Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin lukijapalstalla: Koli oli lapsiperheellemme pettymys.

Vierailija
13.09.2025 |

Voe herra isä. Ei ollut Kolilla tarjota muuta kuin luontoa.

Kommentit (845)

Vierailija
181/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, kun ei näitä kirkuvia lapsia tarvitse joka paikassa kuunnella. Pidetään erämaa etämaana. Leikkipuistot erikseen.

T, erämaan hiljaisuudesta ja maisemista nauttiva.

Vierailija
182/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein katsoa, minkälaisia ravintoloita siellä Kolilla on, kun ei sieltä kaupunkilainen kuulemma löydä kuin pjaskaa ruokaa, eikä lapsille sitäkään. Ai että miten hyvännäköiset ruokalistat on, ja ravintoloita on useampi. Tekisi melkein niiden ruokien perässä lähteä sinne.paremman näköiset ruokalistat kuin mitä täällä kehä 3 sisäpuolella näkee. On myös lastenannoksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 vuoden päästä tätä naista ei enää kiinnosta tämä asia kun omat lapset ovat kasvaneet aikuisiksi eivätkä laske liukumäkeä. Nyt pitää vaan saada keinu ja liukumäki, koska MINULLA on lapsi ja MINÄ olen Kolilla käymässä. Siitä tässä on oikeasti kyse.

Onko turismin käsite sinulle jotenkin vieras? Turismissa pyritään palvelemaan eri ihmisryhmiä. Leikkipuisto on ainoastaan hyödyksi turismille, kenellekään siitä ei ole haittaa.

Turismille se varmaan onkin hyödyksi, mutta aidosti en usko sen olevan hyödyksi lapsiperheillekään. Leikkipuistoja löytyy komeita muualtakin, ja huvipuistoja. Kolissa on uniikkia jokin muu. Oikeasti se ei ole kaikille sopiva matkailukohde, mutta oikea ratkaisu ei ole muuttaa se toisenlaiseksi.

Jos huipulla on hotelli, niin mikä uniikkiudesta menee rikki, jos vaikka sen parkkipaikasta lohkaisee pienen leikkipuiston? En ole käynyt alueella sitten lapsuuteni, joten kysyn täysin tyhmyyttäni.

Vierailija
184/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olimme Kolilla koronavuosina. Oli alla parinsadan tonnin matkailuauto, jolla kierreltiin. Käytiin Kolilla, kiivettiin ylös ja alas. Majoituttiin siinä alla leirintäalueella. Ikinä en ole surkeampaa paikkaa nähnyt. Oli varmaan rakennettu 60 -luvulla ja kertaakaan ei oltu korjattu. Pjolet vessoista ei toimi, lavuaarit tukossa. Sellaista se on Itä-Suomi, ylihintaista ryssälää. Ei tarvitse edes sanoa, että lapsillehan siellä ei ollt yhtään mitään. Visulahti lienee samassa kunnossa kuin se oli 80 -luvulla kun olin lapsi. Tuskin on rempattu mitenkään. 

Ettäpä pitikin sitten ottaa se halvin mahdollinen majoituspaikka, vaikka oma majoite oli mukana. Olisitte voineet etsiä jonkun muun vähän fiinimmän leirintäalueen, kyllä niitäkin lähialueilta löytyy. Sillä majoitteellanne olisitte voineet olla yön vaikka jossain metsässä, jos matkailuauton osarit vievät oman käyttöbudjetin liki nollille.

Vierailija
185/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 vuoden päästä tätä naista ei enää kiinnosta tämä asia kun omat lapset ovat kasvaneet aikuisiksi eivätkä laske liukumäkeä. Nyt pitää vaan saada keinu ja liukumäki, koska MINULLA on lapsi ja MINÄ olen Kolilla käymässä. Siitä tässä on oikeasti kyse.

Onko turismin käsite sinulle jotenkin vieras? Turismissa pyritään palvelemaan eri ihmisryhmiä. Leikkipuisto on ainoastaan hyödyksi turismille, kenellekään siitä ei ole haittaa.

Juurikin näin. Mulla ei ole lapsia, mutta ymmärrän aloittajan pointin, jossa huomioimalla erilaisia ihmisryhmiä, saadaan kaikki tyytyväisiksi ja jokaiselle jotain. Me matkustellaan Suomessa koiran kanssa, niin on ollut kiva, että jossain hotelleissa saa koiramaksua vastaan jotain ekstraa esim. tervetuliaispussin koiralle, kupit ja pyyhkeen käyttöön. Toki meillä on nämä kaikki omasta takaa, mutta kyse onkin nimenomaan palvelusta ja asiakkaan huomioimisesta, ihan samalla tavalla kuin siitä, että kaivataan jotain millä lapset huomioidaan. Ei niillä härpäkkeillä tarvitse koko aluetta pilata.

Vierailija
186/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Massaturismin käsite on valitettavan tuttu monelta osin. Se että palvellaan "kaikkia ihmisryhmiä" on ehkä kaikkein kauheinta. Jokainen paikka täynnä krääsää, sälää ja tyhjää hälinää. Syynä että nykyisen kaupunkilaiset sukupolvet ei osaa enää olla ilman jatkuvaa ja täydellistä viriketulvaa.

Ei pidä yleistää ketään todella. Mutta rakentaa ei pidä myöskään jokaista paikkaa massaturismin pyhinvaelluspaikoiksi. Muitakin vaihtoehtoja, ja käyttäjiä perinteisemmällekin luontomatkailulle kun vielä on olemassa. 

Vierailija
187/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan, kun ei näitä kirkuvia lapsia tarvitse joka paikassa kuunnella. Pidetään erämaa etämaana. Leikkipuistot erikseen.

Tässä joku aiemmin sanoi, että Kolilla on niin paljon ihmisiä, ettei siellä voi näköalapaikalla olla kovin kauan. Niin että onko siellä sitä erämaan hiljaisuutta vai ei? 

Vierailija
188/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti oikein katsoa, minkälaisia ravintoloita siellä Kolilla on, kun ei sieltä kaupunkilainen kuulemma löydä kuin pjaskaa ruokaa, eikä lapsille sitäkään. Ai että miten hyvännäköiset ruokalistat on, ja ravintoloita on useampi. Tekisi melkein niiden ruokien perässä lähteä sinne.paremman näköiset ruokalistat kuin mitä täällä kehä 3 sisäpuolella näkee. On myös lastenannoksia. 

Ilmeisesti se ravintolatarjonta ei tapa Kolin uniikkia tunnelmaa.

Vierailija
189/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Kolilla käynyt, mutta jos siellä on niin paljon ihmisiä että näköalapaikallakaan ei saa olla kuin hetken, ei aidon luonnon ja eläinten pesinnän tarkkailu taida olla vaihtoehto. Eli viinaa ja kylpylää aikuisille ja lapsille se leikkipuisto.

En nyt tiedä miksi tähän viinaan viitataan joka toisessa viestissä, Koli kun ei ole mikään ryyppypaikkakaan. Toki ravintolat myy alkoholia, mutta mitä itse olen siellä käynyt niin asiakaskunta kuluttaa sitä hyvin maltillisesti ja lähinnä vain ruuan kanssa, pubi on yleensä lähes tyhjä eikä koko Kolilta löydy minkäänlaista yökerhoa. Taas kerran kerrottakoon, että Koli on luontokohde. Jos haluat villiä yöelämää tai värikkäitä huvipuistolaitteita, mene muualle äläkä yritä muuttaa Kolia. 

Vierailija
190/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että Metsähallitus erityisemmin haluaa Kolille lisää turisteja. Jos nyt siitä kansallispuistosta puhutaan. Valtion rahaakaan ei enää ole infotauluihin tai edes pitkospuiden uusimiseen kansallispuistoissa yleensäkään. Hotelli Ukko Kolilla on jäänne muinaisilta ajoilta, samoin laskettelurinteet. Näitä hallinnoi S-ryhmä, kävijöitä on ihan riittävästi.

Vierailija
191/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. 

Vierailija
192/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikka voi myös profiloitua palvelutarjonnallaan. Kaikkien paikkojen ei todellakaan tulisi olla toistensa kopioita, jotka tarjoavat kaikille jotakin, vaan mielummin niin päin, että tietystä asiasta kiinnostuneille paljon.

Koli esimerkiksi on kylpylän osalta aina painottunut aikuisten kylpyläksi, ehkä tämä on myös tullut siitä, että ympäröivän luonnon kuvitellaan houkuttelevan sinne aikuisia matkailijoita, jotka todellakin nauttivat siitä ympäröivästä luonnosta. Jos kaipaisin paikkaa, jossa rentoutua luonnonkeskellä, voisin lähteä Kolille, mutta jos kaipaisin sellaista vilkasta bilepaikkaa, niin ei, valintani ei olisi Koli. Ongelma tässä jutussa on se, että aikuisista ihmisistä yhä isompi joukko ei ymmärrä, että kannattaa etukäteen miettiä matkakohde mieltymysten mukaan eikä jälkikäteen valittaa, ettei matkakohde vastannut odotuksia, kun odotuksen täyttymistä olisi voinut helposti edesauttaa etukäteisselvitrelyillä.

Työmatkalla mennään sinne minne pitää, lomamatkalla kohteen voi valita itse, miksi ei käyttäisi muutaman minuutin Googletteluun ja katsoisi, missä on tarjolla sopivat palvelut yms 

Vierailija
193/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turismille se varmaan onkin hyödyksi, mutta aidosti en usko sen olevan hyödyksi lapsiperheillekään. Leikkipuistoja löytyy komeita muualtakin, ja huvipuistoja. Kolissa on uniikkia jokin muu. Oikeasti se ei ole kaikille sopiva matkailukohde, mutta oikea ratkaisu ei ole muuttaa se toisenlaiseksi.

Jos huip

Ei varmaan mene mikään rikki, mutta ymmärräthän, että kaikki maksaa (paitsi sinulle, joka elät meidän veronmaksajien rahoilla ja luulet kaiken olevan ilmaista). Joudutaan tekemään valintoja. Kunnon leikkipuiston rakentaminen maksaa paljon, ja jollei sitä tehdä veronmaksajien rahoilla, se joudutaan sisällyttämään hotelliasiakkaiden hintoihin, ja silti investoinnin kuolettaminen kestää kauan. Mikään edullisesti tuotettuhan ei nirppiksille kelpaa. On vaarallinenkin kuitenkin.

Vierailija
194/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että lapsille pitää erikseen järjestää jonnekin luonnon keskelle jotkut leikkipaikat ym. Lapset nauttivat luonnossa olemisesta, jos vanhemmat opettavat arvostamaan luontoa. Voi ihmetellä luonnon kasveja ja mitä ne ovat nimeltään, tai rakentaa kävyistä tai luonnon antamista jotain kivaa, tai ottaa piirustusvälineet ja piirtää lasten kanssa luontoa tai ihan abstraktia taidetta, laulaa, rummutella noitarummuilla tai ottaa soittimia mukaan, tutustua Lapin kulttuuriin ja ihmisiin, että kuinka arvokasta perinnetietoa on vielä olemassa ym. ym. Kävellä luonnossa ja nauttia raikkaasta ilmasta ym. 

Vierailija
195/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jänskä tuo argumentti, että S-ryhmällä ei olisi varaa rakennuttaa hotelliin lähelle leikkipuistoa hotelliasiakkaiden rahoilla. Jonkun rahoilla on melkein jokaiselle ABC:lle rakennettu sekä sisä- että ulkoleikkipaikat.

Vierailija
196/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo juttuhan kertoo vain tuon kirjoittajan omasta mielen tylsyydestä. Menee lapsensa kanssa luontokohteeseen eikä tajua sen vertaa, ettei se ole leikkipuisto. Lapsi ei tarvitse mitään keinuja eikä liukumäkiä metsässä, vaan siellä vanhempi voi itse tehdä reissusta ikimuistoisen kun vain vähän ajattelee. Nelivuotias ei välttämättä jaksa koko matkaa tallustella Kolin portaita ja voi alkaa sitten väsyä ja kiukutella ja haluaa pois, kun ei pieni ihminen vielä niin tajua sitä että miksi se Koli on niin ihmeellinen paikka. Se voi olla myös pelottava paikka kun on korkealla. 

Me käytiin v. 1983 Kolilla kun olin 10v ja oli huippupaikka. Jos olisin 4-vuotiaana siellä käynyt niin tuskin olisi jäänyt mitään mieleen tai ollut kiinnostava. 1983 me ei tarvittu veljeni kanssa keinuja eikä tabletteja, kiikarit oli meillä mukana ja ne olikin tosi hyvät. Sitten yövyttiin siinä lähellä tosi pienessä mökissä, olisko ollut jotain 10 neliötä ja meitä oli 5 ihmistä ja silloin oli hellettä, niin oltiin kuin saunassa. Mutta kaikki olivat jälkeenpäin hyvin tyytyväisiä, kun oltiin yhdessä käyty jossain, se oli meille lapsille parasta kun vanhemmat olivat töittensä takia hyvin harvoin lomilla. Mielipiteen kirjoittajalle toivon tyytyväisyyden ja onnellisuuden tunteen löytämistä tavallisista asioista, hänen pitäisi lapsen kasvattajana ymmärtää se ettei lapsen onnellisuus ole ja tule muovisissa tavaroissa, varsinkaan metsän keskellä. Mutta tyytyväisyys ja viisaus eivät monesti kulje käsi kädessä.

Vierailija
197/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti se ravintolatarjonta ei tapa Kolin uniikkia tunnelmaa.

Joo ja viinatarjoilu on niin uniikkia suomalaista erämaahenkeä kuin olla ja saattaa. Mä en edes usko, että ne vaeltajat Kolilla majoittuu Sokos Hotelliin. Ne vaeltajat ja luonnosta nauttijat ovat todennäköisemmin metsähallituksen mökeillä tms asumuksissa. Sokos Hotellilla majoittujat tuskin käyvät sitä Kolin kalliota kauempana (näköalapaikkaa) nauttimassa luonnosta. Eipä niillä alapuolen vaellusreiteillä ruuhkaa ollut.

Vierailija
198/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itäsuomessa tarjotaan lapsille? - pahoinpitely ja höyrypesuripesu :D

Stadin vihervässykät olisivat räjäyttäneet Kolin jo ajat sitten, mäet häiritsevät pyöräbaanoja. Hintalappu 10 miljardia😂

Stadin vihreillä oli ainakin takavuosina facebookryhmä, jossa toivottiin mahdollisimmen tehokasta ja nopeaa kaupunkirakentamista. En muista nyt mikä sen ryhmän nimi oli, mutta joku amerikoissa opiskellut puolueen jäsen sitä ylläpiti. Meni kyllä lopullisesti usko siihen, että puolueella olisi jotain tekemistä luonnon puolestapuhujana tai edes minkään sortin ymmärtäjänä.

Vierailija
199/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jänskä tuo argumentti, että S-ryhmällä ei olisi varaa rakennuttaa hotelliin lähelle leikkipuistoa hotelliasiakkaiden rahoilla. Jonkun rahoilla on melkein jokaiselle ABC:lle rakennettu sekä sisä- että ulkoleikkipaikat.

Olisit voinut lukea Hesarista myös jutun abc asemien taloudellisesta tilanteesta.

Vierailija
200/845 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä joku aiemmin sanoi, että Kolilla on niin paljon ihmisiä, ettei siellä voi näköalapaikalla olla kovin kauan. Niin että onko siellä sitä erämaan hiljaisuutta vai ei? 

Se kuuluisin näköalapaikka on tupaten täynnä, mutta suurin osa turisteista on niin laiskoja ettei jaksa sitä pidemmälle. Mitä kauemmas hotellista menee, sen paremmin saa olla rauhassa. Voi myös ajaa muutamia kymmeniä kilometrejä Kolin ulkopuolelle vähemmän tunnetuille reiteille niin saa taatusti olla yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi