Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhalle äidilleni oli soittanut kullanostaja?

Vierailija
16.09.2025 |

Mikä lie ollut, mutta tällaisena kullanostajana hän oli esittäytynyt. Oli yrittänyt väkisin sopia aikaa koska tulee katsomaan arvoesineet ja tekemään kauppoja. Kun äitini ei ollut suostunut myymään (oli tietenkin luetellut kaiken minkä oli muistanut) niin tämä mies oli alkanut uhkailemaan, että näistä tulee kuollessa kovia veroseuraamuksia ja kyllä nämä nyt  pitää myydä heille. Äitini on nyt viikon verran pelännyt, että jotkut miehet vaan ilmestyy ne hakemaan. Äitini on jo 83 vuotias ja lievästi "höppänä". Kuinkahan laillista tämä toiminta on ja kuinka monelta on arvotavarat tällä tavalla viety?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin soitti minullekin ja tulivat jopa kotoa hakemaan. Rahat tuli sovitusti tilille, yli 700e

Vierailija
22/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoita poliisille. Kukaan ei tule kotiin syynäämään kultaesineitä, paitsi varas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin soitti minullekin ja tulivat jopa kotoa hakemaan. Rahat tuli sovitusti tilille, yli 700e

Ja paljonko olisit saanut, jos olisit muualle myynyt? Varmaan paljon enemmän.  T. Valis 

Vierailija
24/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin soitteli ja varmisteli osoitetta. Sanoin että eiköhän teillä ole se, jos on kerran numerokin. Sitten kysyi säilytänkö kotona kultakoruja. Sanoin että en kai minä sitä sinulle kerro. 

Sanokaa vanhuksille, että ei saa vastata mihinkään tällaisiin kysymyksiin. Jos kysytään rahoista tai arvotavaroista, niin ei saa vastata. Ja saa lyödä vaikka luurin korvaan. Noilla ei ole mitään häpyä.

Vierailija
25/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhalle äidille kannattaa ottaa prepaid. Prepaidiin eivät huijarit ja puhelinmyyjät soittele. Olen itse vasta keski-ikäinen ja olen käyttänyt jo melkein 2 vuotta prepaidia, eikä yhtään tuollaista puhelua ole tuohon soitettu. 

Vierailija
26/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä nostaja?

Vierailija
27/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitti myös. Ei meinannut uskoa, etten omista mitään kultaesineitä, kun omistan vain rihkamaa. Hyvä tapa selvittää onko vanhuksilla arvoesineitä. Tosi epäilyttävää touhua.

Vierailija
28/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei kummoista kultakaupasta saa. Tiedän joo kun täti oli riemuissaan kun oli saanut 250e. Ne Cartierit oli kyllä tuhansien arvoisia. Vanhoilla ihmisillä on rahantaju hämärtynyt. Isänikin jankkasi minulle taannoin, että miksi ostin 6000 eurolla käytetyn, 15 vuotta vanhan auton, kun 10 000 saa ihan tuliterän, eikä tarvitse katsastaa 4 vuoteen.  

Vierailija
29/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä tiedät että kulta oli vain sen arvoinen? Mitä teet, jos kusettivat sinua? Jos möit alle puoleen hintaan korusi.

Vierailija
30/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotuksesta johtuen soitin äidilleni ja kysyin,onko kullanostajat soitellu niin onhan ne ja menny sit lähettämään kultaesineen ja nyt oottelee rahoja😩

Vierailija
31/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kyllä epäilyttävältä. Joko suunnittelevat ryöstöä tai sitten painostavat myymään alihintaan. Vanhuksille voi yrittää opettaa että tuollaiselle puliveivareille voi lyödä luurin korvaan, samoin kuin puhelinmyyjille. Se ei ollut kohteliasta ennen eikä tapana, mutta nykyään on eri meininki kun yrittävät kusettaa.

Minulle soittelivat aikoinaan ja jankkasivat että lähettävät semmoisen kultakuoren. Sanoin että mulla mitään ole, olen perinnötön opiskelija. Useamman soiton jälkeen sanoin että lähettäkää nyt sitten se kuori, sama se. Ajattelin että heitän sen sitten pois vaan.

Kuori tuli ja siinä oli ohjeet korujen lähettämiseen ja viesti: mikäli kuoressa Ei lähetä heille mitään, kuoresta pitää maksaa joku tyyliin lunastusmaksu 6,80 €. Raivostuin kun tarkoituksena oli siis puijata hyväuskoiset maksamaan tuo turha raha. Ajattelin että lähetän heille siinä koiranpaskaa, että saavat typerän kuorensa... En sitten viitsinyt mutta säilytin kuorta jos tulee jotain niin otan yhteyttä kuluttajansuojeluun, mutta ei kuulunut enää mitään.

Vierailija
32/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isälle kanssa aggressiivisesti varasivat ajan ja sitten tuli tekstiviestiä perään, että sinulle aika bla bla. Sanoin että tänne ei ketään tule. Mieshenkilö ilmestyi ovelle ja tönäisin sen ovesta ulos ja sanoin että soitan poliisit. Mun isällä Alzheimer ja oli jo kerännyt kaikki kultakorut antaakseen ne.

Vierailija
33/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myös soitti mutta sanoin että olen jo myynyt kaiken, ei tyrkyttänyt mitään vaan toivotti hyvät päivänjatkot.

Eikö ihmiset saa suutaan auki.

Vierailija
34/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitti vaan perunanostaja.

Vierailija
35/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhalle äidille kannattaa ottaa prepaid. Prepaidiin eivät huijarit ja puhelinmyyjät soittele. Olen itse vasta keski-ikäinen ja olen käyttänyt jo melkein 2 vuotta prepaidia, eikä yhtään tuollaista puhelua ole tuohon soitettu. 

Soitot välttää myös vaihtamalla liittymänumeron salaiseksi (maksuton oman operaattorin palvelu) ja ottamalla maksuttoman puhelinmarkkinointieston (https://asml.fi/kieltopalvelut/) Jos joku siitä huolimatta soittaa, tietää heti, että tämä myyjä/murtovaras/tyrkyttäjä ei ole rehellinen eikä oikealla asialla. Telemarkkinointikielto on kerrallaan voimassa kolme vuotta. Sen voi uusia yhdellä puhelinsoitolla virka-aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Ei tarvitse edes soittaa vanhan äidin numerosta vaan voi soittaa hänen puolestaan ja antaa hänen liittymänumeronsa palveluun.

Vierailija
36/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannen Kulta niminen firma kyseessä?

Vierailija
37/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alotuksesta johtuen soitin äidilleni ja kysyin,onko kullanostajat soitellu niin onhan ne ja menny sit lähettämään kultaesineen ja nyt oottelee rahoja😩

No voi helvetti. Olen pahoillani. Mun isä ostaa jokaiselta tyrkyttäjältä remontin vanhaan valesokkelitaloonsa. Ja on sen takia elänyt köyhänä viimeiset 10 vuotta, vaikka saa hyvää eläkettä. Suurin osa siitä menee remonttilainoihin.

Tekis mieli kirveellä lyhentää näitä ovelta ovelle- ja puhelinmarkkinointityrkyttäjiä.

Vierailija
38/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoisella huolella odotan aikaa, jolloin en enää pärjää "remontteja" sekä remontteja myyville roikaleille fyysisesti tai henkisesti.

Fyysisiä ongelmia voin aina paikata ravakkaotteisella vartiokoiralla tai kahdella, mutta entäpä potentiaalisia henkisiä haasteita?

Esimerkiksi omat vanhempani ovat ihan järjissään, mutta kun joku moraaliton nuljake osaa sopivasti puhua liikaa ylikuormittaen vanhusten ajattelun sekä vedoten vielä johonkin auktoriteettiin, niin ikkunaremonttia pukkaa.

Samoin vanhemmilleni on tullut hankalaksi ajatus siitä, että joku suuttuu. 

Vierailija
39/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä romanit. 

Vierailija
40/54 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nuista Vauvan ja Ylilaudan mukaan pidä perintövero maksaa?

Kaikki vaan perukirjaan, rikkaat myös jos köyhänkin.