Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi opiskelijoilta vietiin taas tukea pois, kun yleinen asumistuki loppui heiltä ja tilalle tuli asumislisä?? Ihan sairasta touhua.

Vierailija
14.09.2025 |

Mielipiteitä?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalta vietiin mutta osa saa lisää. Asumislisää saa vaikka avopuoliso kävisi palkkatyössä. Mielestäni hyvä, niin ei tarvi opiskelijan olla vuokran maksun suhteen työssäkäyvän poika- tai tyttöystävän elätettävänä.

Itse en ole opiskelija eikä ole opiskelevaa puolisoakaan niin minuun ei henkilökohtaisesti vaikuta 

Vierailija
2/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veti kyllä opiskelijan budjetin tiukalle.

Opintotuki +asumislisä ei enää opiskelukuukausinakaan riitä 500 euron vuokraan edes. Bussilippu koululle on 60 € ja nousi tänä vuonna kympillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki +asumislisä ei enää opiskelukuukausinakaan riitä 500 euron vuokraan edes. Bussilippu koululle on 60 € ja nousi tänä vuonna kympillä.

Voi kyynel 😢

Vierailija
4/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat lapset on opiskelijoita. Toinen asuu isän omistamassa asunnossa ja toinen on avoliitossa. Vain toisella riittää töitä.

Vierailija
5/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hallitus haluaa viedä kaikkein köyhimmiltä ja antaa lisää niille joilla jo on. 

Vierailija
6/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilivat muutaman vuoden uutta ja palasivat vanhaan systeemiin, koska eivät osanneet ennakoida kuinka paljon rahaa tähän kokeiluun meni. Kyllä mä muistan kuinka kusessa rahojen kanssa opiskellessa olin ja mistään en saanu töitä.  

Vierailija
7/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen politiikkaa: vain rikkaiden lapsille mahdollisuus kouluttautua.

Vierailija
8/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun pitää katsos maksaa ma mu tus.

Vierailija
9/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilivat muutaman vuoden uutta ja palasivat vanhaan systeemiin, koska eivät osanneet ennakoida kuinka paljon rahaa tähän kokeiluun meni. Kyllä mä muistan kuinka kusessa rahojen kanssa opiskellessa olin ja mistään en saanu töitä.  

Ei taida ihan vastata vanhaa systeemiä, kun opintorahan ostovoima ei vastaa takavuosia. Vuokrat ja hinnat ovat reippaasti nousseet. Työllisyysmahdollisuudetkin samalla heikentyneet.

Vierailija
10/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel 😢

Voi kyynel tosiaan. Itse opiskelin 1990-luvulla, asuin solukämpässä, sain pienen asumislisän ja opintotuen. 

Opiskelijalla ei pidä olla oikeutta asumistukeen.

Vierailija
11/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yleinen asumistuki opiskelijoille oli vain vajaan vuosikymmenen voimassa. Mutta asumislisä on mielestäni parempi kuin edellisellä vuosikymmenellä. Opiskelijat pärjäisi jos olisi töitä, toisaalta pitää muistaa, että opintotukikuukausien kanssa ei voi slurbailla kuten edellisillä vuosikymmenillä eli on taottava ne 5 op muuten kela perii ne takaisin.

Vierailija
12/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalta vietiin mutta osa saa lisää. Asumislisää saa vaikka avopuoliso kävisi palkkatyössä. Mielestäni hyvä, niin ei tarvi opiskelijan olla vuokran maksun suhteen työssäkäyvän poika- tai tyttöystävän elätettävänä.

Itse en ole opiskelija eikä ole opiskelevaa puolisoakaan niin minuun ei henkilökohtaisesti vaikuta 

Asumislisää saa vain opiskelukuukausilta. 

Vierailija
13/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija, joka asuu vanhemman omistamassa asunnossa saa elokuusta alkaen asumislisää vain 83 euroa kuukaudessa ja asumislisää saa vain opiskelukuukausilta.

https://yle.fi/a/74-20168244

Vierailija
14/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko opiskella.

On siis ihmeellistä että jaksatte valittaa. Jos rahasta on puutetta, tehkää kuten moni muukin työelämässä: yhdistää opiskelun ja työn, opiskelu ob pääasiassa etänä ja välillä lähiopiskelua, ei tarvetta teille.

Vierailija
15/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sieltä opiskelijoiltakin vähän ottaa. Enää ei kelpaa kimppakämpässä vaan pitää olla yksiö tai kaksio lähellä keskustaa. Rahaa ei opiskelija paljonntarvitse kun voi päivällä syödä herroiksi melkein ilmaiseksi. ( kokeilin tätä vähän aikaa sitten)

Vierailija
16/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yliopiston lähellä kaksio, jota on vuokrattu soluasuntona opiskelijoille. Kummallekin vuokraajalle oma vuokrasopimus omaan huoneeseen. Vuokra oli noin 270 €/kk/opiskelija.

Kun tuo edellinen asumistuen muutos tuli opiskelijat muuttivat yksiöihin (vuokrat alueella n. 600-800 €/kk).

Nyt asunto on perheen oman opiskelijan käytössä.

Vierailija
17/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen asuttiin soluissa, koska sitä tukea sai niin vähän. Nykyään se ei ole vaihtoehto. Soluja ei enää ole. 

Vierailija
18/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumislisää saa vain opiskelukuukausilta. 

Toimeentulotukea saa muilta. 

Vierailija
19/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi varmaan muutetaan opintorahakin lainaksi.

Vierailija
20/61 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VM Orpo nosti aikoinaan yleisen asumislisän opiskelijoille ja nyt PM Orpo muutti sen takaisin. Sellainen kallis kokeilu.