Äitiyspakkaus 2007
Joko joku on ehtinyt saada uunituoreen äitiyspakkauksen? Vai onko se edes mahdollista...? Kelan nettisivuillahan sanotaan: " Äitiyspakkaus vaihtuu vuosittain. Uusi pakkaus otetaan käyttöön sitten, kun aiempi pakkaus on jaettu loppuun. Tuolloin julkistetaan myös seuraava äitiyspakkaus Kelan nettisivuilla." Kelan sivuillahan ei ole vielä tämän vuoden pakkausta... Ymmärsinkö oikein: nyt jaossa on vielä viime vuoden pakkaus?! Kannattaisikohan siis sittenkin odotella vielä kaikessa rauhassa ennenkuin " ryntään" täyttämään hakemusta... Mieluummin ottaisin tämän vuoden pakkauksen :) Terkkari lupasi lähettää mulle sisäisessä postissa raskaustodistuksen huomenna, kun se vaadittu 154 raskauspäivää tulee täyteen. (Olemme töissä saman terveyskeskuksen alaisuudessa.) En edes kysynyt, voisiko sen lähettää... Terkkari itse ehdotti asiaa. Hän lisäsi tosin, että eihän hakemuksella kiirettä ole, mutta että jos haluan laittaa sen jo vireille, niin hänpä pistää todituksen tulemaan...
Hanna rv21+6
Kommentit (24)
eikös se makuupussi uudessa oo kuitenkin vaaleansini-beigeraidallinen eikä retrohtava ruutu? Ja ymmärtääkseni sinistä ei juurikaan vaatteissa. Näin joku lapsimessuilla käynyt kertoili/ mitä kuvia oon netissä nähnyt.
Tässä av:lta otettu linkki josta uuden pakkauksen kuvia löytyy. Kyllä siellä sinistäkin on. :)
http://irc-galleria.net/view.php?nick=MiRaAkKeLi_&image_id=56068581
toppapuku beige, kevyttoppa vihreävalkoraidallinen, makuupussi todellakin raidakas (oisko ollut ruskeeta ja vaaleensinistä). Ja tietysti toppapuvun kaikki lakit ja töppöset yms beigejä. Ruokalappu todella selkeästi ruskea. Paljon keltaisia vaatteita (hyvin vaaleat sävyt), yksi vihreäraidakas kietaisupaita ja siihen kait vihreät housut (ei hempeä, vaan voimakkaat värit).
Itse jouduin työnantajan vaatimuksesta (väh. 3kk ennen la:ta) toimittamaan hakemukset palkanlaskentaan ajoissa. Laitoin ne jo heti, kun mahdollista, ettei unohdu, enkä ymmärtänyt siinä vaiheessa (mitä täältä olen jälkikäteen lukenut), että olisi voinut laittaa raha ja äp hakemukset eriaikaan tai maininnan KELAa varten, että ehdottomasti haluaa uuden pakkauksen. KELA oli tehnyt päätöksen 30.3. ja pakkaus tuli eilen ja vanha oli. Kaunishan sekin on, itseasiassa kun siitä viime vuonna kuvat julkaistiin, ajattelin heti, että tuonkun saisi. Pienen pojan äitinä sitä piti niin ihanan värisenä, siinä kun on paljon sinistä :o) Mutta hassua, että nimittävät noita äitiyspakkauksia vielä vuoden mukaan, kun yli puolet ko. vuoden vauvoista kulkee " vanhassa" . Minullakin la heinäkuussa.
Nimittäin naureskelin että kyllä huomaa että on kolmatta pakkausta hakemassa kun jätin kelqan laput viimeisenä mahdollisina päivänä joskos vaikka uutta pakkausta saisin... Meinasi siihen että jätetäänkö vahingossa hänen pöydälle toukokuulle asti, ja tottahan se minulle sopi... Nyt saan jäännätä a) tuleeko uus pakkaus b) kumpiko ehtii ensin pakkaus vai vauva =D
Mahtoiko Sussu vaan muistaa väärin... no sama se. Ne ohkaiset tumput joita voi käyttää ettei vaavi kynsi itseään on ne siniset.
Sinisävyisyys... No, minä en miellä sinisävyiseksi, mutta makuasia ja miten värit näkee... Voihan joku tuon vihertävänkin nähdä sinisävyisenä... makuasia varmaan =)
Mä en ala väittelemään pakkauksesta ja uskon kyllä itse Sussua kun sanoi uuden saaneensa. Kukin olkoon mitä mieltä haluaa =)
...Samassa hakemuksessahan on kaikki (myös äitiysrahan hakeminen), joten hoidan kaiken yhtä aikaa. Mulla tilanne on siis se, että työnantajalle on ilmoitettava aikomuksesta jäädä äitiyslomalle 2 kk ennen äitiysloman alkua. Niinpä mulla deadline on 11.5., kun jään äitiyslomalle 11.7. Ajattelin hoitaa samalla kaiken: virallinen ilmoitus työnantajalle, hakemus palkkasihteerin kautta Kelalle jne. (ja sillä samalla paperilla haetaan äitiyspakkausta!)... Hoksasin itse asiassa eilen illalla juuri ennen nukahtamistani, että kirjoitin tänne asian virheellisesti/epäselvästi...mutta en viitsinyt enää yöllä nousta tietokoneelle, kun tiedossa oli aikainen aamuherätys töihin!
Onko perusteluja/mielipiteitä, miksi vuoden -06 pakkaus on parempi kuin vuoden -07 pakkaus? Kaikki asiaan liittyvä kiinnostaa kovasti!! :)
Voikohan olla niin, että joillakin paikkakunnilla on jaettu jo loppuun viime vuoden pakkaus - ja näillä paikkakunnilla jaossa on jo uusi pakkaus?! Ja Kela päivittää uuden pakkauksen kuvat sivuilleen vasta, kun vanha pakkaus on valtakunnallisesti loppunut... Siis mulla ei ole mitään tietoa asiasta - tämä oli vain spekulaatiota!! Kertokaa, jos tiedätte jotain!! :)
Hanna ja Helmi rv22+0 (laskettu aika 15.8.)
...ole mulle, että viitsisin kahta hakemusta täyttää - laiska kun olen! ;) Hoidan kaiken kerralla - se on mun tyylini! :) Terkkari jo antoi mulle hakemuksen ja laittoin ruksit valmiiksi oikeisiin kohtiin, jotta muistan hakea kaikkea tarvittavaa.
...sori! Siis kirjoittamani vastaukset eivät tule sen viestin alle, johon vastasin, joten kuulostan varmaan täysin sekavalta lahopäältä... ;) Tuo edellinen oli siis kommentti siihen, että toki ei tartte samalla hakemuksella hakea kaikkea.
Kyllä ne pakkaukset lähtee kaikille yhdestä ja samasta paikasta. Kankaanpää on muistaakseni paikka..=)
Vaihtuu kuulemma toukokuulla uuteen. Mulla itellä on la 28.6, enkä ole hakemustani vielä laittanut sisään, kun aikaa kerran on tuonne huhtikuun lopulle. Hakemushan täytyy laittaa viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa. Eli kiirustahan sulla ei hakemuksen jätön kanssa ole, jos siis haluat uuden pakkauksen.
t. kihara
Juu, mulla hakemuksen deadline on 11.5. Tuntuu vaan, että kaikki hoputtavat... Palkkasihteeri meilasi: " Laita hakemus vireille heti, kun saat neuvolasta raskaustodistuksen!" ... Siis samalla hakemuksellahan haetaan äitiyspäivärahoja ym. En vaan käsitä, mikä kiire tässä on... Miksi sen terkkarinkin piti ehdottaa, että laittaa sen todistuksen sisäisessä postissa?! Sijainen mulla jo on tiedossa, ja kaikki on sovittu suullisesti. TOSIN nyt tajusin, että eiväthän nuo terkkari ja palkkasihteeri siitä tiedä... Enpä ole ehtinyt heille mainita. Ehkä he ajattelevat, että puheterapeuteista on huutava pula, ja pitää päästä hakemaan äkkiä sijaista mulle...
En tiedä, onko se nyt niin tärkeää saada tämän vuoden äitiyspakkaus. On varmaan turhamaista ajatella, että pitää saada muotivärien mukaisia vaatteita... ;) Mistäs sen tietää, onko viime vuoden pakkauksessa mieluisampia värejä. Esim. en tykkää beigestä, joka taitaa olla nyt muotia. Aika vaaleita värejä tämän vuoden pakkauksessa näytti olevan; näin netissä jonkun kotisivuilla lapsimessuilta otettuja valokuvia.
Toisaalta ois ihana päästä jo tutkimaan äitiyspakkauksen sisältöä, joten siinä mielessä ois kiva laittaa hakemus vireille jo nyt huhtikuussa... Mites te muut, joilla laskettu aika on elokuussa, aiotte tehdä?
Kertoi siitä tänään ja voi miten ihanalta se kuulostikaan... *haikeana odottaa omaansa hamaassa tulevaisuudessa*
Tietääkö kukaan, kuinka nopeasti äitiyspakkauksen saa...suunnilleen? Siis kuinka kauan Kelalla menee hakemuksen käsittelyyn?
Keskustelu lähti liikkeelle kun manailin miksei voi jo näkä Kelan sivuilla uusia kuvia. No kaveri siinä sitten iloisena kertoi,´että hänpä on sen jo saanut ja mä tottakai kyselemään tarkasti kuin mikä kaikkea :D
Lähetin Kelalle jo kyselyä, että mikseivät ole laittaneet kuvia nettiin, mutta ei ole vastausta tullut ja tuskin tuleekaan...
Itse tässä odotan innokkaasti pakkausta, kun päätös on jo viime viikon alussa annettu. Viimeaikaisen tiedon valossa (siis täältä keskustelupalstoilla kuullun) oletin ilman muuta saavani vanhan pakkauksen. Itse asiassa sen perusteella, mitä uudesta olen kuullut niin haluaisinkin sen vanhan, mutta kelpaahan se uusikin. Epäilen vaan vähän tuota uuden jakamista, kun Kelan sivuilla ainakin on vielä vanha... Mutta jännitystä taitaa nyt riittää loppuun asti, kumman saan. Tokassa raskaudessa pakkaus vaihtui niin, että kaveri sai pari päivää ennen vanhan ja minä uuden. Jossainhan se vaihto aina tapahtuu... Ihanaa kumminkin saada pakkaus kohta hypisteltäväksi.
Kun osu vaan silmään nuo kirjoitukset. Niin sinullako on laskettu aika elokuussa? Eikös sillon äitiysrahan- ja pakkauksen hakemuksen " oikea" deadline pitäis olla vasta kesäkuussa eikä toukokuussa?
Tai kertokaa jotku muutkin. Ku minua alko kauheasti pelottaa, ku luulin että hakemuksen täytyy olla kelassa 2kk:tta ennen laskettua aikaa...
t:annemari
Älä ole huolissasi, tuo 2 kk on se " oikea" aika! Siis mitä ennen hakemus kuuluu jättää.. EI 3 kk.
Mun mielestä sinistä ja beigeä on aika vakea sekoittaa keskenään. Lapsimessuilla tosiaan tuo 07 pakkaus oli esillä ja kyllä ne on helpoin erottaa tuon haalarin väristä. Uudessa haalarissä myös joku nallen tyyppinen brodeeraus rinnassa ja materiaali oli vähän kiiltävää... Nykyinenhän on tuollainen sininen kirahvihaalari :)