Ovatko autojen kaistavahdit laittomia?
Minun autoni kaistavahti kehoittaa ajamaan keskellä kaistaa.
Tieliikennelaissa kuitenkin sanotaan näin:
"Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo ole ajamiseen puuttunut edes leveäkaistatiellä. Joskus vähän korjaa, mutta vain vähän, jos ajaa ihan reunaviivan tuntumassa.
Totta! T: Antti
Vierailija kirjoitti:
Saisi polttomoottoriromut jo kieltää kokonaan niin saisi liikenteen sujumaan kun ei kestäisi se liikennevaloista lähteminen enää niin raivostuttavan kauan.
Ei se vika ole polttomoottorissa vaan manuaalivaihteistossa.
Vierailija kirjoitti:
Saisi polttomoottoriromut jo kieltää kokonaan niin saisi liikenteen sujumaan kun ei kestäisi se liikennevaloista lähteminen enää niin raivostuttavan kauan.
Patteri autoille vois kätköistä samat verot kuin muillakin. Loppuisi se mittarilla hidastelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin kaistavahdin pois käytöstä heti kun se ensimmäisen kerran puuttui ajamiseeni. En tarvitse, tapana on ajaa hereillä.
Oletko niitä, jotka ottavat myös esim. ABS:n pois päältä, koska haluavat "ajaa itse" ?
En. Oletko muissakin asioissa yhtä yksinkertainen?
Kaistavahti todennäköisesti pelastaa joka päivä lukemattomia henkiä kun 50% autoilijoista keskittyy puhelimeensa autolla ajamisen sijaan.
Eli olet.
Onko nämä nykyautot tehty Vammaisille. Pikkulapsille vai Nörteille. En tiedä...
Mulla kaistavahti ohjaa vain, jos olen aivan kiinni viivassa. Itse tykkään käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kaistavahti ohjaa vain, jos olen aivan kiinni viivassa. Itse tykkään käyttää.
Škoda Scalassa se toimii juurikin noin. T: Antti Laine
kohta valitaan kun kaista vahti autot jyrää urat nasta renkailla kun kaista vahti ajattaa kaikki samassa kohdassa tietä
Siihen ei pidä luottaa mutta kyllä se ajamista keventää.
Itse huomaan sen (Toyota) aiheuttavan pientä mutkittelua, itse ajan suorempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin muka kehoittaa? Kyllä Škodalla pääsee ajamaan tien oikeaa reunaa.
T: Antti Laine
Minulla VW sanoo "aja keskellä kaistaa" jos se joutuu korjaamaan.
Se lienee vanhempi malli. Škoda on vm 2024 ja siinä on aktiivinen kaistavahti.
Täh? Miten kaistavahti voi olla ei-aktiivinen? Passiivinen kaistavahti...mikä se on? Autoni on vuodelta 2021.
Varoittaa vaan ei ohjaa. Yleensä saa valikoista säädettyä. Mazda antaa ajaa oikealla, huomauttaa vasta kun on viivan päällä.
Täh? Miten kaistavahti voi olla ei-aktiivinen? Passiivinen kaistavahti...mikä se on? Autoni on vuodelta 2021.