Miksi usein exä tunnistetaan narsistiksi vasta suhteen päättymisen jälkeen?
Eikö mitään merkkejä ollut ennen sitä? Vasta eroko avasi silmät? Vai voiko olla, ettei narsistia olekaan?
Osa existä on varmasti oikeita narsisteja, mutta se määrä on liioiteltu. On helppoa sanoa narsisti, kun toinen ei olekaan sitä mitä kuvitteli tai käyttäytyy eri tavalla kuin itse haluaisi.
Kommentit (43)
Yksi syy on käyttäytyminen eron aikana, ja se ei ole tullut suhteen aikana näkyviin. Kun toinen satuttaa tahallaan sanoillaan, tietoisesti ja pitkään, niin se täyttää usein kaikki narsisitisen käyttäytymisen kriteerit. Ei-narskut eroavat asiallisemmin ja ylilyönnit ovat yksittäisiä.
Lisäksi narsistisuus ei ole on-off, vaan janalla. Janalla on laaja alue, jossa käyttäytyminen on vain narsistista ja missä menee diagnoosin raja. Oikea narsku on vahingollinen myös suhteen aikana. Mutta silti narsistit ja narsistisesti käyttäytyvät saavat paljon vahinkoa aikaiseksi.
Mä sanosin vaan, et täys kusipää oli, mitä se sitten tarkoittaakaan, vain lausuja sen tietää
Exällä oli narsistisia piirteitä jo suhteen aikana. Ohitin ne, kun olin niin rakastunut. Mielistelin häntä jatkuvasti, jotta hän olisi tyytyväinen. Meillä oli silti jatkuvaa ivaa, kylmyyttä, sairasta itsekkyyttä. Tilanteet pahenivat ja suhteen lopulla hän väitti minua narsistiksi.
Eron jälkeen ex sitten hylkäsi lapsensa ja elää perhe-elämää uuden vaimon lasten kanssa.
Eron jälkeen ensimmäistä kertaa vuosiin olin rento. Vei tarvinnut pelätä mitään reaktioita toiselta.