Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOKOAIKATÖITÄ EI RIITÄ KAIKILLE - mitkään aktivointijaksot ei auta siihen, ettei töitä ole!

Vierailija
16.09.2025 |

Työttömiä on moninkertainen määrä suhteessa avoimiin työpaikkoihin. Useampi osa-aikatyökään ei auta asiaa, koska työpaikasta toiseen kulkemiseen menee rahaa ja bussilippujen hintoja nostettu roimasti ja lisäksi monen osa-aikatyön työajat menee päällekkäin. Yrityksiä mennyt tänä vuonna jo yli 3000 konkurssiin eli oman yrityksen perustaminenkaan ei ole vaihtoehto, koska tukileikkauksien vuoksi ihmisillä ei ole varaa ostaa tuotteita tai palveluita.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se tosiasia, jota ei haluta myöntää.

Tekoäly, automatisaatio, robotit, halpatyövoima, halpuuttaminen, tehostaminen, itsepalvelu, digitalisaatio.... ne kaikki vie töitä suomalaisilta. Ja sitten ihmetellään, kun syntyvyys laskee.

kuten vei kehruukoneet, höyrykoneet, polttomoottorit, tietokoneet ...... 

Näinhän Luddittien mielestä on, mutta KOSKAAN ei ole töiden määrä vähentynyt vaan juuri päinvastoin kun teknologia on kehittynyt, eikä mitään syytä uskoa että juuri nyt kävisi toisin. 

Toki murrosvaiheessa on muutoksesta johtuvaa kitkatyöttömyyttä, ehkä vähän pidempijaksoistakin työttömyyttä kun uusia kykyjä tarvitsee omaksua. 

Ei ole enää kehrjääjiäkään, eikä hevoskuskeja, jne. 

Kyllä, osa NYKYISISTÄ tehtävistä katoaa, mutta syntyy TÄYSIN UUSIA työtehtäviä. Ei esimerkiksi 50-luvulla ollut mitään "release train engineer" tittelillä olevia henkilöitä, tai "business analyst" tittelillä olevia. Eivätkä he olisi edes ymmärtäneet mitä nämä tekevät. Sama on nyt, me emme edes TIEDÄ mitä nämä uudet syntyvät tehtävät ovat, mutta yhtä varmasti kun nuo esimerkiksi ovat syntyneet, syntyy ne uudet tehtävätkin. 

Uusia tehtäviä syntyy, mutta vähemmän kuin vanhoja katoaa. Tässä ongelman ydin. Jotenkin naiivia ajatella, että koska aikana X tapahtui asia Y, tapahtuu asia Y väistämättä myös aikana Z. Monet taloustieteilijät ja AI-asiantuntijat ovat sitä mieltä, että moni työ katoaa, ja AI nappaa myös ne uudet syntyvät työpaikat.

Toinen ongelma on juuri nuo mainitsemasi työtehtävät. Tuottavan työn vähentyessä on luotu valtava määrä sääntelyä, byrokratiaa ja erilaisia mekanismeja, jotka työllistävät ihmisiä juuri noihin business analyst-tehtäviin. Ongelmana vaan on se, että luotu arvonlisä on monissa tapauksissa olematon. Elintaso muodostuu suurimmaksi osaksi kuitenkin konkreettisista asioista. Vaikka talous kasvaisi johdannaisten voimin paperilla rajattomasti, ei elintaso nouse, jos tuotettu arvonlisä ei nouse. Nythän elintaso laskee, kun talous ei kasva ja inflaatio jyllää.

Tässä on se perinteinen lapiomies ja kuoppa-vertaus. Palkataan ympärille hirveä määrä analyytikkoja, ekonomeja, juristien armeija, geologi, ekologi, vihreän siirtymän konsultti, jne. Jossain vaiheessa toimeksiantaja ihmettelee kun kuoppaa ei vaan synny, ja kauheat henkilöstökulut. Aikansa mietittyään käsienheilutteiljoiden armeija toteaa, että lapiomiehen voisi irtisanoa. Tätähän Suomen meininki pitkälti on, erityisesti julkisella sektorilla tietyillä aloilla.

Vierailija
82/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja odottakaapa vaan, kun tekoäly tulee. 

Kun sitä väkisin halutaan tunkea joka paikkaan, niin pitäköön sitten tunkkinsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen tosiasia on se, että suomalaiset ovat laiskoja. Jos rahaa saa tekemättä mitään, niin ei tehdä mitään, vaikka osa-aikatöissä tienaisi 4000 e/kk. Kun pitää ostaa bussilippu ja menettää vapaa-aikansa, niin ei vaan kannata!

Tuollaisia 4000e/kk osa-aikatöitä vaan taitaa riittää aika harvalle.

Vierailija
84/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen tosiasia on se, että suomalaiset ovat laiskoja. Jos rahaa saa tekemättä mitään, niin ei tehdä mitään, vaikka osa-aikatöissä tienaisi 4000 e/kk. Kun pitää ostaa bussilippu ja menettää vapaa-aikansa, niin ei vaan kannata!

Kerro heti missä osa-aikatöissä tienaa tuon?? En edes kokopäivätöissä ole tienannut lähellekään. Törkeästi valehtelet.

Meillä tienaa parhaat puhelinmyyjät  6 tunnin osa-aikatyössä reilusti yli tuon kuussa. Harmillisesti itse olen keskinkertainen niin melkein aina jää alle 3000 euron palkka. Oma ennätys on kumminkin reilusti yli 4000

Epäeettistä työtä on tuo. Vanhuksille soittelevat. Äidilleni 82 v. monta kertaa päivässä, kun on jotain joskus sortunut ostamaan ihan säälistä myyjää kohtaan. 

Vierailija
85/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia 4000e/kk osa-aikatöitä vaan taitaa riittää aika harvalle.

Mulle tarjottiin osa-aikatöitä palkalla 1200 e/kk. Mistä tuollaisia saa? 

Vierailija
86/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on n. 340000 työtöntä ja avoimia työpaikkoja n. 27000. Siitä vaan voi jo eppuluokkalainen päätellä työllistyminen Ei ole helppoa. 

Se ei mene jakeluun näille aivottomille MENKÄÄ TÖIHIN-tyypeille.

Jaahas. Sielläkö huutelee taas yksi jonka mielestä sosiaalituet maistuvat liian hyvältä? Nyt TÖIHIN!

Olen jo 45 vuotisen työurani tehnyt, et taida itse samaan pystyä.

Vasta 45 vuotta?!?!? Täällä ei jäädä makoilemaan, vaan mennään TÖIHIN!

Sinä voit tehdä ne työt jos kykenet, luuseri.

Vierailija
87/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on satojatuhansia eläkeläisiä töissä, koska työt ei kiinnosta nuorempia.

Onko ne nuoret oikein sanoneet noin kun olette pyytäneet töihin?

Vierailija
88/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro heti missä osa-aikatöissä tienaa tuon?? En edes kokopäivätöissä ole tienannut lähellekään. Törkeästi valehtelet.

Meillä tienaa parhaat puhelinmyyjät  6 tunnin osa-aikatyössä reilusti yli tuon kuussa. Harmillisesti itse olen keskinkertainen niin melkein aina jää alle 3000 euron palkka. Oma ennätys on kumminkin reilusti yli 4000

Kerrotko mitä myyt.

Vierailija
89/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on n. 340000 työtöntä ja avoimia työpaikkoja n. 27000. Siitä vaan voi jo eppuluokkalainen päätellä työllistyminen Ei ole helppoa. 

Se ei mene jakeluun näille aivottomille MENKÄÄ TÖIHIN-tyypeille.

Jaahas. Sielläkö huutelee taas yksi jonka mielestä sosiaalituet maistuvat liian hyvältä? Nyt TÖIHIN!

Olen jo 45 vuotisen työurani tehnyt, et taida itse samaan pystyä.

Eli olet 60-luvulla ilman mitään koulutusta koputtanut tehtaanjohtajan ovelle, ottanut lakin päästä, katsonut silmiin ja kätellyt reippaasti. Sitten olet tehnyt yhden työnantajan palveluksessa nousujohteisen uran apupojasta johtajaksi.

Olen syntynyt 1958.

Vierailija
90/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko mitä myyt.

Valehtelee. Nykyään puhelimeen ei edes vastata. 

Vierailija
91/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. En mä kaipaa mitään aktivointia vaan töitä.

T. Koulutettu ja osaava työtön

Päättäjien on kuitenkin helpompi syyllistää sinutkin ja suhtautua sinuun ikään kuin olisit jotenkin kyvytön reppana. Päättäjien on helpompi kehitellä kepityshimmeleitä kuin luoda edellytyksiä talouskasvulle ja työpaikkojen lisääntymiselle. Sen takia päättäjät sulkevat silmänsä ja korvansa siltä faktalta, että kaikille ei  enää riitä työpaikkoja.

Vierailija
92/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä töitä on, ne pitää vain hankkia itse eikä voi odottaa passiivisena että joku muu etsii ne ja tarjoileen ne tarjottimella valmiina. Ja ne työt ei ole niitä helpoimpia ja kevyimpiä josta tienaa valtavasti vaan työntekijöiltä vaaditaan työntekoa ja uhrauksia eikä siittä välttämättä tietää suuria summia.

Eli ne työt on juuri niitä mitä työttömät ei haluaisi tehdä ja ne työt löytyy juuri niin kuin työttömät ei haluaisi niitä löytää ja ne työt on siellä minne työttömät ei haluaisi mennä

Vierailija
93/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäeettistä työtä on tuo. Vanhuksille soittelevat. Äidilleni 82 v. monta kertaa päivässä, kun on jotain joskus sortunut ostamaan ihan säälistä myyjää koh

Unohdat nyt sen eettisyyden ja alat tekemään mitä tahansa että tienaat omat rahasi eikä tarvi enää pummia muilta

Vierailija
94/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä töitä on, ne pitää vain hankkia itse eikä voi odottaa passiivisena että joku muu etsii ne ja tarjoileen ne tarjottimella valmiina. Ja ne työt ei ole niitä helpoimpia ja kevyimpiä josta tienaa valtavasti vaan työntekijöiltä vaaditaan työntekoa ja uhrauksia eikä siittä välttämättä tietää suuria summia.

Eli ne työt on juuri niitä mitä työttömät ei haluaisi tehdä ja ne työt löytyy juuri niin kuin työttömät ei haluaisi niitä löytää ja ne työt on siellä minne työttömät ei haluaisi mennä

Pidä sinä haiseva paskanjauhaja turpasi kiinni!

Vierailija
95/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko mitä myyt.

Perc

Vierailija
96/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollasen kun sais kiinni

Vierailija
97/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tollasen kun sais kiinni

Tulis rotille ruokaa

Vierailija
98/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi kysellä jotain työtävälttelvää laiskimusta kun palkkaan ennemmin ne jotka haluaa töihin ja ottaa minun yritykseen yhteyttä? Jos lähtökohta on tuo että pitää itseään niin paljon parempana ihmisenä että ei itse alennu töitä kyselemään vaan vaatii että hänelle pitää tarjota töitä aiheuttaa sen että en todellakaan palkkaa tuommoista joka ei sovellu minun yritykseen töihin. Ilmeisesti sosiaalituet on vieläkin liian korkeat kun työttömät pitää itseään paljon parempana ihmisenä mitä todellisuudessa on. Työttömien pitäisi korjata asenteensa ja hyväksyä että ne ei ole kuin arvottomia pummeja kun elättää itsensä pummimalla muilta. Kyllä tekevälle aina töitä löytyy

-eri

Vierailija
99/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäeettistä työtä on tuo. Vanhuksille soittelevat. Äidilleni 82 v. monta kertaa päivässä, kun on jotain jo

Tiesitkö että olet täysi tollo.

Vierailija
100/117 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi kysellä jotain työtävälttelvää laiskimusta kun palkkaan ennemmin ne jotka haluaa töihin ja ottaa minun yritykseen yhteyttä? Jos lähtökohta on tuo että pitää itseään niin paljon parempana ihmisenä että ei itse alennu töitä kyselemään vaan vaatii että hänelle pitää tarjota töitä aiheuttaa sen että en todellakaan palkkaa tuommoista joka ei sovellu minun yritykseen töihin. Ilmeisesti sosiaalituet on vieläkin liian korkeat kun työttömät pitää itseään paljon parempana ihmisenä mitä todellisuudessa on. Työttömien pitäisi korjata asenteensa ja hyväksyä että ne ei ole kuin arvottomia pummeja kun elättää itsensä pummimall

Paska hautaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan