Kysymyksiä tohtorikoulutuksesta
Kuinka hyvä tutkimussuunnitelman on oltava, jotta pääsee jatko-opiskelijaksi? Kauanko käytit aikaa sen tekemiseen? Lähetitkö tutkimussuunnitelman myös tulevalle ohjaajallesi jo silloin kun tiedustelit ohjauksesta sähköpostitse?
Kiitos
Kommentit (5)
Entä antaako se huonon vaikutelman, mikäli esittelen ohjaajalle kaksi aihetta, ja kysyn hänen mielipidettään asiaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Entä antaako se huonon vaikutelman, mikäli esittelen ohjaajalle kaksi aihetta, ja kysyn hänen mielipidettään asiaan?
Ap
Ei anna, päinvastoin hyvän kuvan antaa, kun osaat pohdiskella asioita eri näkökulmista. Nyt ottamaan yhteyttä potentiaaliseen ohjaajaan.
Mulla professori kysyi mun halua lähteä jatkokoulutettavaksi ja laadin tutkimussuunnitelman ja hän kommentoi sitä. Tein muokkauksia sen perusteella.
Hain myös toiseen yliopistoon ja otin professoriin siellä yhteyttä, mutta siitä ei tullut mitään, koska siinä vaiheessa mun gradu ei ollut vielä valmis ja hän ei tiennyt millaisen ohjattavan olisi saanut. Eli tällä kokemuksella, professorin tunteminen on aika tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla professori kysyi mun halua lähteä jatkokoulutettavaksi ja laadin tutkimussuunnitelman ja hän kommentoi sitä. Tein muokkauksia sen perusteella.
Hain myös toiseen yliopistoon ja otin professoriin siellä yhteyttä, mutta siitä ei tullut mitään, koska siinä vaiheessa mun gradu ei ollut vielä valmis ja hän ei tiennyt millaisen ohjattavan olisi saanut. Eli tällä kokemuksella, professorin tunteminen on aika tärkeää.
Toisin sanoen haitko professorin muokkaamalla hakemuksella myös muualle? Ja gradu oli vielä kesken.
Kaikki eivät saa etukäteen apua. Varmaan osin tuurista kiinni.
Olin haastattelussa jatko-opiskelijan paikkaan tutkimusyksikköön valmiin graduni jälkeen. Linkedinin perusteella samassa yksikössä gradunsa aikaan harjoittelussa ollut sai paikan.
Varmaan helpompi hakea jatko-opinto-oikeutta kun kertoo että voi tehdä tutkimusta osana yksikköä. Samassa paikassa joka auttoi myös gradun kanssa
Lienee syytä kysyä siltä potentiaaliselta ohjaajaltasi, kuinka laaja tai tarkka tutkimussuunnitelman tulee olla hakuvaiheessa