Uskovat: Mitä mieltä Enkeleistä???
En ole tänne kirjoitellut, mutta olen uskova kristitty, en tosin mikään tiukkapipo. Ihan Lordinkin voitosta ylpeä,vaikken niistä maskeista tai musasta niin diggaakaan.. ;)
Eilen (myös uskova) ystäväni kertoi minulle saaneensa yhteyden omaan suojelusenkeliinsä, keskustelee tämän kanssa useasti. Tämä kaverini on aivan tolkku ihminen, ja viime kuukausina rukoillut paljon ja tuntenut Jumalan johdatuksen todella vahvana.
Uskon ystävääni, olen itsekin ollut kiinnostunut enkeleistä ja onhan omiakin kokemuksia että " tuonpuoleinen" on olemassa.
Mitä te muut, onko kokemuksia, mitä mieltä..luterilaisuudessa kun enkelit on niin taka-alalla eikä niistä " uskalla" puhua,leimataan hörhöksi, vaikka KTK:n (1995) tutkimuksen mukaan 47% suomalaisista uskoo että enkeleitä on olemassa!
Kommentit (2)
niin on koraanissakin.
En ole kovinkaan hyvin perehtynyt enkeli oppiin. Sitä pitäisi lukea koko raamattu, kun kerran ne ovat mainittu monessa paikkaa.
Mutta en ihan äkkiä usko, että enkelit ihan vastailevat takaisin.
Kyllä toki raamattu puhuu enkeleistä paljonkin. Tässä joitakin mainintoja:
Tuomarien kirja 13:3 Silloin ilmestyi Herran enkeli vaimolle ja sanoi hänelle: " Katso, sinä olet hedelmätön etkä ole synnyttänyt, mutta sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan.
13:6 Niin vaimo meni ja sanoi miehelleen näin: " Jumalan mies tuli minun luokseni; hän oli näöltään niinkuin Jumalan enkeli, hyvin peljättävä. En kysynyt häneltä, mistä hän oli, eikä hän ilmaissut minulle nimeänsä.
2.Samuelin kirja 24:17 Mutta nähdessään enkelin surmaavan kansaa sanoi Daavid Herralle: " Katso, minä olen tehnyt syntiä, minä olen tehnyt väärin; mutta nämä minun lampaani, mitä he ovat tehneet? Sattukoon sinun kätesi minuun ja minun isäni perheeseen."
Daniel 10:21 Mutta minä ilmoitan sinulle, mitä on kirjoitettuna totuuden kirjassa. Eikä ole ketään muuta vahvistamassa minua heitä vastaan paitsi teidän enkeliruhtinaanne Miikael.
Matteuksen evankeliumi 16:27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
Luukkaan evankeliumi 15:10 Niin myös, sanon minä teille, on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen."
2.Korinttolaiskirje 11:14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
12:7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
Hebrealaiskirje 13:2 Älkää unhottako vieraanvaraisuutta; sillä sitä osoittamalla muutamat ovat tietämättään saaneet pitää enkeleitä vierainaan.
2.Pietarin kirje 2:4 Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.