Kylläpä kunto rapistuu äkkiä (ja oma saamattomuus ärsyttää). Vinkkejä liikkumiseen?
Keväästä aika kivasti alkanut liikunnan lisääminen tyssäsi syksyn tullen kuin seinään. Aikaisemmin tuli melkein päivittäin tehtyä jotain mutta yhtäkkiä into vain loppui ja nyt tulee vain satunnaisesti liikuttua. Vielä reilu kk sitten jaksoin juosta 6km, nyt aamulla olin 3km jälkeen jo puhki ja kesken jäi.
Miten te muut saatte pidettyä innostuksen liikkumiseen yllä? Ihan raivostuttaa tämä oma lusmuilu asian suhteen.
Kommentit (21)
Olen käynyt kaksi vuotta pari kertaa viikossa salilla, enkä uskalla lopettaa edes viikoksi, kun tiedän, että käy juuri niin että minua ei sinne enää sitten saa.
Kunto on hyvä, kroppa kiittää, mutta kuka hullu salilla nyt silkasta ilosta käy :D
Vierailija kirjoitti:
Mene sieneen.
Käyty on, ei siellä kunto kasva kun on hidasta käyskentelyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kaksi vuotta pari kertaa viikossa salilla, enkä uskalla lopettaa edes viikoksi, kun tiedän, että käy juuri niin että minua ei sinne enää sitten saa.
Kunto on hyvä, kroppa kiittää, mutta kuka hullu salilla nyt silkasta ilosta käy :D
Juu, parempi kun ei lopeta. Se kynnys aloittaa uudestaan on näköjään paljon korkeampi kuin mitä se ekan kerran on. Ihan hullua.
Lisää monipuolisuutta?
Mulla on 3 kertaa viikossa ohjattu, joista yksi on lihashuolto=kevyt, yksi nopeatempoinen, jossa syke nousee ja käytetään koko kroppaa ja yksi raskaampi, jossa pääpaino syvissä lihaksissa.
Välipäivinä sitten kaikkea muuta, esim melontaa, sauvakävelyä, kuntoportaita, kotitreeni painoilla yms. Lisäksi pyöräilen kaikki matkat, myös kauppa ja kolme kertaa päivässä lenkki kolmen koiran kanssa.
Tylsistyisin todella nopeasti jos tekisin aina samaa!
Tilastointi HeiaHeiaan motivoi mua uskomattoman paljon.
Minua helpottaa liikunnan aikatauluttaminen. Rakastan juoksua, mutta se lenkille lähtemisen prosessi on vieläkin aika tuskaa useamman vuoden harrastamisen jälkeenkin, johon parasta lääkettä on ollut jonkun harjoitusohjelman seuraaminen. Silloin homma ei jää pelkästään oman hetkellisen fiiliksen varaan ja tulee lähdettyä kuitenkin, ja jos vaan saan lähdettyä, niin loppu kyllä sujuu. Syvimpiin motivaatiokuoppiin auttaa minulla myös tavoitteiden asettaminen, vaikkapa juoksukisa joskus tulevaisuudessa. En välitä kovien aikojen juoksemisesta, mutta se auttaa lähtemään lenkille myös marraskuun pimeydessä ja sateessa, kun ajattelee, että jos et nyt mee niin siitä tulevasta kisasta tulee ihan kauhea.
Eipä sillä, kyllä minullakin joskus tauot venähtää, mutta sitten pitää vaan aloittaa uudestaan siitä kunnosta missä sillä hetkellä on, eikä jäädä murehtimaan mitä olisi voinut olla. Takaisin satulaan vaan, kyllä se kunto siitä kasvaa kuntoilemalla!
Ja tietysti ennen kaikkea kannattaa harrastaa sellaista liikuntaa, josta nauttii eikä vääntää väkisin jotain lajia vain sen takia koska se on trendikästä tai koska jonkun muun mukaan pitäisi.
Jos juoksukunto heikkenee noin nopeasti, niin ehkä peruskuntoharjoittelua ei ole tehty kunnolla. Siihen kannattaa kyllä panostaa, onhan se vähän hidasta junnaamista ajoittain, mutta palkitsee kyllä myöhemmin.
Aamulla salille. Päivällä golf. Illalla pyöräily. Eläkeläisen triatlon.
hei, uinti ja hiihto. Kävely, podcast. Jätä spaaderi ja litkut
Juoksukunto kyllä heikkenee tosi nopeaan jos ei juokse,etenkin jos vähänkin enempi ikää.
Minua motivoi pitkille kävelylenkeille pullojen ja tölkkien keruu.
Siinä tulee kolme kärpästä samalla iskulla:
+ oma kunto kohenee
+ ansaitsee extrarahaa huvituksiin
+ saan hyvän mielen, kun tyhmät juopot ja luuserit katsoo kateellisina, kun olen jo kerännyt ne pullot, joita ne ei ole huomanneet / ehtineet poimimaan
Saan syödä enemmän kun urheilen :D
Ei liikaa saman tien, aloittaminen/jatkaminen vähitellen. Liikunnan ilo katoaa, jos hampaat irvessä ja väsyneenä suorittaa.
Vaikka rutiini katkeaa, aina voi aloittaa uudestaan/jatkaa mihin jäi, ei tarvitse luovuttaa. Vähän kuten laihduttaminen/karkkilakko, jos sortuu, seuraavana päivänä voi taas jatkaa.
Kuuntele itseäsi, mitä kehosi ja mielesi tarvitsee milloinkin.
5 minuuttia on parempi kuin 0 minuuttia. 1 km parempi kuin 0 km.
Jos olet naispuolinen, niin tarkasta tarvittaessa hemoglobiin- ja ferritiinitasosi, siellä saattaa olla myös syy tahmeuteen.
Mikä on juuri sinun motiivisi liikkua. Haluatko voida paremmin, helpottaako se mielialaa, haluatko lisää voimaa, nopeutta jne. Ei niitä yleisiä syitä, vaan juuri se syy mikä auttaa sinua ja auttaa sinua jatkamaan.
Hakekaa kaupasta aina vähän kerralla mikä pakottaa käymään siellä useammin ja kävelkää reissut