KOKOAIKATÖITÄ EI RIITÄ KAIKILLE - mitkään aktivointijaksot ei auta siihen, ettei töitä ole!
Työttömiä on moninkertainen määrä suhteessa avoimiin työpaikkoihin. Useampi osa-aikatyökään ei auta asiaa, koska työpaikasta toiseen kulkemiseen menee rahaa ja bussilippujen hintoja nostettu roimasti ja lisäksi monen osa-aikatyön työajat menee päällekkäin. Yrityksiä mennyt tänä vuonna jo yli 3000 konkurssiin eli oman yrityksen perustaminenkaan ei ole vaihtoehto, koska tukileikkauksien vuoksi ihmisillä ei ole varaa ostaa tuotteita tai palveluita.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on satojatuhansia eläkeläisiä töissä, koska työt ei kiinnosta nuorempia.
Meillä on työttömiä nuoria, jotka haluaisivat niiden eläkelläisten työt. Kuitenkin valitaan pitää ne eläkelläiset työssä ja nuoret työttömänä. Miksi ihmeessä? Sitten kun joku jää eläkkeelle niin paikalle ei palkata ketään vaan työt jaetaan muille. Ei ihme, että nuorilla ei ole uskoa tulevaan eikä varaa edes ajatella lasten saantia.
Kokoaikatyötä ei riitä kaikille suomalaisille, koska suomalaisten työpaikat annetaan ulkomaalaisille. Kun joka kymmenes työllinen Suomessa on ulkomaalainen, tarkoittaa se käytännössä n. 260 000 menetettyä työpaikkaa. Eli Suomessa vallitsisi lähes täystyöllisyys ilman maahanmuuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se tosiasia, jota ei haluta myöntää.
Tekoäly, automatisaatio, robotit, halpatyövoima, halpuuttaminen, tehostaminen, itsepalvelu, digitalisaatio.... ne kaikki vie töitä suomalaisilta. Ja sitten ihmetellään, kun syntyvyys laskee.
kuten vei kehruukoneet, höyrykoneet, polttomoottorit, tietokoneet ......
Näinhän Luddittien mielestä on, mutta KOSKAAN ei ole töiden määrä vähentynyt vaan juuri päinvastoin kun teknologia on kehittynyt, eikä mitään syytä uskoa että juuri nyt kävisi toisin.
Toki murrosvaiheessa on muutoksesta johtuvaa kitkatyöttömyyttä, ehkä vähän pidempijaksoistakin työttömyyttä kun uusia kykyjä tarvitsee omaksua.
Tämä asettaa oletukseksi sen, että ihminen on niin ylivertainen, että ei ole koskaan korvattavissa. Joku täysin automatisoitu ns. valoton tehdas, jossa hyödynnetään LIDAR-teknologiaa, inertianavigointia ja tekoälyn käyttämiä prosessinohjaus- ja tuotannonhallintajärjestelmiä on vähän eri sarjassa kuin joku höyrykone.
Keskiarvoa hieman matalammalla ÄO-lla on vaikea löytää oikein mitään järkevää nykyisiltä työmarkkinoilta, ja rima nousee koko ajan. En siis puhu mistään kehitysvammaisista, vaan 50% ihmisistä, jotka ovat se Gaussin käyrän toinen puoli.
Polttomoottoreiden yleistyessä oli helppo nähdä, mihin uusia työpaikkoja syntyy. Autotehtaat, telakat, öljyteollisuus, tienrakennus, rengasteollisuus, konepajat, korjaamot, jne. Uusia työpaikkoja syntyi enemmän kuin vanhoja katosi, koska tuottavuus ja talous kasvoi huimaa vauhtia.
Minne ne automaattikassat, siivousrobotit ja kielimallit tuovat uusia työpaikkoja enemmän kuin vievät, varsinkin tilanteessa, jossa globaali talouskasvu on nihkeää, ja tuottavuuden kasvu on useimmilla aloilla minimaalista? Kasvualoilla lähes kaikki hyödyt valuvat muutaman teknologiajätin taskuun.
Valaisepa luddiittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se tosiasia, jota ei haluta myöntää.
Tekoäly, automatisaatio, robotit, halpatyövoima, halpuuttaminen, tehostaminen, itsepalvelu, digitalisaatio.... ne kaikki vie töitä suomalaisilta. Ja sitten ihmetellään, kun syntyvyys laskee.
kuten vei kehruukoneet, höyrykoneet, polttomoottorit, tietokoneet ......
Näinhän Luddittien mielestä on, mutta KOSKAAN ei ole töiden määrä vähentynyt vaan juuri päinvastoin kun teknologia on kehittynyt, eikä mitään syytä uskoa että juuri nyt kävisi toisin.
Toki murrosvaiheessa on muutoksesta johtuvaa kitkatyöttömyyttä, ehkä vähän pidempijaksoistakin työttömyyttä kun uusia kykyjä tarvitsee omaksua.
Tämä asettaa oletukseksi sen, että ihminen on niin ylivertainen, että ei ole koskaan korvattavissa. Joku täysin auto
Ei ole enää kehrjääjiäkään, eikä hevoskuskeja, jne.
Kyllä, osa NYKYISISTÄ tehtävistä katoaa, mutta syntyy TÄYSIN UUSIA työtehtäviä. Ei esimerkiksi 50-luvulla ollut mitään "release train engineer" tittelillä olevia henkilöitä, tai "business analyst" tittelillä olevia. Eivätkä he olisi edes ymmärtäneet mitä nämä tekevät. Sama on nyt, me emme edes TIEDÄ mitä nämä uudet syntyvät tehtävät ovat, mutta yhtä varmasti kun nuo esimerkiksi ovat syntyneet, syntyy ne uudet tehtävätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on n. 340000 työtöntä ja avoimia työpaikkoja n. 27000. Siitä vaan voi jo eppuluokkalainen päätellä työllistyminen Ei ole helppoa.
Se ei mene jakeluun näille aivottomille MENKÄÄ TÖIHIN-tyypeille.
Jaahas. Sielläkö huutelee taas yksi jonka mielestä sosiaalituet maistuvat liian hyvältä? Nyt TÖIHIN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on n. 340000 työtöntä ja avoimia työpaikkoja n. 27000. Siitä vaan voi jo eppuluokkalainen päätellä työllistyminen Ei ole helppoa.
Jaahas. Sielläkö huutelee taas yksi jonka mielestä sosiaalituet maistuvat liian hyvältä? Nyt TÖIHIN!
Olen jo 45 vuotisen työurani tehnyt, et taida itse samaan pystyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta 45 vuotta?!?!? Täällä ei jäädä makoilemaan, vaan mennään TÖIHIN!
Vierailija kirjoitti:
Toinen tosiasia on se, että suomalaiset ovat laiskoja. Jos rahaa saa tekemättä mitään, niin ei tehdä mitään, vaikka osa-aikatöissä tienaisi 4000 e/kk. Kun pitää ostaa bussilippu ja menettää vapaa-aikansa, niin ei vaan kannata!
onpas hyvä palkka osa-aikaisesta, mikäs työ sellainen on? voin mennä vaikka heti. se nyt vaan on tosiasia ettei edes 2400e/kk hommia meinaa saada kokoaikaisena. en edes pysy laskuissa mukana että montako työpaikkaa hakenut vuoden aikana ja usea erittäin hyvä haastatteluista huolimatta joku muu parempi on paikan saanut.
antakaa vaan työpaikka jos kerta noin helposti löytyy menen heti!
M45
Ja tulevaisuudessa tekoäly myös vie osan työpaikoista. Tuntuu, ettei asiantuntijoilla edes ole yhtenäistä näkemystä viekö se 10-99% työpaikoista.
Oikea vastaus tähänkin ongelmaan, niinkuin melkein kaikkiin muihinkin ongelmiin on: LISÄÄ MAAHANMUUTTOA!
Suomalainen itsepalvelukulttuuri on syvältä.
Ulkomailla käydessäni nautin aina siitä, kahvilaan voi mennä istumaan pöytään, ja tarjoilija tulee ottamaan tilauksen vastaan. Eikä pois lähtiessä tarvitse siivota pöytää ja viedä astioita itse pois. Se tekee kahvilassa käymisestä rentouttavan kokemuksen.
Tämä on vain yksi esimerkki, mutta ei meillä enää ole juuri lainkaan palvelua. Kaikki pitää tehdä itse, ja siksi työpaikkoja on vähemmän. Ja elämä ankeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen itsepalvelukulttuuri on syvältä.
Ulkomailla käydessäni nautin aina siitä, kahvilaan voi mennä istumaan pöytään, ja tarjoilija tulee ottamaan tilauksen vastaan. Eikä pois lähtiessä tarvitse siivota pöytää ja viedä astioita itse pois. Se tekee kahvilassa käymisestä rentouttavan kokemuksen.
Tämä on vain yksi esimerkki, mutta ei meillä enää ole juuri lainkaan palvelua. Kaikki pitää tehdä itse, ja siksi työpaikkoja on vähemmän. Ja elämä ankeampaa.
eikä pelkästään kahvilassa, esim lentokentällä saat itse laittaa matkalaukun ja kiinnittää laput, kaupassa kassoja vähemmän ja itsepalvelukassoja kun käyttää pitää itse lukea tuotteet ja hankala laittaa niitä siinä pienessä pöydässä kun pitää samaa aikaa pakata niitä.
Vierailija kirjoitti:
Toinen tosiasia on se, että suomalaiset ovat laiskoja. Jos rahaa saa tekemättä mitään, niin ei tehdä mitään, vaikka osa-aikatöissä tienaisi 4000 e/kk. Kun pitää ostaa bussilippu ja menettää vapaa-aikansa, niin ei vaan kannata!
Kerro heti missä osa-aikatöissä tienaa tuon?? En edes kokopäivätöissä ole tienannut lähellekään. Törkeästi valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Miten vasemmisto työllistää ihmisiä?
Hehän nimenomaan aikovat tehdä työttömyydestä salonkikelpoista ja kannattavaa.
Voihan sieltä muutama euro tulla, kun pottia uusjaetaan mutta yritysten toiminnan kurjistaminen ei ainakaan työllisyyttä lisää.
Työttömyydestä ei ikinä tule eikä voisi tulla "salonkikelpoista" ja kannattavaa. En häpeä työttömyyttä kun en ole sitä itse valinnut!!
Eli pitäisi jakaa töitä tasapuolisemmin. Lyhyempi viikkotyöaika, pienempi palkka. Jää enemmän aikaa itselle ja perheelle. Esim. opettajan työ on nykyään hyvin kuormittavaa, lyhyempi työaika parantaisi jaksamista.
Mutta omistusasuntosytteemi Suomessa tekee ihmisistä velkavankeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro heti missä osa-aikatöissä tienaa tuon?? En edes kokopäivätöissä ole tienannut lähellekään. Törkeästi valehtelet.
Meillä tienaa parhaat puhelinmyyjät 6 tunnin osa-aikatyössä reilusti yli tuon kuussa. Harmillisesti itse olen keskinkertainen niin melkein aina jää alle 3000 euron palkka. Oma ennätys on kumminkin reilusti yli 4000
Tarjottiin työkokeilupaikkaa 9e/lisä päivälle työttömyyskorvaukseen! ei kannata mennä!
Vierailija
16.09.2025 | 14:59
koska menettäisin heti toimeentulotuen 250 e kk, saisin vain 180 e kk lisärahaa ja joutuisi 4 tuntia päivässä olemaan töissä, ehkä enemmäkin ja vaarana se, että ruokajonoon ei ehdi hakemaan ruokaakaan, siinäkin menettää useita satoja kuussa kun ruokajono on niin hyvä apu
EI KÄY TÄMÄ PELI! tämä olisi kuin vankila! onneksi ei ole pakko hakea!
Andy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet 60-luvulla ilman mitään koulutusta koputtanut tehtaanjohtajan ovelle, ottanut lakin päästä, katsonut silmiin ja kätellyt reippaasti. Sitten olet tehnyt yhden työnantajan palveluksessa nousujohteisen uran apupojasta johtajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Perustaa oman yrityksen joka myy palveluita ulkomaille
Okei saanko perustaa yrityksen joka myy kukkaa laillistaneisiin paikkoihin?
Ai marinin hallitus oli "oikeistolainen hallitus". Nykyisestä konkurssiaallosta valtaosa on YEL-katastrofin aikaansaannosta. Ja tämähän oli aikapommi, se muutos tuli täysimääräisesti voimaan vasta uuden hallituksen aikana, mutta syyllinen on kyllä Marinin hallitus