Tekniikan amis saa Suomessa parempaa palkkaa kuin yliopiston humanisti Yksi ala on aivan järkyttävä pommivalinta: Palkka kuin peruskoulun
Tekniikan amis saa Suomessa parempaa palkkaa kuin yliopiston humanisti Yksi ala on aivan järkyttävä pommivalinta: Palkka kuin peruskoulun pohjalta
Analyysissa nostetaan esiin koulutusalan merkitys tulojen kannalta. Esimerkiksi monet tekniikan alojen ammatillisen perustutkinnon suorittaneet ansaitsivat viime vuosina keskimäärin enemmän kuin tietyiltä humanistisilta tai taidealoilta maisteriksi valmistuneet.
Kuvataideala on tulokehityksen kannalta erityisen riskipitoinen. Eri koulutusasteilta valmistuneiden kuvataiteilijoiden tulotaso on lähellä pelkän peruskoulun käyneiden tasoa, Suhonen kertoo.
Viime vuosina omassa luokassaan ovat olleet lääketieteestä ja hammaslääketieteestä yliopistotutkinnon suorittaneet. Näiden ryhmien keskimääräiset käytettävissä olevat rahatulot ovat olleet yli 2,5-kertaiset verrattuna pelkän perusasteen varassa oleviin.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun juuri ammattikoulusta valmistuneen lapsen bruttopalkka on 3000 euroa eikä hänellä ole senttiäkään opintolainaa. Itse en tienaa mitään vaan makselen työttömyyspäivärahasta vieläkin opintolainan lyhennyksiä.
Mille alalle valmistui?
Raksa.
Eli sun lapsesi valmistui talonrakentajaksi ja heti eka palkka oli bruttona 3000 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun juuri ammattikoulusta valmistuneen lapsen bruttopalkka on 3000 euroa eikä hänellä ole senttiäkään opintolainaa. Itse en tienaa mitään vaan makselen työttömyyspäivärahasta vieläkin opintolainan lyhennyksiä.
Mille alalle valmistui?
Raksa.
Eli sun lapsesi valmistui talonrakentajaksi ja heti eka palkka oli bruttona 3000 euroa?
Heti kun valmistui niin palkka nostettiin tuohon kolmeen tonniin.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla vanhaa rahaa taustalla, jotta voi kouluttautua humanistisille tai taidealoille. Joillakin on rahaa käytössä, vaikka palkka jää pieneksi. Voi myös olla perintöasunto, niin rahan tarve on pienempi kuin sellaisella, joka joutuu ottamaan asuntolainan.
Jos ei ole mitään suvun perintöjä, täytyy lähteä sellaiselle alalle, missä saa hyvää palkkaa.
Puolisoni (ei ole juuri mitään perinyt) on taiteilija ja tienaa erinomaisen hyvin. Pesee mennen tullen keskiverto DI-n tuloillaan. Oli hyvä koulussa ja olisi päässyt opiskelemaan mitä vain. Valitsi kutsumusammatin ja kyllä kannatti.
No hyvä. Noin sen kuuluu mennäkin. Tietysti infrastruktuurin kannalta tuo amis on tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Tunnen amiksen, joka on kouluttautunut työnjohtajaksi raksalla. Palkka 5000 e kk + kaikkia etuuksia.
Raksan työnjohtajilla on kyllä vastuutakin aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos verrataan tekniikan amiksia tekniikan akateemisiin?
Ei se alkupalkka niilläkään päätä huimaa, 5130 -5450 e
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan oikein, ei huuhaa humanisteja tarvita mihinkään.
Vähän turhan mustavalkoisesti sanottu. Itse olen valmistunut humanistiselta alalta ja toimin nyt opettajana. Kyllä opettajia tarvitaan, ja se on ihan tuottavaa työtä, vaikka tuotto on toki välillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla vanhaa rahaa taustalla, jotta voi kouluttautua humanistisille tai taidealoille. Joillakin on rahaa käytössä, vaikka palkka jää pieneksi. Voi myös olla perintöasunto, niin rahan tarve on pienempi kuin sellaisella, joka joutuu ottamaan asuntolainan.
Jos ei ole mitään suvun perintöjä, täytyy lähteä sellaiselle alalle, missä saa hyvää palkkaa.
Puolisoni (ei ole juuri mitään perinyt) on taiteilija ja tienaa erinomaisen hyvin. Pesee mennen tullen keskiverto DI-n tuloillaan. Oli hyvä koulussa ja olisi päässyt opiskelemaan mitä vain. Valitsi kutsumusammatin ja kyllä kannatti.
Näitähän on Suomessa vain muutama. Mutta siis on kuitenkin jotain perinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni suoritti amiksessa kaksoistutkinnon. Ylioppilastodistus ei ollut kaksinen ja hän päätti pitää välivuoden ennen kuin hakee yliopistoon. Niitä välivuosia on nyt jo aika paljon ammattityössä, omilla ansioilla hankittu auto ja asunto. Ehkä hän hakee yliopistoon tai ammattikorkeaan sitten joskus, kun kyllästyy nykyiseen työhön.
Ehkä se yliopisto ei ole häntä varten, eikä tarvitsekaan olla. Yliopisto ei siis ole ammattikoulu: Jopa lääkärit ja juristit oppivat varsinaiset työnsä työtä tekemällä.
Suomen korkein älykkyysosamäärä (185) on kultaseppä Marko Mäkelällä. Yliopisto ei ollut häntä varten.
Korkein mitattu siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan oikein, ei huuhaa humanisteja tarvita mihinkään.
Vähän turhan mustavalkoisesti sanottu. Itse olen valmistunut humanistiselta alalta ja toimin nyt opettajana. Kyllä opettajia tarvitaan, ja se on ihan tuottavaa työtä, vaikka tuotto on toki välillistä.
opetat yksityisellä sektorilla? Ei se julkisen sektorin työ ole tuottavaa, vaikka opettajan työ tarpeellista onkin. Palkkasi kustantavat veronmaksajat.
Osa töistä kuuluu julkiselle sektorille tuottamattomiin töihin. Eikä siinä ole mitään hävettävää. Ongelma on vain Suomessa, että meillä on liian vähän nettomaksajia tuottavissa töissä ja liikaa tuottamattomissa töissä julkisella sektorilla. Tämä on osasyy liian suurien tulonsiirtojen ohella, että miksi Suomi velkaantuu kroonisesti
Niin se on se kysynnän ja tarjonnan laki...pätee kaikkialla.
No mutta hei. Siirretään se opetus yksityiselle sektorille? Yess. Rahoituksena joko valtiollinen tai jokainen maksaa suoraan itse oppilaitokselle? Joka tapauksessa mainio idea jossa kustannukset karkaavat jälleen kerran korkealle. Etuna yksityiskoulussa on se että jokainen maksaa itse suoraan oppilaitokselle. Tosi oppivelvollisuus pitää ensin purkaa niin ettei köyhän tarvitse opiskella. Kuunnelkaa kokoomusta ja persuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Tunnen amiksen, joka on kouluttautunut työnjohtajaksi raksalla. Palkka 5000 e kk + kaikkia etuuksia.
Siis kouluttautunut AMKssa.
EI välttämättä! Työnjohdollisia koulutuksia on esim eräässä instituutissa, ammattikouluissa jne!
"Analyysissa nostetaan esiin koulutusalan merkitys tulojen kannalta. Esimerkiksi monet tekniikan alojen ammatillisen perustutkinnon suorittaneet ansaitsivat viime vuosina keskimäärin enemmän kuin tietyiltä humanistisilta tai taidealoilta maisteriksi valmistuneet."
Kyllä. Toisaalta olen valmis tyytymään pienempään palkaan siksi että minulel on ns. "siisti sisätyö" jossa mukavat työkaverit ja hyvät työolot. Olen opiskeluaikana tehnyt monenlaista hommaa varastotyöstä rakennustyöhön ja itse en ainakaan enää haluaisi fyysisesti raskasta työtä monesti likaisessa ja meluisassa ympäristössä vaikka palkka olisi parempi. Myös työkaverit olivat noissa usein jotain ihan muuta kuin millainen ihminen minä olen. Joten kavereitakaan ei niin tullut.
"opetat yksityisellä sektorilla? Ei se julkisen sektorin työ ole tuottavaa, vaikka opettajan työ tarpeellista onkin. Palkkasi kustantavat veronmaksajat."
Palkan maksaja ei ole mikään tuottavuuden mitta. Tuottavuus on maksetun palkan ja työntekijän tuottaman hyödyn suhde. Se voi olla hyvä tai huono sekä julkisella että yksityisellä puolella.
" Ei se julkisen sektorin työ ole tuottavaa,"
Toistat yleistä väärinkäsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kouluttautunut AMKssa.
Vielä jos joku kertoisi miksi humanistin pitäisi saada enemmän palkkaa kuin AMKsta valmistuneen? Onko tässä takana jokin keskiaikainen näkemys et toinen käyttää käsiään ja toinen suutaan?
Vierailija kirjoitti:
No mutta hei. Siirretään se opetus yksityiselle sektorille? Yess. Rahoituksena joko valtiollinen tai jokainen maksaa suoraan itse oppilaitokselle? Joka tapauksessa mainio idea jossa kustannukset karkaavat jälleen kerran korkealle. Etuna yksityiskoulussa on se että jokainen maksaa itse suoraan oppilaitokselle. Tosi oppivelvollisuus pitää ensin purkaa niin ettei köyhän tarvitse opiskella. Kuunnelkaa kokoomusta ja persuja.
yksityiskoulut ovat OK, mutta itse pitäisin opetuksen julkisella sektorilla. Koulutuksessa pätee muistivaikutus, sillä on merkitystä minkälaiset opinahjot on käynyt läpi. Toisin sanoen köyhä lahjattomampi voi joutua käymään huonompitasoiset koulut kuin rikas, mikä heijastuu paitsi oppimiseen paremman opetuksen kautta myös jatkossa uraan - paremmat koulut käynyt voi saada edun työnhaussa jne. On seikkoja, jotka puoltavat tiettyjen toimintojen järjestämistä julkisen sektorin kautta, vaikka yksityinen sektori on lähtökohtaisesti tehokkaampi tapa allokoida resurssit kysynnän ja tarjonnan kautta.
Sen sijaan esimerkiksi terveydenhuollossa ei tällaista muistimekanismia ole, ja siksi Suomen terveydenhuoltojärjestelmää pitäisi yksityistää alkaen keskiluokan yksityisistä sairausvakuutuksista. Itsellä ja perheellä on jo sellaiset, ja olen käyttänyt sitä kahdessa viimeisessä leikkauksessa yksityisellä puolella. Kokonaan yksityiseksi ei terveydenhoitojärjestelmää voi muuttaa, koska siinä on sosiaaliturvaan liittyviä elementtejä - köyhemmille on taattava tarpeeksi kattavat sairausvakuutukset.
Mutta kaikille suunnattu univeraali järjestelmä on sekin kestämätön, resursseja ei riitä kaikille ja ihmiset prorisoidaan hoitojonoihin. Mista seuraa suomalainen kummallisuus, ihmiset käyttävät yksityistä terveydenhoitoa ilman vakuutuksia - se on mielettömän kallista
Vierailija kirjoitti:
"opetat yksityisellä sektorilla? Ei se julkisen sektorin työ ole tuottavaa, vaikka opettajan työ tarpeellista onkin. Palkkasi kustantavat veronmaksajat."
Palkan maksaja ei ole mikään tuottavuuden mitta. Tuottavuus on maksetun palkan ja työntekijän tuottaman hyödyn suhde. Se voi olla hyvä tai huono sekä julkisella että yksityisellä puolella.
julkisella sektorilla ei voi määrittää hyötyä samalla tavalla kuin yksityisellä. Ei ole tuottoa samaan tapaan
Salkkarinäyttelijänä tai kansanedustajana voi myös tienata ihan mukavasti ilman mitään koulutusta. Ei toki autourheilijoiden ja jääkiekkoilijoiden tasoa.