Joulu aiheuttaa minulle suuntatonta stressiä
Kommentit (31)
Kun voisikin jouluna elää kuten tavallisena arkena. Kaupat ovat kiinni, samoin kirjastot, museot, useimmat kahvilat. Ketään ei näy missään, kun ovat pyjamissaan kotonaan verhojen takana kynttilänvalossa. Kaikki ihan kuollutta, ja radio, tv ym pauhaavat iänikuisia joululällätyksiä. Kyllä ahdistaa, mihin menisin joulunpyhiksi?
Revi joulukuu kalenterista pois. Elä kaksi tammikuuta.
Ja.
Syökää kanaa.
Mäkkäri myi yhdellä mainoksella joulukuussa kanaa enemmän, kuin koskaan.
1 Älä järjestä. 2 Älä stressaa 3. Anna olla.
Mene kerrankin minimillä. Kaupasta kilo kinkkua, tee yhdet laatikot ja graavilohta. Vähän suklaata. Sun muita omia perinteitä. Lahjat tarkkaan harkitut. Yksi kpl jokaiselle.
2 pientä päivää. Ei koko kuun hössötystä.
Jos perustettaisiin jouluton juhla ja avattaisiin pyhiksi pop-up kahvila? Ei yhtään torttua tarjolla, eikä muutakaan kliseistä. Kuka lähtee mukaan?
Mikä sua vaivaa?
T. Nytton syyskuu
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ennen sama juttu, kunnes tajusin että saan järjestää ja viettää jouluni ihan niin kuin haluan. Lopetin jouluvierailut sukulaisiin ja meille en pyytänyt enää ketään. Lahjat vaan omalle perheelle ja kummilapseille.Joulut oman perheen kesken on parhaita.
Todellakin näin! Joulu oli minulle yrittäjänä aikoinaan ainoa lepotauko vuodessa ja se perinne on pitänyt. En stressaa yhtään mitään enkä mistään, vain järjestän lapsilleni kivoja jouluja ihan perus joulujutuilla.
Ihanaa aikaa, kun sen oikein oivaltaa.
M44
Voi meitä naisia, kun otetaan stressiä ihan turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Älä vietä joulua, niin ei tarvi stressata. (Vaikka kyllähän tuo molo alkoi otsaan kasvamaan, kun ensimmäiset joulumakeiset näkyi kaupassa syyskuun puolivälissä.)
Joku voi haluta syödä rasian jo syksyllä. Jos on nuori ja terve.
Ei ole stressiä. Joulu on kiva laittaa. Joulukuun alussa tilailen lahjat suurimmaksi osaksi nettikaupoista. Se on parin illan homma. Itsenäisyyspäivän jälkeen koristelut. Piparit leivon. Joulun ateria on aina sama, mutta jälkiruoka vaihtuu. Ei stressiä näistä. Budjetti lahjoille ja ruoalle on n 800e. Lahjon aikuiset lapset, pari ystävää, tätini.
Vierailija kirjoitti:
Voi meitä naisia, kun otetaan stressiä ihan turhasta.
Varsin usein meillä naisilla ne joulupaineet tulee ulkoapäin. Mullakin vuosikymmeniä, koska "ainahan meillä on vietetty sukujoulua". Yhden kerran olen säästynyt joulun järjestämiseltä sen vuoksi, että makasin vakavan sairaskohtauksen jälkeen liikuntakyvyttömänä Meilahden sairaalassa. Ja toisen kerran siksi, että olin just joulun alla päässyt sairaalasta. Ja kolmannen kerran aikoinaan sen takia, että kuopus oli joulun isällään ja esikoisen kanssa keksittiin, että halutaan olla joulu ihan vaan kahdestaan kotona. Asun samassa rivitaloyhtiössä sekä vanhempieni että siskoni kanssa, joten koirakin piti käyttää ulkona takapihan kautta, jotta etupihalla ei näy lumessa jalanjälkiä. Sanoin nimittäin suvulle, että ei olla kotona jouluna :D Oltiin silloin 10 v tytön kanssa mun makkarissa koko joulu ja muualla asunnossa ei valoja. Syötiinkin jouluruuat mun parisängyssä :D Yksi parhaista jouluistani ikinä. Neljännen kerran toissa jouluna jätin sukujoulun väliin, kun en vaan kertakaikkiaan jaksanut. Olin jo järkännyt suvulle kekrin ja itsenäisyyspäivän, joten joulun halusin olla rauhassa. Joulu voi siis aiheuttaa stressiä ihan vaan sen vuoksi, että muut odottavat sulta jotain. Eikä aina ole kovin helppoa kiemurrella itseään ulos niistä odotuksista. Mun esikoinen on viettänyt jo monta vuotta ihan omia joulujaan ja kuopus osallistuu sukujouluun vain, jos hänellä ei ole silloin muutakaan tekemistä. Mielenkiinnolla odotan, saanko viettää tämän joulun ihan vaan itsekseni vai tuleeko taas ärrimyrriä suvun taholta, jos en osallistukaan (varsinkaan kustannuksiin ja kokkailuihin ). Meillä ei enää sukujouluja vietetä, koska 2 vuotta sitten heitin roskiin 12 hengen ruokapöydän eli meille ei enää edes mahtuisi suku syömään. Mutta joo, tunnistan hyvin joulustressin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on syyskuu
Juu ja joulumakeiset Prismassa jo myynnissä, ilmeisesti jo tovin aikaa 🤗 Pikkaisen liian aikaisin mielestäni... Saisivat tulla vasta marraskuun loppupuoliskolla. Olivat muuten kalliita: perus Geisha-konvehtirasia 6,95 €! Joskus ne muistaakseni maksoivat 3,95.
Stressaatko muustakin kuin joulusta? Kenen elämää elät? Kenen odotuksia täytät?