kaikki aika vanhoja, kuten minäkin. Moni (myös äiti) on minua vanhempi. Muutama kolmevitosen näköinen on, mutta he on ihan vähemmistöä. Sen nuorempia ei yhtään. Saman huomasi neuvolan käytävillä kun omaa lastaan sinne vei. Ei yhtään ns. nuorta äitiä vauvan kanssa missään. Mutta raskaana olevia yli nelikymppisiä kyllä. Onko kukaan muu huomannut samaa?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, vain maaseudulla lisäännytään nuorena. Jos haluaa kehittyä kognitiivisesti ja kulttuurisesti eikä vaan LISÄÄNTYÄ niinpakko tehdä se kehittyminen itse ensin. Lapset taannuttavat, se on kuin aloittaisi alusta. Jos ei ole edes tietä miten päästä seuraavalle tasolle niin siinähän sitten sikiätte parikymppisinä hamaan tappiin asti ja lopulta huomaatte olevanne kirjaimellisesti apinan tasolla kun nämä hitaammin lisääntyvät ovat aidosti kypsyneet ja kehittyneet ihmislajina.
Voisitko jotenkin perustella, miten lapset taannuttavat?
Ursula von den Leyen on esimerkki naisesta, jonka mahdollisuudet edetä uralla ja kehittyä kognitiivisesti ovat mennyttä, hänellähän on 7 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, vain maaseudulla lisäännytään nuorena. Jos haluaa kehittyä kognitiivisesti ja kulttuurisesti eikä vaan LISÄÄNTYÄ niinpakko tehdä se kehittyminen itse ensin. Lapset taannuttavat, se on kuin aloittaisi alusta. Jos ei ole edes tietä miten päästä seuraavalle tasolle niin siinähän sitten sikiätte parikymppisinä hamaan tappiin asti ja lopulta huomaatte olevanne kirjaimellisesti apinan tasolla kun nämä hitaammin lisääntyvät ovat aidosti kypsyneet ja kehittyneet ihmislajina.
Lapset taannuttavat? Kyllä se on nimenomaan päinvastoin.
Lapsi ehkä luo illuusion omasta kypsyneisyydestä, sillä on itse niin alkeellinen olento. Mutta ulkopuolelta sekä lapsi että lapsen vanhempi näyttäytyvät kyllä todella alkeellisilta ja epävakailta. Ihan siitä huolimatta, onko heillä työpaikkaa ja talolainaa vai ei. Vähän niinkuin ajatus siitä, että joku lemmikin pitäminen kypsyttäisi. Mitä kypsää on orjuuttaa ja silpoa luontokappale omaksi hellyysorjaksi? :D Ei tuollainen ole "kypsää" vaan nimenomaan sitä lapsenomaista himoa ja halua, jossa seurauksia ei ajatella tai edes hahmoteta.
33-vuotiaana ensisynnyttäjänä olin perhevalmennuksessa ryhmän toiseksi nuorin äiti. Voin vain kuvitella, miltä siitä ryhmän nuorimmasta, 19-vuotiaasta äidistä tuntui neljääkymppiä lähestyvien joukossa, osa ryhmän isistä oli selvästi sitäkin vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Espoossa ja Helsingissä synnyttäjien keski-ikä nykyään? Tietääkö kukaan? Ei siis ensi-synnyttäjien vaan kaikkien. Löytyisikö tilasto mistään?
Ei löydy tietoa. AI-yhteenvedosta löytyy tieto, että Helsingissä ENSIsynnyttäjän keski-ikä on korkein, mutta en luota Googlen AI:hin. THL:n sivuilta voisi löytyä jotain, mutta ne ovat nyt jostain syystä alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ursula von den Leyen on esimerkki naisesta, jonka mahdollisuudet edetä uralla ja kehittyä kognitiivisesti ovat mennyttä, hänellähän on 7 lasta.
Jos kuvittelet että kognitiivisesti kehittyneet hakeutuvat politiikkaan ja "physicianeiksi" eli siis räpläämään ihmiskehoja niin olet kyllä aikas ojassa.
Sama ilmiö on havaittu ja ollut jo kauan normi. Lapsemme syntyivät kun olin 23 ja 26 vuotias. Lasten kavereiden vanhemmat ovat järjestään 15 vuotta vanhempia. Lapsuudessa parhaan kaverin perheessä vietettiin isän 50-vuotis synttäreitä. Oman isäni 30- vuotisjuhlia oli vietetty pari vuotta aiemmin ja muutama vuosi tätä enne oli isoisäni 50-vuotis juhlat. Synnyin esikoisena 21-vuotiaille vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ehkä luo illuusion omasta kypsyneisyydestä, sillä on itse niin alkeellinen olento. Mutta ulkopuolelta sekä lapsi että lapsen vanhempi näyttäytyvät kyllä todella alkeellisilta ja epävakailta. Ihan siitä huolimatta, onko heillä työpaikkaa ja talolainaa vai ei. Vähä
Kun nyt annoit olettaa, että arvosta sivistystä ja kypsyneisyyttä, niin mitä jos et keskittyisi omiin tunteisiisi, vaan kertoisit vaikkapa siitä, mitä olet lukenut aiheesta. Kun keskustellaan jostain aiheesta, olisi hyvä yrittää perustella kantaansa jotenkin, varsinkin, jos kertoo arvostavansa kypsyyttä ja sivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ehkä luo illuusion omasta kypsyneisyydestä, sillä on itse niin alkeellinen olento. Mutta ulkopuolelta sekä lapsi että lapsen vanhempi näyttäytyvät kyllä todella alkeellisilta ja epävakailta. Ihan siitä huolimatta, o
Voihan se olla että joku kirjoittaa aiheesta kirjan muutaman vuosikymmenen sisään. Ehkä. Minä en kirjoita, joten kannattaa lkaa rukoilemaan, että joku muu kirjoittaa, jos aihe kiinnostaa.
Jos ensisynnyttäjän keski-ikä on 32v, niin ihmekös tuo on. Vanhoja ovat jo synnyttäessään ja sitten ei jakseta niitä lapsia enää kasvattaa kun sitä pitäisi tehdä 40-50 vuotiaana mummoikäisenä.
"Voihan se olla että joku kirjoittaa aiheesta kirjan muutaman vuosikymmenen sisään. Ehkä. Minä en kirjoita, joten kannattaa lkaa rukoilemaan, että joku muu kirjoittaa, jos aihe kiinnostaa."
Eli sinusta voi olla, että joku kirjoittaa kirjan näistä sinun tunteistasi, mutta sinä se et ole. Selvä. Miten omasta mielestäsi kypsyys ja sivistyneisyys näkyy sinusta ja näistä asioista, joita olet kirjoitellut?
Noh, pian ei ole enää sitäkään ongelmaa kun syntyvyys laskee entisestään oikein kunnolla.
Sain itse lapseni hyvin nuorena ja he ovat jo aikuisia, joten en osaa vastata varsinaiseen kysymykseen, mutta sen olen huomannut, että osa kavereistani on lähtenyt uudelle kierrokselle eli tekevät lähemmäs nelikymppisenä vielä iltatähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvittelet että kognitiivisesti kehittyneet hakeutuvat
Kerropa meille, mitä kognitiivisesti kehittyneet lapsettomat naiset siis tekevät? Naistenlehdissä he hehkuttavat vapaata elämää ja valittavat, kun omista vanhemmista joutuu huolehtimaan kuin pikkulapsista konsanaan. Onneksi se ei alikehitä kulttuurisesti.
Nykypäivänä parisuhteet edes kestä niin pitkään että lasten hankkiminen tulisi ajankohtaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuv
Lapsettomat naiset siis auttavatkin muita, mutta mitä tekevät lapsettomat miehet? Vänisevät, kun eivät saa p*llua?
40+ iässä mies on vasta nuori siittäjä
Sukupolvien ajan on toitotettu että ensin pitää olla tutkinto, vakituinen työ ja mielellään omistusasunto ennen kuin lapsia voi tehdä. Näen että siitä ensisijassa johtuu synnyttäjien iän ainainen kohoaminen. Aivan samoin kuin lapsi laitetaan päiväkotiin työpäivän ajaksi niin sen voi laittaa päiväkotiin koulupäivän ajaksi eikä lapsi estä suorittamasta opintoja. Jos lapset on tehnyt jo opiskeluaikana niin työhistoriaan ei tule katkoksia vanhempainvapaista. Lisäksi nyt kun opiskelijat tiputettiin yleiseltä asumistuelta niin perheelliset opiskelijat nauttivat yhä yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvien ajan on toitotettu että ensin pitää olla tutkinto, vakituinen työ ja mielellään omistusasunto ennen kuin lapsia voi tehdä. Näen että siitä ensisijassa johtuu synnyttäjien iän ainainen kohoaminen. Aivan samoin kuin lapsi laitetaan päiväkotiin työpäivän ajaksi niin sen voi laittaa päiväkotiin koulupäivän ajaksi eikä lapsi estä suorittamasta opintoja. Jos lapset on tehnyt jo opiskeluaikana niin työhistoriaan ei tule katkoksia vanhempainvapaista. Lisäksi nyt kun opiskelijat tiputettiin yleiseltä asumistuelta niin perheelliset opiskelijat nauttivat yhä yleistä asumistukea.
Sehän on positiivista että lapsia varten varaudutaan, säästetään ja suunnitellaan pitkäjänteisesti. Kukaan lapsi ei ole pyytänyt syntyä tänne joten vähintä on että lapsille tarjotaan hyvät olot.
Havaintosi ovat varmasti ihan oikeita. Olen itse nelikymppinen, omat lapset jo teini-ikäisiä. Olen saanut heidät alle kolmekymppisenä. Ystävistäni suurin osa elää tällä hetkellä pikkulapsiaikaa, muutama raskaana. Ovat alkaneet saamaan lapsia 35+.
Lasteni kavereiden vanhemmat ovat järjestäen itseäni noin 10 vuotta vanhempia.
Oho, sinä olet taantunut jopa lukutaidottomaksi. Enpä kyllä toisaalta ihmettele.