Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heitän hanskat tiskiin ja teen vain pakolliset hakemukset, että tuet säilyy

Vierailija
16.09.2025 |

Ei tästä mitään tule. Työpaikkoja on niin vähän ja työttömiä niin paljon, että ei hakemalla töitä voi saada. Samaa paikkaa hakee satoja hakijoita, joten en pääse edes haastatteluun. Olen valmistunut reilu vuosi sitten ja työkokemusta ei ole kertynyt harjoittelua enempää. En mitenkään pysty kilpailemaan työkokemusta omaavien kanssa. Olen vuoden nyt aktiivisesti hakenut oman alan paikkoja ja vastaus on aina sama, jos yleensä vastausta saa. Kun ei ole työkokemusta, niin ei pääse edes haastatteluun.

Luovutan ja haen jatkossa vain ne pakolliset ja ihan muulta alalta. Tyydyn kohtalooni, että minusta tulee palstan kommenttien mukainen tukielätti.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paraneeko tilanne: A) kurjistamalla yrityksiä. B) tekemällä työttömyydestä kannattavaa?

Koska nämä on opposition tarjoamat vaihtoehdot.

Ehkä se sitten vähentää hakijoiden määrää, kun suurin osa on tyytyväisiä työttömyyteensä.

Ei vaan työstä pitää tehdä kannattavaa! Kuka oikeasti haluaa tehdä noita 3.8€/ tunnissa palkalla ei sillä yksinkertaisesti elä ellei asu kotona ja on opiskelija .

Minimi palkat pitäisi olla tukia isompia ja kaiken lisäksi luulen, että työllisyys nousisi jos ulosotossa olevat saisivat tienata kolme kuukautta ennen kuin ulosotto alkaa perimään . 

Sitä paitsi nythän kävi ilmi, että yli edustettuina työttömiä on ulkomaalaiset miksi suomalaiset monisairaat jotka ei pääse eläkkeelle pakotetaan töihin, jotta he voivat elättää muita , jotka on työkykyisiä .

Ja eihän valtion taloutta yksinkertaisesti voi säästää siltä kenellä menee huonoiten se on sama kuin köyhä yrittäisi säästää ruokakustannuksissa ja jättää vessapaperin ostamatta jotta voisi ostaa kaljaa ..sama raha menee mutta paska vaan haisee enemmän 

Vierailija
62/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kumma homma, ainakin minä sain juurikin HAKEMALLA töitä. Vielä harvinaisempaa se on että saisi työtä HAKEMATTA. 

sain  lopputilin muutosneuvotteluissa ja 2 kk niin olen nyt uudessa työssä paremmalla palkalla.mut kyl tunnen porukkaa ketkä on vuodesta toiseen työttömänä kun töitä ei muka ole .mut hyvin näyttää viihtyvän nämä tapaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on vastavalmistunut niin kannattaisikohan hakea niitä ENTRY LEVEL paikkoja ensin, sitten sitä kautta se uraputki aukeaa. Ensin vaikka aspaan, siellä puoli vuotta, sitten talon sisällä vaativampiin hommiin, niin onkin jo parin vuoden päästä aivan eri mahdollisuudet hakea muuallekin.

NIITÄ EI OLE. Ja silloin harvoin kun on niin hakijoita on satoja, joiden joukosta valitaan kokenein ja koulutetuin.

Paitsi että ei valita. Ne kokeneimnat on +50v yleensä, joten ikä rajaa heidät ulos hausta yleensä. Vaikka olisi koulutuskin kunnossa. 

Nuoret ja iäkkäämmät on hankalimmassa asemassa työmarkkinoilla. Yleensä valitaan hommiin sopivin, ei suinkaan parasta tai kokeneinta. Eikä myöskään nuorta, jolla olisi halua ja energiaa tehdä.

No osaamaton kovalla energialla on se pahin vaihtoehto... 

Vierailija
64/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos on vastavalmistunut niin kannattaisikohan hakea niitä ENTRY LEVEL paikkoja ensin, sitten sitä kautta se uraputki aukeaa. Ensin vaikka aspaan, siellä puoli vuotta, sitten talon sisällä vaativampiin hommiin, niin onkin jo parin vuoden päästä aivan eri mahdollisuudet hakea muuallekin.

Mitä ihmeen entry level paikkoja? Ei sellaisia ole. Perus aspatyöhönkin tarvitaan psykologin kartoitus, pitkä työhistoria, hyvä koulutus ja monivaiheinen työnhakusirkus. Ja sitten kilahtaa säpoon viesti, että kiitos mutta ei kiitos. Hakijoita joka hommaan lähemmäs tuhat. Terveisin ihan perustöitä hakeva korkeakoulutettu ja pitkän työkokemuksen omaava.

Vierailija
65/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ne pakolliset neljä saa riittää ja nekin kirjoittaa pääosin tekoäly minulle, kun en enää jaksa panostaa kun on yli kaksi vuotta tullut pelkkää kiitos, mutta ei kiitosta. Enpä jaksa panostaa hakemuksiin, joita kukaan ei kuitenkaan lue. Ja minulla sentään on useampi vuosi työkokemusta, mutta sekin taitaa olla vääränlaista (valtio).

Ja jätetääs nyt ne vieraskieliset pois tästä keskustelusta, eiväthän he ole tämän katastrofaalisen työllisyystilanteen syy. Ja se on varmaa, että vaikka Suomessa ei olisi yhtään vieraskielistä tai ulkomaalaistaustaista, niin tämä lahtarihallitus ei tule perumaan yhtään leikkausta eikä parantamaan kenenkään muun kuin rikkaitten asemaa vaikka rahaa olisikin käytettävissä enemmän, tämä hallitushan suorastaan vihaa suurta osaa ns. kantasuomalaisistakin.

Vierailija
66/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika erikoista ja tyhmää ettei saa töitä jos ei ole työkokemusta. Miten sitten voi saada sitä työkokemusta jos ei pääse edes töihin?

Tämä on outo ilmiö etenkin teknisillä aloilla. Kaikenmaailman asentajiksi haetaan vain kokeneita ja itsenäiseen työhön pystyviä, vastavalmistuneisiin ei kukaan koske pitkällä tikullakaan. Sitten työnantajat itkevät, kun ei oo työntekijöitä. Nyt tosin ala taantumassa, mutta niissä harvoissa työilmoituksissa mitä on, halutaan vain sitä kokenutta. 

Nyt luulisi olevan hyvin aikaa ottaa joku kokematon oppiin, ehtisi hyvin kerryttää kokemusta siihen kunnes on taas kiire. Käytännössä rakennusala on ihan kusessa kunhan nousukausi alkaa, taantuman aikaan valmistuneet eivät muista enää mitään ja kokeneista tapellaan raivokkaasti. 

Vierailija
67/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa määkii teen, mun ongelma on ikä eli 58 vuotta.

Mene vanhus töihin, hyvin ehdit vielä noin 10 vuotta töitä tehdä, hopi, hopi.

Minä jouduin tekemään tuota hakemalla hakemista  63-vuotiaana. Niin turhaa, typerää, kaikille kiusallista. 

Vierailija
68/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa määkii teen, mun ongelma on ikä eli 58 vuotta.

Sama, 59 täällä ja turha toivo saada enää töitä. 

Juu ei tosiaan. Joka kesä pari kuukautta tutussa firmassa, muuten ei mitään. Sen kun keksii sen yhden paikan jota hakea kuukaudessa. Oman alan töitä ei yhtään, ok mutta kun ei sitten yhtään mitään.

Vierailija
69/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kumma homma, ainakin minä sain juurikin HAKEMALLA töitä. Vielä harvinaisempaa se on että saisi työtä HAKEMATTA. 

Olen saanut töitä hakematta, kaksikin kertaa. Enkä ole mikään huippuosaaja, vaan sopivan keskinkertainen. Kumpaankaan paikkaan ei mitään suhteita aiemmin. Satuin vain olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja Joku Muu oli kertonut että tuo voisi olla sopiva.  

Vierailija
70/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommat alkoi mennä kunnolla vituralleen viimeistään siinä vaiheessa, kun koivisto alkoi häärätä presidenttinä. Ensin annettiin ihmisten ja yritysten ottaa valtavat määrät velkaa ulkomaista valuuttaa ja sitten vasta kätevästi annettiin markan devalvoitua niin että saatiin ihmiset kunnolla putsattua. Moni siinä oikaisi itsensäkin.

Jos olisin sopivan nuori, niin kyllä vakavasti harkitsisin ulkomaille lähtöä. Elämä kuluu nopeasti ja täällä asiat ei vain  todellakaan koskaan etene. Sama show vuosikymmenestä toiseen.

Vierailija
71/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ne pakolliset neljä saa riittää ja nekin kirjoittaa pääosin tekoäly minulle, kun en enää jaksa panostaa kun on yli kaksi vuotta tullut pelkkää kiitos, mutta ei kiitosta. Enpä jaksa panostaa hakemuksiin, joita kukaan ei kuitenkaan lue. Ja minulla sentään on useampi vuosi työkokemusta, mutta sekin taitaa olla vääränlaista (valtio).

Ja jätetääs nyt ne vieraskieliset pois tästä keskustelusta, eiväthän he ole tämän katastrofaalisen työllisyystilanteen syy. Ja se on varmaa, että vaikka Suomessa ei olisi yhtään vieraskielistä tai ulkomaalaistaustaista, niin tämä lahtarihallitus ei tule perumaan yhtään leikkausta eikä parantamaan kenenkään muun kuin rikkaitten asemaa vaikka rahaa olisikin käytettävissä enemmän, tämä hallitushan suorastaan vihaa suurta osaa ns. kantasuomalaisistakin.

Tuo on totta. On turha luulla, että siitä olisi suomalaisille "duunareille" tai vähä osaisille mitään hyötyä, jos valtio pystyy leikkaamaan menoja ja säästämään rahaa. Niille rahoille on kyllä muut ottajat. 

Vierailija
72/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on korvannut aloitustason työpaikat. No antaa tämän maan hukata potentiaali kun nuoret korkeakoulutetut muuttavat ulkomaille.

Vierailija
73/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On asioiden yksinkertaistamista sanoa, että tämä hallitus on lisännyt työttömyyttä. Isoille makroekonomisille ilmiöille kuten Venäjä-pakotteiden vaikutus, maariskin lisääntyminen ulkomaalaisten sijoittajien näkökulmasta ja korkojen nousu ei hallitus oikein voi tehdä mitään, etenkin kun edellisiltä hallituksilta on peritty mittava velkataakka. 

Varmaan suurin Suomen talouteen negatiivisesti vaikuttanut asia on ollut Nokian menettäminen 2000-luvun puolivälin jälkeen. Nokian avulla noustiin viime lamasta 90-luvulla, sääli, että tuotekehityksessä myöhemmin epäonnistuttiin.

N58

No parhaansahan tuo hallitus on tehnyt sen eteen, että työllistyminen on entistä vaikeampaa, ja samalla lappanut kerätä velkaa enemmän kuin edellinen hallitus, jonka niskassa oli Ukraine sota ja pandemia. On poistettu suojaosa, korotettu veroja, vähennetty määrärahoja työllistämistoimenpiteiltä, helpotetaan irtisanomista ja ajetaan yrityksiä konkurssiin leikkaamalla ihmisten toimeentulosta. Jos ihmisillä ei ole rahaa, ihmiset eivät osta muuta kuin ruokaa, joka johtaa siihen, että yritykset joutuvat vähentämään työvoimaa (= ei tarvetta) ja pahimmillaan iskemään lapun luukulle, koska ei ole tarpeeksi maksavia asiakkaita.

Vierailija
74/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia töitä ei enää ole. Isoissa firmoissa aspa on usein ulkoistettu halvemman työvoiman maahan, ja muut toiminnot ja työnkuvat talon sisällä ovat niin tehostettuja, että töitä on tarjolla enää superosaajille, joilla on vuosien työkokemus.

Mun edellinen työnantaja siirsi kaiken toiminnan Suomesta Espanjaan ja Viroon, koska maksaa vähemmän. Voi maksaa sen 9e/h Espanjassa oleville suomalaisille tai etätyöntekijöille. Moni firma osti edelliseltä työnantajaltani työpanoksen eikä siksi palkannut itse ketään avoimiin paikkoihin. Jos tarvittiin vaikka asiakaspalvelija,  niin firma osti meidän firmasta asiakaspalvelutyön sen sijaan, että olisi palkannut asiakaspalvelijan tekemään töitä.

Vierailija
75/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On asioiden yksinkertaistamista sanoa, että tämä hallitus on lisännyt työttömyyttä. Isoille makroekonomisille ilmiöille kuten Venäjä-pakotteiden vaikutus, maariskin lisääntyminen ulkomaalaisten sijoittajien näkökulmasta ja korkojen nousu ei hallitus oikein voi tehdä mitään, etenkin kun edellisiltä hallituksilta on peritty mittava velkataakka. 

Varmaan suurin Suomen talouteen negatiivisesti vaikuttanut asia on ollut Nokian menettäminen 2000-luvun puolivälin jälkeen. Nokian avulla noustiin viime lamasta 90-luvulla, sääli, että tuotekehityksessä myöhemmin epäonnistuttiin.

N58

No parhaansahan tuo hallitus on tehnyt sen eteen, että työllistyminen on entistä vaikeampaa, ja samalla lappanut kerätä velkaa enemmän kuin edellinen hallitus, jonka niskassa oli Ukraine sota ja pandemia. On poistettu suojaosa, korotettu veroja, vähennetty määrärahoja työllist

Plus tekoäly, joka vie työpaikkoja. Autokaupan ei tarvitse palkata viestintäasiantuntijaa hoitamaan firman viestintää, kun Mikko voi siinä autojen myynnin lomassa pyytää tekoälyä kirjoittamaan verkkosivut, uutiskirjeet, sosiaalisen median postaukset, mainostekstit, myyntispiikit jne. 

Vierailija
76/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän oikeistolaisten kommentit ovat AINA ylimielisiä, ilkeitä, jopa pilkkaavia?

Teoriani: oikeistolaisuus vetoaa kiusaajatyyppisiin ihmisiin "kovine arvoineen"

Vierailija
77/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti sälytetään lisää työnkuvia yhdelle ihmiselle. Minä olin edellisessä työpaikassa vastuussa firman viestinnänstä, graafisesta suunnittelusta, sosiaalisesta mediasta, kuvituksista, asiakaspalvelusta ja painotuotteista. Tuossa on 4-5 ammattiryhmää samassa. Lähdin syystäkin muualle.

Ystävä jätti työt Postissa, kun hänen oletettiin ehtivän hoitaa kuutta erilaista hommaa yhtä aikaa ja olla kahdella työpisteellä samaan aikaisesti.

Vierailija
78/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän oikeistolaisten kommentit ovat AINA ylimielisiä, ilkeitä, jopa pilkkaavia?

Teoriani: oikeistolaisuus vetoaa kiusaajatyyppisiin ihmisiin "kovine arvoineen"

Tämä on ihan oikeasti tutkittu juttu; oikeistolaiset näkevät itsensä, perheensä ja lähipiirinsä ihmisinä. Kaikki muut sen ulkopuolella ovat vain "niitä muita", numeroita, konsepteja. Eivät lainkaan ihmisiä. Siksi monet oikeistolaiset myös sallivat itselleen ja perheelleen asioita, joita ovat kieltämässä muilta, kuten vaikka työttömyyskorvaus. Olihan se Hesburgerinkin tyyppi julistamassa mediassa, että ei mitään korvauksia ja ilmaista rahaa valtiolta yhtään kenellekään ikinä, mutta pandemian aikana oli ensimmäisenä mediassa käsi ojossa valtion suuntaan, että heitä mulle rahaa, mun firma menee konkkaan ja multa loppuu rahat. Ne muut joutaa töihin tienaamaan lisää rahaa jos ei palkka riitä, mutta kun minulta oikeistolaisena loppuu rahat, niin kyllä minä ansaitsen saada tukia ja apua.

Vierailija
79/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse teen kerran kuussa ne 3 pakkohakemusta yhtenä hetkenä, siihen menee muutama minuutti kun etsin muka sopivan työn, sehän voi olla missä tahansa Suomea, tai vaikka joku worker-firma tai muu paska, en kirjoita niihin mitään esittelyä edes itsestäni, aina vaan "etsin töitä ja ei muuta"

sitten lähetän ne työmarkkinasivulle ja taas saa kuukauden levätä koko asian suhteen

onneksi saan työkkistä, toimeentuloa ja asuntotukea niin että vuokran maksaa kela ja käteen jää 600 e. ruoat haen ruokajonosta kaiken ja ilmaislounaat ja aamupalat. jääpähän rahaa bensaan ja urheiluun. ja kaljaan. 

kertoo paljon MIKSI olet säälittävä tukiluuseri, kun et osaa edes saamiasi TUKIA kirjoittaa oikein. 

et saa "toimeentuloa" vaan TOIMEENTULOTUKEA", eikä sellaista tukea ole olemassakaan kuin asunTOtuki.

Tällä palstalla jaksaa joku pilkun"viilaaja" päivystää. Huomio pois oikeista asioista

Vierailija
80/89 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele suomea.