Lentämisestä ja lentokoneista tietävät. Osaisitteko selittää mitä tällä lennolla tapahtui?
Olin lennolla (ei ollut kotimainen lentoyhtiö), jossa reitille osui ukkosta ja turbulenssia. On osunut ennenkin, ja ei ole ollut kummepaa kuin vähän pomppuinen kyyti. Mutta tällä kertaa koko kone tärisi ja narskui ja matkustamon valot sammuilivat monta kertaa, välillä mentiin sekunteja ihan pimeässä, kunnes taas valot välkkyivät päälle ja taas pimeäksi. Tätä kesti yli puoli tuntia. Oli pelottava kokemus. Tietääkö joku mistä voi johtua tuollainen?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Joku vanha romu ollut. Oliko kenties DC 3??
Ei ollut DC 3 vaan isompi kone, normaalin matkustajakoneen kokoinen. Voi olla että oli ns. vanha romu, en tiedä mikä kone oli kyseessä. Mutta oli koneen malli mikä vain, niin mistä voi johtua, että matkustamon valot välkkyy pimeäksi useita kertoja myrskyssä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Sähkökatkoja koneessa. Ehkä salama iskenyt monta kertaa.
Kuinka vaarallista tällainen on?
Ap
Yleensä sähköjen vilkkuminen on merkki siitä että kone vaihtaa sähkönlähteestä toiseen. Niitä on koneissa enemmän kun yksi, ja kone voi vaihtaa sähkönlähteestä toiselle osana normaalia operaatiota, reaktiona johonkin myrskyn tai turbulenssin aiheuttamaan hetkelliseen häiriöön, tai tasatakseen virran kulutusta eri lähteiden välillä.
Siitä ei tarvitse huolehtia liikaa koska kone on suunniteltu vaihtamaan eri sähkönlähteiden välillä, ja suurimmassa osassa erityisesti vanhempia koneita se vaihto on suunniteltu tapahtuvan niin että sähköt katkevat sen aikana hetkeksi. Joissain uusimmissa koneissa on järjestelmiä jotka osaavat vaihtaa lähteestä toiseen ilman katkoa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sähköjen vilkkuminen on merkki siitä että kone vaihtaa sähkönlähteestä toiseen. Niitä on koneissa enemmän kun yksi, ja kone voi vaihtaa sähkönlähteestä toiselle osana normaalia operaatiota, reaktiona johonkin myrskyn tai turbulenssin aiheuttamaan hetkelliseen häiriöön, tai tasatakseen virran kulutusta eri lähteiden välillä.
Siitä ei tarvitse huolehtia liikaa koska kone on suunniteltu vaihtamaan eri sähkönlähteiden välillä, ja suurimmassa osassa erityisesti vanhempia koneita se vaihto on suunniteltu tapahtuvan niin että sähköt katkevat sen aikana hetkeksi. Joissain uusimmissa koneissa on järjestelmiä jotka osaavat vaihtaa lähteestä toiseen ilman katkoa.
Kopioit sitten tänne suoraan googlesta tekoälyn vastauksen.
Jos taas olisit käyttänyt omaa älyäsi, niin olisit tajunnut, että aloittajan kuvaama valojen jatkuva välkkyminen on hieman eri asia.
Ei kyllä ihan normaalilta kuullosta. Olen lentänyt (eli siis matkustajana) aika paljon ja monenlaisessa säässä, muttei tuollaista ole kohdalle vielä osunut. Ukkosella lentäminen ei ole vaarallista, koneen metallikuori suojaa ukkoselta. Jos salama iskee, niin sähkövaraus menee runkoa pitkin, eikä aiheuta mitään. Voi näkyä samanlaista valonvälkettä, kun junan johtimissa pakkasella. Koneen tuulilasinpyyhkijöissä näkyy samanlaista, sitä kutsutaan Elmon tuliksi.
Jos sato vettä niin mottorien kierrosluvut laskivat jolloin sähköntuotanto häiriintyi kunnes lentäjät reagoivat.
Vierailija kirjoitti:
Jos sato vettä niin mottorien kierrosluvut laskivat jolloin sähköntuotanto häiriintyi kunnes lentäjät reagoivat.
No ei kai.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ihan normaalilta kuullosta. Olen lentänyt (eli siis matkustajana) aika paljon ja monenlaisessa säässä, muttei tuollaista ole kohdalle vielä osunut. Ukkosella lentäminen ei ole vaarallista, koneen metallikuori suojaa ukkoselta. Jos salama iskee, niin sähkövaraus menee runkoa pitkin, eikä aiheuta mitään. Voi näkyä samanlaista valonvälkettä, kun junan johtimissa pakkasella. Koneen tuulilasinpyyhkijöissä näkyy samanlaista, sitä kutsutaan Elmon tuliksi.
En ole minäkään kohdannut tuollaista, vaikka olen lentänyt paljon.
Yök. Onneksi en lennä ikinä.