Hesarin lukijapalstalla: Koli oli lapsiperheellemme pettymys.
Voe herra isä. Ei ollut Kolilla tarjota muuta kuin luontoa.
Kommentit (776)
Vierailija kirjoitti:
Luontokohteissa ei tarvita mitään satutauluja ja leikkipaikkoja. Normaalit vanhemmat osaavat kasvattaa normaalit lapsensa niin, että luonnossa liikkuminen ja viihtyminen onnistuu ilman tuollaisia. Eikä Alpeillakaan mitään leikkipaikkoja joka nurkassa ole. Tuo nainen on varmaan käynyt jossain yhdessä paikassa missä oli niin nyt sitten yleistää kaikkialle.
Kyllä sama infotaulu palvelee lasta ja aikuista. Vanhempienhan rooliin kuuluu selittää lapsen ikätasoisesti se asia siitä.
Asun itse pääkaupunkiseudulla ja olen 3 lasta kasvattanut aikuisiksi. Ollaan luontomatkailtu paljon eri puolilla Suomea ja ulkomailla. Minusta on hienoa, että on erilaisia paikkoja, ja lopultakin kaikki on kiinni omasta asenteesta. Pienten lasten kanssa suunnitellaan kevyitä ohjelmia ja isompien kanssa haasteita annetaan myös. Se on vissiin yllätys joillekin, että kaikki ei olekaan valmiiksi pureskeltua, mutta silti se voi olla lapsista tosi hauskaa (jolleivät aikuiset pilaa tunnelmaa). Ihan telttamatkailukin on ollut lasten kanssa mahtava elämys ja painunut mieleen ikuisesti.
Eihän tuo huono kirjoitus ollut - hyvä kehitysidea, jos halutaan Kolille myös lapsiperheitä viihtymään. Tosin siellä on nykypäivänä porukkaa ihan tarpeeksi muutenkin. Onneksi olen itse käynyt siellä ennen korona-aikaa, jonka jälkeen väkimäärä on ilmeisesti räjähtänyt.
Olen käynyt Alpeilla Sveitsin Jungfraun alueella upeilla vaellusreiteillä ja nyt googlettelin, niin ko. alueella on kyllä huomioitu lapsiakin erilaisilla leikkialueilla. En vaan kiinnittänyt niihin mitään huomiota, koska eivät olleet omalle perheelle tärkeitä. https://swissfamilyfun.com/jungfrau-region-family-hikes/ Ei ole luonnolta pois, jos palvellaan erilaisia kohderyhmiä. Jokaiselle riittää silti jotain.
Minusts olisi hyvä idea rakentaa jokainen luontokohde täyteen palveluita, niin että luonto ei pääse lainkaan häiritsemään kokemusta,
Lapsethan eivät osaa metsässä itsekseen leikkiä, vaikka itse muistelen niin tehneeni, vaan heille tarvitaan luontoon kaikki härpäkkeet ja laitteet. Jos ei Tiktok jatkuvasti raikaa, ei hyvää seuraa.
Kolillakin on niitä kallioita ja puita. Pois vaan asvaltiksi ja leikkipaikoiksi.
Mä kävin eilen mun 4v kaksosten kanssa metsässä, löydettiin sieniä, kateltiin peuroja, miekkailtiin maasta löytyneillä kepeillä ja pestiin kädet purossa. Kaikki tämä onnistui hienosti, ilman lapsille tarkoitettuja tasapainokiviä ja satuolentojen ohjeistusta. Eikä tarvinnut Kolille asti mennä, ihan tien toiselle puolelle meneminen riitti.
Isä42
Vierailija kirjoitti:
Mitä itäsuomessa tarjotaan lapsille? - pahoinpitely ja höyrypesuripesu :D
Aletaanko ruotimaan yhtä korkeatasoiseen tyyliin Helsingin asioita?
Kolilla riittää maisemia ja kallioita kaiken ikäisille. Ollaan oltu perheen kanssa muutaman kerran ja nyt lasten muutettua pois vaimon kanssa kolme kertaa. Aina on viihdytty
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa teille, että lapsi ei jaksa katsoa kansallismaisemaa senkään vertaa kuin se selfietä ottava nuori aikuinen. Ei jaksanut ennen eikä jaksa nykyään. Niille kallioille pitää päästä hyppimään, vanhempien kauhuksi. Mutta silti Koli kuuluu minun mielestäni kaikille. Jos jokaisen ABC:n pihassa on leikkipuisto, niin kyllä sellainen kuuluu hotellinkin pihaan.
Voin kertoa, että jaksaa, jos sitä lasta tai nuorta-aikuista on totutettu pienestä pitäen luonnon rauhaan ja oman mielikuvituksen käyttöön. Ja myös opetettu, että kun vanhempi sanoo, että tämä on liian vaarallinen paikka hyppiä kallioilla, niin sitä myös totellaan (tai että täällä kulkee nauttimassa luonnon rauhasta myös muita ihmisiä ja sitäkin on kunnioitettava).
Kyllä, kansallismaisemat myös Kolilla kuuluu kaikille, joten opetata lapsesi katsomaan niitä maisemia ja riehuta sitten kotona lähipuistossa.
Huono palvelu on itäsuomalaiselle selvästi kunnia-asia :D
Pakko ihmetellä, että miten paskamaisesti oikein olette käyttäytyneet niitä asiakaspalvelijoita kohtaan, jos olette onnistuneet saamaan itä-Suomessa huonoa palvelua? Itse kun en ole missään törmännyt yhtä ystävällisiin ihmisiin ja hyvään palveluun.
Vierailija kirjoitti:
Ei tää huono läppä nyt vaan lähde, vaikka monta kertaa yritit, sorry.
Vierailija kirjoitti:
Minusts olisi hyvä idea rakentaa jokainen luontokohde täyteen palveluita, niin että luonto ei pääse lainkaan häiritsemään kokemusta,
Lapsethan eivät osaa metsässä itsekseen leikkiä, vaikka itse muistelen niin tehneeni, vaan heille tarvitaan luontoon kaikki härpäkkeet ja laitteet. Jos ei Tiktok jatkuvasti raikaa, ei hyvää seuraa.
Kolillakin on niitä kallioita ja puita. Pois vaan asvaltiksi ja leikkipaikoiksi.
Luontohan voi olla vaarallinen lapsille. Miten lasten annetaan edes tulla metsään, kallioille, järville? Turvallisempaa olisi kauppakeskuksen kahvilassa katsella laitteelta Pipsa Possua (ilman kuulokkeita, ettei korvat mene pilalle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkipuistoa ei ole, mutta turpaan saa ja vanhemmat voi lainata höyrymoppia hotellin respasta :D
Vttu tätä avuttomuutta. Mennään johonkin lomalle selvittämättä millainen kohde on kyseessä. Olen käynyt Kolilla aikoinaan kesällä 1-vuotiaan kanssa, talvella 14-vuotiaan kanssa ja aikuistuttuaan samainen lapseni on käynyt Kolilla omatoimisesti ystäviensä kanssa vaeltamassa. Ensimmäisestä reissusta ei lapsellani ole mitään muistikuvia, toisesta reissusta muistaa sen, että opetteli laskemaan lumilaudalla ja viimeisimmät reissut varmasti sitten jostain, mitä on silloin tapahtunut. Sama juttu kaupunkiloma- tai rantalomakohteissa, kun etsii kohteen, josta löytyy itselleen sopivat aktiviteetit ja muut palvelut, ei tule pettymystä. Eihän kukaan valitse kerrostalo yksiötä, jos tarvitsee perheasunnon....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole lainkaan Kolista, vaan siitä, että nuoret aikuiset ovat tottuneet saamaan kaiken valmiiksi eteen kannettuna. Onkin suuri hämmästys, että koko maa ja maailma eivät palvo maailmannapaa ja hänen jälkeläisiään.
Kyse on siitä, että jos lähtee lomakohteeseen lasten kanssa, voisi odottaa että heidätkin jotenkin huomioitaisiin kyseisessä lomakohteessa. Miten tällainen odotus voi noin kiukuttaa palstalaisia?
Miten pihalla voi olla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkipuistoa ei ole, mutta turpaan saa ja vanhemmat voi lainata höyrymoppia hotellin respasta :D
Heheheheheh. Hehheh. No niin riittikö? Helsinki onkin tunnettu vähäisistä rikosmääristään, en paljon kehuisi.
Vierailija kirjoitti:
Luontokohteissa ei tarvita mitään satutauluja ja leikkipaikkoja. Normaalit vanhemmat osaavat kasvattaa normaalit lapsensa niin, että luonnossa liikkuminen ja viihtyminen onnistuu ilman tuollaisia. Eikä Alpeillakaan mitään leikkipaikkoja joka nurkassa ole. Tuo nainen on varmaan käynyt jossain yhdessä paikassa missä oli niin nyt sitten yleistää kaikkialle.
Luonto itsessään on satutaulu. Pitää vain osata pysähtyä sen ääreen sekä kuunnella, tunnustella, haistella ja katsella.
Vierailija kirjoitti:
"Kolin kylän ainoa leikkipaikka oli kaksi keinua ja liitoksistaan natiseva liukumäki kaupan parkkipaikan reunalla. Kylpylässä ei ollut lapsille yhtään mitään.
Samoin oli ulkoilureiteillä. Se on kummallista, koska eihän lasten huomioiminen vaadi paljon. Polun varressa olevat satutaulut, maastoon piilotetut eläinhahmot tai satunnaiset tasapainoilukivet tai -lankut voisivat tukea niin lapsen kuin vanhempienkin jaksamista ja retkeilystä nauttimista.
Perspektiiviä asiaan voi hakea vaikka Itävallan Alpeilta, jossa lapsia on ajateltu aivan toisella tavalla. Siellä ensimmäinen asia, jonka näkee astuessaan ulos gondolihissistä kahden kilometrin korkeudella, on lasten leikkipaikka."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011490535.html
Siellä on metsä täynnä kaatuneita puita, joilla voi tasapainoilla. Kiviä jonka päältä hyppiä toiselle jne. Ei siihen mitään lankkuja tarvita.Satuja ja tarinoita voi keksiä itse. Onko tämä henkilö tosissaan? Ilmeisesti kaikki pitäisi olla valmiina ja omaa mielikuvitusta ja aivoja ei enää osata käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin eilen mun 4v kaksosten kanssa metsässä, löydettiin sieniä, kateltiin peuroja, miekkailtiin maasta löytyneillä kepeillä ja pestiin kädet purossa. Kaikki tämä onnistui hienosti, ilman lapsille tarkoitettuja tasapainokiviä ja satuolentojen ohjeistusta. Eikä tarvinnut Kolille asti mennä, ihan tien toiselle puolelle meneminen riitti.
Isä42
TÄMÄ!
Luonto on siinä, kun astut ovesta ulos!
Mä tein samaa kuin tämä isä. Se on kantanut tänne saakka, "lapseni" on jo 35v ja hyvä tavaton, sitä luonnon tuntemisen määrää!
joka päivä kävelyllä, bongailee kaikenmaailman öttiäisiä ja lintuja ja muuta porukkaa.
Ihan joo esikaupungissa asuu.
Luontoa voi harrastaa niin monella tapaa, ei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kallio on ihan liian jyrkkä lapsille. Kunnolla dynamiittia niin saadaan siitä turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on matkailu Pohjois-Karjalan tyyliin. Joensuun skinit voi järjestää ulkkikselle vielä lisäviihdykettä.
Ongelma on siinä, että vanhemmat eivät jaksa olla "oppaita". Tuskin edes tunnistavat normaaleja eläimiä. Siksi pitää erikseen olla ihme tauluja, joissa esitellään punatulkut sun muut.