Onko yleistäkin, että taiteilija henkinen ei tee lapsia?
Minulle se taiteen tekeminen kun tuo elämään merkitystä, en voi sitä sanoin kuvailla ihmiselle joka ei tee taidetta. Mutta mulla on myös läheisiä ihmissuhteita ja rakkautta elämässäni. Mutta en ole koskaan haaveillut perhe elämästä, lapsista. Mietin miten yleistä tämä on "taiteilija ihmisten keskuudessa".
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua lapsia, on runkkari.
Jos ei halua lapsia, on rikas ja pysyy ikäisiään 10v nuoremman näköisenä.
Muut puhuvat, kuinka lapsen lapset ovat lääketieteen tohtoreita ja heidän jälkeläisensä seuraavat perässä. Ja lisäksi kuulee, että hekin aikovat jatkaa sukua. Mutta hei, on se kiva, että kuolinvuoteella näyttää 10 v ikäistään nuoremmalta!
Tiedän monia lapsettomia, jotka näyttävät 10 vuotta oikeaa ikäänsä vanhemmilta. Toisaalta tiedän useamman lapsen äitejä, jotka näyttävät paljon ikäistään nuoremmilta. Harvasta ihmisestä näkee suoraan päältä, että onko hänellä lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua lapsia, on runkkari.
Jos ei halua lapsia, on rikas ja pysyy ikäisiään 10v nuoremman näköisenä.
Muut puhuvat, kuinka lapsen lapset ovat lääketieteen tohtoreita ja heidän jälkeläisensä seuraavat perässä. Ja lisäksi kuulee, että hekin aikovat jatkaa sukua. Mutta hei, on se kiva, että kuolinvuoteella näyttää 10 v ikäistään nuoremmalta!
Terveellisyys on hyvä asia ja se näkyy ihmisestä. Se mahdollistaa erilaisten asioiden saavuttamisen elämässä. Se on hyvä asia.
Mieluummin ihmisten kannattaa elää omanlaistaan elämää eikä elää.vastentahtoisesti toisten elämää, eikö?
On idioottimaista hankkia lapsia siksi jotta saisi sosiaalista hyväksyntää muilta, esim siksi että kun naapurin poika on lääkäri niin pitäähän minunkin saada vähintään juristi. LOL. Kilpailua siitä kellä on paremmat lapset? Naurettavaa.
En usko, että olisi mitään yhteyttä noilla asioilla. Olen taiteilijahenkinen ja minulla on lapsia. Ja niin on monella muullakin tuntemallani taiteilijahenkisellä ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että olisi mitään yhteyttä noilla asioilla. Olen taiteilijahenkinen ja minulla on lapsia. Ja niin on monella muullakin tuntemallani taiteilijahenkisellä ihmisellä.
Jatkan vielä, että moni puhuu nyt täällä taiteilijoista, kun AP puhuu taiteilijahenkisistä. Kaksi eri asiaa. Taitelijoista ja lapsistaan saa ihan googelista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Taiteilijat ovat usein köyhiä, koska vain harvojen taidetta ostetaan. Monet taiteilijat samaistuvat vihervasemmistoon, koska siellä ajatellaan jotenkin sinisilmäisesti, että yhteiskunnan pitää elättää ihminen myös silloin, kun hän päättää valita ammatin, millä ei elä.
Mitä tulee lapsettomuuteen, niin se on jokaisen henkilökohtainen asia. Jos ihminen ei halua lapsia, niin toivottavaa on, että hän ei lisäänny. Lapsesta pitää huolehtia, vaikkei aina kiinnostaisikaan.
Lapsettomuus taas sopii hyvin sekin vihervasemmistolaiseen maailmankuvaan, koska ilmastouskovaisuudessa ihminen ja maailma pelastuu sillä, kun ihmiset lopettavat lisääntymisen, autoilun, lihan syönnin, ja villi ja vapaa vihreä luonto saa rauhan. Ihanteena on, että usko alistaa ihmiskunnan pieniksi metsässä eläviksi heimoiksi, jotka elävät majoissa marjoja poimien vapaana kulutuksesta. Mutta lentoja etelään ei lasketa, koska taiteilija tarvitsee lepoa ja
Eikö lapsettomuus ole nimenomaan oikeistolainen ajatus koska lapsia ei tehdä sosiaalivaltion rahoittamisen vuoksi vaan siksi jos ne tuottaa onnellisuutta. Ja käänteisesti: Lapsien tekemättä jättäminen säästää paljon rahaa jotka voi investoida, mikä takaa paremmat tulot ja paremman eläkkeen, ja tämä tapahtuu oman yritteliäisyyden kautta eikä valtion tukien kautta.
No ainakin minun mieskaverini on jättänyt lapset tarkoituksella hankkimatta, ja hyvä niin.
Hän on taiteilijahenkinen boheemi ja oma isäsuhde oli surkea. Heidän suvussaan kiertää vaikka mitä.
Mies ei kuitenkaan inhoa lapsia, vaan viihtyy kaveriensa lasten seurassa esim. pelaten.
Mä näkisin, että ollakseen taiteilija ihmisen täytyy olla herkkä. Kaikki eivät aisti värejä, tunnelmia, muotoja yhtä herkästi, joten on loogista, että ne joilla taide herättää vahvoja tunteita ja aistimuksia, päätyvät itsekin taiteilijoiksi.
Herkkyys taas rinnastuu herkästi kuormittumiseen, ja lapset nyt valitettavasti tuovat arkeen kuormitusta vaatimalla hoivaa ja huolenpitoa sekä tuomalla ääntä ja sotkua. Näin ollen herkästi kuormittuva, kenties taiteilijahenkinenkin ihminen ei välttämättä halua omia lapsia.
Näin ainakin mulla. Olen taiteilijahenkinen erityisherkkä vela, mutta en kummiskaan taiteilija (vaikka ehkä haluaisinkin olla, se ei vaan välttämättä lyö leiville). Olen ihan tavallinen päikkärin ope ja touhuilen (ja taiteilenkin) mielelläni päivät töissä toisten lasten kanssa. Rakastan tutkia, ihmetellä, musisoida, auttaa lapsia oivaltamaan, luoda tunnelmia, kertoa satuja ja eläytyä niihin, askarrella, maalata, tanssia ja laulaa. Lapset ovat siinä oivia kumppaneita! Iltapäivällä kuitenkin painan työpaikan oven tyytyväisenä kiinni ja painelen kotiin elämään omaa rauhallista ja hiljaista elämääni :)
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla ihmisillä on tarve luoda jotain uutta ja jättää jälkensä maailmaan. Jotkut tekee lapsia ja jotkut tauluja.
Ajattelen myös että monelta taiteilijalta löytyy sen verran itsekkyyttä ja itsetuntemusta että tajuavat olla lisääntymättä. Lisääntyviltä ihmisiltä puuttuu jompikumpi.
👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimaissa vapaaehtoisesti lapsettomia on jopa 20-25% väestöstä. Nuoremmissa polvissa jopa yli tuon.
Tilastot kasvavat vuosi vuodelta kun ikäihmiset tippuvat tilastoista pois.
Ei siis välttämättä liity taiteellisuuteen. Se on normaali elämänvalinta.
Nauti lapsivapaasta vela-elämästäsi! 🥰🤩
Vela ei kanna korteansa kekoon ihmiskunnan säilymisestä eikä ansaitse yhteiskunnanntukea, koska ei tuota sille mitään arvoa ja jatkuvuutta. Vela on siis loisimista, mielestäni eläkkeen pitäisi olla sidottu montako eläkkeen maksajaa on tehnyt, se on harhaa että muka ihan onat eläkkeensä joku maksaisi.
Maapallo on liikakansoitettu tällä hetkellä. Jos lapsia tänne haluatte, niitä olisi järkevämpää vaikka adoptoida ulkomailta kuin tehdä itse.
Usealla tuntemallani kuvataiteilijalla ei ole lapsia. Kyse ei ole itsekkyydestä vaan ihan siitä, että toimeentulo juuri ja juuri riittää itsensä elättämiseen. Lapsettomuus on usein ihan järkiratkaisu. Toki tiedän myös taiteilijoita joilla on lapsia. Usein puoliso on silloin suurempituloinen.
En tunne Taiteilija Henkistä, sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimaissa vapaaehtoisesti lapsettomia on jopa 20-25% väestöstä. Nuoremmissa polvissa jopa yli tuon.
Tilastot kasvavat vuosi vuodelta kun ikäihmiset tippuvat tilastoista pois.
Ei siis välttämättä liity taiteellisuuteen. Se on normaali elämänvalinta.
Nauti lapsivapaasta vela-elämästäsi! 🥰🤩
Vela ei kanna korteansa kekoon ihmiskunnan säilymisestä eikä ansaitse yhteiskunnanntukea, koska ei tuota sille mitään arvoa ja jatkuvuutta. Vela on siis loisimista, mielestäni eläkkeen pitäisi olla sidottu montako eläkkeen maksajaa on tehnyt, se on harhaa että muka ihan onat eläkkeensä joku maksaisi.
Me maksamme veroja joilla sun kakarasi elämä rahoitetaan. Ihan itse olen eläkkeeni työlläni ansainnut joten pidä mölyt mahassasi, idiootti.
Vierailija kirjoitti:
En tunne Taiteilija Henkistä, sorry.
Juu, ja hassuinta tässä aloituksessa ja keskustelussa on ehkä se, että ne ns. taiteilijahenkiset, esim. kuvataiteilijat ovat omine herkkyyksineenkiin hyvinkin järjellä käyviä. Töitä tehdään paljon, myös niitä töitä joista tulee palkka elämiseen.
Tupakansavussa viihtyvä, viinilasi kädessä heiluva taivaanrannanmaalari on mielikuva, jolla ei nykymaailman kanssa ole juuri tekemistä ammattitaiteilijoiden keskuudessa.
Kaikilla tuntemillani pitkän linjan ammattitaiteilijoilla on perhe, siis puoliso(ita) ja lapsia. Joskus tosin puolisosta on erottu, lapsista ei kuitenkaan.
tähän kuuluu kuvataiteilijoita, muusikoita ja kirjailijoita. Yhtään näyttelijää en tunne.
Sellainen maailma on aina ollut, heikot masentuu. Sinä et tiedä miten tuosta itsesäälistä voisi nousta ylös siitä huolimatta, vaikka maailma onkin julma ja on aina ollut.