Mikä ihme minua vaivaa? Vatsaan ja suolistoon alkanut kertymään hirveästi ilmaa ja piereskelen nykyään tosi paljon (hävettää ihan)
Välillä herään yöllä vatsakipuun ja sitten tulee ilmaa kuin tykin suusta. Aamulla vessassa rutisee ihan kunnolla.
Syön samaa ruokaa, kuin ennenkin. Syön paljon kasviksia, aamuisin kaurapuuroa. Leipää pari siivua päivässä. Punaista lihaa syö harvoin, enemmän kanaa ja kalaa. Janojuomana vesi. Iltapalana syön jogurttia/rahkaa/mysliä/muroja. Aamuisin juon 1-2 kuppia kahvia.
Herkkuja syön satunnaisesti, enkä ole huomannut siinäkään mitään eroa. Samalla tavalla paukkuu ja vatsa on välillä iso ilmapallo. Keliakia on poissuljettu, samoin laktoosi-intoleranssi.
Kommentit (52)
Koronapiikit poistuvat elimistöstä
Katso mitä jugurttia syöt, itsellä joku noista "laktoosittomista" aiheuttaa aika vahvaa ilmankertymistä jostain syystå. Normijugurteissa ei ole ongelmia.
Tarkista millaista jugurttia tai rahkaa syöt. Jos syöt niitä "vatsaystävällisiä", niin niissä on inuliinia ja oligosakkarideja, joita ei suositella ärtyvästä suolesta kärsiville laisinkaan. Myös jotkin makeutusaineet voivat aiheuttaa ilmavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuodet?
On nekin käsillä ja olen käynyt muiden vaivojen vuoksi gynekologilla, joka määräsi e-pillerit. Tästä jo pidemmän aikaa. Kävin myös lääkärillä vatsavaivojen vuoksi ja mitään ei löytynyt. Ja tosiaan keliakia ja laktoosi-intoleranssi poissuljettiin.
Mietin nyt, että onko tämä nyt ruokavalioon liittyvää kuitenkin?
Ap
Täällä toinen ja muutos on tullut nyt muutamien kuukausien sisälle. Olen aina ollut herkkä vatsaonen, mutta nyt tuntuu, että kaikki, siis aivan kaikki turvottaa ja kerryttää ilmaa. En käytä maitotuotteita juurikaan... Syön myös pääsääntöisesti terveellisesti.
Pierut tai ilmavaivat voisi johtua siitä, että ruuassa on sokereita, joita elimistösi sulattaa vasta paksusuolessa ja siellä ne sokerit kaasuuntuu, ja alkaa turvottaa ja poistuu sitten.
Se sinun liika kasvisten syönti kostautuu. Eritoten paputuotteet ja kaali ne juttelevat sulle mahan kautta. Vaihda edes joku noista kalaan tai siipikarjaan, jos et välitä punaista lihaa syödä.
Makeutusaineita nuissa jogurteissa?
Juotko hiilihappovesiä. Molemmista saa ilmavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen ja muutos on tullut nyt muutamien kuukausien sisälle. Olen aina ollut herkkä vatsaonen, mutta nyt tuntuu, että kaikki, siis aivan kaikki turvottaa ja kerryttää ilmaa. En käytä maitotuotteita juurikaan... Syön myös pääsääntöisesti terveellisesti.
Ja siis mulla on laktoositon ruokavalio, jos maitoa käytän. En syö myöskään makeutusaineita.
Vierailija kirjoitti:
Se sinun liika kasvisten syönti kostautuu. Eritoten paputuotteet ja kaali ne juttelevat sulle mahan kautta. Vaihda edes joku noista kalaan tai siipikarjaan, jos et välitä punaista lihaa syödä.
Syön melkein joka päivä kaaliraasteita, muitakin rehuja. Teen wokit rehupusseista.
Ilmavaivat pysyy poissa kunhan gluteenittomat tuotteet, ei hiilihappoa eikä makeutusaineita.
Koskee myös pastilleja jotka eivät oikeaa sokeria.
Vaivat voi kieliä vakavasta ongelmasta, mutta myös ihan vaarattomasta suolistotasapainon häiriöstä. Tasapaino voi häiriintyä pelkästä stressistäkin, vaikka ruokavalissa ei olisi tapahtunut muutoksia.
Kokeile probiootteja, joko niitä sisätävinä tuotteina, kuten Actimelia, tai jonain kapseleina. Gefilus-tuotteiden bakteerit ei tutkimusten mukaan selviä mahalaukkua pidemmälle.
Niin ja banaani aiheuttaa myös ilmaa ja ripulia.
En syö kaalia, papuja, herneitä yms, jotka aiheuttaa vatsavaivoja. En myöskään syö makeutusaineilla makeutettuja jogurtteja, mehuja. Vain luonnonjogurttia tai tavallista rahkaa.
Ap
Itsellä oli ilmavaivoja yms johtuen gynepuolesta.
Loppuivat siihen, kun lähti kohtu.
Vaihda iltapala. Jos myslissä on vaikka rusinoita, niin pierettää.
Joka pierua pidättää, sillä on jotain muutakin salattavaa.