Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opiskelijoilta vietiin taas tukea pois, kun yleinen asumistuki loppui heiltä ja tilalle tuli asumislisä?? Ihan sairasta touhua.

Vierailija
14.09.2025 |

Mielipiteitä?

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska hallitus haluaa viedä kaikkein köyhimmiltä ja antaa lisää niille joilla jo on. 

Joo opiskelijoilla on rahaa ainakin Turussa. Haalarijengi jo tiistaina biletti kaupungilla, ri rahahuolet pana!

Vierailija
142/153 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija voi käydä töissä, kerätä pulloja ja muuttaa telttaan asumaan.

Niin voi tehdä työtönkin.

Jos  työtön tekee töitä 300 eurolla niin työmarkkinatuesta joka on 595 netto, leikataan 150 euroa pois. 

Väärin! Leikataan bruttotulosta eikä nettotulosta. Eli n. 800 eikä 595

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen politiikkaa: vain rikkaiden lapsille mahdollisuus kouluttautua.

Itse kouluttauduin köyhän perheen lapsena laman aikaan ysärilä. Opintolainaa otin ja maksoin sen takaisin.

Vierailija
144/153 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas approa kapakassa seuratessani näin, että opiskelijoilla on hyvin rahaa.

Vierailija
145/153 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri miehensä kanssa on maksanut kaikille kolmelle lapselleen vuokrat yliopistoajalta. Näin saa tehdä ihan verovapaasti, koska kyseessä on elinkustannus. Aikuiset lapset nostivat koko ajan asumistukea. Oikein?

Vierailija
146/153 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumislisää minäkin vain sain ysärillä. Enkä muuta odottanutkaan. Enkävalittanut vaan olin tyytyväinen, että sain jotain tukea.

Vierailija
147/153 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uli uli, laiskat paskat. Lainaa tai töihin jos ei muuten rahat riitä!

Tullaan sun firmaan töihin! 

Vierailija
148/153 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas approa kapakassa seuratessani näin, että opiskelijoilla on hyvin rahaa.

Ainakin naispuoliset varmaan pystyvät hyvin kustannuttamaan juomiset miehillä siellä baarissa. 

Vierailija
149/153 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilivat muutaman vuoden uutta ja palasivat vanhaan systeemiin, koska eivät osanneet ennakoida kuinka paljon rahaa tähän kokeiluun meni. Kyllä mä muistan kuinka kusessa rahojen kanssa opiskellessa olin ja mistään en saanu töitä.  

Ei taida ihan vastata vanhaa systeemiä, kun opintorahan ostovoima ei vastaa takavuosia. Vuokrat ja hinnat ovat reippaasti nousseet. Työllisyysmahdollisuudetkin samalla heikentyneet.

Lisäksi Sipilän hallitus leikkasi vastineeksi opintotukea samalla kun siirsivät heidät asumistuelle. Korkeakouluopiskelijan opintotuki oli tuolloin suurempi, jota asumistuki sitten kompensoi. Eli Orpo todellakin leikkaa opiskelijoilta ihan suoraan indeksijäädytysten lisäksi.

Vierailija
150/153 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tulleet ulkomaisetkin opiskelijat tarvitsevat rahaa. 

Siksi leikattiin. Ja näillä ulkkisopiskelijoilla on perheetkin mukana. Ja se vasta maksaakin Suomen valtiolle. Eli leikkauslinja varmasti laajenee taas ensi vuonna. 

Vierailija
151/153 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus on sairas.

Leikkaavat köyhimmiltä 

Rikkailla ei ole mistä leikata.

Vierailija
152/153 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilivat muutaman vuoden uutta ja palasivat vanhaan systeemiin, koska eivät osanneet ennakoida kuinka paljon rahaa tähän kokeiluun meni. Kyllä mä muistan kuinka kusessa rahojen kanssa opiskellessa olin ja mistään en saanu töitä.  

Minäkin muistan, ettei ollut varaa asua yksiössä. Ei missään vaiheessa.  

Olen asunut soluissa ja kaiken maailman jaetuissa kämpissä sekä myös opiskelijayksiöissä, eivätkä ne hinnat ole eronneet juurikaan keskenään jos ovat kaikki opiskelija-asuntoja. Useamman kerran etsin halvinta ja totesin että en säästäisi mitään muuttamalla yhteisasumiseen, olisi vain isommat yhteiset tilat sen pelkän pikkuyksiön sijasta.

Ongelma on kun niitä opiskelija-asuntoja ei riitä läheskään kaikille ja jossain on pakko asua. Saatavuusongelman vuoksi olin joskus

Näin se menee. Eri asia olisi, jos sillä saakelin soluasumisella oikeasti säästäisi kunnolla mutta kun ei se niin mene. Eikä välttämättä silloinkaan, vaikka yrittäisi yksityiseltä jengillä vuokrata omaa solua. Bongasin omasta kaupungistani ihan vasta ilmoituksen, jossa haluttiin vuokrata asuntoa potentiaaliseksi soluksi kolmelle hengelle, että kirjoitetaan kaikille omat vuokrasopparit jne. En muista tarkkaa hintaa, mutta oli se vähintään reilut 300e henkilö. Noh, näin saman asunnon vuokrausilmoituksen toisella sivustolla ilman mainintaa mahdollisesta soluvuokraamisesta. Yllättäen kokonaishinta olikin semmoiset pari sataa euroa vähemmän! Eli rahastetaanpas sitten opiskelijoilla isommat vuokramassit, mitä vaikka perheeltä rahastaisi. Ja kyllä kyllä, ymmärrän että vuokraamisen riskitkin kasvavat samalla vuokranantajalle mitä enemmän porukkaa taloon tulee, jotka eivät ole perhettä keskenään. Mutta pointti onkin ettei se yhteisasuminen automaattisesti ole opiskelijalle rahallisesti mikään helpotus.

Vierailija
153/153 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hallitus haluaa viedä kaikkein köyhimmiltä ja antaa lisää niille joilla jo on. 

Joo opiskelijoilla on rahaa ainakin Turussa. Haalarijengi jo tiistaina biletti kaupungilla, ri rahahuolet pana!

Ei ole käynyt mielessä, että ne on varmaan niitä eliittiopiskelijoita? Köyhät murjottaa kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi