Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkipuistossa: Äiti kato nyt, minä lasken mäen, kun et oo nyt puhelimella

Vierailija
14.09.2025 |

Surullista :(   toki hyvä että äiti on saanut raahattua lapsen ja itsensä leikkipuistoon edes

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihan kaikkia asiat hoidetaan puhelimen kautta verkossa. Yritäpä varata lääkäriaikaa, uusia reseptiä, hoitaa pankki- ja vakuutusasioita, uusia kirjaston lainoja, ostaa bussi- tai junalippua, lukea tenttikirjaa, katsoa päivän uutisia. Kaikki on netissä. 

Lapsen kannalta on ihan sama lukeeko äiti sanomalehteä vai verkkolehteä tai juoruuko hän tuttavansa kanssa kasvotusten vai puhelimessa. Lankapuhelinaikaan äidit eivät vaivautuneet edes leikkikentän reunalle istumaan, vaan lapset huutelivat kerrostalojen pihoilla, että "äiti tuu ikkunaan". Että se siitä kruunun kiillotuksesta. 

Ja tästä muistuikin mieleeni miten lasten kanssa meni aikaa istuen ja hyssytelle kun jonotettiin, pankkiin, kelaan, vakuutusyhtiöön ym. Hauskempaa Lapsilla on kun saavat leikkiä kun nämä hoituu puhelimella.

Vierailija
122/129 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se rasittavaa, kun koko ajan kakrua pitäisi katsoa. Kato, kato, kato.

On, toki neljää poikaa tuli vahdittua koko ajan, ei ollut kännykät kuin soittoa ja tekstiviestejä varten. Mutta yksi sukulaistyttö pilasi ns sukujoulun kun koko ajan piti kaikkien katsoa, siinä jäi sitten kaikki muut lapset unohduksiin kun tämä yks esitti miten osaa pyöriä. Joo oli viimeinen joulu sen sakin kanssa. Kyllä minunkin lapsilla tuli pahamieli kun yritti jonkun kanssa jutella ja tämä yks tuli väliin ja kaikki vaan sanoi että kun tämä väliin tulija on niin pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tällainen ohjaaja on? Onko jossain puistoissa sellaisia? Kyllä minä tiedän joka hetki mitä lapseni tekee kun olemme ulkona, vaikka vastaisinkin vaikka viestiin. Rauhoittukaa ja antakaa rauha jokaiselle hoitaa omat asiansa. Äitinä olo nykypäivänä tuntuu olevan aina väärin, teki mitä vain. 

On, esim kunnat järjestää ohjattua puistotoimintaan. 

Onko sinulla kokemuksellista vertailupohjaa mitä se äitinä olo oli ennen? 

Vierailija
124/129 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tällainen ohjaaja on? Onko jossain puistoissa sellaisia? Kyllä minä tiedän joka hetki mitä lapseni tekee kun olemme ulkona, vaikka vastaisinkin vaikka viestiin. Rauhoittukaa ja antakaa rauha jokaiselle hoitaa omat asiansa. Äitinä olo nykypäivänä tuntuu olevan aina väärin, teki mitä vain. 

Äiti-yhteisö on aina vaikuttanut ahdistavalta ja tuomitsevalta. Se on on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.

Vierailija
125/129 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon nykylapsi tarvitsee sitä äidin huomiota, yhteyttä, kehumista, ylistämistä, hellyyttä, aikaa, tuijottamista jne.

Nykyään lähes kaikki lapset hoidetaan kotona, vähintäin 1v, jotkut jopa 3v, perheissä 1-2 lasta, ettei edes huomiota jaeta, on lyhyet työpäivät ja pitkät vuosilomat ja arkipyhävapaat, on kotityötä helpottavat kodinkoneet, kaupat auki 24/7 JA kaupan hyllyt notkuvat eineksistä ja kertak.vaipoista. Ja jos äiti kännykällä, siitäkin syyllistetään. 

Koskaan aikaisemmin Suomen historiassa lapset eivät ole saaneet niin paljon aikaa,  jakamatonta huomiota, huolenpitoa, ihmisarvoa, jopa lakiin on kirjoitettu lapsen oikeudet ja edut ja ihmisarvo. Silti niin moni lapsi voi huonosti, psykiatriset osastot täyttyvät lapsipotilaista, lasten ja nuorten mielenterveys ongelmat yleisiä, paljon ahdistusta, itsetuhoisuutta jne. jne. 

Ennen lasten hoidoksi riitti, kun kaksi kertaa päivässä maalta tulleet 15v kotiapulaiset tai vanhat mummot huusi rappusilta, nyt lapset syömään, kun pihalla olivat oman  onnensa nojassa leikkivät lapset toistensa seurassa, jotka olivat oppineet kävelemään ja illalla huudettiin sisälle nukkumaan. Ei silloin ehditty pidetty yhteyttä lapseen tai tuijoteltu, kun perheessä saattoi olla 5-13 lasta, pyykin pesu saattoi kestää päivän ja ruoka kasvatettiin itse, vaatteet ommeltiin ja lapset kasvoivat siinä sivussa, keksivät oman leikkinsä ja käyttivät mielikuvitusta ja luovuutta, kun leikkikaluja ei ollut ja silti tolkun ihmisiä kasvoi.  Ja äidit saivat olla sen lukuhetkensä tai lepohetkensä ilman syyllisyyttä. 

Vierailija
126/129 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä lasta pitää koko ajan vahdata.

Paitsi turvallisessa leikkipuistossa, jossa on aidat. Silloin on ainoa hetki, kun voi hoitaa asioita tai pitää yhteyttä.

Itse puhuin puhelimessa puistossa ja rattaita työntäessä. Muulloin se oli vaikeaa. Laskut maksoin ja keittiöhommia tein öisin.

Lapsen on hyvä oppia, etteivät vanhemmat ole joka sekunti hänen hyysäreinään. Itsellä oli vähän liikaa tätä hyysäämistä kyllä.

Silti pitää katsoa sieltä puhelimesta, että lyökö oma kultsipuppeli pienempiä nyrkillä. Vinkkinä isukeille, joiden lapsoset löivät minun. Se on aika harvinaista, että isät puhelimella rai ilman mitenkään puuttuisivat, kun heidän lapsensa lyö muita (ehkä eivät edes huomaa). Äitien kanssa ei näitä sattunut, paitsi kerran Seikkiksessä joku alle 2 v. oli yksin purossa ja molemmat vanhemmat selkäpäin penkillä (kantiksia). Olin omaa lasta vahtimassa ja jouduin siinä näitten kiireisten kaksinhuoltajienkin lapsen hoitamaan. Heillä oli ehkä niitä liikaa ennestään.

Vierailija
127/129 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista tämä oikeasti on. Ihmiset katsovat vain puhelimia, jopa ruokapöydässä/ravintoloissa, kotona ja kaikista pahin IMETTÄESSÄ. Tajuaakohan moni, kuinka koukussa on luuriin? En usko. Itse haluaisin palata ei älypuhelimeen, mutta nuo äpit. Kaikkialle tarvitsee nykyään äpin... ihan järkyttävää. 

Minä katsoin telkkaa tai nettiä kun imetin. Yöllä vastasyntyneen kanssa meni tunti. Olisi pitänyt tuijottaa lasta tunti yöllä? Myöhemmin hän nukkui vieressä ja en edes ollut aina kunnolla hereillä kun hän söi. Olisiko pitänyt yöllä pimeässä tuijottaa häntä koko ajan? Miksi?

Jos menet lapsen kanssa elokuviin, niin tuijotathan lasta koko 1,5 tuntia etkä vain vilkuile yhtään valkokangasta? On se lapsi sellainen ihme.

Vierailija
128/129 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista huomata, samassa suhteessa kun  Suomessa äärioikeiston  (persujen)  kannatus on noussut, naisviha voimistunut ja ruma kielenkäyttö yleistynyt, tälläkin palstalla.

Eiköhän suurin osa vanhemmista ota "omaa aikaa", kun lapset leikkivät tyytyväisenä, oli se sitten kännykällä oloa, kirjan lukemista tai villasukan neulomista.

Miksi se olisi ongelma tässä  ajassa tai Suomessa?  

Vierailija
129/129 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti-yhteisö on aina vaikuttanut ahdistavalta ja tuomitsevalta. Se on on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.

Ehkä jotkut äidit tuomitsevat. Ehkä netissä. En ole itse hirveästi livenä törmännyt sellaisiin. Enemmän maalaisjärkisiin ja vertaistukea antaviin. Minulla ei ole edes kovin hankalia sukulaisia.

Kyllä ne ovat ammattilaiset ja täysin ulkopuoliset paremmintietäjät, jotka asettavat paineita vanhemmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan