Miksi mieheni luulee tietävänsä minua paremmin mitä minä haluan?
Mitä mä missaan? Tuntuu kuin olisin piilokamerassa tai jotain, mutta mieheni tekee hyvin monessa asiassa juuri päinvastoin kuin pyydän ja tuntuu oikeasti ajattelevan, että on huomaavainen.
Esimerkiksi mieheni opiskeli työn ohessa itselleen korkeamman tutkinnon jo jonkin aikaa sitten ja on jatkuvasti kannustanut myös minua siihen. Kun mies opiskeli, minä otin täyden vastuun kodista ja lapsista. Nyt, kun vihdoin minäkin aloitin maisteritutkinnon työn ohessa, pyysin mieheltä, että hän ottaa vuorostaan vastuun kodista. Mitä tekee mies? Ilmoittaa joka päivä lähtevänsä mökille, että saan opiskella rauhassa?!? No enhän minä sitten saa, kun tällä tavalla kaikki kotityöt ja teinit jäävät mun vastuulle ja mies tekee entistäkin vähemmän kotitöitä. Mitä enemmän pyydän, että hän olisi kotona, sen vähemmän hän kotona on.
Toinen esimerkki, mitä pyydän, on se että työpäivän aikana viestitellään tai soitellaan vain, jos on todella tärkeää asiaa. Minä teen työtä, jossa joudun keskittymään todella kovasti ja en pidä keskeytyksistä. Haluan kuitenkin olla tavoitettavissa hätätilanteissa, joten siksi puhelin on lähellä. Lapset tämän muistavat, mutta mies lähettelee milloin mitäkin ihan turhanpäiväisiä viestejä, vaikka kuvan puhelinlaskuista tai kysyy mitä tehtäisiin illalla. Loukkaantuu aivan suunnattomasti, jos pyydän olemaan häiritsemättä. Kokee olevansa huomaavainen ja hyvä mies, kun vaimoaan ajattelee ja muistaa päivän mittaan.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä palailee. Ei ole kyse siis siitä, että mies olisi suhteen vapaamatkustaja tai olettaisi minun tekevän kaikki kotityöt, enkä kotona pyöri minään orjapiikana siivoamassa ja kokkaamassa. Olin juuri edellisen viikonlopun naisystävieni kanssa mökkireissulla ja miehellä sekä teineillä oli kiva viikonloppu yhdessä. Mies myös monesti ehdottaa, että minä menisin sinne mökille opiskelemaan, mutta siellä ei toimi netti eikä puhelin,koska on juuri katvealueella. Eli ei ole oikeasti mahdollista. Eikä se mies myöskään päivittäin minua häiritse töissä viestein.
Nuo mainitsemani esimerkkitapaukset olivat vain esimerkkejä tilanteista, jolloin mies monesti kuvittelee tietävänsä minua paremmin, mitä haluan tai tarvitsen. Tilanteita on siis monia muitakin, jolloin mies toimii ihan päinvastoin kuin toivon. Selkeästi kerron toiveeni, mutta silti mies toimii toisin ja ajattelee olevansa huomaavainen. Mökille menossa voi kyllä olla tausta
Minä sain pitkään kalliita lahjoja, joita en halunnut (kelloja ja koruja). En saanut lahjoja, joita tarvitsin, jotka maksoivat vain murto-osan noista, koska sellaisiin ei ollut varaa (olihan juuri hankittu ne kalliit lahjat) eikä se sitäpaitsi ollut mikään lahja, kun kerran ei olisi tullut minulle yllätyksenä. Harmia nieleskelin monesti, kun en osannut oikeanlaista toivoa. Jossakin vaiheessa itsenäistyin ja jätin sen sian. Helpotus oli melkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä palailee. Ei ole kyse siis siitä, että mies olisi suhteen vapaamatkustaja tai olettaisi minun tekevän kaikki kotityöt, enkä kotona pyöri minään orjapiikana siivoamassa ja kokkaamassa. Olin juuri edellisen viikonlopun naisystävieni kanssa mökkireissulla ja miehellä sekä teineillä oli kiva viikonloppu yhdessä. Mies myös monesti ehdottaa, että minä menisin sinne mökille opiskelemaan, mutta siellä ei toimi netti eikä puhelin,koska on juuri katvealueella. Eli ei ole oikeasti mahdollista. Eikä se mies myöskään päivittäin minua häiritse töissä viestein.
Nuo mainitsemani esimerkkitapaukset olivat vain esimerkkejä tilanteista, jolloin mies monesti kuvittelee tietävänsä minua paremmin, mitä haluan tai tarvitsen. Tilanteita on siis monia muitakin, jolloin mies toimii ihan päinvastoin kuin toivon. Selkeästi kerron toiveeni, mutta silti mies toimii toisin ja ajattelee olevansa huomaavainen. Mökille menossa voi kyllä olla tausta
Sinulla on nyt ajatusvirhe. Mies ei kuvittele olevansa huomaavainen toimiessaan pyyntöjesi vastaisesti, vaan mies ei yksinkertaisesti halua toimia niiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies oli vähän tuon tyylinen, minulle kyllä vastaava pelleily ei mennyt ollenkaan läpi vaan vastaavassa tilanteessa olisin esim. itse mennyt sinne mökille ensin ja jättänyt hänet hoitamaan kotityöt ja muut
Selvisi että eroahan se oli päässään hautonut ja käytös kieli tästä. Minulle oli siis ennen tämän selviämistä puhunut samantyylistä valehuomioimispaskaa kuin ap:n mies ap:lle, varmaan etten lähtisi menemään ennen kuin ehtii löytää uuden.
Minä tälle jo eroakin kiukuissani ehdotin, kun ei löydy haluja kotona olla, mutta kuulemma kiristän emotionaalisesti ja uhkaillen epäreilusti erolla riitatilanteessa. Ei halua erota ja rakastaa eniten maailmassa omien sanojensa mukaan. En tiedä, mikä tähän auttais, mut turhauttaa suunnattomasti. Ero kävi siis ihan oikeasti mielessä, en harrasta turhia uhkauksia. Voiko
"Vaihtoehdot aika vähissä, jos keskusteleminen asiasta valuu kuin vesi hanhen selästä. Voihan tuossa terapiaa vielä ehdottaa, mutta en usko, että silläkään on mitään vaikutusta.
Joku ongelma hänellä on, jos tekee tieten tahtoen toisen toiveiden vastaisesti. Älä kysy mikä, siihen en osaa vastata. Jostain syystä haluaa rikkoa sinun rajoja ja toimia sun toiveiden vastaisesti."
Meillä on ollut aikoinaan vähän vastaavanlainen tilanne. Miehelle oli ok, että myös opiskelen (töiden lisäksi). Mutta hän ei tykännyt siitä, jos se mitenkään vaikutti meidän arkeen, eli iltoihin tai viikonloppuihin. Ja (silloin perheen ainoan) tietokoneen piti olla vapaa, kun hän kotiutuu töistä.
Asioista "keskusteltiin". Hänelle se keskustelu tarkoitti verbaalista voittoa. Kun hän mielestään loogisesti onnistui perustelemaan oman älyttömyyden, oli se sit se keskustelun lopputulos.
Olin aika onneton noina aikoina, ja vakavasti eriakin harkitsin. Tämän myös kerroin hänelle.
Jokin muuttui. Miehen käytöksessä. Ottaa nykyään paljonkin vastuuta arjesta, eikä yritä voittaa mitään. Kun elämä ei ole kilpailu. Loppupeleissä kyse on selviytymisestä, ja itse valitsemme rajatuista vaihtoehdoista ne keinot, joilla selviytymään pyrimme. Ja kenen kanssa.
Mies käyttäytyy naista kohtaan juuri samalla tavalla, kuin naiset kaikkia miehiä kohtaan: ylimielisesti ja kuvitellen tietävänsä kaiken paremmin. Ja valitus vaan yltyy.
Pari yksinkertaista ratkaisua: Lähde sinä mökille, jotta saat siellä opiskella rauhassa. Laita puhelimesi älä häiritse-tilaan niin, että miehesi puhelut on estetty ja viestit äänettömälle. Lapset voivat tarvittaessa soittaa.
Sinulta itseltäsi se vaatii sisua ja sitä, että nyt et yritä olla miehellesi mieliksi.
Ei kai kaikki opiskelut vaadi koko ajan nettiä. Lataa tarpeelliset tiedostot etukäteen. Tai mene vaikka johonkin yliopiston kirjastoon opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies oli vähän tuon tyylinen, minulle kyllä vastaava pelleily ei mennyt ollenkaan läpi vaan vastaavassa tilanteessa olisin esim. itse mennyt sinne mökille ensin ja jättänyt hänet hoitamaan kotityöt ja muut
Selvisi että eroahan se oli päässään hautonut ja käytös kieli tästä. Minulle oli siis ennen tämän selviämistä puhunut samantyylistä valehuomioimispaskaa kuin ap:n mies ap:lle, varmaan etten lähtisi menemään ennen kuin ehtii löytää uuden.
Minä tälle jo eroakin kiukuissani ehdotin, kun ei löydy haluja kotona olla, mutta kuulemma kiristän emotionaalisesti ja uhkaillen epäreilusti erolla riitatilanteessa. Ei halua erota ja rakastaa eniten maailmassa omien sanojensa mukaan. En tiedä, mikä tähän auttais, mut turhauttaa suunnattomasti. Ero kävi siis ihan oik
Tunnistan kirjoituksestasi tuon, että mies on hieman mustasukkainen ajastani. Häntä selvästi harmittaa, että meillä on yhteistä aikaa vähemmän tai etten välttämättä jaksa rankan viikon jälkeen lähteä hänen kanssaan jonnekin keikalle/teatteriin tai elokuviin. Mies haluaisi tehdä asioita kanssani ja yksi hänen hyvistä puolestaan on, että hän järjestää meille kivoja treffi-iltoja. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sä Ap itse lähde sinne mökille rauhassa opiskelemaan, ja jätä mies hoitamaan teinihärdelli kotiin?
Jep. Ap paapoo teinilapsia ja mies ui teinien vanavedessä ap:n paapottavaksi. Kuin aikuinen uros, joka imee emon nisiä poikasten rinnalla. Kukapa mies ei olisi niin vammainen, ettei tähän sortuisi?
Ap luo nyt selkeät rajat miehelle ja vaikka lapsillekin. Lapsille voi avata vaikka jonkun oman hätäviestikanavan, aikuisen miehen täytyy pystyä pärjäämään työpäivä itsekseen.
Olipas tulkinta. Lapset eivät ole se ongelma tässä, vaan miehen kummallinen ajatusmaailma. Ap.
Ei ole pakko lukea niitä viestejä päivän aikana. Minulla on aina puhelin äänettömällä ja viesteistä ei tule notifikaatioita. Katson puhelinta sitten kun sopii. Ei ole mikään pakko olla koko ajan tavoitettavissa. Se on ihan oma valinta. Kolleegat tietävät, että luen s-postia pari kertaa päivässä, eli jos kiireellistä asiaa, kannattaa kontaktoida muulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaa, että sinä epäonnistut. Muille mies kertoo miten on kannustanut sinua, mutta ei sinusta ollut siihen.
Tämä. Ja myös se, että ensin opiskeli itse ja sitten piruuttaan alkoi kannustaa ap:ta kun aatteli ettei siitä kuitenkaan ole mihinkään. Kun ap pääsikin kouluun, nyt koittaa tehdä tämän opiskelut tyhjäksi katoamalla pelipaikalta ja epäämällä kaiken avun. Mies olis halunnu paistatella oppineisuudellaan ja painaa alas ap:ta, joka ei mukamas samaan pystyisi.
Juuri näin! Mies varmaan oletti, ettei ap pääse opiskelemaan. Kun pääsikin ja ylsi samaan kuin mies, niin miehellä ottaa ylpeyden päälle. Nyt pitää vaikeuttaa ap:n opiskelua ja varmistaa, ettei ap:n opiskelumenestys ole ainakaan miehen menestystä parempi. Ihan täyttä vallankäyttöä.
Tuolla aiemmin jo kehoitettiin tutustumaan rajattomista ihmisistä kertovaan ketjuun. Miehesi käytös täsmää täysin joihinkin siellä esille tuotuihin ajatusmalleihin. Joko tutustuit ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo mainitsemani esimerkkitapaukset olivat vain esimerkkejä tilanteista, jolloin mies monesti kuvittelee tietävänsä minua paremmin, mitä haluan tai tarvitsen. Tilanteita on siis monia muitakin, jolloin mies toimii ihan päinvastoin kuin toivon. Selkeästi kerron toiveeni, mutta silti mies toimii toisin ja ajattelee olevansa h
"Minä sain pitkään kalliita lahjoja, joita en halunnut (kelloja ja koruja). En saanut lahjoja, joita tarvitsin, jotka maksoivat vain murto-osan noista, koska sellaisiin ei ollut varaa (olihan juuri hankittu ne kalliit lahjat) eikä se sitäpaitsi ollut mikään lahja, kun kerran ei olisi tullut minulle yllätyksenä. Harmia nieleskelin monesti, kun en osannut oikeanlaista toivoa. Jossakin vaiheessa itsenäistyin ja jätin sen sian. Helpotus oli melkoinen."
Ongelma siis ilmeisesti se, ettet tullut kuulluksi? Siaksi en kutsuisi ketään, mutta selkeästi olet kiukkuinen exällesi.
Koska moni mies luulee olevansa naista ylempänä. Justiinsa pohdin menneitä suhteitani, ja kaikissa niissä mies on ollut kauhea pätijä. Missä miehet jotka eivät luule olevansa naista parempia? Olisiko nuorempi mies sellainen, että ei kokisi tarvetta päteä? Seuraavaksi taidan kokeilla nuorempaa miestä.
En jaksa lukea ketjua, mutta tässä lienee kyse empatiakyvyn puutteesta. Kuvitellaan, että se oma ajatus on myös sinun ajatus. Tällöin puolisosta tulee oman identiteetin jatko, eikä tule edes mieleen että sillä voisi olla jotain muuta mielessään
Mitä mies sanoo, kun kysyt miksi hän tekee täysin toisin kuin toivot?
"Musta tuntuu, että mies kuvittelee, että puhun hänelle jotain salakieltä ja yrittää kaivella rivien välistä jotakin, mitä ei siis oikeasti ole olemassa."
No kun sellaisiahan naiset on. Ei ne ikinä sano mitään suoraan, ovat sellaisia mysteerejä mistä ei millään ota selvää.
T. Sovinistiklubin kunniajäsen apn äijä
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaa, että sinä epäonnistut. Muille mies kertoo miten on kannustanut sinua, mutta ei sinusta ollut siihen.
Tämä .
Kerrot miehelle lähteväsi mökille opiskelemaan ja milloin arvelet olevasi jälleen kotona, sekä sulkevasi puhelimen saadaksesi lukea rauhassa.
Surkuhupaisesti täällä vuoroin haukutaan naiset itsekeskeisiksi paskiaisiksi ja toisaalta siitä, et naisen elämä pyörii miehen/perheen ympärillä.
Tässä ap nyt kertoo tilanteesta, jossa yrittää tehdä elämässään myös muuta, kuin elää vain perheelleen/miehelleen. Jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa, voisko olla sanomatta mitään?