Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

BED/ahmintahäiriö ja toivottomuus

Vierailija
15.09.2025 |

BED vaikuttaa elämään ja painoon hallitsemattomasti, painoa on nyt 100 kiloa ja olen keskimittainen nainen. En jaksa elää näin, mutta toisaalta en jaksa nähdä enää muitakaan keinoja.

Olen yrittänyt hakea apua lääkäristä. Kävin ravitsemusterapeutilla. Yritin sitä, että syön "sallittuja herkkuja", aterioin riittävästi 5 kertaa päivässä, pyrin olemaan laihduttamatta ahmimisen välissä jne. Tämä ei poistanut ahmimista ja johti siihen, että paino nousi 10 kiloa vuodessa. Muutenkin syömistä on pakko rajoittaa jonkin verran terveydellisten vatsavaivojen takia, joten ajatus rajoittamisen lopettamisesta ei siinäkään mielessä ole mahdollinen.

Osa terveyshaasteista saattaisi helpottua pudottamalla painoa, mutta kun en saa sitä painoa putoamaan... laihdun alkuun 1-2 kiloa kuukaudessa (on neuvottu laihduttamaan hitaasti), sitten 2-3 päivän ahminta iskee taas ja paino nousee takaisin alkuperäiseen tai sitä korkeammalle.

Juurisyytkin on selvitetty siellä lääkärissä - taustalla ovat ahdistus, masennus, lapsuustraumat ja neuroepätyypillisyys. Ahmin yleensä silloin, kun olen ylikuormittunut/stressaantunut ja haluan täysin päästää irti kaikesta kontrollista, syödä niin paljon että rentoudun enkä hetkeen kestä ajatellakaan ruokaa, samalla saan dopamiinia ja energiaa niistä ylimääräisistä kaloreista. Näiden taustasyiden tietäminen ei kuitenkaan muuta tilannetta. Eikä elämä edes ole kuormittavaa, kuormitun vain todella pienestä niiden nepsyhaasteiden takia.

Masennuslääkkeet eivät auttaneet, adhd-lääkkeitä ei ole määrätty sydänsairauden ja sivuvaikutusten vuoksi. Olen käynyt kuntoutusjakson, mutta siellä keskityttiin elämänhallintaan yleisesti ja paino jäi sivuun. Ozempiciin ei ole varaa enkä muutenkaan voi syödä useita lääkkeitä sivuoireiden takia, niin varmaan sama koskisi sitäkin. Terapian kanssa sama juttu, rahat eivät riitä vaikka sitä saisi KELA-tuettuna. Lapsuustraumojen läpikäyminen sairaanhoitajan kanssa ei ole muuttanut tilannetta. Laihdutusleikkausta ei tehdä ahmintahäiriöisille.

Lääkäristä olen saanut vinkeiksi myös tekniikoita niihin hetkiin, jolloin ahmimistarve iskee. Ajatusten vieminen muualle ei auta, kylmä/lämmin suihku tai jääpalojen koskettelu ei muuta mitään, kävelyllä tai hölkkäämässä käyminen vain siirtää ahmimisen hetkeä, tunteiden sanoittaminen ääneen tai paperille ei muuta asiaa. Jos kerran saan tarpeen ahmia, niin se jatkuu vahvana ainakin 3 päivää, enkä yleensä jaksa sinnitellä niin pitkään.

Itsenäisesti olen yrittänyt kalorien laskemista, pätkäpaastoa, rautalisää, monivitamiinia, auringossa oleilua ja päivittäistä ulkoilua, mitä näitä nyt on. Mikään ei vaikuta. Nyt viimeksi koetin sitä, että suunnittelin ahmimisen etukäteen, laskin kaloritkin ennakolta ja ajattelin, että pystyisin ahmimaan vaikka vain 3 kuukauden välein. Luulin, että se oikeasti muuttaisi jotain. Turha luulo, sivuutin suunnitelman ja ahmin hallitsemattomasti kahtena päivänä putkeen. Siksi olen aika epätoivoinen. En usko että vauvapalsta voi auttaa kun lääkäritkään eivät ole osanneet tarjota ratkaisua, mutta tämä piti saada ulos jonnekin.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta maalle ja syö puhdasta ruokaa! Jos itse kasvatettu niin sitä parempi. Näet mistä ruoka tulee. Kotimaista lihaa ja vihanneksia, marjoja keräät metsästä. Ihmistä ei ole tarkoitettu asumaan kuutiossa ja syömään prosessoitua ruokaa. Lopeta älypuhelin koska se pilaa aivot. Juo paljon raikasta vettä... Ja kuuntele lintujen laulua. Elämä asettuu mittasuhteisiin.

Vierailija
42/51 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä parhaat painonhallintavinkit BED:ä sairastaneelta ihmiseltä:

1. Stressi ja univaje vaikeuttaa painonhallintaa joten näihin on syytä pureutua ensin. Kun liikkuu tärkeintä on KUUNNELLA KEHOA JA HERMOSTON TASAPAINOA (ylivireys, alivireys).-

2. Painonhallinnan pitäisi lähteä ravintotiheästä ruoasta. Älä pelkää rasvaisempia maitotuotteita, lihaa tai kananmunia mutta muista kuitu ja kasvikunnan tuotteetkin. Monesti ahmimisen katkeaminen onnistuu ravinnolla mikä pitää kylläisyyttä eli jos on ahminut, aamupalaksi munakas. Siitä lähtee hyvät valinnat. Aina ruokarytmissä pysyminen ja lautasmalli. Joku munakas saattaa tosin pitää pitkään nälkää.

3. Syö oliiviöljyä, voita ja kookosöljyä. Paistamiseen voi ja maustamaton kookosöljy on hyviä koska niiden koostumus kestää hyvin kuumennuksen eikä synny haitallisia yhdisteitä

4. Vältä prosessoimatonta ruokaa ja syö 80-90 prosenttia kunnon prosessoimatonta ruokaa.

5. Syö tuhdimpaa ruokaa ennemmin kuin salaattia lounaaksi. Se pitää nälkää. Lisää ruokaan rasvaa esim avokadot,pähkinät, rasvaisemmat maitotuotteet, oliviöljy salaattiin jne. Illalla voi kevennellä.

6. Kun ravintoainepuutokset vaivaa, on hankala laihduttaa. Ennemmin ravintotiheä ruoka rytmissä lautasmallia mukaillen (jos ei muuten hahmota syömistä) kuin kalorien lasku. 

7. Hormonaaliset asiat on yksi ongelma painonhallinnassa ja vaihdevuodet hankaloittaa painonhallintaa. Proteiiniin kannattaa satsata muttei kannata olla proteiinihullu. Kuitukin esim on tärkeää.

8. Light tuotteet sotkee asioita ja suosittelen välttämään. Käytän steviaa mieluiten kaikista makeutusaineista. Olen pysynyt täysin hoikkana pienellä määrällä sokeria.

9. Suoliston hoito kuntoon: hapankaali, maitohappobakteerit jne. Liika sokeri sotkee suolistoa.

Siinäpä tippejä jos ei halua olla läski. Läskiksi pääsee kun alkaa ahtamaan prosessoitua ruokaa mikä on pumpattu täyteen prosessoituja kasviöljyjä ja hiilareita mitkä meitä himottavat sekä sokeria ja rasvaa yhdessä. Eli esimerkkejä on sipsipussi, karkkipussi, jäätelö, keksit. Siinä on hyvä starter pack. Pitää itseään kauheassa sokeriheittelyissä kokoajan. Syö muka jotain ylihiilarista pupunruokaa lounaalla ja sitten ruoka himottaa. Painonhallinta tarvii myös suunnitelmallisuutta ja itsekuria. Kropalla menee aikaa totutella uuteen ruokavalioon - päänsärkykään ei ole ihme jos katkaisee sokerin ja alun ruokahimot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä parhaat painonhallintavinkit BED:ä sairastaneelta ihmiseltä:

1. Stressi ja univaje vaikeuttaa painonhallintaa joten näihin on syytä pureutua ensin. Kun liikkuu tärkeintä on KUUNNELLA KEHOA JA HERMOSTON TASAPAINOA (ylivireys, alivireys).-

2. Painonhallinnan pitäisi lähteä ravintotiheästä ruoasta. Älä pelkää rasvaisempia maitotuotteita, lihaa tai kananmunia mutta muista kuitu ja kasvikunnan tuotteetkin. Monesti ahmimisen katkeaminen onnistuu ravinnolla mikä pitää kylläisyyttä eli jos on ahminut, aamupalaksi munakas. Siitä lähtee hyvät valinnat. Aina ruokarytmissä pysyminen ja lautasmalli. Joku munakas saattaa tosin pitää pitkään nälkää.

3. Syö oliiviöljyä, voita ja kookosöljyä. Paistamiseen voi ja maustamaton kookosöljy on hyviä koska niiden koostumus kestää hyvin kuumennuksen eikä synny haitallisia yhdisteitä

4. Vältä prosessoimatonta ruokaa ja syö 80-90 prosenttia kunnon prosessoimatonta

Ja uskon että ihmisillä jotka himoavat sokeria ja herkkuja ja korkean energian safkaa on sille myös fysiologinen tarve. Alakulon ja stressin kompensointi, esim aivot tai lihakset ei jostain syystä saa tarpeeksi energiaa (voi olla myös mitokondrion ongelmat), ravintoainepuutokset jotka pelaa mielellä. Usein alku on hankalin terveellisiin elämäntapoihin siirtyessä ja erilaiset muutokset rutiineissa - mutta jos löytää kaavan syödä siihen voi aina palata. 

Vierailija
44/51 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut päivän jakamiseen ruoka-aikoihin jota noudatan enkä napostele välissä

Siis ihan autistisesti pitää seurata sellaista ruokakaavaa vaikken laske kaloreita.  Tämä järjestelmällisyys on ainut millä pystyn pitämään painon kurissa. Kerran päivään on mahdutettu joku herkku joka voi olla myös terveellinen esim itse tehtyä banaanileipää, tummaa suklaata jne.

Kun kerran olin työkyvyttömänä painonhallinta onnistui leikiten, toista se on kiireessä.

Kannattaa miettiä sitä oman kehon ravitsemista mahdollisimman ravintoainetiheällä ruoalla ja unohtaa kaiken maailman pätkäpaastot.

Kun on stressaantunut kalorivaje tuntuu tosi paskalta. Lähes ahdistavalta ja siksi laihtuminen on hankalaa. Uskon taustalla olevan fysiologisten syiden - stressissä keho ei halua jotenkin olla kalorivajeessa.

Ja ymmärrän täysin stressisyömisen. Olen täysin nääntynyt yliopiston kanssa ja kun muuten elämä kuluttaa herkuista tulee sellainen houkutus jaksaa. Ne antaa sellaisen energiapiikin. Hiljalleen tosin tämä alkaa tuntua tuhoavalta tämä verensokerien heittelyn vuoristorata.

Vierailija
45/51 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP! Kuulostaa siltä, että todella olet tehnyt kaiken mahdollisen omassa voimassasi tämän ongelman selättämiseksi. Been there, done that.

Tässä tulee villi kortti: rukoile apua Jumalalta. Pyydä, että Jeesus Kristus ottaa sun elämäsi haltuun. Tapahtukoon Jumalan tahto. 🙏🏼

Kun sulle tulee näitä ahmimiseen liittyviä ajatuksia ja himoja, julista Jeesuksen Kristuksen veren suojaa näiden ajatusten ylle. Suosittelen myös hakeutumaan terveen kristillisen seurakunnan yhteyteen, jossa sun puolesta rukoillaan. Suosittelen ortodoksista kirkkoa. Siellä on tasapainoinen meininki, eikä turhaa hihhulointia.

Lupaan tänään rukoilla puolestasi AP. Toivottavasti et pahastu siitä, että tarjoan Jeesusta ongelmiisi. Entisenä ateistina tiedän, että se voi tuntua turhalta ja jopa loukkaavalta. Olen kuitenkin itse saanut henkilökohtaisesti kokea, miten Jumala on muuttanut mun koko elämäni sen jälkeen, kun otin askeleen kohti häntä. Vaikken häneen silloin uskonutkaan.

Sinä olet tärkeä ja rakas Jumalalle. Hän on luonut sinut kuvakseen. Apu voi tulla monella tavalla. Ehkä paranet kuin taikaiskusta, ehkä saat rahallisen avustuksen terapiaan tai lääkkeeseen. Pidä mieli avoimena ja usko, että Jumalan tahto sinun elämällesi on hyvä. 🙏🏼

Vierailija
46/51 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosöljy ei ole terveellistä

Vierailija
47/51 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on hirmuisen epäterveellistä!  Kokeile hypnoosia tai akupunktiota.  

Vierailija
48/51 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap ja kanssakärsijät! 

Luulen että neuroepätyypillisyys tuo lisähaastetta ahmimisen suhteen; olen itse tästä kärsivä myös, eikä kukaan ns. normaali tunnu ymmärtävän miltä älyttömän voimakkaat tunnereaktiot ja aistikokemukset ruokaan tuntuu. 

Oma vinkkini on, että kysy mielialalääkitystä. Se auttoi itseni pois ahmimisesta, kun ruoanhimo katosi. SSRI ei riitä kaikille, etenkin neuroepätyypilliset voivat hyötyä enemmän SNRI-lääkkeistä. Lääkärilta voi pyytää painoneutraalia vaihtoehtoa kokeiluun, ja voi viedä pitkäänkin, että sopiva lääke löytyy. 

Vierailija
49/51 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan ne ohjeet jotka oikeasti osaava sh-ravitsemusterapeutti minulle antoi. Suhtaudu ahmimishäiriön hoitoon sairauden hoitona saat ravitsemushoitoa sairauteesi. Varsinkin alkuun pitää syödä paljon ja usein. Syö aamupala aina ja poikkeuksetta tunnin sisään heräämisestä. Sitten välipala parin tunnin päästä. Siitä parin tunnin päästä lounas. Iltaa kohden ateriaväli voi olla kolme tuntia, mutta syö kolmen tunnin välein siihen saakka kun menet nukkumaan. Ihan tavallista ruokaa, älä laske kaloreita, hiilareita tai mitään muutakaan. Aamupalalla vaikka leipäviipale päällisineen, keitetty kananmuna ja lautasellinen puuroa ja mehukeittoa, välipalaksi jugurtti, lounaaksi kalakeitto ja leipä, välipalaksi pari hedelmää, illalliseksi makaronilaatikkoa ja salaattia, iltapalaksi rahka ja muki teetä. Mitä nyt tykkäätkin syödä. Ja ihan ehdottomasti joka päivä jälkiruoka illallisen jälkeen, oli se sitten vanukas tai suklaapatukka tai pieni pulla tai koura

Tämä tässä näin. Ahmiminen on kerrytettyä nälkää (joka ei siis lähde yhdellä ahminnalla mihinkään). Syömisestä pitää tehdä normaalia, täyttävää ja säännöllistä, eli ei kaloreiden, pisteiden, hiilareiden, grammojen yms. laskemista. Ja tuo minusta tärkein pointti, että ruokaa runsaasti aamulla. Silloin ihmisellä on suurin tarve energialle ja aivotkin pelaa ja pystyy oikeasti tekemään kunnollisia päätöksiä ja panostaa siihen säännölliseen ja riittävään syömiseen. 

Vierailija
50/51 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä terveyttä lääkäristä ja lääkkeistä tule koskaan löytämään.

Pikku hiljaa ruokavalio kohti luonnonmukaista, kasvispainotteista, sokerit pois, jne. Voit syödä vaikka 5 kiloa porkkanaa per päivä etkä siihen kuole. Ahmiminen ei siis ole se ongelma, vaan se mitä ahmit.

Vierailija
51/51 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sinun kanssa samassa tilanteessa ja voin tuntea tuskasi. Ahmimishäiriö on todellakin koko elämään todella paljon vaikuttava ongelma. 

Minä kamppailin 15 vuotta ahmintahäiriön kanssa ja kokeilin lukuisia erilaisia ruokavalioita, ruokarytmejä, kalorien laskemista, intuitiivista syömistä jne. Turhauduin ja tuskastuin kun pienen painonpudotuksen jälkeen paino aina nousi. Pituutta minulla on 160cm ja painoa oli enimmillään yli 105 kg, vaikka olen aina rakastanut urheilua ja olenkin liikkunut aktiivisesti. Mietin jatkuvasti että mikä minussa on vikana kun on niin mahdotonta lopettaa syöminen. Tajusin myös etten koskaan tuntenut kylläisyyttä.

Lopulta menin lääkärille ja pyyin lääkeapua. Sain valita Ozempicin ja Rybelsus (samaa semaglutidia mutta vain tablettimuodossa) ja valitsin Rybelsuksen. Ensimmäiset kolme kuukautta eroa en juurikaan huomannut, kun lääkeannokset olivat pienemmät, mutta sen jälkeen elämä on mullistunut aivat täysin. Sivuvaikutuksia oli myös alkuun ensimmäiset kolme kuukautta ja se oli sitä pahoinvointia. Nyt ei enää sivuvuaikutuksia ole ja vaikka olisikin, ovat positiiviset vaikutukset silti helposti niin merkittävät. En enää ajattele ruokaa jatkuvasti, tunnen nälkää ja kylläisyyttä, kykenen lopettamaan syömisen kun olen täynnä. Voin henkisesti paremmin ja painokin putoaa. Hintaa tälle lääkkeelle tulee n. 120e kuukaudessa, mutta pahimpina ahmimisaikoina ruokaan saattoi mennä enimmillään 700e yhden kuukauden aikana. Vähentynyt syöminen siis ehdottomasti "kattaa" osan näistä kuluista. Ainoa mitä kadun etten aloittanut aiemmin.

Neuvon siis että anna sille Ozempicille mahdollisuus. Se on lopulta pieni hinta niin paljon paremmasta elämästä.