Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin lukijapalstalla: Koli oli lapsiperheellemme pettymys.

Vierailija
13.09.2025 |

Voe herra isä. Ei ollut Kolilla tarjota muuta kuin luontoa.

Kommentit (795)

Vierailija
161/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, tsadilaiset on niin tyhmiä

Vierailija
162/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kolin kylän ainoa leikkipaikka oli kaksi keinua ja liitoksistaan natiseva liukumäki kaupan parkkipaikan reunalla. Kylpylässä ei ollut lapsille yhtään mitään.

Samoin oli ulkoilureiteillä. Se on kummallista, koska eihän lasten huomioiminen vaadi paljon. Polun varressa olevat satutaulut, maastoon piilotetut eläinhahmot tai satunnaiset tasapainoilukivet tai -lankut voisivat tukea niin lapsen kuin vanhempienkin jaksamista ja retkeilystä nauttimista.

Perspektiiviä asiaan voi hakea vaikka Itävallan Alpeilta, jossa lapsia on ajateltu aivan toisella tavalla. Siellä ensimmäinen asia, jonka näkee astuessaan ulos gondolihissistä kahden kilometrin korkeudella, on lasten leikkipaikka."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011490535.html

Siellä on metsä täynnä kaatuneita puita, joilla voi tasapainoilla. Kiviä jonka päältä hyppiä toiselle jne.  Ei sii

Mulla on tällaisia lapsia, ja tuntuu että se vasta rikos onkin, jos lapsi kiipeää puuhun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niille lapsille voi itse keksiä hauskoja eläinaiheisia tehtäviä reittipoluille? Siitä vaan vanhemmat leikkimään hevosta, koiraa, hirveä, karhua jne. lasten kanssa. Vai eikö vanhemmilta onnistu omien lastensa kanssa leikkiminen?

Vierailija
164/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo huono kirjoitus ollut - hyvä kehitysidea, jos halutaan Kolille myös lapsiperheitä viihtymään. Tosin siellä on nykypäivänä porukkaa ihan tarpeeksi muutenkin. Onneksi olen itse käynyt siellä ennen korona-aikaa, jonka jälkeen väkimäärä on ilmeisesti räjähtänyt.

Olen käynyt Alpeilla Sveitsin Jungfraun alueella upeilla vaellusreiteillä ja nyt googlettelin, niin ko. alueella on kyllä huomioitu lapsiakin erilaisilla leikkialueilla. En vaan kiinnittänyt niihin mitään huomiota, koska eivät olleet omalle perheelle tärkeitä. https://swissfamilyfun.com/jungfrau-region-family-hikes/ Ei ole luonnolta pois, jos palvellaan erilaisia kohderyhmiä. Jokaiselle riittää silti jotain.

Perustelepa vielä, että miksi pitää olla sitä samaa leikkipuistoa tarjolla olipa missä tahansa? Onko ihan hirveä ajatus opettaa lapselle, että nyt ollaan luonnossa ja täällä ihmetel

Miksi pitää olla aikuisille alkoholia? Eikö se luonto riittäisi? Onko hirveä ajatus olla selvinpäin?

Vierailija
165/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalla ei oo muuta tarjottavaa kuin kaupunki 🤢

Vierailija
166/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuoden päästä tätä naista ei enää kiinnosta tämä asia kun omat lapset ovat kasvaneet aikuisiksi eivätkä laske liukumäkeä. Nyt pitää vaan saada keinu ja liukumäki, koska MINULLA on lapsi ja MINÄ olen Kolilla käymässä. Siitä tässä on oikeasti kyse.

Vierailija
167/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumaliste että hävettää nämä nykyvanhemmat. Koli on kansallispuisto, sinne mennään nauttimaan luonnosta ja retkeilystä. Tuokin mamma voi lukea satuja pennulleen ihan siellä kotona, ei kansallispuisto voi olla joku koko perheen viihdekeskus. Mikä ihme siinä on ettei ihmiset nykyään osaa yhtään rauhoittua edes luonnon ääressä.

Vierailija
168/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voi tuota ylemmyytesi määrää! Eivät kaikki aikuisetkaan niitä maisemia loputtomiin tuijota. Useimmille riittää pari minuuttia, ja sitten jatketaan matkaa. Edelleen Koli kuuluu kaikille. Sinullekin, mutta myös minulle ja lapsilleni, jotka ovat tosiaankin tottuneita ja sinnikkäitä kulkijoita, vaikkeivät paikallaan pysyjiä."

Kuka on puhunut loputtomiin tuijottamisesta? Kolilla on sen verran porukkaa liikkeellä, että ei siellä maisepaikoja voisikaan jäädä loputtomiin tuijottelemaan, vaan on jatkettava matkaa, että seuraavatkin pääsee katsomaan. En nyt oikein tiedä mistä kimmastuit? Siitäkö, että omat lapseni on opetettu huomioimaan muut ja myös tottelemaan vanhempiaan? Tunnen ihan mielelläni ylemmyyttä, jos näin on. 

Kannattaa ehkä lukea omat aiemmat kirjoitukset ja miettiä, vastaako metsä ehkä siten kuin sinne huutaa.

Lapsia ja vanhempia on temperamenteiltaan erilaisia. Lasteni isäkään ei jaksa katsella maisemia vaan on enemmän polkujuoksijatyyppiä, vaikka hänet on kasvatettu lapsena taatusti ankarasti ja olemaan hiljaa paikallaan.

Vierailija
169/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kysymys: Mainostaako joku taho Kolia erityisesti lapsiperheen lomakohteena? 

Jos näin on, sitten voi pettyäkin. Jos taas Kolia ei mainosteta erityisesti lapsiperheille, on pettymys perin outo reaktio.  

Missä on ikinä koskaan päätetty, että lapsiperheen kohteessa pitää olla nauravat nakit, satutaulut ja puskiin kätketyt eläinpatsaat?

Omasta lapsuudesta muistan juuri aidon luonnon ihmettelyn. Se oli maagista. Mökillä tarkkailtiin isän kanssa piisamia, silkkiuikkua ja sorsan pesintää.

Syötiin hyvää, raikasta ruokaa. Tähtiin äidin kanssa itse viiliä läheiseltä maatilalta haetusta maidosta. Siitä oli nauravat nakit kaukana.

Tää luonnon koristelu on samantyyppistä kulttuuria kuin tekokynnet ja silikonit. Jonkun mielestä vetoavaa, mutta monien mielestä lähinnä luotaantyöntävää.

Vierailija
170/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, tsadilaiset on niin tyhmiä

Minä olen stadilainen ja rakastan kaikenlaista retkeilyä ja luonnossa olemista. Kyllä tuon jutun mamma on vaan harvinaisen yksinkertainen ihminen. 

Vierailija
171/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä että joka paikkaan pitää tunkea jotain hilavitkuttimia jotta ihmiset viihtyy. Kolille mennään nimenomaan nauttimaan luonnosta. Serena ja Puuhamaa on sit asia erikseen. 

Eli loukkaannuit kirjoitusta lukematta; eihän siinä mitään hilavitkuttimia edes pyydetty :D

"Se on kummallista, koska eihän lasten huomioiminen vaadi paljon. Polun varressa olevat satutaulut, maastoon piilotetut eläinhahmot tai satunnaiset tasapainoilukivet tai -lankut voisivat tukea niin lapsen kuin vanhempienkin jaksamista ja retkeilystä nauttimista.

Perspektiiviä asiaan voi hakea vaikka Itävallan Alpeilta, jossa lapsia on ajateltu aivan toisella tavalla. Siellä ensimmäinen asia, jonka näkee astuessaan ulos gondolihissistä kahden kilometrin korkeudella, on lasten leikkipaikka.

Koli on oiva esimerkki siitä, kuinka vähän lapsia on mahdollista huomioida turistikohteessa."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011490535.html

Ai että luontoon taspainoilulankkuja ja - kiviä :D Eiköhän tuollaisia sieltä jo löydy, heh. Eläimiäkin sillä on jo "piilotettuna" ihan livenä. Ja paljon kaikkea mielenkiintoista, joista vanhempi voi siellä satuilla. 

Nyt taitaa tosiaan olla kyse luonnosta vieraantumisesta.

Vierailija
172/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuoden päästä tätä naista ei enää kiinnosta tämä asia kun omat lapset ovat kasvaneet aikuisiksi eivätkä laske liukumäkeä. Nyt pitää vaan saada keinu ja liukumäki, koska MINULLA on lapsi ja MINÄ olen Kolilla käymässä. Siitä tässä on oikeasti kyse.

Onko turismin käsite sinulle jotenkin vieras? Turismissa pyritään palvelemaan eri ihmisryhmiä. Leikkipuisto on ainoastaan hyödyksi turismille, kenellekään siitä ei ole haittaa.

Vierailija
173/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos olit tyytyväinen, kerro meistä ja palvelustamme muille, jos et ollut tyytyväinen, sano se meille ennenkuin lähdet ovesta ulos" Jotenkin näin luki erään ruokapaikan ovessa sisäpuolella. Korjaava palaute kannataa aina antaa heille, jolla on mahdollisuus vaikuttaa asioihin. 

Vierailija
174/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, että kun omat lapset kasvavat, aletaan hyvin pian kaivata aikuisille tarkoitettuja hotelleja, kylpylöitä, ravintoloita ja muita palveluita.

Vierailija
175/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nimenomaan häiritsee tämä nykyinen palvelumuotoiluideologia, jossa kaikki tarjoillaan valmiiksi pureskeltuna niin, että jokaisella on varmasti mukavaa. Ymmärrän sen, että erilaisia väestöryhmiä tulee ottaa huomioon esim. rakentamalla leveitä kivituhkateitä pyörätuoleja varten, helpottavathan ne minunkin kulkemista. Mutta se että jokaisessa kyltissä pitää olla joku pupun kuva ei mun mielestä edistä lapsen mielikuvistusta. Jos sinne metsään ei ole motivaatiota mennä nauttimaan pelkästä luonnosta, ei retkeily/luonnossa liikkuminen ole ehkä oma juttu. Onneksi maailmasta löytyy kaikkea muutamin tekemistä.

Vierailija
176/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko turismin käsite sinulle jotenkin vieras? Turismissa pyritään palvelemaan eri ihmisryhmiä. Leikkipuisto on ainoastaan hyödyksi turismille, kenellekään siitä ei ole haittaa.

Turismille se varmaan onkin hyödyksi, mutta aidosti en usko sen olevan hyödyksi lapsiperheillekään. Leikkipuistoja löytyy komeita muualtakin, ja huvipuistoja. Kolissa on uniikkia jokin muu. Oikeasti se ei ole kaikille sopiva matkailukohde, mutta oikea ratkaisu ei ole muuttaa se toisenlaiseksi.

Vierailija
177/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kysymys: Mainostaako joku taho Kolia erityisesti lapsiperheen lomakohteena? 

Jos näin on, sitten voi pettyäkin. Jos taas Kolia ei mainosteta erityisesti lapsiperheille, on pettymys perin outo reaktio.  

Missä on ikinä koskaan päätetty, että lapsiperheen kohteessa pitää olla nauravat nakit, satutaulut ja puskiin kätketyt eläinpatsaat?

Omasta lapsuudesta muistan juuri aidon luonnon ihmettelyn. Se oli maagista. Mökillä tarkkailtiin isän kanssa piisamia, silkkiuikkua ja sorsan pesintää.

Syötiin hyvää, raikasta ruokaa. Tähtiin äidin kanssa itse viiliä läheiseltä maatilalta haetusta maidosta. Siitä oli nauravat nakit kaukana.

Tää luonnon koristelu on samantyyppistä kulttuuria kuin tekokynnet ja silikonit. Jonkun mielestä vetoavaa, mutta monien mielestä lähinnä luotaantyöntävää.

En ole Kolilla käynyt, mutta jos siellä on niin paljon ihmisiä että näköalapaikallakaan ei saa olla kuin hetken, ei aidon luonnon ja eläinten pesinnän tarkkailu taida olla vaihtoehto. Eli viinaa ja kylpylää aikuisille ja lapsille se leikkipuisto.

Vierailija
178/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan oli vielä enemmän ylämäkiä kuin alamäkiä. Nämä nyt on näitä tällaisia.

Vierailija
179/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällaista julkaistaan??

Herättää ainain tällaista keskustelua luonnon arvostamisesta ja joidenkin vieraantumisesta siitä.

Vierailija
180/795 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono palvelu on itäsuomalaiselle selvästi kunnia-asia :D

Pakko ihmetellä, että miten paskamaisesti oikein olette käyttäytyneet niitä asiakaspalvelijoita kohtaan, jos olette onnistuneet saamaan itä-Suomessa huonoa palvelua? Itse kun en ole missään törmännyt yhtä ystävällisiin ihmisiin ja hyvään palveluun.

Varmaan kenties niinkin. Mutta oikeasti jos huonoa palvelua joku olisi kohdannut, niin tekisi siitä oikeaoppisen reklamaation sille yritykselle.

Se että valitetaan kaikesta provosoivasti ja yleistävästi, ei kerro kuin kirjoittajan omasta ahdistuneesta päänupista. Näihin syyt ei löydy mistään palveluista vaan omien pääkoppien sisäisistä tiloista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan