Kyllä se tässä keski-ikäisenä usein mietityttää että mitä lisäarvoa kumppanin kanssa asuminen tuo
Kertokaa omia näkökantojanne! Miksi kannattaa asua yhdessä?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Nainen hoitaa ruuan, pyykit ja siivouksen.
Mies pihatyöt, auton ja remontit.
Harva kai osaa nykyautoja huoltaa. Ja usein se puutarhakin on enemmän naisen vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Raha on oikeastaan ainoa syy. En mä muuta keksi.
Mutta jos olisi rahapula, niin itse kyllä muuttaisin mieluummin naiskommuuniin kuin sekakommuuniin tai pahempaa, avoliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asuen saa lisäarvoa. On laskettu, että molemma saavaat saman elintason noin 15% halvemmalla kuin yksin asuen.
Vaan pakkohan ei ole, jos ei mieluisaa kumppania löydy tai on muuten vain omaa rauhaa rakastava.
Olen ihan empiirisesti todennut, että pihinä ihmisenä minun on halvempaa asua yksin. En mistään ole löytänyt miestä, joka suostuisi yhtä niukkaan elämäntyyliin kuin minä. Poikkeuksetta homma menee niin, että mies päätyy rahoittamaan osan elämisestään minun rahoistani.
Ei parisuhteessa ole yhdessä asuessakaan pakko elää yhteistaloudessa. Molemmat voivat edelleen maksaa omat kulunsa. Laskut puoliksi ja kauppalaskut voidaan tasata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen tekee ruuat ja muut kotihommat, onhan se ihan mukavaa.
Jos ei tee?
Niin sitten mies luiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Paska diili, sillä en tarvitse autoa. Mihin menisin? Kaikki mitä tarvitsen, on saatavillani. Kerran vuodessa jos haluaa jonnekin mustikkametsään ajaa niin sama mennä bussilla tai vaikka taksilla, herra isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva kai osaa nykyautoja huoltaa. Ja usein se puutarhakin on enemmän naisen vastuulla.
No se oli vaan semmoinen 1800-luvulle jämähtäneen sovinistisimon näkemys. Simo on sinkkumarkkinoilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asuen saa lisäarvoa. On laskettu, että molemma saavaat saman elintason noin 15% halvemmalla kuin yksin asuen.
Vaan pakkohan ei ole, jos ei mieluisaa kumppania löydy tai on muuten vain omaa rauhaa rakastava.
Olen ihan empiirisesti todennut, että pihinä ihmisenä minun on halvempaa asua yksin. En mistään ole löytänyt miestä, joka suostuisi yhtä niukkaan elämäntyyliin kuin minä. Poikkeuksetta homma menee niin, että mies päätyy rahoittamaan osan elämisestään minun rahoistani.
Ei parisuhteessa ole yhdessä asuessakaan pakko elää yhteistaloudessa. Molemmat voivat edelleen maksaa omat kulunsa. Laskut puoliksi ja kauppalaskut voidaan tasata.
Miehet voivat harrastaa näitä 50/50 kämppiksyyksiä keskenään.
Elämä ilman ukkoani olisi kauhea ajatuskin. Hoitaa useimmat hommat, ostokset ja rakentaa lisää terasseja pihaan. Lisäksi kiltti eläimille ja lapsille. Muitakin erikoisominaisuuksia on. Mulla kävi tuuri silloin aikoinaan, tuli katsottua perhe- ja koti-ihminen. Tosin kyllä jo alussa arvasin, että näin käy, kun heti vei roskapussia.
Vierailija kirjoitti:
Osa miehistä haluaa palvelusväkeä, ettei itse tarvitsisi. Eläkeiässä sitten kiire loppuu eikä ihan yhtä kiivaasti sitä kodinkonetta etsitä. Naisille ja omatoimisille miehille
uskollinen suhde 😂🤣😅🤪😄
erillään asuen on ihan hyvä järjestely keski-iässä, kun ei ole tarkoitus tehdä lapsia.
Yhdessä asumisesta ei mitään iloa. Riittää että seksiä on, vaikka eriasunnoissa asuttais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se oli vaan semmoinen 1800-luvulle jämähtäneen sovinistisimon näkemys. Simo on sinkkumarkkinoilla!
Oliko 1800-luvulla autoja taviksillakin?
Vierailija kirjoitti:
Elämä ilman ukkoani olisi kauhea ajatuskin. Hoitaa useimmat hommat, ostokset ja rakentaa lisää terasseja pihaan. Lisäksi kiltti eläimille ja lapsille. Muitakin erikoisominaisuuksia on. Mulla kävi tuuri silloin aikoinaan, tuli katsottua perhe- ja koti-ihminen. Tosin kyllä jo alussa arvasin, että näin käy, kun heti vei roskapussia.
Jotkut naiset eivät tiedä, että tällaisia miehiä on oikeasti olemassa (1:100).
T. Kokemusasiantuntija
Riippuu täysin kemioista. Joskus se parantaa elämänlaatua. Joskus se huonontaa sitä. Asiaan vaikuttaa myös oma elämäntyyli. Jos et luontaisesti harrasta sosiaalista elämää niin mielenterveydelle on parempi että on edes joku ihminen läsnä.
Voi paneskella kun siltä tuntuu.
Olen nyt nelikymppisenä alkanut etsimään puolisoa eron jälkeen. Muutamia seurustelusuhteita takana.
Oon tullut siihen tulokseen että suhde ei ole "todellinen" jos ei asuta yhdessä. Sitoutuminen on vähäisempää, toinen ei ole niin läheinen ja tuttu, ei oikeasti olla elämänkumppaneita.
On tietysti paljon helpompi asua erillään, saa ns rusinat pullasta seurustelusta. Mutta sellainen suhde jossa oikeasti luottaisin toiseen (en tarkoita pettämistä vaan luottamusta että seisoo rinnalla) ja kokisin että olemme puolisot, se ei ole.
On vaan niin helppo irrottautua, jos ei saakaan vaan positiivista suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailma on siis miehille paha.
Tässä keski-iässä uudelleen pariutuneina makoillaa sohvalla ruuan päälle, mies teki ruuan, minä omenapiirakan joka paistuu uunissa. Katsellaan yhdessä MM kisoja, minä palstaan, mies hieroo hellästi jalkojani. Kohta lähdetään yhdessä sieneen, sitten saunaan ja nukkumaan. Huomenna minä herään aiemmin etätöihin, keitän miehelle kahvit kun hän herää, eläkkeellä oleva mies tekee lounaan ja huikkaa työhuoneeseen minut syömään.
Jutellaan kaikesta, tuetaan toisiamme, jaetaan sekä sisä- ettö ulkotyöt, hoivataan jos ja kun hoivaa tarvitsee. Kumpikin eronnut pitkistä liitoista, arvostetaan tällaista harmonista yhdessäoloa ja ollaan valmiit tekemään töitä sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Monesti miehille plussa, naisille miinus.
Muuta sitten lähärin palkalla sinne ihanaan 18 m2 yksiöön Itä-Pasilaan ja nauti 😆
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen tekee ruuat ja muut kotihommat, onhan se ihan mukavaa.
No tämä! Voi hyvänen aika. Ei ole ihme, että toinen lähtee huushollista.
Mutta miksi toinen tekisi kaiken yksin? Ja miksi se, joka joutuisi tekemään kaiken yksin, jäisi asumaan sen hyväksikäyttäjänsä kanssa?