Miksi mieheni luulee tietävänsä minua paremmin mitä minä haluan?
Mitä mä missaan? Tuntuu kuin olisin piilokamerassa tai jotain, mutta mieheni tekee hyvin monessa asiassa juuri päinvastoin kuin pyydän ja tuntuu oikeasti ajattelevan, että on huomaavainen.
Esimerkiksi mieheni opiskeli työn ohessa itselleen korkeamman tutkinnon jo jonkin aikaa sitten ja on jatkuvasti kannustanut myös minua siihen. Kun mies opiskeli, minä otin täyden vastuun kodista ja lapsista. Nyt, kun vihdoin minäkin aloitin maisteritutkinnon työn ohessa, pyysin mieheltä, että hän ottaa vuorostaan vastuun kodista. Mitä tekee mies? Ilmoittaa joka päivä lähtevänsä mökille, että saan opiskella rauhassa?!? No enhän minä sitten saa, kun tällä tavalla kaikki kotityöt ja teinit jäävät mun vastuulle ja mies tekee entistäkin vähemmän kotitöitä. Mitä enemmän pyydän, että hän olisi kotona, sen vähemmän hän kotona on.
Toinen esimerkki, mitä pyydän, on se että työpäivän aikana viestitellään tai soitellaan vain, jos on todella tärkeää asiaa. Minä teen työtä, jossa joudun keskittymään todella kovasti ja en pidä keskeytyksistä. Haluan kuitenkin olla tavoitettavissa hätätilanteissa, joten siksi puhelin on lähellä. Lapset tämän muistavat, mutta mies lähettelee milloin mitäkin ihan turhanpäiväisiä viestejä, vaikka kuvan puhelinlaskuista tai kysyy mitä tehtäisiin illalla. Loukkaantuu aivan suunnattomasti, jos pyydän olemaan häiritsemättä. Kokee olevansa huomaavainen ja hyvä mies, kun vaimoaan ajattelee ja muistaa päivän mittaan.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies oli vähän tuon tyylinen, minulle kyllä vastaava pelleily ei mennyt ollenkaan läpi vaan vastaavassa tilanteessa olisin esim. itse mennyt sinne mökille ensin ja jättänyt hänet hoitamaan kotityöt ja muut
Selvisi että eroahan se oli päässään hautonut ja käytös kieli tästä. Minulle oli siis ennen tämän selviämistä puhunut samantyylistä valehuomioimispaskaa kuin ap:n mies ap:lle, varmaan etten lähtisi menemään ennen kuin ehtii löytää uuden.
Minä tälle jo eroakin kiukuissani ehdotin, kun ei löydy haluja kotona olla, mutta kuulemma kiristän emotionaalisesti ja uhkaillen epäreilusti erolla riitatilanteessa. Ei halua erota ja rakastaa eniten maailmassa omien sanojensa mukaan. En tiedä, mikä tähän auttais, mut turhauttaa suunnattomasti. Ero kävi siis ihan oikeasti mielessä, en harrasta turhia uhkauksia. Voiko sillä olla joku keski-iänkriisi? Ap.
Miehet ei ole noin monimutkaisia. Jos mies ei kuuntele eikä kunnioita toiveitasi ja selkeitä ohjeita, niin se johtuu siitä että mies ei halua kuunnella eikä kunnioittaa. Ei siinä ole sen kummempaa syytä. Mies haluaa asiat siihen malliin kuin itse haluaa, jotta hänen oma olonsa on mukavaa ja huoletonta, sinun tarpeista ja toiveista viis.
Eikä tietenkään halua erota, kuka saavutetuista eduista luopuisi.
Lähde itse sinne mökille ennenkuin mies ehtii ja sanoita tiukasti että antaa olla rauhassa tai voi puan tullakin se ero, halusi eli ei.
Mikset sä Ap itse lähde sinne mökille rauhassa opiskelemaan, ja jätä mies hoitamaan teinihärdelli kotiin?
Itse olet miehesi valinnut, ja jatkat valintaa joka ikinen päivä, tunti, minuutti. Lakkaa valittamasta ja tee asialle jotain. Miestä et voi muuttaa, olosuhteitasi voit.
Vierailija kirjoitti:
Mikset sä Ap itse lähde sinne mökille rauhassa opiskelemaan, ja jätä mies hoitamaan teinihärdelli kotiin?
Etkö tajua... koska miehellä saattaa olla MUISTISAIRAUS tai hän on vain huomaavainen TOSI OUDOLLA TAVALLA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota asia tiukasti puheeksi ja vaadi, että mies huomioi nyt vastavuoroisesti sinut. Oletko sanonut sitä hänelle tiukasti?
Olen sanonut, mutta mies uhriutuu ja väittää ajattelevansa vain minun parastani. Että hän lähtee mökille, niin ei häiritse minun keskittymistäni. Olen useita kertoja sanonut, että en halua hänen hänen lähtevän mökille, vaan haluan hänen olevan enemmän kotona, käyvän kaupassa,tekevän ruokaa ja auttamaan teinejä läksyissä yms.
Miksi olet tuollainen tossukka joka suostuu kaikkeen. Miehesi on huomannut tämän ja käyttää sitä hyväkseen. Kun mies sanoo että hän lähtee mökille niin sanot että etkä lähde, että sinä teet nyt nämä päivät ruokaa ja käyt kaupassa kun sinä opiskelet. Jos hän väkisin on lähdössä niin sanot hänelle ettei takaisin sitten ole tulemista. Sinun pitää laittaa kova kovaa vastaan tuollaiselle hyväksikäyttäjälle. Ilmoita lisäksi ensikerralla että sinä lähdet viikonlopuksi mökille opiskelemaan niin saat opiskella rauhassa. Jätät vaan miehen hoitamaan kotia ja lapsia.
Niin no mies on retardi. Miten tajuat tämän vasta nyt? Oletettavasti olet aika kauan hänen kanssaan ollut jos lapsetkin jo teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ap paapoo teinilapsia ja mies ui teinien vanavedessä ap:n paapottavaksi. Kuin aikuinen uros, joka imee emon nisiä poikasten rinnalla. Kukapa mies ei olisi niin vammainen, ettei tähän sortuisi?
Ap luo nyt selkeät rajat miehelle ja vaikka lapsillekin. Lapsille voi avata vaikka jonkun oman hätäviestikanavan, aikuisen miehen täytyy pystyä pärjäämään työpäivä itsekseen.
Ap, kyse on miesten ja naisten erilaisuudesta hahmottaa samaa asiaa.
Kannattaa ottaa 1 ilta, milloin pelaatte ns avoimin kortein.
Kerrot mitä tarvitset ja miksi ja kuinka se sinun mielestäsi on tehtävä.
Sitten kuuntelet miehesi näkökannan samaan asiaan.
Kirjaatte ylös, mistä olette samaa mieltä ja missä eri mieltä.
Sitten neuvottelette erimielisyydet kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies oli vähän tuon tyylinen, minulle kyllä vastaava pelleily ei mennyt ollenkaan läpi vaan vastaavassa tilanteessa olisin esim. itse mennyt sinne mökille ensin ja jättänyt hänet hoitamaan kotityöt ja muut
Selvisi että eroahan se oli päässään hautonut ja käytös kieli tästä. Minulle oli siis ennen tämän selviämistä puhunut samantyylistä valehuomioimispaskaa kuin ap:n mies ap:lle, varmaan etten lähtisi menemään ennen kuin ehtii löytää uuden.
Minä tälle jo eroakin kiukuissani ehdotin, kun ei löydy haluja kotona olla, mutta kuulemma kiristän emotionaalisesti ja uhkaillen epäreilusti erolla riitatilanteessa. Ei halua erota ja rakastaa eniten maailmassa omien sanojensa mukaan. En tiedä, mikä tähän auttais, mut turhauttaa suunnattomasti. Ero kävi siis ihan oikeasti mielessä, en harrasta turhia uhkauksia. Voiko sillä olla joku keski-iänkriisi? Ap.
Vaihtoehdot aika vähissä, jos keskusteleminen asiasta valuu kuin vesi hanhen selästä. Voihan tuossa terapiaa vielä ehdottaa, mutta en usko, että silläkään on mitään vaikutusta.
Joku ongelma hänellä on, jos tekee tieten tahtoen toisen toiveiden vastaisesti. Älä kysy mikä, siihen en osaa vastata. Jostain syystä haluaa rikkoa sinun rajoja ja toimia sun toiveiden vastaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta teidän kannattaisi keskustella vakavasti teidän parisuhteesta. Sano hänelle seuraavan kerran ihan suoraan että rakkaus ei yksin riitä. Toimivaan parisuhteeseen tarvitaan niin paljon muutakin. Kerro hänelle mitä muuta sinä nyt tämän hetkisessä tilanteessa haluat ja tarvitset. Kysy sen jälkeen että miksi hän ei niitä sinulle halua antaa vaikka sanoo rakastavansa. Kysy miten hän näkee teidän parisuhteen tilanteen kun sinä jäät paitsi siitä mitä sinä tarvitsisit. Kysy myös häneltä mitä hän tarvitsee parisuhteessanne lisää tai mitä hän haluaisi vähemmän. Katsokaa onko teillä yhteneväiset käsitykset siitä missä tilassa teidän parisuhde on ja oletteko te kumpikaan oikeasti valmiita muuttamaan mitään. Perisuhde ei voi toimia jos kumpikin ei ole valmis tarvittaessa joustamaan ja muuttamaan käytöstään. Sinun kannattaa myös muistaa että suurin osa eroista on yksipuolisia eli vain toinen haluaa erota. Eroon ei tarvita molemminpuolista halua. Yhdessä olon syyksi ei riitä se että rakastetaan. Rakkautta pitää myös pystyä osoittamaan käytännössä toisen tarpeiden huomioimisella ja toisen auttamisella. Rakkauden lisäksi parisuhteen pitää toimia ja molempien osapuolten tarpeiden tulla täytetyksi hyväksytyllä tasolla.
Varsinainen sikapossu tuo lastesi isä. Siinäpä vasta malli lapsille että äidin toiveita ei tarvitse kunnioittaa koska isi on tärkeämpi. Sovinisti.
Mies tykkää mökkeillä.
Voisitko opiskella kirjastossa, niin mies voi kotoilla?
Vierailija kirjoitti:
Mies tykkää mökkeillä.
Voisitko opiskella kirjastossa, niin mies voi kotoilla?
Ehdottomasti. Ap pois kotoa töiden jälkeen opiskelemaan niin saat työrauhan. Tee kuten mies ja älä turhaan edes etukäteen kyse, lähdet vaan. Jätä lapsille varmuudeksi vaikka pizzarahaa.
Tämä on ihan klassinen tilanne, joka yleensä ilmenee naisen vanhempainvapaan jälkeen. Mies pitää sinun kustannuksellasi laiskottelua ansaittuna etuna eikä aio luopua siitä vaan pitää kynsin hampain kiinni valehtemalla, manipuloimalla ja esittämällä tyhmää. Englanniksi weaponised incompetence.
Jos tämä on suhteellisen tuore ilmiö, ehkä voitte vielä saada asian ratkaistua, kunhan olet tiukkana etkä yhtään enää ymmärrä miehen perseilyä. Yksin et saa tätä ratkaisua, vaan se vaatii ennen kaikkea miehen halua jatkaa parisuhdetta tasa-arvoisesti. Jos mies haluaa jatkaa itsekästä perseilyään, vaihtoehtoinasi ovat sen sietäminen ja ero.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohta on se, että mies ajattelee AINA ensisijaisesti itseään. Onko se sitten kusipäisyyttä vai mitä, niin sen saa jokainen tykönään päättää. Mutta tämä pitkän elämänkokemuksen tuomalla varmuudella. Ehkä voidaan tulkita niin, että se on miehille tyypillistä itsekkyyttä, joka kylläkin mielestäni muuttuu kusipäisyydeksi siinä vaiheessa, kun ääneen sanottuja toivomuksia ei kuunnella ja toimita niiden mukaan.
Heh, tässä voi piillä totuus. Mulla on mies, joka lähtökohtaisesti ei toteuta mitään ääneen lausuttua toivetta. Siis jos liittyy esim. lahjoihin tai juhlapäiviin. Ennen jätti jopa kauppalistasta pois "toiveet", jotka mielsi turhiksi. Tässä sentään tapahtunut muutos.
Mutta on usein jouluisin tai merkkipäivinä ollut ihan neuvoton, kun ei mitenkään keksi minulle mitään lahjaa. Tai kaikki, mitkä keksii, on aina liian kalliita, eikä hänellä niihin varaa. Olen jo vuosia sitten lopettanut odottamasta yhtään mitään.
Kun täytin pyöreitä, ehdotin, et järjestää jotain (olin siis järjestänyt hänelle isot juhlat hänen pyöreiden kohdalla, sopimuksella, että keksii minulle jotain) pientä vaikka. Esim. perheen ruokailu ulkona tai kahvit kotona. Siis jotain. Mutta sinä synttärinä ei edes onnitellut.
Nyt joku kysyy, miksi olen edelleen tämän kanssa. No siksi, kun elämä koostuu niin paljon muustakin, kuin juhlista tai lahjoista. Asioista, joista ap nyt avautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tällainen veli. Tietää paremmin kuin minä joka asian. Hänen ei tarvitse myöskään kysyä minulta yhtään mitään, koska hän tietää omasta mielestään kysymättä miksi esim. teen jotain tai mitä vaikka ajattelen. Kävelee yli joka asiassa, perinnönjako oli jopa lakimiehen mielestä veljeni puolelta kohtuutonta. On selvää, että hän on väärässä näiden tutkintojensa kanssa. Jonkinlaista kontrollointia ja kyvyttömyyttä nähdä toisen näkökulma. Isäni oli samanlainen. Veljeni kanssa en ole tekemisissä ja veikkaan että hänen tulkintansa tilanteesta on vaikea sisko, jolla on shock horror oma tahto. Mitä ei saisi olla.
Hmm. Miehen isä oli hyvin kontrolloiva anoppiani kohtaan, alkaakohan mies iän myötä muistuttamaan edesmennyttä isäänsä. Ap?
Iän myötä? 7 vuotta sitten oli hyvinkin i
Iän myötä tapahtuu asioita kaiken ikäisenä. Ei ole synonyymi iäkkäälle.
Vierailija kirjoitti:
Teinit ! Laita nyt ihmeessä kotitöitä niillekin
Teinit ei ole vastaus miehen vastuuttomalle käytökselle.
Ap tässä vielä palailee. Ei ole kyse siis siitä, että mies olisi suhteen vapaamatkustaja tai olettaisi minun tekevän kaikki kotityöt, enkä kotona pyöri minään orjapiikana siivoamassa ja kokkaamassa. Olin juuri edellisen viikonlopun naisystävieni kanssa mökkireissulla ja miehellä sekä teineillä oli kiva viikonloppu yhdessä. Mies myös monesti ehdottaa, että minä menisin sinne mökille opiskelemaan, mutta siellä ei toimi netti eikä puhelin,koska on juuri katvealueella. Eli ei ole oikeasti mahdollista. Eikä se mies myöskään päivittäin minua häiritse töissä viestein.
Nuo mainitsemani esimerkkitapaukset olivat vain esimerkkejä tilanteista, jolloin mies monesti kuvittelee tietävänsä minua paremmin, mitä haluan tai tarvitsen. Tilanteita on siis monia muitakin, jolloin mies toimii ihan päinvastoin kuin toivon. Selkeästi kerron toiveeni, mutta silti mies toimii toisin ja ajattelee olevansa huomaavainen. Mökille menossa voi kyllä olla taustalla se, että kotona on tylsempää puuhastella.
joku puhui jouluista ja synttäreistä ja meilläkin vähän samaa. Mies haluaa yllättää, eikä siis ota vinkkejä lahjoista vastaan. Sitten totisesti yllättääkin hankkimalla jotain, mistä en todellakaan pidä, mitta pääasia onkin etten mitenkään voinut arvata mitä saan. Musta tuntuu, että mies kuvittelee, että puhun hänelle jotain salakieltä ja yrittää kaivella rivien välistä jotakin, mitä ei siis oikeasti ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet sen kanssa? Kuulostaa ihan hirveältä suhteelta.
N60
No tässä nyt luonnollisesti kerron vain ne huonot puolet, koska ne ovat ongelma, johon kaipaan apua. Hyviäkin puolia löytyy, mutta juuri nyt näitä huonoja on aika paljon. Meillä on ollut pitkä liitto, joka on ollut pitkään hyvä. Ei sitä nyt viitsisi roskiin heittää ihan helpolla. Lähinnä kaipaan näkökulmia ja neuvoja tilanteeseen. Alkaa tulla nyt ainakin ymmärrys, että olen ihan liian kiltti ja ainakin viestit aion estää työpäivinä. Ap.
Et sinä ole kiltti. Sinä olet alistuva ja laitat omat tarpeesi syrjään jostain syystä ja selität sen itsellesi kiltteytenä.
Kiltti ihminen osaa huolehtia itsestään. Hän osaa olla kiltti myös itselleen. Kiltti ihminen osaa tunnistaa, jos häntä kohdellaan huonosti.

Missäa tällainen kiltteyden määritelmä on kotoisin? Tunnistan apn suhtautumisen hyvin itsestäni ja puolisostani. Olen se kiltti. Opin pitkän kaavan kautta omat rajani. Se kuuluu kiltteyteen.
Palsta on täynnä näitä, jotka tietävät heti, miten he käyttäytyisivät vastaavassa teoreettisessa tilanteessa. Silti me oikeassa elämässä emme ole koneita, jotka reagoituvat ajantasaisesti tilanteisiin a/b/c...
muutenkin*