VL-äitinä silmätikkuna
Mieluummin jäisin kotiini kuin lähtisin koko sakilla kylille...
Miksikö? Siksi kun koen että saan olla lapsineni aina silmätikkuna ja ihmetyksen aiheena. Lääkäriinki ku menen ja lapset tulee perässä niin supina vaan kuuluu penkeistä.
Muutaman kerran olen käyny neljän lapseni kanssa perhekerhossa ja aina saan kyselyjä ja kauhisteluja osakseni et neljä ja neljä vuotias vanhin...joko uus jo pukkaa tulemaan??!!
Monesti tekis mieli kysyä et etkö sinä saanu aikaseksi kuin kaks.
Kommentit (35)
Mulla lukee kentässä
Vastaa viestiin: VL-äitinä silmätikkuna.
(Mietin muuten pitkään onko VL joku ruokavalio, meillä päin se on).
Kolmea viimeistä ei tarvitse kommentoida, vika löytyi omasta vastaanottimesta. Sorry!
SE KOIRA ÄLÄHTÄÄ JONKA NILKKAAN KALAHTAA! En tosiaankaan yleistä, vaan juuri viime keväänä olin korviani myöten täynnä tuota kiusaamista. Halusin vain kysyä, mikä on yleinen ajatus asiaan? Saako lapset tehdä/sanoa mitä vain, jos pyytää jumalalta anteeksi. Huom! jumalalta, ei ystävältä. Voihan " televisio" asia olla vanha juttu, mutta minulle uusi. En yleensä lähde mukaan " käsityksiin" , mutta nyt kirjoitin omasta kokemuksesta. Olin järkyttynyt... Muutin ns. normaali ihmisten joukosta vl-naapuristoon. Törmäsin moneen ns. ongelmaan. Oma kasvatustyylini on kaikkea muuta, kuin " villin lännen meininkiä" Voimmehan selittää kaikki asiat tyyliin, ei lapset ymmärrä tai sitten voimme aikuisina ottaa vastuun lastemme tekemisistä.
Minusta kysymys on kaksinaismoraalista parhaimmillaan, jos television katselu on OK naapurissa, mutta kotona syntiä.
Jos naapurin pihalta saa " varastaa" lelut ja viedä kotiin, ilman, että vanhemmat reagoivat mitenkään? Yms. yms.
on kyllä että anteeksi pitää pyytää siltä jota on loukannut. Vl:t yleensäkin ajattelevat (toisin kuin useimmat muut kristityt) ettei asioita voi sopia kahdenkesken Jumalan kanssa.
Televisioasia on sitten semmoinen ettei sen katsominen sinänsä ole syntiä mutta me ei sitä kuitenkaan haluta koteihimme koska sieltä tulee liikaa törkyä. Ikävää että sulle on sattunut ikäviä naapureita :(
Itse en ainakaan ole ärähtänyt tälle keskustelulle, toivottavasti et sinäkään.. On joo todella ikävää jos naapurissasi asustaa vl perhe joiden käyttäytyminen saa sinut pahalle tuulelle. Sen sanon kuitenkin vielä että JOKAINEN kasvattaa varmasti lapsiaan parhaan kykynsä mukaan, enkä usko että kenenkään tarkoitus ole olla kiusaksi muille. Se nyt on myös selvä ettei vl kasvata lapsiaan niin että saa tehdä mitä vain ja sen jälkeen pyydetään syntejä anteeksi. Eikä se television katselu naapurissa ole sen hyväksytympää. Jos et ymmärrä sellaista ajatusta et lapset kokeilevat rajojaan niin se on tosi valitettavaa. Lapset kun tekevät monesti sellaisia asioita joita emme vanhempina toivoisi. Virheet lapsten kasvatusasioissa ym. tavoissa on aina helpompi löytää toisesta kuin itsestään. Itselleni se on ainakin elämän mittainen projekti jossa kompasteleekin tiuhaan tahtiin, siksi toisten arvosteluun minulla ei ole varaa. Rakentavia keskusteluja kyllä kaipaa. Niistä kun voi oppia ja ammentaa aina uutta.
Kaikkea hyvää elämääsi ja toivotaan että naapurisopu löytyy.
Lohdutukseksi voin sanoa,ett myös nykyään naapuristosta löytyy uskovia, mutt ihan OK ihmisiä. Tulen siihen
tulokseen, ett toiset yrittää kasvattaa, eikä selitä kaikkea voimattomuudella. Ärsyttää vanhemmilla nuo selitykset " parhaani yritän" Itse ainakin opetan lapsilleni käytöstavat.
Ei lapsille kuulu puhekieleen " nussiminen, naiminen, pillun nuoleminen" Mutta onneksi se muuton myötä loppui myös meillä.
sanoa tai kysyä ihmettelijöille, että miksikäs sinä olet tehnyt vain kaksi? Olen miettinyt, että miksi ihmeessä pitää perustella ison lapsiluvun määrää? Ei meidän tarvitse sitä kenellekään perustella millään muotoa. Voi siinä tilanteessa heittää vastakysymyksen, että miksikäs sinulla on vain kaksi/yksi! Enhän minäkään häneltä kysele perusteluja niin miten hän viitsii tuollaista noin hlökohtaista kysellä.
Sitä paitsi, saadaanko lapsia sillä, että ollaan lestadiolaisia? Saat olla vaikka kuinka hurskas uskovainen niin lapsia et silti välttämättä saa ainuttakaan. Kyllä ne tulee rakkaudesta ja Jumalan antamana lahjana, ei uskosta. Ei itsestäänselvyytenä.
iita05 - 11.04. 08:22 vastaa tähän viestiin (4/19)
" Niin vielä
ja kyllä meidän puheeseen kuuluu ' ' epäuskoiset' ' ja ' ' uskottomat' ' jos puhutaan muista kuin vlestadiolaisista"
Tuota olenkin vähän ihmetellyt,että miksi vl:t opettaa,että vain vl:t pelastuu? Kun se usko ei tule teoista,vaan Jeesuksen sovitustyön vastaanottaminen antaa iankaikkisen elämän..jos tähän lisätään jotakin,mennään harhaopin puolelle..toki usko aiheuttaa ihmisessä muutoksen parempaan-aina ja väistämättömästi.Mutta ulkopuolinen ihminen ei voi sitä arvioida-ainoastaan se,joka tuntee sinut hyvin,voi ehkä sanoa jotain arvioita..Jumala kyllä tarjoaa jokaiselle pelastusta- pelastus ei ole seurakunnasta tms. kiinni. " se joka uskoo,pelastuu,mutta se joka ei usko,tuomitaan kadotukseen." tähän ei sisälly mitään muuta,esim.että telkkarin katsominen tarkoittaa,että tuo ei ole uskossa tai muuta yhtä kummallista..toki sopii karsia huonot ohjelmat pois,muttei töllötin mikään pelkkä " pirun silmä" ole.
Ymmärrän kyllä,että näin teille opetetaan.(kaikki paitsi vl:t ovat uskosta osattomia)Mutta luepas itse raamattua,niin löydät sieltä sen,mitä usko on ja kuka pelastuu.
" Mutta luepas itse raamattua,niin löydät sieltä sen,mitä usko on ja kuka pelastuu.
[/quote]
"
Tämä jäi minua kaivelemaan. Kun oma uskoni on ihan muuta kun mitä Raamatusta tai mistään muustakaan kirjasta löytyy. Lieko olen sitten teidän silmissänne harhaoppinen tai uskoton tai pahimmanlainen pakana.
Mielestäni jokaisessa ihmisessä on pala jumalaa, ja jumala on se, mikä pitää meidät hengissä. Ihmisen elämä maan päällä on matka, jonka aikana kerätään kokemuksia ja opitaan paremmaksi ihmiseksi. Kuoleman jälkeen palamme sinne josta olemme tulleet, eli energiaksi maailmankaikkeuteen.
Elämät toistuvat niin kauan, että viimeinenkin ihminen on oppinut rakkauden ja välittämisen taidon. Ja voitte uskoa, että siihen menee vielä kauan.
Virallisesti olen Ev Lut, mutta lakkasin uskomasta Helvettiin ja Taivaaseen vuosia sitten, ja oli oikeastaan aika kummallista vain poistaa omasta käsityskentästä joku hyvin pelottava asia. Tulimerestä kuulin juuri tässä viestiketjussa ensimmäisen kerran. Joten siihen en aio ruveta tässä vaiheessa uskomaan :), kaikella hyvällä niitä kohtaan, joille tulimeri on todellinen asia uskossa.
Jos rukoilen, lähetän viestini maailmankaikkeudelle, jossa on rajaton määrä kaikkea, ja aika usein olen uskolleni saanut vahvistusta. Uskoni olen saanut äidiltäni, joka on kasvattanut minut rakkaudella.
Mutta älkää rakkaat ystävät luulko, että tuomitsen teidät, jotka uskotte toisin. Olkaa ylpeitä uskostanne ja suuresta lapsikatraastanne, kun ne olette lahjaksi saaneet. Vahva uskokin on lahja sinällään, ja hyvin arvokas sellainen. Mielestäni voi uskoa miten haluaa, kunhan muistaa suvaitsevaisuuden ja toisten mielipiteiden ja uskonnon kunnioittamisen. Siis jos jonkun mielestä uskon syvin olemus löytyy Raamatusta, asia on ok, kunhan hän jättää toiselle vapauden uskoa toisin.
Jotenkin on surullista, että juuri usko on se asia, joka on aiheuttanut eniten sotia, surua ja sekasortoa historiassa.
En suoraan sanottuna ymmärrä, mikä oikeus vanhoillislestadiolaisilla tai kellään muullakaan kristityllä on oikeus jaotella muita kristittyjä. Itselläni on kokemus, että lestadiolaisten parissa yleisesti puhutaan uskomassa olevista ja niistä uskottomista, jotka eivät usko samalla tavalla. Sitten samaan hengen vetoon todetaan, ettei ketään voi tuomita ja siihen ei ole oikeutta jne. Hiukan ristiriitaista? On kurjaa, että minä näen vl:t, helluntailaiset, luterilaiset, ortodoksit jne. kristittyinä uskovina, jos he uskovat Kristukseen henk.koht. vapahtajana, mutta tämä sama ei päde esim. vl:en kohdalla. Minua ei pidetä oikeana uskovana, koska en kuulu ko. liikkeisiin. No, ei se mitään, ei minun maailma siihen kaadu, mutta on kyllä sitten hieman omituista, jos ihmetellään, että lapset huutelee kaikenlaista, jos vanhemmillakin on jo selkeä kanta siihen, kuka helvettiin joutuu ja kuka ei.
pilvenhattara:
" Lohdutukseksi voin sanoa,ett myös nykyään naapuristosta löytyy uskovia, mutt ihan OK ihmisiä. Tulen siihen
tulokseen, ett toiset yrittää kasvattaa, eikä selitä kaikkea voimattomuudella. Ärsyttää vanhemmilla nuo selitykset " parhaani yritän" Itse ainakin opetan lapsilleni käytöstavat.
Ei lapsille kuulu puhekieleen " nussiminen, naiminen, pillun nuoleminen" Mutta onneksi se muuton myötä loppui myös meillä.
"
En tiedä huomaatko ite ollenkaan, mutta nostat itse itseäsi jalustalle näissä kasvatusasioissa. Nöyryyttä kehiin. Aivan kun kukaan muu ei opettaisi lapsillensa käytöstapoja! Jos ärsyynnyt kommentista " parhaani yritän" niin voi voi. Et näköjään ymmärrä sitä että JOKAINEN lapsi on yksilönsä eikä kaikille ne opetetut käytöstavat mene niin vaan perille. Pidän näkökulmiasi todella suppeina sillä yleistät jatkuvasti.. Tunnen satoja vl perheitä enkä kenenkään lapsen ole kuullut puhuvat noin rankasti kun kuvaat.. Huomaatko muuten että valtaväestön keskuudessa on prosentuaalisesti paljon paljon enemmän ongelmia, niin aikuisilla kuin lapsillakin. Mistähän se johtuu.. vaikka perheet ovat pieniä, lapset saavat huomiota hurumykket... Sinunlaiset kriitikot jotka annatte jatkuvasti negatiivista palautetta vanhoil.lestadiolaisille on hyvinkin tuttua jo kautta aikojen. Uskon tähden joutuu kärsimään. Näin se on. En alennu enää tästä lähtien kommentoimaan ajatuksiasi, sillä se on aivannnn turhaa. Omista mielipiteesi, mutta muista antaa muidenkin elää oman arvomaailmansa mukaan. Haluat varmaan että sinut hyväksytään sellaisena kuin olet ominen heikkouksineenkin, anna se mahdollisuus myös muille.
Aina ei suinkaan ole niin, että lapset tottelisivat vanhempiaan... Ei liene uusi juttu kenellekään, vai onko...? Joissakin perheissä lapset saattavat puhua tosi törkeitä, vaikka kotona ei niin puhuttaisi ja vaikka sitä ei kotona hyväksyttäisi. On esim. paljon neurologista poikkeavuutta, joka ei näy ulospäin, tai muuten vaan omaehtoista käytöstä. Tuttavaperheen yhdellä lapsella on touretten syndrooma: puhuu ajoittain tosi rumasti, tuntuu melkein olevan välillä pakonomaista. Vanhemmat ovat olleet tosi kovilla, kun ympäristö tuomitsee huonoiksi kasvattajiksi (mainittakoon vielä, että perheen toisella lapsella ei ole tätä ongelmaa). Nyt vähän vanhempana tälle lapselle voi selittää asioita, tosin vieläkin välillä lipsauttelee.
Adhd ja autismin kirjokin näyttäytyy usein erikoisena ja ns. huonona käytöksenä (ja uskokaa tai älkää, autismiakin voi olla niin lievää, ettei ulkopuolinen heti arvaa mistä on kyse). Koska ovat usein perinnöllisiä juttuja, yhdessä ja samassa perheessä voi olla useita erityislapsia.
Tää vain noin yleisenä kommenttina, ei välttämättä selitä jonkun tietyn lestadiolaisperheen ongelmia, mutta kun on näitten juttujen kanssa ollut aika paljon tekemisissä, niin osaa usein etsiä lasten käytökselle muita syitä kuin " huonot" vanhemmat... Mun käsittääkseni on kuitenkin poikkeus eikä mikään sääntö, jos lestadiolaislapset kirjoilevat.
Niih, se perhe jossa on tourettelapsi on uskovainen perhe, eivät tosin lestadiolaisia. Kiroilusta tykkäävät vähemmän kuin valtaväestö keskimäärin...
Merri:" Tämä jäi minua kaivelemaan. Kun oma uskoni on ihan muuta kun mitä Raamatusta tai mistään muustakaan kirjasta löytyy. Lieko olen sitten teidän silmissänne harhaoppinen tai uskoton tai pahimmanlainen pakana. "
Sitten sinä vain olet jotain muuta kuin kristitty..Kristityn jos voi sanoa vaikka että " kriteerit" on mm. että hän uskoon,että Jumala on antanut ilmoituksensa ihmiselle raamatussa,että Jeesus kristus on tie yhteyteen Jumalan kanssa (synti erottaa ihmisen Jumalasta,Jeesus poistaa syntivelkamme ja näin ollen uskovan yhteys Jumalaan palautettu. Uskova taas on ihminen joka vastaanottaa tämän armon)
Jokainenhan voi uskoa jonkinlaiseen oman mielensä mukaiseen Jumalaan tai uskontoon. Nämä vain ovat kristityn " kriteerejä" . Kristityksi ei vielä siis tulla kuulumalla kirkkoon tms.vaan uskomalla Jeesukseen henkilökohtaisena vapahtajana.
Monoteistisia uskontoja kyllä on muitakin,kuten juutalaisuus ja islam..Egyptissäkin oli faaraoiden aikaan ihmisiä,jotka uskoivat yhteen Jumalaan,mutta se ei vain ollut tämä kristinuskon Jumala-Jeesus.
Rumaa on tuijotella. Tapana on onnitella kun lapsi syntyy!
Minusta ei kyllä olisi siihen puuhaan. Itselläni on kaksi lasta ja ikäeroa heillä on kuusi vuotta. Totosin omasta mielestäni kolme vuottakin olisi riittänyt. Molemmat lapseni ovat olleet melkoisia sylissä roikkujia siinä iässä kun toisilla on jo uudet vauvat ja nämä kaksi taistelevat keskenään sylipaikasta, kun istun sohvalle. En voi kuvitella että syliin pyrkijöitä olisi yhtään enempää, saati pyykkiä, tiskiä ruokaostoksia, melua jne. Tarvitsen myös omia harrastuksia.
Siitä vaan jos terveyttä riittää ja kukkaro kestää. Jos ei, niin sitten se ei enää ole oma asia eikä Jumalan tahto.