Miksi yleisesti pelätään lastensuojelua ja "merkintöjä rekistereihin"?
Oma kokemus on se, ettei sieltä meinaa saada apua anelemallakaan.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Itselläni ja suvussani ei ole lasuja tehty, en siis tarkalleen tiedä mikä se syteemi on. Uutisten mukaan, lapset ovat heitteillä ja joka päivä etsintäkuulutetaan kadonneita lapsia. Pelkään, että lasussa on sama tilanne kuin rikollisilla, kun tulee merkintä systeemiin katsotaan heti että vanha tekijä. Kaikki eivät ole toki tässä maassa kirjoilla, neuvolassakaan ei käydä kuinka lasu on edes mahdollinen ja päässyt pahaksi ongelmaksi.
No meillä lasu jätti pakkopikasijoittamansa teinin sijaiskotiin, joka hukkasi lapsen, eikä edes lähtenyt etsimään. Itse etsin hänet hatkasta, ja sanoin, että nyt saa tämä pelleily riittää ja lapsi tulee kotiin. Eivät antaneet, mutta poliisin kanssa saatiin lapsi takaisin kotiin.
Ne kaikki hatkanneet nuoret on lasun hukkaamia lapsia.
Jopas oli satu
Täysin totta. Mulla on vielä tallessa laatikollinen papereita sossuilta, oikeudenkäynneistä, lasuista jne. Saa lapsi lukea ne sitten, kun haluaa. Tai sitten saa ne perinnöksi. Tosin nyt mulla on sellainen tuttava ystäväpiirissä, ammattilainen, että voisin joskus luetuttaa ne hänellä, mitä mieltä on...
Takavuosikymmeninä jos joku kersa jäi kiinni vaikka näpistyksestä kaupassa, soitettiin poliisi ja vanhemmat paikalle ja käytiin tilanne läpi. Yhdessä kauppiaan ja konstaapelin kanssa sovittiin että kotona tämä homma sovitetaan remmiselkäsaunalla. Niin tehtiin ja otettiin yleensä opiksi.
Nykyään samassa tilanteessa tehdään lasu vaikka vanhemmat ei olisi sormenpäälläkään koskeneet lapseen. Perhe joutuu lastensuojelun tarkkailuun vaikka vanhemmat eivät mitenkään ole tehneet mitään väärää asiassa.
Suomi on rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen meidän kunnassa lastensuojelun hommia työni puolesta seurannut hyvin läheltä, niin hyvin pitkälti se on tukea, apua ja ennaltaehkäisyä. Yritetään saada vanhemmat itse selviytymään arjesta. Joku lasten huostaanotto on niin jumalattoman kallista hyvinvointialueelle (esim laitoksessa yli 100 tonnia vuodessa), ettei niitä todellakaan tehdä tosta noin vaan, ellei lapset ole välittömässä hengenvaarassa.
Ei huostannotosta päättävä taho maksa sitä hintaa omasta taskustaan, joten hinta ei heille paina missään.
Kyllä maksaa. Juuri se sijoittava taho.
Kuka niiden kanssa haluaisi olla missään tekemisissä? Kaiken mitä sanot, käytetään sua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Takavuosikymmeninä jos joku kersa jäi kiinni vaikka näpistyksestä kaupassa, soitettiin poliisi ja vanhemmat paikalle ja käytiin tilanne läpi. Yhdessä kauppiaan ja konstaapelin kanssa sovittiin että kotona tämä homma sovitetaan remmiselkäsaunalla. Niin tehtiin ja otettiin yleensä opiksi.
Nykyään samassa tilanteessa tehdään lasu vaikka vanhemmat ei olisi sormenpäälläkään koskeneet lapseen. Perhe joutuu lastensuojelun tarkkailuun vaikka vanhemmat eivät mitenkään ole tehneet mitään väärää asiassa.
Suomi on rikki.
Suomi on valitettavan paska maa, joten rikki sen sietää ollakin.
Mun lapsi oli juuri tuota "pinnasänkyyn huutamaan jätettävää ikäluokkaa", mieluiten toiseen huoneeseen neuvottiin vielä. En todellakaan jättänyt, otin vauvan viereen nukkumaan, ja syötin yöllä niin monta kertaa, kun oli tarve.