Anniina sai pienen perinnön, jota on vaikea myydä nyt Kela perii häneltä vuosien toimeentulotuet takaisin!
Reilu ja välittävä suomi...
Ymmärtäisin jos olisi suoraa rahaa. Miten kaupaksi menemättömät muutat rahoiksi sillä sekunnilla? Tai pätkän seinää jossa vielä asuu vanhus vaikka 30 vuotta? Kyllä olisi kirveellä töitä kuten aikoinaan sanottiin. Mielettömän epäreilua ja vielä viimesijaisessa tuessa eli kun on todella nälkä ja vilu!!
Pitäisikö tuo maapala nälkäisenä nyt vain lusikoida suuhunsa? Ja haukkoa osuus-seinät pirtistä? Samaan aikaan eräille asukkaille jaetaan 4500e/kk ilmaista elintasorahaa! Asiasta on täällä llinkkejäihan virallisiin suomen uutisiin joten en nyt etsi sitä. Mutta halukkaat löytää jos kiinnostaa. pistää vihaksi! Perk...Le! Onneksi ei kosketa itseä.
Kommentit (305)
Vuokralaiseni saa suurimman osan vuokrasta Kelalta. Jos olisi työssäkäyvä, olisin hyväksynyt asunnon maksun osa-maksulla.
Mielenkiintoinen peruste kelalta perintään, eikös sosiaalitukia pitäisi periä takaisin jos hakija on saanut lisätuloa muualta, työstä, myynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen osakkaana kuolinpesässä, jolla on 80 ha metsää. Muuta omaisuutta minulla ei olekaan, mutta käyn kuitenkin töissä. Jos nyt joutuisin jostakin syystä hakemaan toimeentulotukea ja vielä sattuisin saamaan sitä. Pitäisin moraalisesti oikeana, että toimeentulotuki perittäisiin myöhemmin takaisin. Metsä kasvaa koko ajan ja siitä on saatava myyntitulo on rahaa siinä missä toimeentulotukikin.
Kysymys kuuluukin! Täytyykö omaisuutensa arvonnousua odottavalle maksaa toimeentulotukea?
Miksi sinä joutuisit tt-tuelle, kun olet niin mahtavan älykäs ja fiksu ihminen? Eihän muut kuin luuserit joudu tt-tuelle. Onhan sinulla rahaa ja säästöjä, joten elelet niillä. Moraalisena ihmisenä jättäisit tt-tuen kokonaan hakematta. Sehän ei ole pakko lainkaan, koska jos jäisit työttömäksi, menisit heti johonkin toiseen työhön.
Itse olen aina joutunut odottamaan ansiosidonnaista 6-8 viikkoa.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion työpaikkoja.
Muistakaa säästää rahaa.
Odotin tänä keväänä kelan tukia 2 kuukautta, ei tullut mitään rahaa tilille. Käsittely kestää. Odotin siis työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaiseni saa suurimman osan vuokrasta Kelalta. Jos olisi työssäkäyvä, olisin hyväksynyt asunnon maksun osa-maksulla.
P.S Olen tämä, jolla on peritty asunto tuppukylällä.
Jos sut irtisanotaan tammikuussa niin voit saada ansiosidonnaista vasta maaliskuussa riippuen liitosta. Osassa päätös kestää.
Kannattaa säästää kahden kuukauden asuntokulut ja ruokarahat valmiiksi.
Pankin ohje on asuntovelallisille aina ollut, että pitää olla säästössä 2 kuukauden asuntovelka ja ruokarahat, jos irtisanotaan ja joutuu odottamaan tukia.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja ihmisillä on nyt 3 kuukautta aikaa säästää 2 kuukauden asuntovelka ja ruokarahat.
Pläntti saattaisi mennä kaupaksi, jos laskee hinnan tarpeeksi alas. Siinä voi vaikka telttailla tai asua asuntovaunussa tai asunto- autossa.
Olisi luopunut perinnöstä, mutta JOS sattuisi 10 euroa saamaan niin eihän sitä sellaisista summasta....
Näitä "perinnön perässä" ajajia kyllä riittää.
Itse luovuin perinnöstä naimattoman sukulaisen jälkeen (perijöitä 32 kpl).
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki
"Eläkeläiset omistavat yli puolet Suomen kesämökeistä."
https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…
Ihme valitusta. Jutussa kertoi että pläntillä on tunnearvoa. Siksikö ei halua halvalla myydä? Jos hinta olisi vaikka 100 e menisi varmasti kaupaksi.
Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia ja ansiosidonnaista 2 miljardia ja toimeentulotukea miljardia, jos irtisanotaan niin et saa toimeentulotukea, kun sulla on kesämökki.
Toimeentulotukea maksetaan yksi miljardi tällä hetkellä.
Kun eläkkeitä 40 miljardia ja eläkeläiset saa omistusasuntoon asumistukea.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion työpaikkoja
Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea, vaikka on lapsia.