Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin tässä maailman tilanteessa tradenomi voi päästä töihin?

Vierailija
16.09.2025 |

Olen merkonomi ja tradenomi, minulla on kokemusta lähinnä "yleispätevistä" toimistotöistä ja jonkun verran kirjanpitokokemusta tilitoimistosta, mutta sieltä sain juuri Yt-neuvotteluissa lähteä. Mihin ihmeeseen voin hakea tai päästä töihin? Kun mihinkään ei pääse, eikä niitä työpaikkoja vaan ole.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit katsoa Töissä.fi -internetsivustolta mihin kaikkiin työtehtäviin tradenomitutkinolla voi työllistyä. Työmahdollisuuksia on monia, joita voi hakea. Tradenomiksi valmistuva voi työllistyä monipuolisesti eri toimialoille ja uskomattomalla ammattinimikkeiden kirjolla. Sinä päätät itse mitä työpaikkoja haet. Tradenomeja työskentelee paljon myös yrittäjinä. Työttömyyttä on kaikissa ammattiryhmissä.

Vierailija
62/83 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis kysyä Orpolta ja Purralta. Ehkä ne tietää.

NÄIN ON! Sulla on ihan heti valittavana 100000 (satatuhatta) työpaikkaa mihin vaan menet hommiin! Helppoo eiks jeh?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkömopo osarilla ja woltin tai foodoran sarviin vaan.

Vierailija
64/83 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin esimerkiksi isännöintitoimistoon,  kirjanpitoon, laskuttajaksi, eli osto ja myyntireskontran hoitaja.

Isännöitsijän työ on myös.

Kirjanpito toimiston työt

Vierailija
65/83 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä koulutuksella ei saa mitään töitä. Olen itse yo-merkonomi ja tradenomi, mutta en ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa palkkatyötä. Kehottaisin opiskelemaan lähihoitajaksi ja olen harkinnut sitä itsekin, mutta kun olen mielenterveysongelmainen ja autisminkirjolla niin ei se itsellenikään oikein sovi. Toki soten hallintohommia ja vastaavaa työtä tekisin mielelläni. Tuollaisiin hommiin esim. Kela tai työvoimapalvelut voisi toki hakea varmasti jo ihan tradenomina. Joskus olen Kelaan hakenutkin töihin ihan asiakasneuvojaksi eli en edes miksikään päätöksentekijäksi, mutta en päässyt edes haastatteluun.

Ei se nyt ihan näinkään ole. Valmistuin muutama vuosi sitten ja työllistyin jo opintojen aikana. Tunnen monia tradenomeja ja heistä kaikki on ihan alansa töissä. Valtiolla, pankissa, sihteereinä kunnissa jne. Toki nyt on vielä hankalampi päästä töihin ja siksi se työhakemus on ihan äärimmäisen tärkeä. Tähän varmasti monella kosahtaa, kun ei osata tehdä oikeanlaista. 

Vierailija
66/83 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjaan asiakaspalveluun minne vain.

Vierailija
67/83 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistosihteerin työhön riittää merkonomin tai tradenomin tutkinto terveydenhuollossa. Niin se riittää myös taloussihteerin, koulusihteerin ja monen muun työtehtävän kuten kaupan, myynnin ja markkinoinnin, asiakaspalvelun, vakuutusalan, finanssialan ja julkishalinnon toimistotyön tai vaikkapa assistenttityön pohjakoulutukseksi. Aina voi innostua myös uusista työtehtävistä. Uusi työnantaja usein kouluttaa/perehdyttäää uuteen työtehtävään ja kaikkea ei tarvitse aina heti osata valmiiksi. Työssä oppiminen korostuu. Tradenomeille on yleensä tarjolla avoimia työpaikkoja, vaikka alalla on myös työttömyyttä, mutta kaikilla aloilla on työttömyyttä enemmän tai vähemmän.

Vierailija
68/83 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin esimerkiksi isännöintitoimistoon,  kirjanpitoon, laskuttajaksi, eli osto ja myyntireskontran hoitaja.

Isännöitsijän työ on myös.

Kirjanpito toimiston työt

Isännöinnin ammattitutkintoa olen kyllä harkinnut.

Ap

Vierailija
69/83 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
70/83 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi ryhtyä yrittäjäksi. Voi vaikka leipoa mustikkapiirakoita ja myydä niitä. Mustikat on ilmaisia.

Vierailija
71/83 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa ainakin kovasti kirjoitetaan, että selsityö on ihan työtä siinä missä mikä tahansa muukin. Voisiko siinä olla ideaa?

Vierailija
72/83 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi nyt ei ole muuta kuin hienompi nimi kaupan kassalle joten mitä töitä oikein kuvittelet saavasi 

Vierailija
73/83 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi? Ruotsi? Norja?

Vierailija
74/83 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi ryhtyä yrittäjäksi. Voi vaikka leipoa mustikkapiirakoita ja myydä niitä. Mustikat on ilmaisia.

Saattaa viranomaisilla olla jotain sanottavaa niiden piirakoiden valmistus tiloista...ei ihan yksinkertainen juttu.

Vierailija
75/83 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotaan venäjää vastaan valmistautuvassa konkurssikypsässä ja ylivelkaantuneessa taloudessa kelpaat tykinruoaksi.

Vierailija
76/83 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomi nyt ei ole muuta kuin hienompi nimi kaupan kassalle joten mitä töitä oikein kuvittelet saavasi 

Kaupan osaston hoitaja. Ison kaupan kuten Motonet, Prisma, Tokmanni...

Vierailija
77/83 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeatahan se on, jos ei ole valinnut sitä ainoata työllistävää tradenomin suuntautumisalaa, eli taloudenhallintaa/kirjanpitoa tai ellei omaa vahvaa kokemusta joltakin alalta. Itse nelikymppisenä, huonon työkokemuksen omaavana tradenomina katselen työilmoituksia ja satojen ilmoitusten selaamisen jälkeen huomaan, että yhtään sopivaa ei ole tullut eteen. Ja nekin, jotka päällisin puolin vaikuttaisivat soveltuvilta ovat vaatimuksiltaan tavoittamattomissa - ottamatta huomioon niitä satoja tai tuhansia muita ihmisiä, jotka näitä paikkoja hakevat.

Näin jälkikäteen on helppo nähdä, että ei tradenomikoulutus valmistanut minua mihinkään ammattiin tai työtehtävää, Kolme vuotta esseiden, raporttien, analyysien ja muiden vastaavien kirjoittelua, mutta hyvin vähän konkretiaa. Varmaan se opettelu olisi pitänyt hoitaa opiskelunaikaisten harjoitteluiden kautta, mutta eipä löytynyt oman alan harjoittelupaikkaa niin tilanne on mikä on.

Nyt tässä kun vielä työttömyysaika pitenee niin mahdollisuudet työllistyä ovat käytännössä olemattomat. 

Opiskelkaa korkeakoulussa he sanoivat. Jääkää korkeakoulututkinnon kanssa pitkäaikaistyöttömiksi, he eivät koskaan sanoneet.

Vierailija
78/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidl iin myyjäksi ja aika pian voi edetä esihenkilöksi, jos sitä Lidl n hektistä tahtia jaksaa.

HR voisi työllistää. 

Paikkakunnan vaihto. Pienissä kaupungeissa ja kunnissa on pulaa koulutetuista työntekijöistä.

Vierailija
79/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se yhtään lohduttaa olen työttömänä lähihoitajana. Tein pääsääntöisesti sijaisena hommia. Nyt ei sijaisia palkata ,koska säästö talkoot. 

Vierailija
80/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeatahan se on, jos ei ole valinnut sitä ainoata työllistävää tradenomin suuntautumisalaa, eli taloudenhallintaa/kirjanpitoa tai ellei omaa vahvaa kokemusta joltakin alalta. Itse nelikymppisenä, huonon työkokemuksen omaavana tradenomina katselen työilmoituksia ja satojen ilmoitusten selaamisen jälkeen huomaan, että yhtään sopivaa ei ole tullut eteen. Ja nekin, jotka päällisin puolin vaikuttaisivat soveltuvilta ovat vaatimuksiltaan tavoittamattomissa - ottamatta huomioon niitä satoja tai tuhansia muita ihmisiä, jotka näitä paikkoja hakevat.

Näin jälkikäteen on helppo nähdä, että ei tradenomikoulutus valmistanut minua mihinkään ammattiin tai työtehtävää, Kolme vuotta esseiden, raporttien, analyysien ja muiden vastaavien kirjoittelua, mutta hyvin vähän konkretiaa. Varmaan se opettelu olisi pitänyt hoitaa opiskelunaikaisten harjoitteluiden kautta, mutta eipä löytynyt oman alan harjoittelupaikkaa niin tilanne on mikä on.

Nyt täs

Amkeilla on tunnetusti aika poskettomat lupaukset siitä, mitä mukamas pääsee tekemään tutkinnolla. Valitettavasti usein koulutetummat menevät ohi ja ihan hyvistä syistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän