Ovatko autojen kaistavahdit laittomia?
Minun autoni kaistavahti kehoittaa ajamaan keskellä kaistaa.
Tieliikennelaissa kuitenkin sanotaan näin:
"Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin kaistavahdin pois käytöstä heti kun se ensimmäisen kerran puuttui ajamiseeni. En tarvitse, tapana on ajaa hereillä.
Oletko niitä, jotka ottavat myös esim. ABS:n pois päältä, koska haluavat "ajaa itse" ?
Fiksussa autossani saa valita, mitä otetaan pois käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin kaistavahdin pois käytöstä heti kun se ensimmäisen kerran puuttui ajamiseeni. En tarvitse, tapana on ajaa hereillä.
Oletko niitä, jotka ottavat myös esim. ABS:n pois päältä, koska haluavat "ajaa itse" ?
Fiksussa autossani saa valita, mitä otetaan pois käytöstä.
EU on suuressa viisaudessaan päättänyt, että parantaa turvallisuutta, kun ominaisuudet kytkeytyvät joka kerta käynnistäessä uudestaan päälle. Kuka lie lobannut, varmasti eivät ainakaan autonvalmistajat itse. Onneksi tosiaan on epävirallisia tahoja, joiden työkaluilla paria heksalukua muuttamalla ominaisuudet saa kytkettyä auton ohjelmistosta pysyvästi pois.
Missä autossa kaistavahti ottaa kantaa missä kohdin kaistaa tulee ajaa? Itsellä Hyundai vain varoittaa, jos meinaan ajaa pois kaistalta.
En uskaltaisi antaa auton itse ajaa. Todella vaarallista touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään kommentti ei vastannut itse kysymykseen. Kaistavahdit (ainakin VW:llä) opastavat ajamaan "keskellä kaistaa" vaikka lain mukaan pitää ajaa mahdollisimman oikealla.
Volkkari ja monet suositut saksalaiset merkit ovat onneksi sellaisia, mistä ominaisuuden saa lähes aina helposti koodattua pois. Kiasta, Hyundaista tai Teslasta en menisi takuuseen, mutta netistä varmaan löytyy infoa.
2018 Hyundaista ainakin sai suoraan omasta napistaan kokonaan pois päältä.
Ystäväni eläisi, jos eräällä autoilijalla olisi ollut kaistavahti käytössä. Onnettomuuspaikka on kokeiltu useammalla eri autolla, jossa on kaistavahti ja kaikki pysyivät ajoradan puolella. No tämä kyseinen autoilija oli pihistellyt autohankinnan kanssa ja nyt sitten rankka syyte tulossa ja traumaattinen onnettomuus takaraivossa. Kannattiko?
Kaistavahti on kätevä.
T:Bemarikuski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Oletko muissakin asioissa yhtä yksinkertainen?
Kaistavahti todennäköisesti pelastaa joka päivä lukemattomia henkiä kun 50% autoilijoista keskittyy puhelimeensa autolla ajamisen sijaan.
Bör man då bota sjukdomen (pällin bakom ratten) eller symtomen (vinglande bilar)?
Ai, aika monesti se liikennevaloista hitaasti lähtevä on joku Tesla.