Kaksin puolison kanssa jouluksi vuokramökkiin, vai omien lasten kanssa sukujoulua viettämään?
Meille tarjottiin tuttua edullista mökkiä Lapista jouluksi. Ollaan toivottu rauhallista joulua vain omien 20-27v lasten + heidän kumppaneiden kanssa ja ehdotettiin tätä lapsille. Lapsilla ei siinä kuitenkaan ole lomaa, eivätkä halua lähteä jouluna niin kauas. He haluavat mennä sukujoulua viettämään, kuten ollaan aina oltu.
Mies haluaisi mennä mökille sitten kaksin. Minä taas luulen että jouluna harmittaa kun omat lapset ei ole paikalla, vaan kaukana omien vanhempieni, sisarusteni ja heidän lastensa ja lastenlasten kanssa. Muut sukulaiset ei niin tärkeää ole, omat lapset kyllä.
Miten sinä valitsisit?
Kommentit (112)
Mökille lähtisin. Se on varmasti mukavaa miehelle kaikkien sukujoulujen jälkeen. Meillä ei ole lapsia, mutta aina ollaan vietetty joulu kahdestaan. Sukulaisten luona käydään muina aikoina.
Sukujoulua viettämään. Ehditte te keväämmälläkin sinne mökkiin panemaan. Odottakaa kunnes on kevättä rinnoissa.
Siis olette kahdestaan kaiket päivät ja vielä pitäisi eristäytyä mökkiin jouluksi ilman lapsia syömään mikroeineksiä paperilautaselta tjsp. Mies haluaa tietysti imeä viinaa kaksin käsin ilman harmittavia keskeytyksiä, että sellaista rentoutumista
Yksi asia jäi vaivaamaan. Vaihtoehtoina oli perhejoulu lasten ja heidän kumppaneiden kanssa tai lapset olisivat sinun sukulaistesi kanssa. Miksi ihmeessä lapset eivät menisi kumppaniensa perheiden luo jouluna, jos te päädytte lapin mökkiin? Ei kai sinun sukusi voi olla ainoa vaihtoehto! En minä ainakaan tykkäisi, jos omat aikuiset lapset viettäisivät joulun aina kumppaniensa perheiden kanssa. Onneksi ovat sanoneet, että toistaiseksi vuorottelevat, kunnes haluavat olla keskenään.
Onko joulu ainut päivä vuodessa, kun näkisit lapsiasi? Veikkaan, että ei. Nähkää joskus muulloin ja menkää te kaksi sinne mökille. Joulu on päivä siinä missä mikä tahansa päivä. Pistäkää lasten kanssa jouluateria pöytään vaikka itsenäisyyspäivänä.
Sun lapset ovat jo aikuisia eikä aina ole pakko viettää joulua ns. koko porukalla yhdessä, jos ei oikeasti sitä halua. Menkää miehen kanssa kahdestaan mökille ja tehkää siitä teidän oma perinteenne.
Valitsisin sukujoulun. Haluan viettää jouluni lasteni kanssa niin kauan kun se heille vaan sopii.
Lappiin pääsee aina, joulu on vain kerran vuodessa. Itselle ja läheisille se on perinteiden aikaa, lämmön ja läheisyyden, yhteisyyden. Maailma on pirstaleinen, mutta joulu yhdistää ja ikävät asiat unohtuvat. Lopulta tärkeintä ovat juuri läheiset ja sopu ja rauha kaikkien kesken.
Toteutatte miehen toiveen ja menette mökille. Lapset tasapuolisuuden vuoksi kumppaneiden perheiden luo joulun viettoon, jos olivat viime vuonna sinun suvun kanssa
Vierailija kirjoitti:
Jos puolison kanssa ei ole kiva viettää joulua kaksin vuokramökissä niin onko se hälytys parisuhteen huonosta tilasta?
No. Ollaan tässä neljän kuukauden aikana oltu 6 viikkoa asuntoautolla matkailemassa, yhdessä siis 24/7, ja hyvin on mennyt. Että ei tämä joulunvietto parisuhteesta kerro 😄 ap
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia jäi vaivaamaan. Vaihtoehtoina oli perhejoulu lasten ja heidän kumppaneiden kanssa tai lapset olisivat sinun sukulaistesi kanssa. Miksi ihmeessä lapset eivät menisi kumppaniensa perheiden luo jouluna, jos te päädytte lapin mökkiin? Ei kai sinun sukusi voi olla ainoa vaihtoehto! En minä ainakaan tykkäisi, jos omat aikuiset lapset viettäisivät joulun aina kumppaniensa perheiden kanssa. Onneksi ovat sanoneet, että toistaiseksi vuorottelevat, kunnes haluavat olla keskenään.
Lapset puolisoineen saavat ihan itse päättää, missä joulun haluavat viettää 😊 Siksihän se mökkiloma heidän kanssaan ei nyt jouluna toteudukaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Onko joulu ainut päivä vuodessa, kun näkisit lapsiasi? Veikkaan, että ei. Nähkää joskus muulloin ja menkää te kaksi sinne mökille. Joulu on päivä siinä missä mikä tahansa päivä. Pistäkää lasten kanssa jouluateria pöytään vaikka itsenäisyyspäivänä.
Asumme kaikki eri paikkakunnilla ja usean tunnin matkan päässä toisistamme. Tapaamisia jossa kaikki ovat paikalla, ei tosiaan usein ole. Tänä vuonna ollaan tavattu koko porukalla kerran. Jouluna on seuraava kerta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset puolisoineen saavat ihan itse päättää, missä joulun haluavat viettää 😊 Siksihän se mökkiloma heidän kanssaan ei nyt jouluna toteudukaan. ap
No silloinhan on hyvä syy mennä sinne Lappiin miehen kanssa. Ehkä lapset ihan tahallaan eivät sopineet yhteistä joulua kanssanne kun haluavat itse päättää.
Käsitin kyllä ap:n aloituksesta ja muistakin viesteistä, että lapset viettävät sukujouluaap: suvun kanssa kuten ennenkin ja ap haluaisi olla mukana ja siksi empii Lappia. Nytkö sitten lapset saavatkin päättää missä viettävät, ei olisikaan mitään "vanhaa sukujoulua"? Lapsethan voivat olla vaihteeksi myös joulunaeri paikoissa kuin ennen.
Usei on, että mennään vanhalla ja ei oikein uskalleta ehdottaa muuta. Ettei joku loukkaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökille tällä kertaa, jos olette usein viettäneet joulua sinun perheen kanssa tai ette ole ennen viettäneet joulua kaksin, ja mies sellaista toivoo. Joulu on vain yksi päivä vuodessa, voitte tavata perhettä ja sukua muulloinkin. Itse olen miehen kanssa jokaisena jouluna maatilan töissä, ja vielä ei ole maapallo lakannut pyörimästä vaikka ei ole ollut mahdollisuutta viettää perinteistä sukujoulua.
Teillä ei lapsia? Ettekä ainakaan joulua vietä heidän kanssa?
On alaikäisiä lapsia, ovat toki jouluna kotona. Määrittele joulun vietto? Tehdään työt, ruuaksi jouluruokaa, avataan lahjoja, illaksi vielä töihin jos on tarve.
Jos Ap tykkää sukujouluista, niin tässä maailmantilanteessa kannattaisi ehkä panostaa siihen, koska se voi olla viimeinen kerta.
Miettikää sitä, että kumpi teistä tuntuu mukavammalta. Sukujoulu voi olla hyvin stressaavaa. Sukulaisia voi myös nähdä muulloinkin kuin jouluna, joten menetättekö lopulta mitään, jos tänä vuonna teette oman mielenne mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No silloinhan on hyvä syy mennä sinne Lappiin miehen kanssa. Ehkä lapset ihan tahallaan eivät sopineet yhteistä joulua kanssanne kun haluavat itse päättää.
Käsitin kyllä ap:n aloituksesta ja muistakin viesteistä, että lapset viettävät sukujouluaap: suvun kanssa kuten ennenkin ja ap haluaisi olla mukana ja siksi empii Lappia. Nytkö sitten lapset saavatkin päättää missä viettävät, ei olisikaan mitään "vanhaa sukujoulua"? Lapsethan voivat olla vaihteeksi myös joulunaeri paikoissa kuin ennen.
Usei on, että mennään vanhalla ja ei oikein uskalleta ehdottaa muuta. Ettei joku loukkaannu.
Mielestäni kerroin jo aloituksessa että toiveenamme oli viettää joulu lasten kanssa Lapissa. Mutta heillä ei ole pitkiä vapaita siinä ja koska matka mökille on pitkä, eivät halua mökille silloin lähteä. Sukujouluun on heillä melkein 10 tuntia lyhyempi matka, osalla enemmänkin, joten ihan ymmärrettävää.
Minulle ykkösvaihtoehto olisi siis ollut lasten kanssa joulun vietto mökillä, mutta koska he haluavat perinteisesti mennä sukujoulua viettämään, haluan minäkin sinne. Selvensikö? Ap
Ei