Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä omakotitaloissa asuvilla oma mattoteline? Hakkaatteko mattoja siinä?

Vierailija
14.09.2025 |

Kukaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä mattojani hakkaisin? En ole hakannut koskaan noin 45 vuoden aikana mitä olen mattoja omistanut enkä aio koskaan hakata.

Vierailija
2/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä vielä oli, minulla ei. Mattojen tamppaaminen loppui joskus 90-luvun loppupuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on. Lisäksi pitkät pyykkinarut joissa kesällä kuivatan pyykit. En "hakkaa" mattoja, mutta tuuletan, harjaan ja joskus tamppaankin. Jotain pyykkitelineitä sisällä en voi sietää. Talvella sitten kuivausrumpu kun on ulkona kosteaa. 

Vierailija
4/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidillä vielä oli, minulla ei. Mattojen tamppaaminen loppui joskus 90-luvun loppupuolella.

Kenellä loppui kenellä ei. Ei se mikään yleissääntö ole missään.

5/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eioo, kun mulla eioo edes mattoja...

Vierailija
6/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että joku vuokraisi mattotelinettä vai miksi lisäsit tuon oman tuohon?

Vierailija
7/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ja enä juuri hakkaa. Mutta pyykkinaru on ja käytän sitä aika paljon.

Vierailija
8/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on haponkestävästä tehty pyykinkuivausteline jossa osa naruista on korvattu putkilla joilla kuivatan sekä painavat matot että sellaiset pyykit joihin en halua narun jättämää taitetta. Käytän sitä myös mattojen harjaus telineenä, en 'tamppaa'

Vierailija
9/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli joku metallista tehty teline, purin pois

Vierailija
10/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hakkaa, mutta tuuletin siinä joskus mattoja tai peittoja.

Vierailija
11/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Al yhteenveto:

Martat eivät suosittele mattojen tamppaamista, koska se on usein tehotonta ja voi vahingoittaa monia mattoja. Tampatessa pöly nousee vain pintaan ja matot sähköistyvät helposti, vetäen pölyn takaisin. Räsymattoja voi tamppaa, mutta monissa muissa matoissa, kuten keinokuituisissa nukkamatoissa, se vain kuluttaa materiaalia tarpeettomasti. Sen sijaan suositellaan mattojen huolellista imurointia tai ravistamista ennen pesua, ja joissakin tapauksissa myös pesemistä lumessa tai vedessä. 

Näin se on ollut jo vuosikymmeniä.

Vierailija
12/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikävä kyllä ole. Olisi edes yksi metallinen tanko, jota voisi käyttää. Mulla on vaan räsymattoja ja tamppaaminen irrottaa niistä pölyä ja roskaa kätevästi. Nyt olen vain viritellyt puisen seipää puiden väliin. Pitääkin alkaa katsoon, josko netistä löytyisi jotain...

Vierailija
13/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joo, tosin siinä hakataan vain akan persettä.

Tulee se hiuksista raahattua siihen telineelle, perse paljaaksi, viikkaus 90-asteen kulmaan alatasolle ja kädet sekä jalat nippusiteellä telineen alta yhteen, sitten mattopiiskalla pitkin persettä niin että naapuritalojen seinissä läiske käy. Persvärkki ja akan naama heloittaa punaisena kuin keitetty rapu, mutta on talossa rauhallista ja kälätysvapaata n. viikon verran, jonka jälkeen käsittelyn joutuu uusimaan : (

Harmittavan lyhyt tuo huoltoväli, olisi edes n. kuukauden välein, mutta on vissiin liikaa vaadittu....

Vierailija
14/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on haponkestävästä tehty pyykinkuivausteline jossa osa naruista on korvattu putkilla joilla kuivatan sekä painavat matot että sellaiset pyykit joihin en halua narun jättämää taitetta. Käytän sitä myös mattojen harjaus telineenä, en 'tamppaa'

Sama, nykyimurit ovat niin tehokkaita ettei millekään  tamppaamiselle ole tarvetta. Talvisin harjaan nukkamatot lumessa ja jätän kuivalla pakkaskelillä ulos raikastumaan, muut matot pestään kesäisin.

Vierailija
15/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikävä kyllä ole. Olisi edes yksi metallinen tanko, jota voisi käyttää. Mulla on vaan räsymattoja ja tamppaaminen irrottaa niistä pölyä ja roskaa kätevästi. Nyt olen vain viritellyt puisen seipää puiden väliin. Pitääkin alkaa katsoon, josko netistä löytyisi jotain...

onko puolisoa, joka tekisi sellaisen, romukaupasta putkea ja hetkessä hitsattu kasaan, siinä voi kuivattaa matot ilman narujen venyttämiä taitteita 

Vierailija
16/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli joku metallista tehty teline, purin pois

On sulla vahvat leuat ja kestävät hampaat!

Vierailija
17/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile sellaista laitetta kuin imuri 

Vierailija
18/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään saa hakata, ei edes mattoja

Vierailija
19/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta koskaan en ole mattoja hakannut.

Venekuomua kuivaillut, joulukuusen vartta lyhentänyt yms.

Vierailija
20/23 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joo, tosin siinä hakataan vain akan persettä.

Tulee se hiuksista raahattua siihen telineelle, perse paljaaksi, viikkaus 90-asteen kulmaan alatasolle ja kädet sekä jalat nippusiteellä telineen alta yhteen, sitten mattopiiskalla pitkin persettä niin että naapuritalojen seinissä läiske käy. Persvärkki ja akan naama heloittaa punaisena kuin keitetty rapu, mutta on talossa rauhallista ja kälätysvapaata n. viikon verran, jonka jälkeen käsittelyn joutuu uusimaan : (

Harmittavan lyhyt tuo huoltoväli, olisi edes n. kuukauden välein, mutta on vissiin liikaa vaadittu....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi