Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te armeijan käyneet. Oletteko joutuneet/päässeet kertausharjoituksiin ja monta kertaa?

Vierailija
13.09.2025 |

Tuli vaan mieleen kun kävin 6kk armeijan II/09 saapumiserässä ja erikoistuin panssarintorjuntakomppaniassa ja ei ole vieläkään koskaan tullut kutsua kertausharjoituksiin. Silloin intin aikana niitä kertaajia näkyi jatkuvasti kasarmilla. Saman ikäisessä kaveriporukassa (n. 10-15 henkilöä) ei ole muillekaan tullut kertausharjoituskutsua. Millähän tavalla niitä kutsuja tulee ja miten se päätetään ketkä pääsee/joutuu kertaamaan? Kirjoitan noin, koska sehän riippuu aina ihmisestä ja hänen ajatusmaailmasta miten kertausasian kokee. En siis välttämättä haluaisi mennä kertaamaan, mutta jos kutsu tulisi, niin todennäköisesti menisin.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa vuodessahan niissä käydään, muutama kuukausi kerrallaan. Luulitko muuten iikori että suomalaiset päättää itse missä ne asuu? Ei. Esimerkiksi samassa kerrostalossa asuu ne jotka yhdessä muodostaa komppanian kun tilanne alkaa. Oletko miettinyt miksi yksikään suomalainen ei ole koskaan käynyt taloyhtiösaunassa? Koska sellaista asiaa kuin taloyhtiösauna ei ole olemassa, oikeasti ne on asevarastoja, sisältäen panssarivaunut. Ei kannata lähettää vihreitä miehiä tänne, menisivät rikki.

Vierailija
42/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en palauttanut passia nimismiehelle koskaan eli ei ole tullut kutsua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sotilaspoliisit joutuu  monta kertaa kertaamaan.  

Hyvä kaverini on sotilaspoliisi ja suoritti armeijan samaan aikaan kuin itsekin, mutta hän kai joutui olemaan 9kk 6kk sijaan, ja hänkään ei ole koskaan kertaamaan joutunut. Olisi kyllä kertonut siitä. -ap

Ok,   joo  9 kk  olivat  nää  jotka tunnen.  Kaikki ovat  joutuneet  kert.   jopa 2-3  kertaa.   Mutta jospa vielä  saa kutsun.. 

Vierailija
44/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intissä 1997, jääkäri, ei yhtään kertauskutsua. Tai yksi vapaaehtoinen kutsu tuli n. 10 vuotta intin suorittamisen jälkeen, mutta siihen en mennyt kun ei ollut pakko.

Suoriuduin armeijasta aika huonosti, että siinä varmaan syy. Veikkaan että tuo vapaaehtoinen tuli sen takia kun olivat saaneet selville ammattini, jonka opiskelin intin jälkeen ja joka oli intin näkökulmasta sopiva. Varmaan olisivat vapaaehtoisella harjoituksella halunneet katsoa miten menee ja onko motivaatio noussut. No eipä ollut. Olisi oltu aikanaan vähän vähemmällä simputtamisella ja muulla paskalla niin olisi voinut kiinnostaakin.

Itse suoritin armeijan arvosanoilla välttävä/välttävä ysärin lopussa. Ei yhtään kertauskutsua, ymmärrettävästi. 2000-luvun puolessa välissä valmistuin sairaanhoitajaksi. Tieto oli mennyt armeijalle muutama vuosi tämän jälkeen, suunnilleen 2010. Minulle tuli myös va

No tämähän on ihan malliesimerkki tuon reservivaiheen osalta siitä, miten systeemin tuleekin toimia. Hyödynnetään ammattipotentiaali ja kiinnostus. 

Vm-osalta puolestaan hyvä esimerkki siitä, miten onnettomaksi se ensikosketus pv:n kanssa jäi useimpien osalta ysärillä.  Meno oli silloin jopa motivoituneelle todella persiistä, kun vertaa nykyisiin kuvioihin mitä on reserviläisenä kertauksissa ja krihassa nähnyt. 

Vierailija
45/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota vähän ihmettelen miten huonosti armeija katsoo siviiliammatteja n. 5 vuotta armeijan suorittamisen jälkeen. Moni on intissä ylioppilas tai ammattikoulun käynyt. Ylioppilaat jatkaa opintojaan ja hyvin moni amiksen käynyt opiskelee toisen ammatin tai menee amk. Näillä voi olla iso merkitys PV:n kannalta, mutta niin vaan niissä tiedoissa on vanhat. Esim tuttu oli lääkäri jo monta vuotta mutta titteli oli vain ylioppilas. Myös juuri sairaan- ja ensihoitajat, teknisen alan tyypit yms jää katveeseen ja heidät sijoitetaan väärin tai ei ollenkaan. En tiedä mikä siinä kestää, luulisi että tieto menisi nopeammin.

Vierailija
46/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu ihan siitä sodanajan sijoituspaikasta kutsutaanko kertaamaan ja miten usein. Kaikilla sitä sijoituspaikkaa ei ole ( varsinkaan ns. perusmiehistöllä) ja silloin ei myöskään kertauskutsua tule. Kertaamaan kutsutaan muutenkin lähinnä päällystöä.

Mulla kyllä on sijoituspaikka tiedossa, mutta ei kutsua ole tullut. 30 vuotta siitä kun kävin intin.

Vierailija
47/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota vähän ihmettelen miten huonosti armeija katsoo siviiliammatteja n. 5 vuotta armeijan suorittamisen jälkeen. Moni on intissä ylioppilas tai ammattikoulun käynyt. Ylioppilaat jatkaa opintojaan ja hyvin moni amiksen käynyt opiskelee toisen ammatin tai menee amk. Näillä voi olla iso merkitys PV:n kannalta, mutta niin vaan niissä tiedoissa on vanhat. Esim tuttu oli lääkäri jo monta vuotta mutta titteli oli vain ylioppilas. Myös juuri sairaan- ja ensihoitajat, teknisen alan tyypit yms jää katveeseen ja heidät sijoitetaan väärin tai ei ollenkaan. En tiedä mikä siinä kestää, luulisi että tieto menisi nopeammin.

Se tieto pitää itse ilmoittaa...   Sen pitäisi mennä tyyliin suomi-portaalin tietä pitkin, mutta ei yleensä mene. Omalla kohdalla omaintti näyttää oikein, mutta aluetoimiston tiedot edelleen väärin, useista huomautuksista huolimatta.

Vierailija
48/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin armeijan v. 2007 ja olin nuorena kloppina siellä sillä asenteella, että ei kiinnosta ja se tuntui pakkopullalta. Nykyään jos olisin taas 18-19v niin kävisin intin ihan tosissaan. Helppo tosin huudella näin jälkeenpäin, mutta kun olen nähnyt millaista touhu on Ukrainassa niin se on avannut silmiä ihan v*tusti.

Vierailija
49/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tieto pitää itse ilmoittaa...   Sen pitäisi mennä tyyliin suomi-portaalin tietä pitkin, mutta ei yleensä mene. Omalla kohdalla omaintti näyttää oikein, mutta aluetoimiston tiedot edelleen väärin, useista huomautuksista huolimatta.

No on kyllä outoa että itse pitää ilmoittaa. Kyllähän viranomaiset tiedon saa muutenkin jos haluaa. Ja kuinka moni edes tietää että noita pitää ilmoitella, tai viitsii ilmoitella. Armeija voisi olla vähän aktiivisempi itse jos se haluaa että reservissä saadaan oikeat tyypit oikeille paikoille. Moni sitä paitsi ei ole erityisen kiinnostunut armeijan puuhista, koska mielessä on parikymppisenä koettu varusmiesaikainen tylsä touhu. Mutta jos omaa ammattia pääsee soveltamaan armeijan ympäristössä, niin meininki muuttuu ihan erilaiseksi ja alkaa motivoida. Moni "nukkuva" voisi herätä jos armeija näkisi vähän vaivaa ja tekisi taustatyönsä.

Vierailija
50/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tieto pitää itse ilmoittaa...   Sen pitäisi mennä tyyliin suomi-portaalin tietä pitkin, mutta ei yleensä mene. Omalla kohdalla omaintti näyttää oikein, mutta aluetoimiston tiedot edelleen väärin, useista

PV on todella passiivinen ja hoitaa umpisurkeasti suhdettaan reserviläisiin. Homma lähentelee suurilta osin suoraa vattuilua mm. reserviläisen omatoimisen varautumisen suhteen: yhtäällä ylin taso sanoo että ilman muuta tulee saada hankkia itse varusteita ja toisaalla alempi taso sitten kieltää niiden käyttämisen.  

Vierailija
51/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän tiedustelua.

Sinuakin vaanii vakooja.

Vierailija
52/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tieto pitää itse ilmoittaa...   Sen pitäisi mennä tyyliin suomi-portaalin tietä pitkin, mutta ei yleensä mene. Omalla kohdalla omaintti näyttää oikein, m

PV on todella passiivinen ja hoitaa umpisurkeasti suhdettaan reserviläisiin. Homma lähentelee suurilta osin suoraa vattuilua mm. reserviläisen omatoimisen varautumisen suhteen: yhtäällä ylin taso sanoo että ilman muuta tulee saada hankkia itse varusteita ja toisaalla alempi taso sitten kieltää niiden käyttämisen.  

Voiko kyse olla vakuutuksiin ja vastuisiin liittyvä juttu ettei omia varusteita oikein suosita?

Vierailija
53/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomi on varautumisen suurvalta".

Vierailija
54/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää nyt saatana suunne supussa!

Te syötätte tietoa suoraan venäläiseten lapaan.

Vierailija
55/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjän tiedustelua.

Sinuakin vaanii vakooja.

Mee hoitoon tai hanki aivosiirrännäinen.

Vierailija
56/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu ihan siitä sodanajan sijoituspaikasta kutsutaanko kertaamaan ja miten usein. Kaikilla sitä sijoituspaikkaa ei ole ( varsinkaan ns. perusmiehistöllä) ja silloin ei myöskään kertauskutsua tule. Kertaamaan kutsutaan muutenkin lähinnä päällystöä.

Itse olen tykkimies ja kutsuttiin kertaamaan muutama vuosi intin jälkeen.

Vierailija
57/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tieto pitää itse ilmoittaa...   Sen pitäisi mennä tyyliin suomi-portaalin tietä pitkin, mutta ei yleensä

No jos puhutaan vaikkapa ihan omien jalkineiden käytöstä, niin ei hyvin mene jos moinen vastuu musertaa kertauksien järjestäjän...  

Vierailija
58/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää nyt saatana suunne supussa!

Te syötätte tietoa suoraan venäläiseten lapaan.

Miten hölmöiksi sinä luulet venäläisiä? Mitä tietoa tästä ketjusta saa mikä ei ole jo julkisessa tiedossa?

Vierailija
59/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tieto pitää itse ilmoittaa...   Sen pitäisi mennä tyyl

No jos puhutaan vaikkapa ihan omien jalkineiden käytöstä, niin ei hyvin mene jos moinen vastuu musertaa kertauksien järjestäjän...  

Tuskin musertaa järjestäjää vaan jos jotain tapahtuu, niin vakuutusyhtiön kanssa voi joutua painimaan mikäli joutuu selvittämään omien kenkien soveltuvuuden tilanteeseen jne. Toisaalta jotkut omat välineet voivat olla vaarallisia. Ei kengät mutta joku muu ja on katsottu paremmaksi kieltää kaikki.

Vierailija
60/71 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tehtävästä. Itsellä pakollisia pari kertaa vuodessa ja vapaaehtoisia pari kertaa vuodessa. Sodanajan joukkoja sitä 280 000 pyritään kertauttamaan. Sodanajan tehtävän vaativuustaso määrittää paljonko sitten käyt harjoittelemassa. 

T. Korpraali