Teinin vanhempana oleminen on perseestä!
Joku on valittanut, miten raskasta on pikkulapsiaika. Paskat! Se oli ihanaa aikaa kaikesta fyysisestä rankkuudesta huolimatta ja yövalvomisetkin oli ihan lastenleikkiä versus se, mitä teinin vanhempana joutuu kokemaan. Jatkuvaa valehtelua, salaa pössyttelyä, urheiluharrastuksen lopettaminen, vääränlainen kaveriporukka, yövalvomiset kun teini ei tule sovittuun aikaan. Henkinen taakka on äärimmäisen kuormittava ja välillä olen katunut lasten tekoa. Etenkin kun on täysin yksin joutunut kasvattamaan lapset. En enää ihmettele ihmisiä, jotka eivät lapsia tänne tee.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vanhaan aikaan lapset kasvatettiin niin niistä ei ollut ongelmia. Esmes mää 58 v. en ole ikinä eläessäni sanonut Isälle että "ei". Äidille saatoin hetken kiukutella mutta loppujen lopuksi tein sen mitä käskettiin. KASVATTAKAA NE PENTUNNE!
No eipä ennenkään ollut kaikki tuollaisia.
Tulee mieleen heti kaksikin ikäistäsi naista, jotka lähtivät heti kirjoitusten jälkeen ulkomaille, kun kotona oli niin huonot välit vanhempien kanssa ja vanhemmat kyllästyneitä teininsä käytökseen.
Muutenkin outoa ettet ole sanonut isällesi EI, mutta äidille olet kiukutellut..
Olit myös itse joskus teini. Muistele miten vanhempasi toimivat kanssasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri teini-ikään päässyt tytär (13) ja olen samaa mieltä. Ikävöin pikkulapsiaikaa, jolloin minulle ei haistateltu päin naamaa jatkuvasti, jääty kiinni myymälävarkaudesta ja polteltu salaa vapea.
Mulla on 17v poika eikä hän ole koskaan tehnyt mitään tuollaista. Salaisuus on kasvatus.
heh, aina yhtä hellyttävää, kun helpon lapsen vanhempi kuvittelee, että hän on jotenkin erinomainen kasvattaja.
On lapsia jotka ovat "helppoja" kasvatuksesta riippumatta. Ja myös toisin päin.
Itse olisin luultavasti ollut aivan yhtä helppo murkku vanhemmista riippumatta. En koskaan ole pystynyt samaistumaan mihinkään murrosiän raivoamisiin. En tunnista niitä omasta lapsuudestani lainkaan. En tietenkään ollut aina samaa mieltä vanhempieni kanssa, mutta en myöskään haistatellut tai huutan
Voi miten typerää puhetta sinulta. Vaikka olisitkin ollut kuinka "helppo" se ei tarkoita käänteisesti sitä, ettei mikään riipu vanhemmista. Myös tuittupäisten teinienkin kanssa (ja varsinkin niiden!) kasvatuksella on merkitystä - paljon!
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Olit myös itse joskus teini. Muistele miten vanhempasi toimivat kanssasi?
En todellakaan muistele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri teini-ikään päässyt tytär (13) ja olen samaa mieltä. Ikävöin pikkulapsiaikaa, jolloin minulle ei haistateltu päin naamaa jatkuvasti, jääty kiinni myymälävarkaudesta ja polteltu salaa vapea.
Mulla on 17v poika eikä hän ole koskaan tehnyt mitään tuollaista. Salaisuus on kasvatus.
heh, aina yhtä hellyttävää, kun helpon lapsen vanhempi kuvittelee, että hän on jotenkin erinomainen kasvattaja.
Itse olisin luultavasti ollut aivan yhtä helppo murkku vanhemmista riippumatta. En koskaan ole pystynyt samaistumaan mihinkään murrosiän raivoamisiin. En tunnista niitä omasta lapsuudestani lainkaan. En tietenkään ollut aina samaa mieltä vanhempieni
Ihan tutkitusti luonne vaikuttaa enemmän kuin kasvatus. Tämän todistaa se, että kaksi saman perheen lasta voivat olla täysin erilaisia, vaikka heitä olisi kasvatettu samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sulla on vaan käynyt tuuri lapseb persoonallisuuden osalta. Osa ihmisistä on lauhkeampia ja taipuisampia kuin toiset, mutta saat toki antaa kunnian asiasta vain itsellesi. Tarpeeseen varmasti menee.
Vanhempien geenit sen määrittelee. Lapset perii 50% isältä ja 50% äidiltä. Ei geenien määräävät ominaisuudet tipahda taivaasta.
Ei, mutta lopputulosta et voi ennustaa edes äidistä ja isästä, koska osa kokonaisuudesta saattaa tulla pidempää äidin ja isän sukupuusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ootte kasvattanut lapsenne kun ne valehtelee, varastelee ja haistattelee?? :o ei meidän 15 vuotias koskaan meille vanhemmille haistatellut, eikä varastele,,, on rauhallinen ja kiltti.
Ei se ole kasvattamisesta kiinni. Ihmiset ovat erilaisia. Myös lapsina. Meillä on veljen kanssa tasan samanlainen kasvatus, mutta silti minä ryyppäsin, varastelin ja sekoilin siinä missä veljeni suoritti tunnollisesti koulua ja urheiluharrastustaan eikä ikinä aiheuttanut mitään ongelmia.
Miksihän lapsia sitten kasvatetaan, jos mikään ei ole kasvatuksesta kiinni???
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ootte kasvattanut lapsenne kun ne valehtelee, varastelee ja haistattelee?? :o ei meidän 15 vuotias koskaan meille vanhemmille haistatellut, eikä varastele,,, on rauhallinen ja kiltti.
Ei se ole kasvattamisesta kiinni. Ihmiset ovat erilaisia. Myös lapsina. Meillä on veljen kanssa tasan samanlainen kasvatus, mutta silti minä ryyppäsin, varastelin ja sekoilin siinä missä veljeni suoritti tunnollisesti koulua ja urheiluharrastustaan eikä ikinä aiheuttanut mitään ongelmia.
Joo onhan se naurettavaa, kun yhden tai edes kahden lapsen vanhempi pätee kasvatuksessa. Kahden vanhempi pääsee kuitenkin vähän näkemään niitä eroja omissakin tuotoksissaan, vaikka on se kaksikin tosi vähän tuollaiseen arviointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Ohis ei taaskaan ymmärrä lukemaansa. Eipä yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Ei kukaan ole sanonut, että MIKÄÄN ei olisi kasvatuksesta kiinni. Fakta on vain se, että et saa lapsestasi kilttiä ja kunnollista, vaikka miten kasvattaisit, jos lapsella on taipumus ajatua vaikeuksiin ja kokeilla rajoja isosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin luultavasti ollut aivan yhtä helppo murkku vanhemmista riippumatta. En koskaan ole pystynyt samaistumaan mihinkään murrosiän raivoamisiin. En tunnista niitä omasta lapsuudestani lainkaan. E
Ihan tutkitusti luonne vaikuttaa enemmän kuin kasvatus. Tämän todistaa se, että kaksi saman perheen lasta voivat olla täysin erilaisia, vaikka heitä olisi kasvatettu samalla tavalla.
Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia ja heitä ei tosiaan voi kasvattaa samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tänne vauvaan ei kannata aiheesta kirjoittaa. Täöllä saat aina lukea, miten olet epäonnistunut kasvatuksessa. Hyvä esimerkki oli yksi kaverini. Sai lapsen jonka kanssa kaikki oli helppoa, niin lapsuus kuin teini-ikä. Kaverini aina jauhoi, miten on hyvin kasvattanut pojan ja kaikki on aina kasvatuksesta kiinni ja arvosteli muita perheitä, jos jollakin oli hankalaa lasten kanssa.
Sitten heille tuli iltatähti joka onkin ollut toista maata, pienestä pitäen. Temperamenttinen ja kaikin puolin haasteellinen. 16v oli poltellut pilveä ja varasteli kaupasta. Kysyinkin joku pvä että onko teidän kasvatusmetodit tässä muuttuneet 8v aikana 🤣🤣 kun niin erilainen lapsi tuli. Enää ei ole kuulunut hehkutusta heidän kasvatuksestaan.
Miksi valehtelet? Et varmana kysynyt. Selän takana toki jauhat paskaa.
Jos meillä olisi vielä teinejä, muuttaisin koko perheen jollekin Tyynenmeren saarelle kunnes ovat täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sulla on vaan käynyt tuuri lapseb persoonallisuuden osalta. Osa ihmisistä on lauhkeampia ja taipuisampia kuin toiset, mutta saat toki antaa kunnian asiasta vain itsellesi. Tarpeeseen varmasti menee.
Vanhempien geenit sen määrittelee. Lapset perii 50% isältä ja 50% äidiltä. Ei geenien määräävät ominaisuudet tipahda taivaasta.
Ei
Tämä. Tulee mieleen ystäväni lapsi. Molemmat vanhemmat ovat todella rauhallisia ja tasaisia. Yksi lapsista on tapaus, joka kiihtyy nollasta sataan sekunneissa eikä pysy paikallaan kuin hetken. Moni ihmettelee, miten rauhallisilla ja tasaisilla vanhemmilla voi olla tuollainen lapsi.
eri
Tällaiset keskustelut on myös täysin turhia ihan erilaisten vanhempien välillä.
Jos vanhemmat on esim. super rauhallisia, introvertteja ja kotona kissojen ja videopelien kanssa viihtyviä gamereita, niin todnäk niiden teinikään ei tee mitään ihmeellistä. Sit taas sosiaalisten ja menevien ihmisten teinit helpommin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaan aikaan lapset kasvatettiin niin niistä ei ollut ongelmia. Esmes mää 58 v. en ole ikinä eläessäni sanonut Isälle että "ei".
No ei tuokaan ole millään tavalla tervettä.
Ylenmääräinen kiltteys ja konfliktien välttely johtaa pahoihin vaikeuksiin elämässä. Siksi, vaikka teinin vanhempana se kapinointi tuntuu tosi raskaalta niin siitä pitäisi kaikesta huolimatta jaksaa olla kiitollinen.
Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia ja heitä ei tosiaan voi kasvattaa samalla tavalla.
Kyllä voi. Nämä kasvattamisen perään huutavat vain eivät tajua, että mikään määrä kasvattamista ei voi estää lasta päätymästä vääriin piireihin, jos lapsi on luonteeltaan esim. miellyttjäluonne, joka menee mukaan kaikkeen mihin kaverit houkuttelee.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset keskustelut on myös täysin turhia ihan erilaisten vanhempien välillä.
Jos vanhemmat on esim. super rauhallisia, introvertteja ja kotona kissojen ja videopelien kanssa viihtyviä gamereita, niin todnäk niiden teinikään ei tee mitään ihmeellistä. Sit taas sosiaalisten ja menevien ihmisten teinit helpommin tekee.
Tuokaan ei pidä paikkaansa. Kerroin jo tuossa aiemmin ystäväperheestäni, joka on todella rauhallinen, mutta heidän lapsensa on levoton sielu, joka ei osaa olla paikallaan.
Meillä ei sitten haistatella ollenkaan, jos sen kerrankin tekee, niin saa ympäri korviansa että tuntuu....